Zrównoważona gospodarka odpadami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-ZGO-SMX-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Zrównoważona gospodarka odpadami |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi (2012-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student ma podstawowe wiadomości o odpadach o problemach z ich utylizacją oraz wpływem na środowisko naturalne |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (17 godz.): - udział w ćwiczeniach - 15 - udział w konsultacjach - 2 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (13 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 5 - praca własna nad opracowaniem pracy zaliczeniowej 8 W sumie 30 godz. = 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | student zna podstawową terminologię, zasady funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w Polsce w i w krajach europejskich; zna założenia zrównoważonej gospodarki odpadami, zna metody przetwarzania odpadów, K_W01, K_W03, K_W04, K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - student potrafi ocenić czy funkcjonujący w danej gminie/powiecie/województwie system gospodarki odpadami prowadzony jest wedle wytycznych zrównoważonego rozwoju, - potrafi wskazać wady i zalety gospodarki na danym obszarze K_U01, K_U02, K_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczność komplementarnego podejścia do podejmowanych problemów K_K01 K2: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi nawiązać współprace z innymi uczestnikami zajęć. K_K02 K3: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K03 K4: student rozumie podstawową potrzebę uczenia się, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Jest otwarty na nowe idee, ich dyskusję i zmianę własnej opinii w świetle dostępnych danych - K_K01, K_K02, K_K05 |
Metody dydaktyczne: | - ćwiczeniowa - giełda pomysłów - klasyczna metoda problemowa - obserwacji - projektu - referatu - studium przypadku |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie zrównoważonej gospodarki odpadami, poznanie technik zapobiegania powstawaniu odpadów, metod przetwarzania odpadów, selektywnej zbiórki oraz innych proekologicznych rozwiązań w tym zakresie |
Pełny opis: |
1. Rozwój gospodarki odpadami w Europie i w Polsce: od prymitywnych wysypisk do nowoczesnych zakładów zagospodarowania odpadów; polityka krajów Unii Europejskiej w dziedzinie gospodarki odpadami, realizacja obowiązku odzysku i recyklingu odpadów komunalnych. 2. Sposoby zapobiegania powstawaniu odpadów (m.in. zrównoważona konsumpcja, wykorzystanie cyklu życiowego produktów – wybrane przykłady). 3. Selektywna zbiórka odpadami – wyzwania przyszłości: system odbierania odpadów (tj. zbiórka u źródła, kontenery ustawione w „sąsiedztwie”, zbiorcze punkty selektywnej zbiórki odpadów), sposoby postępowania z odpadami niebezpiecznymi, wielkogabarytowymi, zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, bateriami i akumulatorami – w wybranych miastach. 4. Sposoby przetwarzania odpadów w celu przygotowania do odzysku lub utylizacji. Miejskie spalarnie odpadów, kompostownie, biogazownie w Polsce. 5. Odpady jako zasób odnawialnych źródeł energii (m.in. przykład Wiednia i prowadzonej tam zrównoważonej gospodarki odpadami – biogazownie i biokompostownie). 6. Polityka samorządów miejskich w zakresie zrównoważonej gospodarki odpadami. 7. Dzikie wysypiska śmieci – wyzwaniem dla władz samorządowych i społeczności lokalnej 8. Spektakularne inwestycje w zakresie gospodarki odpadami w Polsce. |
Literatura: |
L. Kłos, 2012, Zrównoważona gospodarka odpadami komunalnymi, Handel Wewnętrzny, s. 78-89. C.Rosik-Dulewska, 2012, Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa. H. Rogall, 2010, Ekonomia zrównoważonego rozwoju: Teoria i praktyka, Zysk i S-ka. D. Szymańska, 2007, Zróżnicowanie miast na podstawie wskaźnika rozwoju miasta (City Development Index) [w:] Urbanizacja na świecie, Warszawa. R. Zarzycki red., 2001,Gospodarka komunalna w miastach: praca zbiorowa, Łódź. Szymańska D., Korolko M., 2015, Inteligentne miasta, Wyd. Naukowe UMK, s. 164; Szymańska D., Korolko M. Grzelak-Kostulska E. Lewandowska A., 2016, Ekoinnowacje w miastach, Wyd. Naukowe UMK, s. 160 Szymańska D., Korolko M., Chodkowska-Miszczuk J. Lewandowska A., 2017, Biogospodarka w miastach, Wyd. Naukowe UMK, s. 154 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: - ocena realizacji zadań w trakcie ćwiczeń - ocena aktywności na zajęciach - ocena samodzielnie wykonanych projektów/ prac zaliczeniowych - kolokwium Ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry. Sprawdzane efekty kształcenia: Kolokwium – W1, U1, U2, U3, U4. Projekty – U1, U2, U3, U4, U5 Aktywność – K2, K3, K4 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.