Podstawy biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-PBIOS-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy biologii |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (2012-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość biologii na poziomie etapu kształcenia ponadpodstawowego (liceum) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): 50 - udział w wykładach – 45 h - udział w ćwiczeniach audytoryjnych – 0 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 0 - udział w ćwiczeniach terenowych – 0 - udział w konsultacjach – 5 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 25 - przygotowanie do wykładów – 5 h - przygotowanie do kolokwiów – 10 h - praca własna nad praca zaliczeniową (projekt, esej, referat, prezentacja multimedialna – 10 h Całkowity nakład pracy studenta to 75 h = 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: charakteryzuje skład chemiczny organizmów - K_W03 W2: opisuje podstawowe procesy życiowe organizmów - K_W01 W3: wskazuje korelacje miedzy budową a funkcją na różnych poziomach organizacji życia - K_W11 W5: charakteryzuje podstawy procesów fizjologicznych i molekularnych zachodzących w komórkach żywych - K_W08 W6: dostrzega powiązania między organizmami i środowiskiem K_W11, K_W12 W7: przedstawia podstawowe metody wykorzystywane w badaniach środowiska K_W04 W8: charakteryzuje relacje organizm-środowisko K_W12 W9: opisuje wpływ człowieka na środowisko _ K_U16 W10: przedstawia znaczenie bioindykacji - K_U16, K_U17 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: rozpoznaje organizmy wybranych środowisk K_U03 U2: czyta teksty źródłowe ze zrozumieniem - K_U16 U3: stosuje właściwą terminologię przy opisie zjawisk i procesów biologicznych- K_U01 U4: analizuje tekst źródłowy i wyciąga poprawne wnioski – K_U16 U8: dostrzega zależności między organizmem a środowiskiem oraz między organizmami – K_U17 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: krytycznie odnosi się do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu i innych źródeł przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do procesów biologicznych – K_K02 K2: ma świadomość ustawicznego pogłębiania i aktualizowania wiedzy w oparciu o najnowsze doniesienia z badan naukach - K_K01 K3: ma świadomość zagrożeń wynikających z działalności człowieka-K-KO3 |
Metody dydaktyczne: | - wykład konwencjonalny połączony z prezentacją multimedialną, - wykład konwersatoryjny, - wykład problemowy, - pogadanka, - dyskusja prowadzona różnymi technikami, - burza mózgów, gry dydaktyczne, elementy gamifikacji. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Główne cele przedmiotu: - uporządkowanie i rozszerzenie wiedzy wyniesionej przez słuchaczy z liceum w stopniu pozwalającym na uzmysłowienie natury powiązań między działami biologii, - przedstawienie budowy i czynności organizmów oraz zależności przyczynowo-skutkowych w ewolucji świata ożywionego, - pokazanie podstawowych związków pomiędzy procesami występującymi w komórkach, tkankach, narządach i układach służących organizmowi jako całości, a także podstawowych prawidłowości funkcjonowania populacji i ekosystemów. Tematyka wykładów obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące jedności i różnorodności świata ożywionego, ciągłości życia na Ziemi, funkcjonowania ekosystemów oraz ochrony bioróżnorodności. Ponadto zawiera krótkie opisy najważniejszych doświadczeń i odkryć, które doprowadziły do poznania fundamentalnych zagadnień z biologii. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Metodologia badań biologicznych (biologia jako nauka o fenomenie życia, rozwój biologii na przestrzeni dziejów, nauki biologiczne, metody badawcze w biologii, metoda naukowa). 2. Jedność świata ożywionego - chemiczne podstawy życia (skład chemiczny organizmów, pierwiastki ważne biologicznie, podział i klasyfikacja związków organicznych i ich rola w komórce - białka, kwasy nukleinowe, tłuszcze, cukry, znaczenie wody), - poziomy organizacji materii ożywionej, - komórka jako podstawowa jednostka życia (organizacja komórki, system błon biologicznych, struktury komórkowe – ich budowa i funkcje, rodzaje komórek, porównanie typów komórek), - podstawowe procesy metaboliczne organizmów (ATP przenośnik energii w komórce, procesy anaboliczne kataboliczne, enzymy), - czynności życiowe jako przejaw metabolizmu, - ciągłość życia – genetyczne spojrzenie na życie (DNA - nośnik informacji genetycznej, organizacja materiału genetycznego, chromosomy, przekazywanie informacji genetycznej komórkom potomnym, cykl życiowy komórki, mitoza i mejoza, kod genetyczny, ekspresja informacji genetycznej, podstawowe prawa dziedziczenia, zmienność organizmów), - ciągłość życia – ewolucja (darwinowska teoria ewolucji, syntetyczna teoria ewolucji, źródła wiedzy o ewolucji, mechanizm ewolucji, zmiany ewolucyjne w populacjach, specjacja i makroewolucja, ewolucja życia na Ziemi, ewolucyjne źródło różnorodności strategii życiowych). 3. Różnorodność życia - gatunek – podstawowa jednostka bioróżnorodności, - istota, metody i typy klasyfikacji istot żywych, - zasady nomenklatury biologicznej, jednostki taksonomiczne, - wirusy - bezkomórkowe formy materii ożywionej, - królestwa istot żywych, - podstawowe czynności życiowe roślin i zwierząt, - fizjologiczne i anatomiczne adaptacje do środowiska roślin i zwierząt. 4. Biosfera i jej ochrona ( pojęcia biosfery i ekosystemu, populacja i jej cechy, funkcjonowanie ekosystemów, obieg materii i przepływ energii, cykl węgla w biosferze, interakcje międzygatunkowe, bioróżnorodność w czasie i przestrzeni, ochrona bioróżnorodności, wpływ człowieka na środowisko). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Podręczniki do liceum - Alberts B., Podstawy biologii komórki, PWN , 2009 - Sadakierska-Chudy A., Dąbrowska G., Goc A., Genetyka ogólna, Wydawnictwo UMK , 2004 - Solomon, E. P., Berg, L.R., Martin D.W. & Villee, C. Biologia, MULTICO, Warszawa 2000. - Urbanek, A., Jedno istnieje tylko zwierzę... Myśli przewodnie biologii porównawczej. Muzeum i Instytut Zoologii PAN, Warszawa, 2007. - Winter P.C. Hickey G.I. H,L. Fletcher H.L. Genetyka – krótkie wykłady, PWN, 2004 Literatura dodatkowa: - Campbell Biology. J.B. Reece, L.A. Urry, M.L. Cain, S.A. Wasserman, P.V. Minorsky, R.B. Jackson. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: - obecność na wykładach – obowiązkowa (20%) - aktywność na zajęciach (10%) - pozytywna ocena z kolokwium końcowego (40%) - śródsemestralne pisemne prace kontrolne: np. esej, projekt, prezentacja (30%) Kryteria oceniania: Wymagany próg na ocenę dostateczną – 55-60%, dostateczny plus – 61-70%, dobry – 71 – 80%, dobry plus – 81-89%, bardzo dobry - 90-100%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.