Młodzież w Polsce i Europie – wyzwania i problemy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-OG-MwPiE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Młodzież w Polsce i Europie – wyzwania i problemy |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Zajęcia ogólnouniwersyteckie oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak - wykład ogólnouniwersytecki |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach - 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - czytanie literatury- 25 - przygotowanie eseju - 25 Łącznie: 80 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student ma wiedzę z zakresu wybranych teorii socjologicznych przydatnych w lepszym zrozumieniu roli i problemów młodzieży we współczesnym (po)nowoczesnym świecie; zna demograficzne i społeczno-psychologiczne charakterystyki młodych Europejczyków. W2. Student rozumie specyfikę zmian społecznych w krajach europejskich ze względu na problemy i wyzwania stojące przed młodymi ludźmi; W3. Student potrafi ukazać konsekwencje strukturalnych blokad osiągania dorosłości w rozwiniętych i rozwijających się krajach europejskich (zatrudnienie, zycie rodzinne, konsumpcja, migracje). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student wykorzystuje wiedzę socjologiczną zdobytą na wykładzie do lepszego rozumienia społeczeństwa jako złożonego układu wzajemnych zależności, U2. Posiada umiejętność określenia sytuacji i społeczno-politycznej roli własnej grupy społecznej (pokolenia) na tle U.3. Potrafi dostrzec źródła odmienności i podobieństw między młodzieżą żyjącą w różnych europejskich krajach U4. Pozyskuje zdolność odczytywania, formułowania i poszukiwania rozwiązań istniejących społecznych problemów (na przykładzie |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Student ma świadomość związków między zachowaniami obywatelskimi reprezentantów własnego pokolenia a zmianami, jakie zachodzą (i moga zachodzić) we współczesnych demokracjach. K2. Student ma świadomość roli obywatelskiego zaangażowania K3. Student lepiej rozumie odmienności społeczno-kulturowe w obrębie własnego pokolenia i między pokoleniami i jest bardziej umotywowany do otwierania się na różnice |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny - wykład informacyjny Metoda dydaktyczna poszukująca: panelowa |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat sytuacji (problemów i dążeń) współczesnej młodzieży w Polsce i europejskich krajach. Dyskusje i wykłady będą się koncentrować na pytaniu o to kim są współcześni młodzi ludzie, jak się zmieniają i jaką odgrywają rolę w procesach społecznej zmiany. Jako taki kurs będzie okazją nie tylko do określenia specyfiki młodzieży w różnych krajach, lecz również poznawania (rozumienia) społeczeństwa poprzez socjologiczne diagnozy młodzieży |
Pełny opis: |
Świat, do którego wkraczamy, to świat bardzo ekspansywnego, dynamicznego, ale i uwikłanego w wewnętrzne sprzeczności demokratycznego kapitalizmu. O świecie tym mówi się często, że jakkolwiek niedoskonały, jest najlepszy z możliwych i nie mający alternatyw. Prezentowanie go – w przekazach edukacyjnych, medialnych, politycznych i marketingowych – jako nieustannie rozwijającego się i gwarantującego lepszą przyszłość działa pobudzająco na młode pokolenie i prowokuje do formułowania coraz ambitniejszych życiowych planów. W międzyczasie jednak ten demokratyczny i barwny kapitalizm, do którego socjalizowani są młodzi ludzie, przeżywa głęboki kryzys i wystawia młodzieńcze aspiracje na wielką próbę. Jakkolwiek źródła kryzysu tkwią w mechanizmach wolnorynkowych, najczęstszym adresatem roszczeń staje się państwo – jedyny „widoczny” podmiot, który można obarczać odpowiedzialnością za nienajlepiej urządzoną rzeczywistość. Jednakże ingerowanie państwa w wolny rynek i korygowanie efektów gry wolnorynkowej przy najlepszych nawet chęciach jest bardzo trudne i z konieczności ograniczone. Dylemat ten odczuwają przywódcy większości europejskich krajów. W dokumentach i raportach Komisji Europejskiej dotyczących strategii rozwoju młodzież traktowana jest jako naturalny rezerwuar innowacyjności i zmiany, a jednocześnie kategoria społeczna, której przyszłość – z uwagi na ekonomiczne uwarunkowania – jest bardzo niepewna i może stanowić zagrożenie dla stabilności ładu społecznego. Największe obawy dotyczą możliwości wygenerowania przez kryzys tzw. „straconej generacji” – młodych, dobrze wykształconych ludzi, którzy pozostają w oderwaniu od rynku pracy, a całą energię zużywają na rozwiązywanie własnych życiowych problemów. Aby oddalić takie zagrożenie w bogatych krajach UE podejmowane są systemowe rozwiązania dotyczące zatrudnienia, polityki prorodzinnej, edukacji, ułatwiające młodym ludziom włączenie się w główny nurt życia społecznego. Obserwacja rezultatów takich działań pozwala sformułować wniosek, że są one opłacalne w kategoriach ekonomicznych i politycznych - dalekowzroczni przywódcy wiedzą, że troska okazana młodzieży jest inwestycją w pomyślność społeczeństw. Obserwacja sytuacji i zachowań ludzi młodych staje się w tym kontekście dobrą okazją do zrozumienia współczesnych społeczeństw |
Literatura: |
1/ H.M. Griese, Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1996. 2/ E. Fisher, Młode pokolenie Zachodu, Warszawa 1969. 3/ A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, Warszawa 1975. 4/ Piasecki (red.), Młodzi końca wieku, Warszawa 1999. 5/ M. Mead, Kultura i tożsamość, Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 1978. 6/ K. Szafraniec, Młodzi 2011, Warszawa KPRM, 2011: https://nck.pl/upload/attachments/302470/mlodzi_2011.pdf 7/ K. Szafraniec, Dojrzewający obywatele dojrzewającej demokracji. O stylu politycznej obecności młodych, Warszawa 2012: Instytut Obywatelski. 8/ K. Szafraniec i in. Zmiana warty. Młode pokolenie a transformacje w Europie Wschodniej i Azji, Warszawa 2017. 9/ K. Szafraniec (red.), Młodzi 2018, Warszawa 2019: http://mlodzi2018.pl/ 10/ M. Boni (red.), Młodzi 2020: https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - praca pisemna/kolokwium zaliczeniowe - ucxzestnictwo w zajęciach Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium lub pracy zaliczeniowej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Szafraniec | |
Prowadzący grup: | Monika Kwiecińska-Zdrenka, Krystyna Szafraniec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat sytuacji (problemów i dążeń) współczesnej młodzieży w Polsce i europejskich krajach. Dyskusje i wykłady będą się koncentrować na pytaniu o to kim są współcześni młodzi ludzie, jak się zmieniają i jaką odgrywają rolę w procesach społecznej zmiany. Jako taki kurs będzie okazją nie tylko do określenia specyfiki młodzieży w różnych krajach, lecz również poznawania (rozumienia) społeczeństwa poprzez socjologiczne diagnozy młodzieży |
|
Pełny opis: |
Świat, do którego wkraczamy, to świat bardzo ekspansywnego, dynamicznego, ale i uwikłanego w wewnętrzne sprzeczności demokratycznego kapitalizmu. O świecie tym mówi się często, że jakkolwiek niedoskonały, jest najlepszy z możliwych i nie mający alternatyw. Prezentowanie go – w przekazach edukacyjnych, medialnych, politycznych i marketingowych – jako nieustannie rozwijającego się i gwarantującego lepszą przyszłość działa pobudzająco na młode pokolenie i prowokuje do formułowania coraz ambitniejszych życiowych planów. W międzyczasie jednak ten demokratyczny i barwny kapitalizm, do którego socjalizowani są młodzi ludzie, przeżywa głęboki kryzys i wystawia młodzieńcze aspiracje na wielką próbę. Jakkolwiek źródła kryzysu tkwią w mechanizmach wolnorynkowych, najczęstszym adresatem roszczeń staje się państwo – jedyny „widoczny” podmiot, który można obarczać odpowiedzialnością za nienajlepiej urządzoną rzeczywistość. Jednakże ingerowanie państwa w wolny rynek i korygowanie efektów gry wolnorynkowej przy najlepszych nawet chęciach jest bardzo trudne i z konieczności ograniczone. Dylemat ten odczuwają przywódcy większości europejskich krajów. W dokumentach i raportach Komisji Europejskiej dotyczących strategii rozwoju młodzież traktowana jest jako naturalny rezerwuar innowacyjności i zmiany, a jednocześnie kategoria społeczna, której przyszłość – z uwagi na ekonomiczne uwarunkowania – jest bardzo niepewna i może stanowić zagrożenie dla stabilności ładu społecznego. Największe obawy dotyczą możliwości wygenerowania przez kryzys tzw. „straconej generacji” – młodych, dobrze wykształconych ludzi, którzy pozostają w oderwaniu od rynku pracy, a całą energię zużywają na rozwiązywanie własnych życiowych problemów. Aby oddalić takie zagrożenie w bogatych krajach UE podejmowane są systemowe rozwiązania dotyczące zatrudnienia, polityki prorodzinnej, edukacji, ułatwiające młodym ludziom włączenie się w główny nurt życia społecznego. Obserwacja rezultatów takich działań pozwala sformułować wniosek, że są one opłacalne w kategoriach ekonomicznych i politycznych - dalekowzroczni przywódcy wiedzą, że troska okazana młodzieży jest inwestycją w pomyślność społeczeństw. Obserwacja sytuacji i zachowań ludzi młodych staje się w tym kontekście dobrą okazją do zrozumienia współczesnych społeczeństw |
|
Literatura: |
1/ H.M. Griese, Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1996. 2/ E. Fisher, Młode pokolenie Zachodu, Warszawa 1969. 3/ A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, Warszawa 1975. 4/ Piasecki (red.), Młodzi końca wieku, Warszawa 1999. 5/ M. Mead, Kultura i tożsamość, Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 1978. 6/ K. Szafraniec, Młodzi 2011, Warszawa KPRM, 2011: https://nck.pl/upload/attachments/302470/mlodzi_2011.pdf 7/ K. Szafraniec, Dojrzewający obywatele dojrzewającej demokracji. O stylu politycznej obecności młodych, Warszawa 2012: Instytut Obywatelski. 8/ K. Szafraniec i in. Zmiana warty. Młode pokolenie a transformacje w Europie Wschodniej i Azji, Warszawa 2017. 9/ K. Szafraniec (red.), Młodzi 2018, Warszawa 2019: http://mlodzi2018.pl/ 10/ M. Boni (red.), Młodzi 2020: https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.