Ekologiczne skutki regulacji cieków wodnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-ESROS-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0521) Ekologia i ochrona środowiska
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologiczne skutki regulacji cieków wodnych |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (2012-2019) |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 r. ochrony środowiska S2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowy kurs hydrobiologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student objaśnia wpływ środowiska abiotycznego na funkcjonowanie organizmów żywych. Student objaśnia strukturę i funkcjonowanie ekosystemów wód płynących. Student wylicza metody rekultywacji cieków wodnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student wykorzystuje wiedzę z zakresu ekologii w analizie zjawisk zachodzących w wodach płynących. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu ekologii wód płynących. Student racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do ingerencji człowieka w systemy wód płynących. |
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzonych zajęć jest wskazanie przyczyn regulacji wód płynących, charakterystyka stosowanych metod oraz ocena ich wpływu zarówno na warunki panujące w rzece, jak i w jej dolinie. Dodatkowym aspektem prowadzonych wykładów jest problem renaturyzacji rzek. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu wskazanie sytuacji, w których regulacja rzek wydaje się najlepszym rozwiązaniem - procedura „dobra publicznego”, czyli przewaga gospodarki nad przyrodą. Jako alternatywa prezentowane są również proekologiczne metody retencjonowania wody świadczące, że korzyści wynikające z regulacji można osiągnąć w inny, bardziej przyjazny dla środowiska sposób. Bardzo ważną częścią prowadzonych wykładów jest ocena wpływu różnych metod regulacji na funkcjonowanie rzeki i zachowanie jej walorów przyrodniczych - przypadki małych (tzw. mała retencja) i dużych rzek. Istotną kwestią są skutki budowy dużych zbiorników zaporowych – zmiany środowiska abiotycznego rzeki i jej biocenozy powyżej i poniżej zapory. Dodatkowym aspektem prowadzonych wykładów jest omówienie renaturalizacji już zmienionych odcinków rzek, gdzie może to mieć sens i jakie są możliwe korzyści wynikające z takiego procederu. Poruszony jest również problem rozbierania już istniejących zapór. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium końcowe po zakończeniu zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.