Współczesne światowe doktryny polityczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-SM-S1-1-WSDP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne światowe doktryny polityczne |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość klasycznej i nowożytnej myśli politycznej |
Metody dydaktyczne: | wykład: model podający (przekazywanie wiedzy) i problemowy (klasyczna metoda problemowa) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z problematyką współczesnych doktryn politycznych, formułowanych w dobie najbardziej rewolucyjnych przemian w dotychczasowej historii ludzkości, na które składają się: rewolucja naukowo-technologiczna, rewolucja moralno-obyczajowa, aggiornamento w Kościele katolickim oraz upadek systemów totalitarnych (faszyzmu, narodowego socjalizmu i komunizmu sowieckiego) i tradycyjno-autorytarnych (frankizm, salazaryzm). Unaocznienie w jaki sposób przemiany te wpłynęły na zmierzch lub modyfikację głównych ideologii i doktryn politycznych, ukształtowanych w epoce nowożytności lub wczesnej nowoczesności (liberalizm, konserwatyzm, socjalizm, nacjonalizm, chadecja) albo wytworzenie się nowych, odpowiadających „płynnej ponowoczesności”, takich jak Nowa Prawica i Nowa Lewica lub przekraczających tradycyjne podziały na prawicę i lewicę, jak libertarianizm i komunitaryzm. |
Pełny opis: |
W porządku diachronicznym: od 1945 roku do chwili obecnej, z cezurami lat 60. (rewolucja kontrkulturowa i Sobór Watykański II) i 1989/90 (rozpad bloku komunistycznego). W porządku tematycznym: oblicza współczesnego liberalizmu (neoliberalizm versus ordoliberalizm versus liberalizm socjalny); libertarianizm – między anarchokapitalizmem a „minarchizmem”; komunitaryzm – alternatywa czy korekta liberalizmu?; współczesny konserwatyzm i postkonserwatyzm; neokonserwatyzm versus paleokonserwatyzm; współczesny tradycjonalizm katolicki (karlizm i teoria kontrrewolucji); tradycjonalizm integralny (evolianizm); współczesne oblicze nacjonalizmu (między gaullizmem a lepenizmem); Nowa Prawica versus Nowa Lewica; współczesna socjaldemokracja versus neomarksizm, Globalny Sojusz Rewolucyjny i Czwarta Teoria Polityczna. Przykładowe teksty źródłowe do poszczególnych tematów wykładu: 1. Oblicza współczesnego liberalizmu: neoliberalizm versus ordoliberalizm versus liberalizm socjalny - Friedrich August von Hayek, Konstytucja wolności, Warszawa 2006, s. 25-35, 112-125, 207-220. - Wilhelm Röpke, Powrót do niepowtarzalności, „Znak” 1990, nr 425-426, s. 68-75. - John Rawls, Teoria sprawiedliwości, Warszawa 1994, s. 13-15 i 17-30. 2. Libertarianizm – między anarchokapitalizmem a „minarchizmem” - Murray N. Rothbard, O nową wolność. Manifest libertariański, Warszawa 2007, s. 45-62, 71-82 (albo: Hans-Hermann Hoppe, O błędach klasycznego liberalizmu i o perspektywach wolności, w: tenże: Demokracja – bóg, który zawiódł. Ekonomia i polityka demokracji, monarchii i ładu naturalnego, Warszawa 2006, s. 290-310). - Robert A. Nozick, Anarchia, państwo, utopia, Warszawa 1999, s. 43-53, 316-318. 3. Komunitaryzm – alternatywa czy korekta liberalizmu? - Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 1996, s. 444-453. - Charles Taylor, Nieporozumienia wokół debaty liberalno-komunitariańskiej, w: Komunitarianie. Wybór tekstów, wybór i oprac. P. Śpiewak, Warszawa 2004, s. 37-69. 4. Współczesny konserwatyzm i postkonserwatyzm - Deklaracja Portlandzka, „Stańczyk” 1991, nr 1(14), s. 28-35 [przedruk jako druk zwarty, Bielsko Biała 1996]. - Roger Scruton, Co znaczy konserwatyzm, Poznań 2002, s. 21-38. - Tomasz Gabiś, Manif(i)esta postkonserwatywna, w: tenże: Gry imperialne, Kraków 2008, s. 295-308. 5. Neokonserwatyzm versus paleokonserwatyzm - Irving Kristol, Neokonserwatywne przekonania, dawniej i dziś, w: Neokonserwatyzm, oprac. I. Stelzer, Warszawa 2007, s. 72-77. Russell Kirk, Dziesięć konserwatywnych zasad, „Res Publica Nowa” 1995, nr 4(79), s. 70-76. 6. Współczesny tradycjonalizm katolicki (karlizm i teoria kontrrewolucji) - „Karlizm okazuje się być obcym na skalistych drogach ideologii”. Z prof. Miguelem Ayuso rozmawia A. Wielomski, „Pro Fide Rege et Lege” 2009, nr 3(64), s. 87-97. - Plinio Corrêa de Oliveira, Rewolucja i kontrrewolucja, Kraków 1998, s. 57-73, 93-97. - Christopher Ferrara, Wolność, bóg, który zawiódł. Walka z sacrum i budowanie mitu świeckiego państwa. Od Locke’a do Obamy, Wrocław 2017, s. 27-43, 61-75. 7. Tradycjonalizm integralny (evolianizm) - Julius Evola, Duch arystokratyczny a rasizm, „Fronda” 1994, nr 2/3, s. 125-135 albo: Rewolucja – Kontrrewolucja – Tradycja, „Reakcjonista”, nr 5/2006, s. 32-36. 8. Współczesne oblicze nacjonalizmu (między gaullizmem a lepenizmem) - Charles de Gaulle, Wystąpienie w Bayeux, 16 czerwca 1946 r.; Michel Debré, Konstytucyjny problem Francji, w: V Republika Francuska. Idee, konstytucja, interpretacje, wybór i oprac. K. M. Ujazdowski, Kraków 2010, s. 76-87, 142-158. - Jean-Marie Le Pen, «Przysięga z Reims», w: tenże, Nadzieja. Rozważania o Francji i Europie, Warszawa 1994, s. 139-158. 9. Nowa Prawica versus Nowa Lewica - Alain de Benoist, Syn Europy, „Templum Novum” 2007, nr 5-6, s. 51-69 albo Idea Imperium, http://xportal.pl/?p=4234 albo Intelektualna pustka starej prawicy, http://xportal.pl/?p=11030 - Slavoj Žižek, Wprowadzenie: pomiędzy dwiema rewolucjami, w: Rewolucja u bram. Pisma wybrane z roku 1917. W.I. Lenin, Kraków 2006, s. 31-48. 10. Współczesna socjaldemokracja versus neomarksizm - Beniamin Barber, Silna demokracja, w: Współczesna filozofia polityki. Wybór tekstów źródłowych, red. D. Pietrzyk-Reeves, B. Szlachta, Kraków 2003, s. 277-289. - Louis Alhusser, Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article374. 11. „Globalny Sojusz Rewolucyjny” i „Czwarta Teoria Polityczna” - Globalny Sojusz Rewolucyjny. Manifest, http://xportal.pl/?p=1268. - Aleksandr Dugin, Tradycjonalizm, prawica i lewica w epoce Postmoderny, http://xportal.pl/?p=3845, albo: Ponowoczesność to ziejąca otchłań, http://xportal.pl/?p=5898, albo: Tradycja przeciw Ponowoczesności, http://xportal.pl/?p=7015. |
Literatura: |
A/ Literatura podstawowa: - J. Bartyzel, B. Szlachta, A. Wielomski, Encyklopedia polityczna, t. 1 Myśl polityczna: główne pojęcia, doktryny i formy ustroju, Radom 2007. - Doktryny polityczne XIX i XX wieku, red. K. Chojnicka i W. Kozub-Ciembroniewicz, Kraków 2000. - Roman Tokarczyk, Współczesne idee polityczne, wyd. XIII, Zakamycze 2005. B/ Literatura uzupełniająca: - Jacek Bartyzel, W gąszczu liberalizmów. Próba periodyzacji i klasyfikacji, Lublin 2004. - Adam Wielomski, Konserwatyzm. Główne idee, nurty i postacie, Warszawa 2007. - Różne oblicza nacjonalizmów. Polityka – religia – etos, red. B. Grott, Kraków 2010. - Ideologia, doktryna i ruch socjaldemokratyczny. Historia i współczesność, red. E. Olszewski, Puławy 2001. - Jarosław Tomasiewicz, Między faszyzmem a anarchizmem. Nowe idee dla nowej ery, Pyskowice 2000. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny po zakończeniu semestru w sesji egzaminacyjnej. Warunek dopuszczenia do egzaminu: zaliczenie ćwiczeń z tego samego przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.