Filozofia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-DZ-S1-1-FC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia człowieka |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie światem współczesnym, jego przemianami, gotowość do rzetelnej i dogłębnej lektury zadanych tekstów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot pomocniczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Zajęcia dydaktyczne 30 Studiowanie literatury 10 Udział w konsultacjach 10 Udział w zaliczeniu 2 Przygotowanie eseju 15 Przygotowanie się do zaliczenia 5 ŁĄCZNY nakład pracy studenta w godz. 72 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W06 Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne, będące teoretycznym fundamentem działalności dziennikarskiej; S1A_W05 K_W15 Zna normy i reguły etyczne, jakie wpływają na działalność organizacji medialnych i/lub przedsiębiorstw branży reklamowej, brandingu i public relations. S1A_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, właściwe dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej. S1A_U01 K_U02 Posiada umiejętność wykorzystania podstaw wiedzy teoretycznej do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej. S1A_U02 K_U08 Rozumie i analizuje zjawiska społeczne. S1A_U08 K_U12 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu teorii kultury, filozofii, semiotyki, teorii języka i dyskursów, pragmatyki języka, antropologii kultury, w typowych sytuacjach profesjonalnych. H1A_U04 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera. S1A_ K_K09 Wykazuje się odpowiedzialnością i aktywnością w zakresie zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. |
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, praca w zespołach. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Filozofia człowieka jest namysłem nad człowiekiem prowadzonym w ramach filozofii i przy zastosowaniu metod właściwych tej dyscyplinie. Celem jest zapoznanie studentów z rozumieniem człowieka: religijnymi, filozoficznymi (starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność) i nauk szczegółowych. Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznawania podstawowych problemów filozoficznych związanych z pytaniem o człowieka. |
Pełny opis: |
1. Filozofia jej rola w kulturze i w określaniu człowieka 2. Pytanie o człowieka w dziejach kultury 3. Platońsko-augustyńska koncepcja człowieka 4. Arystotelesowsko- tomistyczna koncepcja człowieka. 5. Biologiczna koncepcja człowieka: cielesność i płciowość człowieka. Antropologia Teilharda de Chardin. Ewolucjonizm a kreacjonizm. 6. Egzystencjalistyczna koncepcja człowieka 7. Jednostka i wspólnota 8. Człowiek i sytuacje graniczne: śmierć, wina, cierpienie 9. Człowiek i historia – filozofia dziejów i antropologia 10. Człowiek jako istota religijna |
Literatura: |
Literatura zalecana: Anzenbacher Arno, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 2005. Arystoteles, O duszy, Warszawa 1972. Bierdiajew Mikołaj, O przeznaczeniu człowieka, Kęty 2005. Böhme G. (1998) Antropologia filozoficzna. Ujęcie pragmatyczne, Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa Cioran Emil, Na szczytach rozpaczy, Kraków 1992. Dąbrowski Kazimierz, Dezintegracja pozytywna, Warszawa 1979. Descartes Rene, Rozprawa o metodzie, Warszawa 1980. Feuerbach Ludwig, Wybór pism, t.I-II, Warszawa 1988. Frankl E., Homo patiens, Warszawa 1998. Georg W.F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, t. I-II,Warszawa 1958. Haeffner G., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006. Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1987. Kant I., Antropologia w ujęciu pragmatycznym, Warszawa 2005. Krąpiec M., Ja – człowiek, Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1979. Marks K. Praca wyobcowana, Platon, Uczta, Eutyfron, Obrona Sokratesa, Kriton, Fedon, Warszawa 1984. Sartre J. P., Egzystencjalizm jest humanizmem, Warszawa 1998. Scheler M., Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Scheler M. (1994) Cierpienie, śmierć, dalsze życie Warszawa, PWN Studia z filozofii niemieckiej, t. 4: Antropologia filozoficzna, red. S. Czerniak, J. Rolewski, Suchodolski Bogdan, Kim jest człowiek?, Warszawa 1976. św. Augustyn, O Trójcy Świętej, Kraków 1996. św. Tomasz, Kwestia o duszy, Kraków 1996. Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Warszawa 2001. Teilhard de Chardin Pierre, Wybór pism, PAX, Warszawa 1966. Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 1998. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku. Summa teologii, 1, 75-89, Toruń 2004. Unamuno Miguel de, O poczuciu tragiczności życia wśród ludzi i wśród narodów, Warszawa 1987. Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia na ocenę. Ocena jest składową oceny referatu, obecności i aktywności na zajęciach oraz przygotowanej i obronionej rozprawki na wskazany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.