Życie na krawędzi - fenomen ekotonów wodno-lądowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-OG-ZKE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Życie na krawędzi - fenomen ekotonów wodno-lądowych |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (2012-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 18, w tym: - udział w wykładach – 15 h - konsultacje z nauczycielem akademickim – 3 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 7, w tym: - przygotowanie do kolokwium – 7 h Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student wyjaśnia: wpływ poszczególnych elementów ekosystemu oraz czynników fizykochemicznych na funkcjonowanie organizmów żywych zasiedlających strefy przejściowe pomiędzy lądem i wodą (K_W12: charakteryzuje organizację i funkcjonowanie systemów ekologicznych oraz relacje organizm-środowisko) W2: student poprawnie dobiera metody oceny jakościowej i ilościowej organizmów zasiedlających badany ekosystem, metody oceny czynników abiotycznych oraz metody dokumentowania badań (K_W10: charakteryzuje wybrane metody jakościowe i ilościowe oceny stanu populacji roślin i zwierząt oraz metody dokumentowania badań) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student ocenia zasoby i znaczenie ekotonów wodno-lądowych (K_U08: ocenia zasoby i możliwości regeneracyjne przyrody) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student wykazuje chęć pogłębiania wiedzy na temat stref ekotonowych, ich funkcjonowania, bioróżnorodności oraz znaczenia (K_K01: wykazuje chęć pogłębiania wiedzy z zakresu nauk o środowisku) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca : wykład informacyjny (konwencjonalny), prezentacja multimedialna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z różnymi rodzajami stref przejściowych pomiędzy lądem i wodą, z funkcjonowaniem tych stref, z różnorodnością fauny bezkręgowców, metodami poboru makrofauny, metodami określania tła siedliskowego dla organizmów zasiedlających badany ekosystem. |
Pełny opis: |
Na wstępie studenci zostaną zapoznani z szeroko rozumianymi ekotonami słodkowodnymi. Zostaną przedstawione czynniki abiotyczne oddziałujące na faunę w strefie przejściowej. Omówione zostaną również czynniki biotyczne takie jak bakterie, glony czy wrotki psammonowe. Przedstawiona zostanie makrofauna strefy przejściowej na różnych typach podłoży (różnorodność i obfitość). Omówione zostaną metody poboru prób terenowych: makrofauny, glonów, wrotków a także metody badań fizykochemicznych wody i osadów dennych oraz sposoby dokumentowania wyników. Część materiału oparta jest na najnowszych dostępnych wynikach badań dotyczących stref przejściowych (badania terenowe) oraz czynników mających znaczenie dla funkcjonowania tych stref (eksperymenty laboratoryjne), w tym również wynikach badań wykładowcy. |
Literatura: |
1. Allan J. D., 1998: Ekologia wód płynących. PWN Warszawa. 2. Batzer D.P., Rader R.B., Wissinger S.A., 1999: Invertebrates in Freshwater Wetlands of North America: Ecology and Management. John Wiley & Sons. 3. Byatt A., Fothergill A., Holmes M., 2002: Błękitna planeta – historia naturalna oceanów. MUZA SA, Warszawa. 4. Kołodziejczyk A., Koperski P., Bezkręgowce słodkowodne Polski. Klucz do oznaczania oraz podstawy biologii i ekologii makrofauny. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000. 5. Lachavanne J.B. & Juge R. (eds): Biodiversity in land-inland water ecotones. – UNESCO, Paris and The Parthenon Publishing Group, Casterton Hall, Carnforth, New York. 6. Levinton J.S., 2001: Marine Biology. Function, biodiversity, eccology. Oxford University Press. New York – Oxford. 7. Mikulski J. St., 1982: Biologia wód śródlądowych. PWN Warszawa. 8. Naiman R. J. & Decamps H. (eds): The ecology and management of aquatic- terrestial ecotones. UNESCO, Paris and The Parthenon Publishing Group, Casterton Hall, Carnforth, New Jersey, New York 9. Radwan S. (red.). Ekotony słodkowodne: struktura, rodzaje i funkcjonowanie. Wyd. UMCS, 1998. 10. Radziejewska T., Masłowski J., Woźniczka A., Dworczak H., 2002: Oceanografia biologiczna. Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie. 11. Starmach K., Wróbel S., Pasternak K., Hydrobiologia. Limnologia. PWN Warszawa. 12. Wolnomiejski N., Pawlikowski T., 2006: Zarys ekologii i ochrony mórz. Wydaw. UMK, Toruń. 13. Publikacje poświęcone ekotonom słodkowodnym. 14. Podręczniki do ekologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie pisemne w formie testu – W1,W2, U1, K1 Obecność na zajęciach – K1 Test na podstawie materiału prezentowanego na wykładach Ogólna suma punktów do zdobycia: 22 Kryteria oceny: 5 bdb (19-22) 4,5 db plus (17-18) 4 db (15-16) 3,5 dst plus (13-14) 3 dst (10-12) 2 ndst (poniżej 10) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.