Cywilne i wojskowe misje ekspedycyjne Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-BW-S2-KON-CiWM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1031) Military and defence
|
Nazwa przedmiotu: | Cywilne i wojskowe misje ekspedycyjne Unii Europejskiej |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15h 2. Praca indywidualna: 15h 3. Przygotowania do uzyskania zaliczenia: 10h 4. Praktyki: 0h |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1) Student/-ka ma elementarną wiedzę o roli i znaczeniu Unii Europejskiej we współczesnych stosunkach międzynarodowych; 2) Student/-ka komentuje i ocenia celowość i sposób prowadzenia misji i operacji zagranicznych UE. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1) Student/-ka analizuje związki przyczynowo-skutkowe między działaniami/brakiem działań UE a rolą tejże organizacji w stosunkach międzynarodowych; 2) Student/-ka interpretuje i analizuje działania zewnętrzne UE w sferze bezpieczeństwa, jak również podejmuje próby prognozowania rozwoju wydarzeń. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1) Student/-ka dostrzega problemy natury etyczno-moralnej a dotyczące podejmowania przez liderów UE decyzji o rozpoczęciu misji i operacji zagranicznych; 2) Student/-ka potrafi uargumentować własne zdanie w kwestii działań zewnętrznych UE, jak również pod wpływem merytorycznych argumentów swoich oponentów gotów jest do modyfikowania własnych opinii. |
Metody dydaktyczne: | - dyskusja problemowa moderowana przez Prowadzącego (ocena ciągła); - pisemny test końcowy. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Konwersatorium posłuży jako platforma do rozważań dotyczących roli i znaczenia Unii Europejskiej w świecie, ze szczególnym naciskiem na jej (aktualne i przewidywane) zdolności cywilne i wojskowe w zakresie przeprowadzania misji i operacji zagranicznych. |
Pełny opis: |
Aktualne ambicje przywódców UE sięgają, prócz gospodarczego centrum współczesnego świata, także wiodącej roli organizacji w kwestiach politycznych i militarnych, w tym zarządzania konfliktami. Stąd też koncepcja utworzenia Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, a w jej ramach organizowania i prowadzenia misji i operacji cywilnych i wojskowych poza obszarem UE. Rolą niniejszego konwersatorium będzie poszukiwanie odpowiedzi na m.in. następujące pytania: czy i ewentualnie jak Traktat z Lizbony zmodyfikował regulacje o WPBiO? Jeśli tak to w jaki sposób to uczyniono i jakie są tego konsekwencje? Czy aktualna podstawa prawna pozwala UE sprawnie i efektywnie działać poza jej granicami? Czy można wreszcie uznać UE jako kluczowego uczestnika nie tylko gospodarczych, ale i polityczno-wojskowych stosunków międzynarodowych? Czy jest UE zdolna samodzielnie realizować misje i operacje pokojowe? Jak kształtują się obecnie cywilne i wojskowe zdolności/możliwości UE w zakresie prowadzenia samodzielnych misji i operacji ekspedycyjnych? |
Literatura: |
Przykładowa literatura: - Banasik Mirosław, Zdolności NATO do działań ekspedycyjnych w przyszłym środowisku bezpieczeństwa międzynarodowego, Warszawa 2015. - Ciupiński Andrzej, Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej. Geneza – Rozwój – Funkcjonowanie, Warszawa 2013. - Coleman Katharina P., International organisations and peace enforcement: the politics of international legitimacy, Cambridge 2007. - Dukiewicz Tomasz (red.), Operacje stabilizacyjne i wsparcia pokoju, Wrocław 2010. - Gryz Jarosław, System reagowania kryzysowego Unii Europejskiej. Struktura – charakter – obszary, Toruń 2009. - Kozub Marian, Panek Bogdan, Siły zbrojne jako narzędzie polityki bezpieczeństwa międzynarodowego, Łódź-Warszawa 2010. - Kulczycki Marek, Armed forces in the system of international security, Wrocław 2013. - Marszałek Maciej, Operacje reagowania kryzysowego NATO. Istota – uwarunkowania – planowanie, Warszawa 2013. - Marszałek Maciej, Operacje utrzymania i wymuszania pokoju w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego. Geneza – stan obecny – perspektywy, Warszawa 2014. - Moustakis Fotios, German Tracey, Securing Europe: western interventions towards a new security community, Londyn-Nowy Jork 2009. - Norheim-Martinsen Per M., The European Union and Military Force. Governance and Strategy, Cambridge 2013. - Parzymies Stanisław (red.), Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2009. - Przybylska-Maszner Beata (red.), Misje cywilne Unii Europejskiej, Poznań 2010. - Przybylska-Maszner Beata (red.), Operacje wojskowe Unii Europejskiej w Afryce, Poznań 2014. - Rawski Aleksander Z., Misje serc, Warszawa 2012. - Whitman Richard G., Wolff Stefan (red.), The European Union as a Global Conflict Manager, Londyn-Nowy Jork 2012. - artykuły naukowe z czasopism branżowych (np. Athenaeum, Sprawy Międzynarodowe, Stosunki Międzynarodowe, Studia Europejskie itp itd.) - strony internetowe Rady Unii Europejskiej - strony internetowe Europejskiej Agencji Obrony - strony Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa - strony Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Stopień końcowy z konwersatorium będzie wypadkową 1) obecności na zajęciach, 2) aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz 3) sukcesu na teście końcowym. 1. Obecność Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 1. Ponadliczbowe nieobecności = konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 2-3). 4 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna. 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach. Może się to okazać niezwykle ważne przy wystawianiu ocen końcowych z kursu, ponieważ: minimum 3 aktywności = ocena końcowa podwyższona o 1 stopnień (warunek: ocena pozytywna z testu). minimum 6 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą 3. Test końcowy Po spełnieniu powyższych warunków studenci dopuszczeni zostaną do pisania testu końcowego. Test ten składać się będzie z 25 zamkniętych pytań jednokrotnego wyboru. Prowadzący nie przewiduje jakichkolwiek punktów ujemnych za udzielanie błędnych odpowiedzi, w związku z tym, gdy dojdzie do sytuacji, że ktoś czegoś nie wie, warto będzie „strzelać” - może się uda… Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 punktów. 1 pytanie = 1 punkt Niepowodzenie na teście = „dwója” z konwersatorium (bez wyjątków!!!) Przybycie na wyznaczony termin pisania testu końcowego jest obowiązkowe - nie można samemu decydować, kiedy pisać! Jeżeli bez konsultacji z Prowadzącym Student nie przyjdzie na test = ocena niedostateczna w pierwszym terminie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.