Moduł 10- Fizjologia roślin - Fizjologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-FRBIOL-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Moduł 10- Fizjologia roślin - Fizjologia roślin |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (2012-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość botaniki ogólnej, cytologii i biochemii |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (65 godz.): - udział w wykładach - 20 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 45 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (85 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 15 - przygotowanie do kolokwiów - 25 - przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 35 - udział w konsultacjach - 10 Łącznie: 150 godz. (6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 K_W06 Opisuje podstawowe zjawiska i procesy fizjologiczne zachodzące u roślin K_W02 Wyjaśnia pojęcia związane z fizjologią roślin K_W07 Charakteryzuje wzajemne oddziaływania organizmów roślinnych na siebie i na środowisko K_W08 Objaśnia wpływ środowiska na funkcjonowanie roślin K_W20 Zna zasady przygotowania opracowań i raportów K_W21 Zna podstawową literaturę polsko- i obcojęzyczną z zakresu fizjologii roślin K_W22 Ma wiedzę w zakresie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy K_W23 Zna właściwe metody, narzędzia i techniki badawcze umożliwiające badanie zjawisk fizjologicznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 Wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w analizie zjawisk przyrodniczych K_U03 K_U10 Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze fizjologii roślin K_U12 Stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu K_U13 Dokonuje pomiarów, interpretuje obserwacje i na ich podstawie opracowuje i opisuje wyniki oraz wyciąga poprawne wnioski K_U14 Korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim, wykonuje analizę, syntezę, podsumowuje i dokonuje krytycznej oceny, co umożliwia poprawne wnioskowanie K_U15 Przeprowadza obserwacje i pomiary w laboratorium pod kierunkiem opiekuna K_U16 Wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej w języku ojczystym i angielskim K_U18 Posługuje się językiem naukowym K_U21 Posiada umiejętność dokumentowania i opracowywania wyników badań K_U22 Posiada umiejętność ustnego prezentowania wyników |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu fizjologii roślin K_K02 Racjonalnie podchodzi do informacji uzyskanych z literatury naukowej, internetu i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do fizjologii roślin K_K03 Ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych analiz K_K05 Wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy K_K06 Jest chętny do popularyzacji wiedzy z zakresu fizjologii roślin K_K08 Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia K_K09 Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt K_K10 Jest zdolny do pracy zespołowej |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia laboratoryjne Wykład informacyjny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Poznanie podstawowych procesów fizjologicznych i mechanizmów funkcjonowania rośliny (gospodarka wodna i mineralna, fotosynteza, oddychanie, procesy wzrostu i rozwoju, regulatory wzrostu i rozwoju, ruchy roślin) |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie opisanie podstawowych procesów fizjologicznych i mechanizmów funkcjonowania rośliny (gospodarka wodna i mineralna, fotosynteza, oddychanie, procesy wzrostu i rozwoju oraz ich regulatory). Tematyka wykładu obejmuje postawy strukturalno-funkcjonalne, metaboliczne i molekularne procesów fizjologicznych u roślin, mechanizmy regulacji tych procesów przez czynniki wewnętrzne (endogenne) i zewnętrzne (środowiskowe), przemianę energii i związków organicznych oraz mechanizmy wzrostu i rozwoju roślin. Omawiane są także zjawiska stresowe i fizjologiczne podstawy produktywności i biotechnologii roślin Ćwiczenia laboratoryjne poświęcone są praktycznemu zobrazowaniu i wyjaśnieniu zjawisk i procesów fizjologicznych omawianych na wykładach. Obejmują one zagadnienia z zakresu gospodarki wodnej na poziomie komórki i całej rośliny, transportu jonów przez błony biologiczne, mineralnego odżywiania roślin, fotosyntezy i oddychania, wzrostu i rozwoju roślin oraz ich regulatorów, a także ruchów roślin |
Literatura: |
Literatura podstawowa J. Kopcewicz i S. Lewak, Fizjologia roślin. PWN, Warszawa (2002 i późniejsze wydania) A. Szweykowska, Fizjologia roślin. Wydawnictwo UAM, Poznań (2000 i późniejsze wydania) M. Kozłowska, Fizjologia roślin. PRWiL, Poznań (2007) Literatura uzupełniająca: J. Kopcewicz, A. Tretyn, M. Cymerski, Fitochrom i morfogeneza roślin. PWN, Warszawa (1992) L. Jankiewicz, Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. PWN, Warszawa (1997) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – egzamin pisemny Ćwiczenia - śródsemestralne pisemne sprawdziany kontrolne oraz zaliczenie zeszytu ćwiczeń |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.