Antropologia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-DZ-S1-2-AK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kultury |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Etyka podczas zajęć 1.Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, jednak nie znaczy to, że pierwszy raz pojawić się należy na egzaminach. Warto brać udział w zajęciach, również tych o formule wykładu. Korzyści są różnorakie, a najważniejsza to wstępne zaznajomienie się z materiałem, którego trzeba się będzie nauczyć do egzaminu. 2.Osoby uczestniczące w wykładach muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z antropologii kulturowej doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie stanowi podczas wykładu bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali. Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas wykładu. NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA. Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed wykładem). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 14 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 1 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W05 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające obszarowi dziennikarstwa i komunikacji społecznej; zna prawidłowości, jakie nimi rządzą w kontekście kulturowym K_W08 Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej; rozumie złożoność, wielowymiarowość, wielopłaszczyznowość i najważniejsze uwarunkowania tych procesów jako elementów kulturowego otoczenia człowieka |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne i kulturowe, właściwe dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej K_U03 Rozumie przyczyny i przebieg konkretnych procesów społecznych i kulturowych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej K_U03 Rozumie i analizuje zjawiska społeczne i kulturowe w kontekście antropologicznym K_U12 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu teorii kultury i antropologii kultury w typowych sytuacjach profesjonalnych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych z dyscypliny antropologii kulturowej |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony przy pomocy form multimedialnych (prezentacje komputerowe, fragmenty filmów, wycinki z gazet, albumy komiksowe) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
W ramach prowadzonego kursu omówione zostaną najważniejsze koncepcje antropologii kulturowej. Przedstawione zostaną główne szkoły antropologiczne: od początków dziedziny (tradycja ewolucjonistyczna XIX w.), przez najważniejsze szkoły antropologiczne w. XX (amerykańska, brytyjska, francuska), po najważniejsze kwestie antropologii współczesnej, ujętej problemowo (pokrewieństwo, rodzina, organizacja społeczna, modernizacja, język, religia, rytuał oraz tożsamość jednostek) |
Pełny opis: |
1-2. Wprowadzenie. Co to jest antropologia? definicja dziedziny i jej początki czym zajmuje się antropologia? główne szkoły teoretyczne 3-4. Obserwacja jako metoda antropologiczna obserwacja jako sposób gromadzenia danych cechy obserwacji typy obserwacji zalety i wady obserwacji 5. Kultura problemy definicyjne dyfuzja kulturowa logika daru i wymiany w życiu społecznym subkultury i kontrkultury relatywizm kulturowy 6. Klasyczne nurty antropologii: ewolucjonizm w antropologii klasycy antropologii ewolucjonistycznej (L.H.Morgan, E.Tylor, G.Frazer) funkcjonalizm: funkcje i system kultura jako pochodna biologii B. Malinowski i jego metoda badań A.Radcliffe-Brown E.Evans-Pritchard 7. Klasyczne nurty antropologii: kulturalizm: kultura i osobowość F.Boas i jego uczniowie E.Sapir / B.L.Whorf C.Geertz strukturalizm początki strukturalizmu (E.Durkheim, M.Mauss, L.Levy-Bruhl) strukturalizm C.Levi-Straussa: myśl nieoswojona i poszukiwanie dzikich mity i opozycje mityczne 8. Antropologia 2 poł. XX w. szkoła manchesterska: M.Gluckmann badania rytuału: V.Turner, badania Ndembu antropologia konliktów: G.Balandier 9. Grupy ludzkie i pokrewieństwo grupy korporacyjne pokrewieństwo małżeństwo pochodzenie 10-11. Religia i rytuały społeczne religia jako problem antropologiczny funkcje religii mit i jego funkcje społeczne rytuały i ich funkcje 12. Polityka, narody, modernizacja polityka jako przedmiot antropologii akulturacja i etnocentryzm narody i nacjonalizm M.Weber i koncepcja modernizacji etyka protestancka i duch kapitalizmu 13. Zmieniający się świat – typy społeczeństw zmiana jako problem antropologiczny typy społeczeństw rewolucje: neolityczna i przemysłowa nowe wymiary pracy 14. Współczesne społeczeństwo masowe i konsumpcyjne kultura masowa (A. Kłoskowska) homogenizacja kultury konsumpcjonizm i mcdonaldyzacja społeczeństwa (G. Ritzer) hiper-rzeczywistość (J. Baudrillard) 15. Język i komunikowanie obiektywizacja świata za pomocą języka społeczne funkcje języka główne modele komunikowania funkcje komunikowania |
Literatura: |
Lektury podstawowe Nowicka E., 2003 Świat człowieka – świat kultury. Warszawa Lektury uzupełniające Deliege Robert, 2011 Historia antropologii. Warszawa Eller Jack, 2012 Antropologia kulturowa. Kraków Hann Chris, 2008 Antropologia społeczna. Kraków Harari Yuval N. 2014 Od zwierząt do bogów. Warszawa Kapuściński Ryszard 2004 Podróże z Herodotem. Kraków Ponadto Studenci zobowiązani są do samodzielnego obejrzenia następujących filmów (dostępne na stronach www. lub wydaniach DVD) oraz albumów komiksowych: Jean-Jacques Annaud „Walka o ogień” (1981) Jim Henson „Fraggle Rock” („Fragglesi”, 1983-87, serial kukiełkowy, dowolny odcinek) Gary Kildea „Cricket As A Conflict Resolution Ritual in Papua New Guinea” (1979) John Lasseter „Dawno temu w trawie” (1998) Tom McGrath, Eric Darnell „Madagascar” (2005) Franklin J. Schaffner „Planeta Małp” (1968) Rene Goscinny, Alberto Uderzo – albumy z serii „Asterix” (do wyboru): „Asterix u Brytów” (1966) „Wielka przeprawa” (1975) „Odyseja Asterixa” (1981) „Asterix u Reszehezady” (1987) |
Metody i kryteria oceniania: |
ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU Zajęcia kończą się egzaminem, przeprowadzanym w formie pisemnej (wszystkie terminy egzaminacyjne). W indywidualnych przypadkach możliwe jest – po ustaleniu – przeprowadzenie egzaminu w formie ustnej. Egzamin obejmować będzie tematykę poruszaną na wykładach oraz pozycje z zestawu lektur i materiałów wizualnych. Treści zawarte w lekturach uzupełniających mają za zadanie dopełnić powyższe i pomóc w interpretacji zagadnień antropologicznych. Egzamin składa się z pytań dwojakiego typu 1. Pytania dotyczące pojęć – z podanych do wyjaśnienia pojęć wybieramy do odpowiedzi ilość podaną w poleceniu (np.: „wyjaśnij 3 pojęcia spośród podanych 5”) 2. Pytania problemowe – z podanych do omówienia problemów wybieramy do odpowiedzi ilość podaną w poleceniu (np.: „wyjaśnij 2 problemy spośród podanych 3”) 1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy: –podać definicję pojęcia –wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie –o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji 2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe): –podać definicję problemu i związane z nim podstawowe pojęcia –omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane podejście, koncepcję –przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście –pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Pytania oceniane są osobno – suma punktów stanowi podstawę oceny. Za odpowiedzi można uzyskać (trzeba to uwzględnić przy udzielaniu odpowiedzi): 0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie 0-5 pkt za każdy omówiony problem Terminy egzaminów (I oraz II termin - poprawkowy) wyznaczane są w porozumieniu ze Studentami (na kilka tygodni przed sesją) i ogłaszane są na stronie www. WPiSM (terminarz egzaminów). Wyniki egzaminów ogłaszane są wyłącznie w systemie USOSWeb (oceny są wpisywane dla całej grupy po sprawdzeniu wszystkich prac egzaminacyjnych). Egzaminy warunkowe (oba terminy) odbywają się po zakończeniu sesji. Ich zakres i przebieg jest analogiczny do egzaminów I i II terminu. Wyniki egzaminów warunkowych podawane są indywidualnie podczas dyżurów. Czas trwania egzaminu – ok. 40-45 minut od podyktowania pytań. Kolejność odpowiedzi – dowolna. Proszę NIE WYMYŚLAĆ własnych teorii i nie pisać, co przyjdzie do głowy. Studenci pragnący obejrzeć swoją ocenioną pracę egzaminacyjną (po ogłoszeniu wyników egzaminu) i porozmawiać na jej temat proszeni są o kontakt na dyżurach. ŚCIĄGANIE ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych. Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami. Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.