Wprowadzenie do fitopatologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-FITBIOL-SX |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do fitopatologii |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (2012-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw mikrobiologii i botaniki (morfologia, anatomia i fizjologia roślin wyższych oraz taksonomia i fizjologia grzybów) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 45 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student definiuje cechy patogenności i wirulencji grzybów i innych patogenów wobec roślin. Potrafi wykazać różnice w oddziaływaniu różnych czynników etiologicznych na rozwój procesu chorobowego u roślin. Charakteryzuje jedność i różnorodność struktur i funkcjonowania organizmów. Wyjaśnia pojęcia biologiczne oraz związki i zależności pomiędzy strukturą a funkcją. K_W02, K_W04 W2: Charakteryzuje poziomy organizacji życia, różnorodności biologicznej i wzajemne oddziaływania organizmów ma siebie i na środowisko K_W05, K_W06 W3: Tłumaczy zwiazki między środowiskiem a zdrowotnością roślin. Ocenia wpływ pestycydów (bakteriocydy, fungicydy i insektycydy) na bakteryjne i grzybowe patogeny roślin oraz na szkodniki owadzie. K_W07 W4: Wykazuje znajomość metod identyfikacji objawów chorobowych u roślin oraz grzybowych patogenów roślin (Cercospora beticola) i oznaczania ich aktywności enzymatycznej K_W09 W5: Ma pogłębioną wiedzę z zakresu morfologii i fizjologii grzybowych patogenów roślin, która umożliwia ich identyfikację K_W05 W6: Ma aktualna wiedzę z zakresu botaniki, mikrobiologii i mikologii wykorzystywaną w terenowych i laboratoryjnych badaniach fitopatologicznych K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Umiejętnie wykorzystuje wiedzę z zakresu: mikrobiologii (mikologia) oraz morfologii, anatomii i fizjologii roślin wyższych w analizie zjawisk infekcyjnej patogenezy u roślin K_U02 U2: student wykorzystuje zaawansowane techniki pomiarowe i analityczne stosowane w naukach przyrodniczych, a szczególnie w mikrobiologii(mikologii) i fitopatologii K_U03 U3: Stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu K_U07 U4: Interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski K_U08 U5: Korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim, wykonuje analizę, syntezę, podsumowuje i dokonuje krytycznej oceny co umożliwia poprawne wnioskowanie K_U09 U6: Student stosuje zasady etyki K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy z wykorzystaniem czasopism naukowych i popularnonaukowych, powiekszania kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych, w tym mikologii i fitopatologii oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K01 K2: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do nauk przyrodniczych K_K02 K3: Ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych analiz i ekspertyz K_K03 K4: Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki K_K04 K5: wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy K_K05 K6: Student jest chętny do popularyzacji wiedzy biologicznej oraz wiedzy z zakresu ochrony roślin K_K06 K7: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, ocenę zagrożenia i tworzenie warunków bezpiecznej pracy K_K08 K8: Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, pracę własną i innych K_K09 |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia maja charakter doświadczalny. Studenci realizują zadania w grupach 2-3 osobowych. Zajęcia prowadzone sa w grupie nie więcej niż 12 osób. Wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do aparatury badawczej i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami wykorzystywanymi podczas doświadczeń. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia będą obejmowały: teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań terenowych i laboratoryjnych stosowanych w fitopatologii, a także poznanie mechanizmów patogenezy (aktywność enzymatyczna nadająca patogenom zdolność wywoływania procesu chorobowego oraz mechanizmy konkurencji o żelazo pomiędzy patogenem a rośliną). |
Pełny opis: |
Ćwiczenia uwzględnią: zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i definicjami w fitopatologii (patogen, patogeneza, etiologia, symptomatologia); praktyczne zapoznanie z podstawowymi metodami badań fitopatologicznych [identyfikacja objawów chorobowych w warunkach terenowych/polowych, pobieranie próbek materiału roślinnego do badań, inkubacja próbek materiału roślinnego w komorach wilgotnych - w celu stymulacji wzrostu i rozwoju patogena grzybowego (na przykładzie chwościka buraka cukrowego (Cercospora beticola)]. Zaznajomienie studentów z najważniejszymi grzybowymi patogenami roślin i głównymi czynnikami inicjacji procesu chorobowego (wnikanie i rozprzestrzenianie się w tkankach). Izolacja patogena grzybowego z próbek inkubowanych w komorach wilgotnych na agarze glukozowo-ziemniaczanym i jego identyfikacja (Cercospora beticola). Testowanie oddziaływania antagonistycznego wybranych szczepów promieniowców glebowych na Cercospora berticola (ocena możliwości biokontroli). Zbadanie uzdolnień enzymatycznych grzybów nadających im właściwości patogeniczne (celulazy, pektynazy, proteinazy, ksylanazy) - u Cercospora beticola oraz w celach porównawczych: u patogenów zgorzelowych (Fusarium oxysporum, F. culmorum i Rhizoctonia solani) i u szczepów saprofitycznych (Mucor, Mortierella, Aspergillus, Penicillium). Zbadanie mechanizmów konkurencji o żelazo pomiędzy patogenem a rośliną - testowanie wytwarzania sideroforów przez grzyby wymienione powyżej, metodą CAS (w hodowlach na pożywce: Chrome Azurol S agar). |
Literatura: |
Kryczyński S., 2002: Podstawy fitopatologii. Wyd.: Fundacja "Rozwój SGGW", Warszawa Kryczyński S., Weber Z., 2011: Fitopatologia, t I i II. Wyd. PWRiL, Poznań |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium pisemne |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.