Metodologia nauk geograficznych i współczesne trendy ich rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-MNGWTR-SD-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk geograficznych i współczesne trendy ich rozwoju |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi (2012-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe z prowadzącym – 30 h. Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 20 h. Przygotowanie się do egzaminu końcowego – 30 h. Razem 50 godzin pracy studenta |
Efekty uczenia się - wiedza: | student/Absolwent w zakresie wiedzy W_01 - zna podstawowe zagadnienia z zakresu metodologii ogólnej; zna i rozumie zasadnicze pojęcia z zakresu metodologii nauk, zna rozwój myśli geograficznej – K_W05; W_02 - posiada wiedzę na temat podstaw teoretyczno-metodologicznych i problemów badawczych nauk geograficznych – K_W04; W_03 – zna etapy i znaczenie postępowania badawczego w badaniu naukowym– K_W05, K_W07; W_04 – zna funkcje geografii oraz podstawowe orientacje teoretyczno-metodologiczne w naukach geograficznych – K_W07. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/Absolwent w zakresie umiejętności U_01 –potrafi ocenić jakość oraz strukturę tekstu naukowego; czyta ze zrozumieniem tekst naukowy – K_U02, K_U11; U_02 – potrafi ocenić jakość oraz strukturę wystąpienia naukowego, potrafi zrobić konspekt pracy naukowej i przygotować wystąpienie naukowe na określony temat – K_U09; U_03 – potrafi krytycznie ocenić materiały źródłowe i literaturę – K_U03, K_U07. U_04 – potrafi wykorzystać właściwe metody i procedury badawcze do analizy i oceny zagadnień badawczych geografii – K_U01. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/Absolwent w zakresie kompetencji społecznych K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczność stałego aktualizowania wiedzy zawodowej; rozumie znaczenie i wartość badań naukowych we współczesnym świecie - K_K01, K_K07; K02 – stosuje i zachowuje etyczne zasady w pracy naukowej i zawodowej. |
Metody dydaktyczne: | Metody podające - wykład informacyjny, konwersatoryjny oraz problemowy. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza studentom wiedzy na temat nauk geograficznych, podstaw metodologicznych, ujęć i koncepcji badawczych oraz paradygmatu geoprzestrzennego i metodologicznej roli koncepcji przestrzeni geograficznej. Ponadto wskazuje jakie są współczesne trendy w zakresie metodologii i ujęć stosowanych w geografii. |
Pełny opis: |
Metodologia, nauka - pojęcie. Koncepcje wiedzy. Historia i rozwój myśli geograficznej. Myślenie geograficzne i jego atrybuty. Pojęcie paradygmatu geoprzestrzennego. Metodologiczna rola koncepcji przestrzeni geograficznej. Pojęcie czasu i przestrzeni w geografii. Co obecnie jest odkryciem geograficznym. Jak rozumieć geografię . Funkcje geografii. Metodologia i metodyka badań w geograficznych. Orientacje teoretyczno-metodologiczne oraz cechy charakterystyczne hipotez badawczych w geografii. Podstawowe etapy procesu badawczego. Charakter twierdzeń i wyjaśnianie w geografii. Charakter i modele wyjaśniania. Problem nauka a wiara. Charakterystyka obecnych trendów, ujęć w badaniach geograficznych. |
Literatura: |
Battimer Anne, 1983, The practice of geography, London and New York Chojnicki Z., 1984, Dylematy metodologiczne geografii. Przegląd Geogr. 56, 3-4, s. 3-18 Chojnicki Z., 1985, Orientacje filozoficzno-metodologiczne geografii - ich koncepcje i modele. Przegląd Geogr. 57, 3, s. 255-281 Galon R, 1990, Geografia jako nauka. Przedmiot, rozwój i metody w zarysie, Toruń, UMK, |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny/testowy - kryteria oceny: 60% dst, 61-70% dst plus, 71-80% db, 81-90% db plus, 91-100% bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.