Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zrównoważona gospodarka odpadami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2200-ZGO-SMX-3-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zrównoważona gospodarka odpadami
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi (2012-2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student ma podstawowe wiadomości o odpadach o problemach z ich utylizacją oraz wpływem na środowisko naturalne

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (17 godz.):

- udział w ćwiczeniach - 15

- udział w konsultacjach - 2


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (13 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 5

- praca własna nad opracowaniem pracy zaliczeniowej 8

W sumie 30 godz. = 1 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

student zna podstawową terminologię, zasady funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w Polsce w i w krajach europejskich; zna założenia zrównoważonej gospodarki odpadami, zna metody przetwarzania odpadów, K_W01, K_W03, K_W04, K_W08

Efekty uczenia się - umiejętności:

- student potrafi ocenić czy funkcjonujący w danej gminie/powiecie/województwie system gospodarki odpadami prowadzony jest wedle wytycznych zrównoważonego rozwoju,

- potrafi wskazać wady i zalety gospodarki na danym obszarze K_U01, K_U02, K_U11


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczność komplementarnego podejścia do podejmowanych problemów K_K01

K2: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi nawiązać współprace z innymi uczestnikami zajęć. K_K02

K3: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K03

K4: student rozumie podstawową potrzebę uczenia się, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Jest otwarty na nowe idee, ich dyskusję i zmianę własnej opinii w świetle dostępnych danych - K_K01, K_K02, K_K05


Metody dydaktyczne:

- ćwiczeniowa

- giełda pomysłów

- klasyczna metoda problemowa

- obserwacji

- projektu

- referatu

- studium przypadku


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie zrównoważonej gospodarki odpadami, poznanie technik zapobiegania powstawaniu odpadów, metod przetwarzania odpadów, selektywnej zbiórki oraz innych proekologicznych rozwiązań w tym zakresie

Pełny opis:

1. Rozwój gospodarki odpadami w Europie i w Polsce: od prymitywnych wysypisk do nowoczesnych zakładów zagospodarowania odpadów; polityka krajów Unii Europejskiej w dziedzinie gospodarki odpadami, realizacja obowiązku odzysku i recyklingu odpadów komunalnych.

2. Sposoby zapobiegania powstawaniu odpadów (m.in. zrównoważona konsumpcja, wykorzystanie cyklu życiowego produktów – wybrane przykłady).

3. Selektywna zbiórka odpadami – wyzwania przyszłości: system odbierania odpadów (tj. zbiórka u źródła, kontenery ustawione w „sąsiedztwie”, zbiorcze punkty selektywnej zbiórki odpadów), sposoby postępowania z odpadami niebezpiecznymi, wielkogabarytowymi, zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, bateriami i akumulatorami – w wybranych miastach.

4. Sposoby przetwarzania odpadów w celu przygotowania do odzysku lub utylizacji. Miejskie spalarnie odpadów, kompostownie, biogazownie w Polsce.

5. Odpady jako zasób odnawialnych źródeł energii (m.in. przykład Wiednia i prowadzonej tam zrównoważonej gospodarki odpadami – biogazownie i biokompostownie).

6. Polityka samorządów miejskich w zakresie zrównoważonej gospodarki odpadami.

7. Dzikie wysypiska śmieci – wyzwaniem dla władz samorządowych i społeczności lokalnej

8. Spektakularne inwestycje w zakresie gospodarki odpadami w Polsce.

Literatura:

L. Kłos, 2012, Zrównoważona gospodarka odpadami komunalnymi, Handel Wewnętrzny, s. 78-89.

C.Rosik-Dulewska, 2012, Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa.

H. Rogall, 2010, Ekonomia zrównoważonego rozwoju: Teoria i praktyka, Zysk i S-ka.

D. Szymańska, 2007, Zróżnicowanie miast na podstawie wskaźnika rozwoju miasta (City Development Index) [w:] Urbanizacja na świecie, Warszawa.

R. Zarzycki red., 2001,Gospodarka komunalna w miastach: praca zbiorowa, Łódź.

Szymańska D., Korolko M., 2015, Inteligentne miasta, Wyd. Naukowe UMK, s. 164;

Szymańska D., Korolko M. Grzelak-Kostulska E. Lewandowska A., 2016, Ekoinnowacje w miastach, Wyd. Naukowe UMK, s. 160

Szymańska D., Korolko M., Chodkowska-Miszczuk J. Lewandowska A., 2017, Biogospodarka w miastach, Wyd. Naukowe UMK, s. 154

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń:

- ocena realizacji zadań w trakcie ćwiczeń

- ocena aktywności na zajęciach

- ocena samodzielnie wykonanych projektów/ prac zaliczeniowych

- kolokwium

Ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.

Sprawdzane efekty kształcenia:

Kolokwium – W1, U1, U2, U3, U4.

Projekty – U1, U2, U3, U4, U5

Aktywność – K2, K3, K4

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)