Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodologia nauk geograficznych i współczesne trendy ich rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2200-MNGWTR-SD-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia nauk geograficznych i współczesne trendy ich rozwoju
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi (2012-2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe z prowadzącym – 30 h.

Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 20 h.

Przygotowanie się do egzaminu końcowego – 30 h.

Razem 50 godzin pracy studenta

Efekty uczenia się - wiedza:

student/Absolwent w zakresie wiedzy

W_01 - zna podstawowe zagadnienia z zakresu metodologii ogólnej; zna i rozumie zasadnicze pojęcia z zakresu metodologii nauk, zna rozwój myśli geograficznej – K_W05;

W_02 - posiada wiedzę na temat podstaw teoretyczno-metodologicznych i problemów badawczych nauk geograficznych – K_W04;

W_03 – zna etapy i znaczenie postępowania badawczego w badaniu naukowym– K_W05, K_W07;

W_04 – zna funkcje geografii oraz podstawowe orientacje teoretyczno-metodologiczne w naukach geograficznych – K_W07.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/Absolwent w zakresie umiejętności

U_01 –potrafi ocenić jakość oraz strukturę tekstu naukowego; czyta ze zrozumieniem tekst naukowy – K_U02, K_U11;

U_02 – potrafi ocenić jakość oraz strukturę wystąpienia naukowego, potrafi zrobić konspekt pracy naukowej i przygotować wystąpienie naukowe na określony temat – K_U09;

U_03 – potrafi krytycznie ocenić materiały źródłowe i literaturę – K_U03, K_U07.

U_04 – potrafi wykorzystać właściwe metody i procedury badawcze do analizy i oceny zagadnień badawczych geografii – K_U01.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/Absolwent w zakresie kompetencji społecznych

K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczność stałego aktualizowania wiedzy zawodowej; rozumie znaczenie i wartość badań naukowych we współczesnym świecie - K_K01, K_K07;

K02 – stosuje i zachowuje etyczne zasady w pracy naukowej i zawodowej.


Metody dydaktyczne:

Metody podające - wykład informacyjny, konwersatoryjny oraz problemowy.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot dostarcza studentom wiedzy na temat nauk geograficznych, podstaw metodologicznych, ujęć i koncepcji badawczych oraz paradygmatu geoprzestrzennego i metodologicznej roli koncepcji przestrzeni geograficznej. Ponadto wskazuje jakie są współczesne trendy w zakresie metodologii i ujęć stosowanych w geografii.

Pełny opis:

Metodologia, nauka - pojęcie. Koncepcje wiedzy. Historia i rozwój myśli geograficznej. Myślenie geograficzne i jego atrybuty. Pojęcie paradygmatu geoprzestrzennego. Metodologiczna rola koncepcji przestrzeni geograficznej. Pojęcie czasu i przestrzeni w geografii. Co obecnie jest odkryciem geograficznym. Jak rozumieć geografię . Funkcje geografii. Metodologia i metodyka badań w geograficznych. Orientacje teoretyczno-metodologiczne oraz cechy charakterystyczne hipotez badawczych w geografii. Podstawowe etapy procesu badawczego. Charakter twierdzeń i wyjaśnianie w geografii. Charakter i modele wyjaśniania. Problem nauka a wiara.

Charakterystyka obecnych trendów, ujęć w badaniach geograficznych.

Literatura:

Battimer Anne, 1983, The practice of geography, London and New York

Chojnicki Z., 1984, Dylematy metodologiczne geografii. Przegląd Geogr. 56, 3-4, s. 3-18

Chojnicki Z., 1985, Orientacje filozoficzno-metodologiczne geografii - ich koncepcje i modele. Przegląd Geogr. 57, 3, s. 255-281

Galon R, 1990, Geografia jako nauka. Przedmiot, rozwój i metody w zarysie, Toruń, UMK,

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny/testowy - kryteria oceny: 60% dst, 61-70% dst plus, 71-80% db, 81-90% db plus, 91-100% bdb

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)