Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ekologiczne skutki regulacji cieków wodnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2100-ESROS-1-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0521) Ekologia i ochrona środowiska Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekologiczne skutki regulacji cieków wodnych
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (2012-2019)
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 r. ochrony środowiska S2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowy kurs hydrobiologii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Efekty uczenia się - wiedza:

Student objaśnia wpływ środowiska abiotycznego na funkcjonowanie organizmów żywych.


Student objaśnia strukturę i funkcjonowanie ekosystemów wód płynących.


Student wylicza metody rekultywacji cieków wodnych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student wykorzystuje wiedzę z zakresu ekologii w analizie zjawisk zachodzących w wodach płynących.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu ekologii wód płynących.


Student racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do ingerencji człowieka w systemy wód płynących.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny

wykład problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Głównym celem prowadzonych zajęć jest wskazanie przyczyn regulacji wód płynących, charakterystyka stosowanych metod oraz ocena ich wpływu zarówno na warunki panujące w rzece, jak i w jej dolinie. Dodatkowym aspektem prowadzonych wykładów jest problem renaturyzacji rzek.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu wskazanie sytuacji, w których regulacja rzek wydaje się najlepszym rozwiązaniem - procedura „dobra publicznego”, czyli przewaga gospodarki nad przyrodą. Jako alternatywa prezentowane są również proekologiczne metody retencjonowania wody świadczące, że korzyści wynikające z regulacji można osiągnąć w inny, bardziej przyjazny dla środowiska sposób. Bardzo ważną częścią prowadzonych wykładów jest ocena wpływu różnych metod regulacji na funkcjonowanie rzeki i zachowanie jej walorów przyrodniczych - przypadki małych (tzw. mała retencja) i dużych rzek. Istotną kwestią są skutki budowy dużych zbiorników zaporowych – zmiany środowiska abiotycznego rzeki i jej biocenozy powyżej i poniżej zapory. Dodatkowym aspektem prowadzonych wykładów jest omówienie renaturalizacji już zmienionych odcinków rzek, gdzie może to mieć sens i jakie są możliwe korzyści wynikające z takiego procederu. Poruszony jest również problem rozbierania już istniejących zapór.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium końcowe po zakończeniu zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)