Komunikacja perswazyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-KP-KD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja perswazyjna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi (2012-2019) |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=941 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego: 15 godzin; 2) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego w ramach indywidualnych konsultacji: 2 godziny; 3) Indywidualna praca uczestnika kursu: 10 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student charakteryzuje składniki aktu komunikacyjnego oraz funkcje wypowiedzi; W2: student wyjaśnia pojęcia perswazji i manipulacji; W3: student podaje zasadnicze właściwości tekstów perswazyjnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student wykorzystuje poprawną argumentację w celu skutecznego przekonywania; U2: student rozpoznaje środki służące manipulacji językowej; U3: student dostrzega i formułuje problemy związane z oceną etyczną komunikatów o funkcji nakłaniającej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student zwiększa swoje kompetencje interpersonalne dzięki poznaniu zasad udanej komunikacji językowej i ćwiczeniom służącym opanowaniu umiejętności z tym związanych; K2: student umie skutecznie przekonywać odbiorcę, zachowując zasady etyki wypowiedzi; K3: student umie bronić się przed manipulacją językową stosowaną przez innych uczestników aktu komunikacji. |
Metody dydaktyczne: | Prowadzący wykorzystuje metody eksponujące (pokaz), podające (wykład konwersatoryjny, opis, opowiadanie, pogadanka) i poszukujące (ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, panelowa, studium przypadku). |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę komunikacji perswazyjnej, zapoznanie ich z mechanizmami perswazji i manipulacji językowej w kontekście etyki wypowiedzi. |
Pełny opis: |
1. Komunikacja językowa: elementy składowe i uwarunkowania aktu mowy. 2. Funkcje wypowiedzi a przebieg procesu komunikacji. 3. Komunikacja niewerbalna: znaczenie mowy ciała. 4. Znaczenie dosłowne i niedosłowne komunikatu. 5. Rola argumentacji, wnioskowania i umiejętności dyskutowania w procesie przekonywania. 6. Przekonywanie w świetle zasad etyki słowa: perswazja a manipulacja. Wątpliwe etycznie sposoby przekonywania odbiorcy: chwyty erystyczne i taktyki manipulacyjne (presja, szantaż, kłamstwo). Metody popularyzowane w podręcznikach programowania neurolingwistycznego. 7. Perswazja i manipulacja w mediach oraz w reklamie. 8. Perswazja i manipulacja w języku polityki. Nowomowa jako jaskrawy przykład manipulacji językowej. 9. Wyznaczniki skutecznej i zarazem etycznej komunikacji perswazyjnej. Strategie obrony przed manipulacją językową. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA A. Awdiejew, Systemowe środki perswazji, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski i P. Nowak, Lublin 2004, s. 71-80. R. Grzegorczykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy [w:] Język a kultura. T.4. Funkcje języka i wypowiedzi, pod red. J. Bartmińskiego i R. Grzegorczykowej, Wrocław 1991, s.11-28 (dostępne na stronie: www. lingwistyka.uni.wroc.pl/jk/spis04.htm). M. Głowiński, Nowomowa, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001, s. 173-182. I. Kamińska-Szmaj, Propaganda, perswazja, manipulacja - próba uporządkowania pojęć, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski i P. Nowak, Lublin 2004, s. 13-27. Komunikacja i perswazja, czyli jak skutecznie porozumiewać się z innymi, dokument elektroniczny (płyta CD), Smart Education, Warszawa 2012. R. Mayer, Sztuka argumentacji: jak wygrać każdy spór, tłum. G. Litwińczuk, Gdańsk 2008. J. O'Connor, I. McDermott, NLP. Zwięzłe i kompetentne wprowadzenie, tłum. J. Bartosik, Poznań 2000. J. Puzynina, O warunkach udanej komunikacji językowej, [w:] tejże, Słowo – wartość – kultura, Lublin 1997, s. 122-126. M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka codzienna:. Poradnik nie tylko językowy, wyd. 2. uzup., Warszawa 2010. K. Szymanek, K. A. Wieczorek, A. S. Wójcik, Sztuka argumentacji: ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2004. M. Tokarz, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, wyd. 2, Gdańsk 2006. S. Vaknin, Biblia NLP. Wydanie rozszerzone, ponad 350 wzorców, metod i strategii programowania neurolingwistycznego, tłum. K. Rojek, Gliwice 2011. E. Wierzbicka-Piotrowska, ABC dobrego mówcy, [w:] Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2007, s. 159-229 LUB [w:] E. Wierzbicka, A. Wolański, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008, s. 104-173. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, rozdz. X, Styl retoryczny i jego gatunki. Polski język polityki oraz rozdz. XIV. Nie będziesz szkodził drugiemu mówieniem swoim. Etyczny aspekt stylu wypowiedzi, Warszawa 2008, s. 143-161 oraz 192-202. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA A. Batko, Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice 2015. G. Beck, Zakazana retoryka. Podręcznik manipulacji, tłum. E. Klej, Gliwice 2011. J. Bralczyk, Język na sprzedaż, wyd. 2, Gdańsk 2004. J. Bralczyk, O języku propagandy i polityki, Warszawa 2007. M. Głowiński, Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009. M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005. P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, wyd. II zmien. i uzup., Wrocław 2008. Język polityków i jego patologie, red. Krzysztof Łabędź, Kraków 2013. A. Pease, B. Pease, Mowa ciała, tłum. J. Grabiak, wyd. 1 poszerz., Poznań 2007. Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, tłum. M. Chomicz, Warszawa 2002. T. Reiman, Potęga perswazyjnej komunikacji. Jak wpływać na ludzi, aby zawsze słyszeć „TAK”!, tłum. A. Kucharczyk-Barycza, Gliwice 2011. T. Reiman, Potęga mowy ciała. Jak odnieść zawodowy i towarzyski sukces, tłum. O. Kwiecień-Maniewska, Gliwice 2011. F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania. 4, W porozumieniu z sobą i innymi - komunikacja i kompetencje społeczne, tłum. P. Włodyga, Kraków 2006. Stewart, J. (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, wyd. 2 popr., Warszawa 2002. E. Taylor, Programowanie umysłu. Od manipulacji i prania mózgu poprzez rozwój osobisty po metafizykę dnia powszedniego, tłum. D. Gasper, Warszawa 2010. T. Witkowski, Psychologia kłamstwa. Motywy - strategie - narzędzia, Wałbrzych 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach (U1, U2, U3, K1, K2, K3); wykonywanie zadań domowych (W1, W2, W3, U1, U2, U3). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.