Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Creative Writing

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2051-DZ-S1-1-NM-CW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Creative Writing
Jednostka: Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość zagadnień dot. komunikacji społecznej. Znajomość zagadnień dot. stylistyki, zwłaszcza stylu artystycznego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Efekty uczenia się - wiedza:

Ma wiedzę o funkcjonowaniu tekstu w kulturze.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Dysponuje podstawowym warsztatem pisarskim.

Samodzielnie zbiera i weryfikuje informacje potrzebne do przygotowania tekstów o charakterze twórczym i użytkowym.

Tworzy teksty artystyczne i użytkowe, redaguje je oraz ocenia pod względem wartości merytorycznej i/lub perswazyjnej.

Posługuje się różnymi formami wypowiedzi ustnej i pisemnej,

Tworzy proste formy poetyckie i narracyjne (cel: przygotowanie do pracy copywritera).

Krytycznie analizuje współczesne praktyki tekstowe, docenia ich społeczne skutki.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Uczestniczy we współczesnym życiu literackim i kulturalnym, wykorzystuje w tym celu także nowe media (tu: blog, wortale artystyczne).

Zwraca uwagę na standardy etyczne, tworząc wypowiedzi własne.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- inscenizacja

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zajęcia z zakresu twórczego pisania służą opanowaniu technik narracyjnych i perswazyjnych, doskonaleniu sztuki kompozycji itp. Usprawniają warsztat językowy, przyczyniając się do wzrostu kompetencji przyszłego dziennikarza, medioznawcy, analityka mediów, krytyka literackiego, publicysty, copywritera.

Pełny opis:

Poznawanie i krytyczna analiza narracji literackich i narracji medialnych.

Praktykowanie form literackich i niefikcjonalnych (krótkie opowiadanie, wiersz, piosenka, pamiętnik, esej, jednoaktówka, twórczość kolektywna itd.).

Tworzenie scenariuszy reklam telewizyjnych.

Literatura:

J. Dąbała, Tajemnica i suspens w sztuce pisania. W kręgu retoryki dziennikarskiej i dramaturgii medialnej, Toruń 2010.

M. Bal, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zesp. pod redakcją E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków 2012.

J. Dąbała, O twórczym pisaniu, "Teksty Drugie" 2000, nr 1-2.

U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna między retoryką a ideologią, Kraków 2008.

http://www.writerstreasure.com/

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność, dopuszczalne 2 nieobecności, bez względu na powód. Przekroczenie limitu absencji oznacza niedopuszczenie do zaliczenia. Osoby legitymujące się IOS muszą uczęszczać na zajęcia, ze względu na ich praktyczny wymiar.

Ocena ciągła, uwzględniająca aktywność studenta/-tki w trakcie zajęć (zaangażowanie w analizę przypadków, znajomość lektur kontekstowych weryfikowana stopniem wykorzystania aparatury pojęciowej w trakcie analiz, udział w dyskusji itp.). Aktywność i zaangażowanie może skutkować podniesieniem semestralnej noty o 0,5 stopnia.

Na ocenę końcową składa się średnia ocen uzyskanych za realizację ćwiczeń, projektu, analizę komunikatów opublikowanych na platformie Moodle i poza nią.

Punkty ujemne za nieprzygotowanie zadań cząstkowych - zadawanych na bieżąco: -10% końcowej punktacji za każde niewykonane zadanie.

Skala ocen:

pow. 50% dst

pow. 65% dst+

pow. 75% db

pow. 83% db+

pow. 90% bdb

Uwaga! Jeśli uznam, że Państwo nie znają pojęć i kategorii analitycznych, narzędziem weryfikującym ww. przypuszczenie będzie niezapowiedziany quiz...

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)