Lasy Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-LP-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0821) Leśnictwo
|
Nazwa przedmiotu: | Lasy Polski |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi (2012-2019) |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza o środowisku przyrodniczym Polski na poziomie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student w zakresie wiedzy: - ma pogłębioną wiedzę w zakresie leśnictwa, - zna podstawowe parametry ilościowe (skład gatunkowy, struktura własności itp.) charakteryzujące lasy w Polsce, - posiada ogólną znajomość podstawowych cech ekologicznych najważniejszych gatunków lasotwórczych drzew w Polsce, - posiada ogólną wiedzę na temat funkcjonowania ekosystemów leśnych, - posiada ogólną znajomość podstawowych działów nauk leśnych (hodowla, ochrona, urządzanie i użytkowanie lasu). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: - dokonać ogólnej analizy sposobu prowadzenia gospodarki leśnej w poszczególnych częściach Polski, - analizować podstawowe relacje między biotycznymi a abiotycznymi elementami ekosystemu leśnego, - wyjaśnić na przykładzie wilka rolę drapieżników w ekosystemie leśnym. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student w zakresie kompetencji społecznych: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, - rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, - systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowanie. |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia terenowe, elementy wykładu, dyskusja. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studenta z głównymi zagadnieniami dotyczącymi lasów w Polsce. W związku z nawiązywaniem podczas zajęć do abiotycznych elementów ekosystemu, studentowi na kursie "Lasy Polski" przydatna będzie podstawowa wiedza z zakresu gleboznawstwa, geomorfologii, hydrologii i klimatologii. |
Pełny opis: |
1. Cel nauczania: zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z terenami leśnymi Polski. 2. Treści zajęć: Podstawowe wiadomości o Lasach Polski (lesistość, formy własności, skład gatunkowy i zasięgi głównych gatunków lasotwórczych drzew) z uwzględnieniem zróżnicowania regionalnego na tle nieożywionych elementów środowiska przyrodniczego. Rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew, krzewów i roślin runa w nawiązaniu do ich wymagań siedliskowych i roli wskaźnikowej. Główne zagadnienia z hodowli, ochrony, urządzania i użytkowania lasu oraz z łowiectwa. |
Literatura: |
Zalecane lektury i materiały pomocnicze: 1. Puchalski T., Prusinkiewicz Z., 1990. Ekologiczne podstawy siedliskoznawstwa leśnego. PWRiL. Warszawa. 2. Szymański S., 2001. Ekologiczne podstawy hodowli lasu. PWRiL. Warszawa. 3. Tomanek J., 1997. Botanika leśna. PWRiL. Warszawa. 4. Klucze do rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt leśnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - ćwiczenia terenowe, - elementy wykładu, - dyskusja. Kryteria oceniania: - poprawne wykonanie zadań na zajęciach, - końcowe zaliczenie pisemne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.