Ekonomika informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-AI-EKI-21-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika informacji |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Architektura informacji - II rok s1 - sem. zim. |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1426 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): – udział w laboratoriach – 15 godz. (11 godz. stacjonarnie, 4 godz. zdalne nauczanie - asynchronicznie - z wykorzystaniem platformy Moodle) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): – przygotowanie do laboratoriów – 20 godz. (10 godz. w ramach nauczania zdalnego) – przygotowanie referatu – 25 godz. (5 godz. w ramach nauczania zdalnego) – przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 30 godz. (5 godz. w ramach nauczania zdalnego) Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) – w tym 24 godz. (0,8 ECTS) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: rozumie zasady funkcjonowania rynku informacji, jego źródła i mechanizmy nim rządzące – K_W07. W02: identyfikuje rolę i miejsce informacji w systemie społeczno-gospodarczym, rozróżnia podstawowe kategorie ekonomiczne informacji i charakteryzuje procesy informacyjne z nimi związane – K_W08. W03: orientuje się w podstawowych procesach zarządzania informacją i wiedzą – K_W09. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: potrafi zdefiniować informacyjny paradygmat organizacji, określić wzorce zachowań i potrzeby informacyjne podmiotów gospodarczych oraz wskazać narzędzia umożliwiające realizację tych potrzeb – K_U07. U02: potrafi rozpoznać i krytycznie ocenić informację gospodarczą oraz określić jej poziom przydatności, dostępności i pilności dostarczenia do odbiorcy – K_U08. U03: potrafi rozpoznać różne formy informacji gospodarczej, rodzaje procesów i systemów informacyjnych – K_U09. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: jest świadom zmian zachowań informacyjnych oraz wzorów przepływu informacji – K_K02. K02: jest świadom ciągłego rozwoju zasobów informacji ekonomicznej i nowoczesnych narzędzi technologicznych wykorzystywanych w jej pozyskiwaniu K_K05. K03: rozumie znaczenie rzetelnej i profesjonalnej informacji w procesach zarządzania organizacją – K_K07. |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: – pogadanka, – praca grupowa, – projekt, – dyskusja dydaktyczna. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny przedmiotu podejmuje problematykę roli, miejsca i funkcji informacji gospodarczej w działalności podmiotów sektora gospodarczego. |
Pełny opis: |
Laboratoria przybliżają specyfikę informacji gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem jej rodzajów, form i typowych dla niej procesów informacyjnych. Naświetlają one także kwestie związane z funkcjonowaniem rynku informacji, tj. postrzeganiem informacji w różnych kategoriach ekonomicznych, popytem i podażą na informacje, oddziaływaniem technologii informacyjnej na współczesne organizacje, ekologią informacji czy zarządzaniem informacją i wiedzą w organizacjach. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chmielewska-Gorczyca E., Procesy informacyjne w działalności dla biznesu, Zagadnienia Informacji Naukowej 1993, nr 2, s. 17–42. 2. Czekaj J., Metody zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Kraków 2000. 3. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008. 4. Łobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacja w przedsiębiorstwie, Warszawa 2005. 5. Materska K., Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2007. 6. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11. 7. Oleński J., Ekonomika informacji: metody, Warszawa 2003. 8. Oleński J., Ekonomika informacji: podstawy, Warszawa 2001. 9. System informacji strategicznej: wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa: praca zbiorowa, pod red. R. Borowieckiego i M. Romanowskiej, Warszawa 2001. 10. Wstęp do systemów informacyjnych zarządzania w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. A. Nowickiego, Częstochowa 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Cisek S., Szara literatura jako źródło informacji biznesowej. Biuletyn EBIB 2002, nr 11. 2. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008. 3. Grabowska M., Sobocińska A., Zarządzanie wiedzą jako wynik ewolucji zarządzania przez jakość, Poznań 2006. 4. Informacja biznesowa w bibliotece, materiały II Międzynarodowego Sympozjum Bibliotekarzy, Szczecin 19-21 października 1994 r., red. t. M. Szyszko, Warszawa 1995. 5. Informacja i wiedza w zintegrowanym systemie zarządzania, red. nauk. R. Borowiecki, M. Kwieciński, Kraków 2004. 6. IV forum informatyki w administracji – materiały konferencyjne, Ciechocinek, 20-21 kwietnia 2005 r., Warszawa 2005. 7. Kalińska A., Informacja biznesowa w Internecie, Warszawa 2011. 8. Materska K., Od zarządzania informacją do zarządzania wiedzą, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2007, nr 1, s. 3-7. 9. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11. 10. Materska K., Wywiad gospodarczy z perspektywy informacji naukowej, [w:] Zarządzanie zasobami informacji w przedsiębiorstwie: ku przedsiębiorstwu przyszłości, pod red. R. Borowieckiego i M. Kwiecińskiego, Warszawa 2001, s. 325–334. 11. Mostowicz E., Źródła informacji i usługi informacyjne dla przedsiębiorstw, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 1994, nr 1, s. 26–31. 12. Simon E., Od informacji biznesowej do zarządzania informacją. Biuletyn EBIB 2002, nr 11. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na ćwiczeniach (możliwa jedna nieobecność) – K01, K02, K03, W01, W02, W03, U01,U02, U03, 2. Projekt tematyczny (referat) realizowany w trakcie laboratoriów – W01, W02, W03, U01,U02, U03, K01, K02, K03. 3. Zaliczenie pisemne (kwestionariusz zawierający pytania otwarte i zamknięte) – W01, W02, W03, U01,U02, U03, K01, K02, K03. Kryteria oceniania laboratoriów: – obecność i aktywność na ćwiczeniach (do 15% oceny), – ocena z realizacji projektów (do 35% oceny) – w tym zadań potwierdzających realizację treści wynikających z wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość – test wiedzy (do 50% oceny). Ostateczna punktacja: ocena bdb. – 90% i więcej ocena db.+ – 80% do 89% ocena db. – 70% do 79% ocena dst.+ – 60% do 69% ocena dst. – 50% do 59% ocena ndst. – 49% i poniżej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Kortas | |
Prowadzący grup: | Weronika Kortas | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1426 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje problematykę roli, miejsca i funkcji informacji gospodarczej w działalności podmiotów sektora gospodarczego. |
|
Pełny opis: |
Celem laboratoriów jest omówienie kwestii związanych z funkcjonowaniem rynku informacji, a więc postrzeganiem informacji w różnych kategoriach ekonomicznych, popytem i podażą na informacje, oddziaływaniem technologii informacyjnej na współczesne organizacje oraz zarządzaniem informacją i wiedzą w organizacjach. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): – udział w laboratoriach – 15 godz. (11 godz. stacjonarnie, 4 godz. zdalne nauczanie - asynchronicznie - z wykorzystaniem platformy Moodle) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): – przygotowanie do laboratoriów – 20 godz. (10 godz. w ramach nauczania zdalnego) – przygotowanie referatu – 25 godz. (5 godz. w ramach nauczania zdalnego) – przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 30 godz. (5 godz. w ramach nauczania zdalnego) Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) – w tym 24 godz. (0,8 ECTS) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chmielewska-Gorczyca E., Procesy informacyjne w działalności dla biznesu, Zagadnienia Informacji Naukowej 1993, nr 2, s. 17–42. 2. Czekaj J., Metody zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Kraków 2000. 3. Czekaj J., Podstawy zarządzania informacją, Kraków 2012. 4. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008. 5. Hales C., Mikuła B., Społeczeństwo informacyjne. Gospodarka, technologie, procesy, Kraków 2011. 6. Januszko W., Systemy informacji gospodarczej, Warszawa 2001. 7. Łobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacja w przedsiębiorstwie, Warszawa 2005. 8. Materska K., Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2007. 9. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11. 10. Oleński J., Ekonomika informacji: metody, Warszawa 2003. 11. Oleński J., Ekonomika informacji: podstawy, Warszawa 2001. 12. System informacji strategicznej: wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa: praca zbiorowa, pod red. R. Borowieckiego i M. Romanowskiej, Warszawa 2001. 13. Wstęp do systemów informacyjnych zarządzania w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. A. Nowickiego, Częstochowa 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Cisek S., Szara literatura jako źródło informacji biznesowej. Biuletyn EBIB 2002, nr 11. 2. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008. 3. Grabowska M., Sobocińska A., Zarządzanie wiedzą jako wynik ewolucji zarządzania przez jakość, Poznań 2006. 4. Informacja i wiedza w zintegrowanym systemie zarządzania, red. nauk. R. Borowiecki, M. Kwieciński, Kraków 2004. 5. IV forum informatyki w administracji – materiały konferencyjne, Ciechocinek, 20-21 kwietnia 2005 r., Warszawa 2005. 6. Kalińska A., Informacja biznesowa w Internecie, Warszawa 2011. 7. Materska K., Od zarządzania informacją do zarządzania wiedzą, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2007, nr 1, s. 3-7. 8. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11. 9. Materska K., Wywiad gospodarczy z perspektywy informacji naukowej, [w:] Zarządzanie zasobami informacji w przedsiębiorstwie: ku przedsiębiorstwu przyszłości, pod red. R. Borowieckiego i M. Kwiecińskiego, Warszawa 2001, s. 325–334. 10. Mostowicz E., Źródła informacji i usługi informacyjne dla przedsiębiorstw, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 1994, nr 1, s. 26–31. 11. Simon E., Od informacji biznesowej do zarządzania informacją. Biuletyn EBIB 2002, nr 11. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Kortas | |
Prowadzący grup: | Weronika Kortas | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1426 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje problematykę roli, miejsca i funkcji informacji gospodarczej w działalności podmiotów sektora gospodarczego. |
|
Pełny opis: |
Celem laboratoriów jest omówienie kwestii związanych z funkcjonowaniem rynku informacji, a więc postrzeganiem informacji w różnych kategoriach ekonomicznych, popytem i podażą na informacje, oddziaływaniem technologii informacyjnej na współczesne organizacje oraz zarządzaniem informacją i wiedzą w organizacjach. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): – udział w laboratoriach – 15 godz. (11 godz. stacjonarnie, 4 godz. zdalne nauczanie - asynchronicznie - z wykorzystaniem platformy Moodle) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): – przygotowanie do laboratoriów – 20 godz. (10 godz. w ramach nauczania zdalnego) – przygotowanie referatu – 25 godz. (5 godz. w ramach nauczania zdalnego) – przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 30 godz. (5 godz. w ramach nauczania zdalnego) Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) – w tym 24 godz. (0,8 ECTS) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chmielewska-Gorczyca E., Procesy informacyjne w działalności dla biznesu, Zagadnienia Informacji Naukowej 1993, nr 2, s. 17–42. 2. Czekaj J., Metody zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Kraków 2000. 3. Czekaj J., Podstawy zarządzania informacją, Kraków 2012. 4. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008. 5. Hales C., Mikuła B., Społeczeństwo informacyjne. Gospodarka, technologie, procesy, Kraków 2011. 6. Januszko W., Systemy informacji gospodarczej, Warszawa 2001. 7. Łobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacja w przedsiębiorstwie, Warszawa 2005. 8. Materska K., Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2007. 9. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11. 10. Oleński J., Ekonomika informacji: metody, Warszawa 2003. 11. Oleński J., Ekonomika informacji: podstawy, Warszawa 2001. 12. System informacji strategicznej: wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa: praca zbiorowa, pod red. R. Borowieckiego i M. Romanowskiej, Warszawa 2001. 13. Wstęp do systemów informacyjnych zarządzania w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. A. Nowickiego, Częstochowa 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Cisek S., Szara literatura jako źródło informacji biznesowej. Biuletyn EBIB 2002, nr 11. 2. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008. 3. Grabowska M., Sobocińska A., Zarządzanie wiedzą jako wynik ewolucji zarządzania przez jakość, Poznań 2006. 4. Informacja i wiedza w zintegrowanym systemie zarządzania, red. nauk. R. Borowiecki, M. Kwieciński, Kraków 2004. 5. IV forum informatyki w administracji – materiały konferencyjne, Ciechocinek, 20-21 kwietnia 2005 r., Warszawa 2005. 6. Kalińska A., Informacja biznesowa w Internecie, Warszawa 2011. 7. Materska K., Od zarządzania informacją do zarządzania wiedzą, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2007, nr 1, s. 3-7. 8. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11. 9. Materska K., Wywiad gospodarczy z perspektywy informacji naukowej, [w:] Zarządzanie zasobami informacji w przedsiębiorstwie: ku przedsiębiorstwu przyszłości, pod red. R. Borowieckiego i M. Kwiecińskiego, Warszawa 2001, s. 325–334. 10. Mostowicz E., Źródła informacji i usługi informacyjne dla przedsiębiorstw, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 1994, nr 1, s. 26–31. 11. Simon E., Od informacji biznesowej do zarządzania informacją. Biuletyn EBIB 2002, nr 11. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Kortas | |
Prowadzący grup: | Weronika Kortas | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1426 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje problematykę roli, miejsca i funkcji informacji gospodarczej w działalności podmiotów sektora gospodarczego. |
|
Pełny opis: |
Celem laboratoriów jest omówienie kwestii związanych z funkcjonowaniem rynku informacji, a więc postrzeganiem informacji w różnych kategoriach ekonomicznych, popytem i podażą na informacje, oddziaływaniem technologii informacyjnej na współczesne organizacje oraz zarządzaniem informacją i wiedzą w organizacjach. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): – udział w laboratoriach – 15 godz. (11 godz. stacjonarnie, 4 godz. zdalne nauczanie - asynchronicznie - z wykorzystaniem platformy Moodle) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): – przygotowanie do laboratoriów – 20 godz. (10 godz. w ramach nauczania zdalnego) – przygotowanie referatu – 25 godz. (5 godz. w ramach nauczania zdalnego) – przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 30 godz. (5 godz. w ramach nauczania zdalnego) Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) – w tym 24 godz. (0,8 ECTS) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chmielewska-Gorczyca E., Procesy informacyjne w działalności dla biznesu, Zagadnienia Informacji Naukowej 1993, nr 2, s. 17–42. 2. Czekaj J., Metody zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Kraków 2000. 3. Czekaj J., Podstawy zarządzania informacją, Kraków 2012. 4. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008. 5. Hales C., Mikuła B., Społeczeństwo informacyjne. Gospodarka, technologie, procesy, Kraków 2011. 6. Januszko W., Systemy informacji gospodarczej, Warszawa 2001. 7. Łobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacja w przedsiębiorstwie, Warszawa 2005. 8. Materska K., Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2007. 9. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11. 10. Oleński J., Ekonomika informacji: metody, Warszawa 2003. 11. Oleński J., Ekonomika informacji: podstawy, Warszawa 2001. 12. System informacji strategicznej: wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa: praca zbiorowa, pod red. R. Borowieckiego i M. Romanowskiej, Warszawa 2001. 13. Wstęp do systemów informacyjnych zarządzania w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. A. Nowickiego, Częstochowa 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Cisek S., Szara literatura jako źródło informacji biznesowej. Biuletyn EBIB 2002, nr 11. 2. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008. 3. Grabowska M., Sobocińska A., Zarządzanie wiedzą jako wynik ewolucji zarządzania przez jakość, Poznań 2006. 4. Informacja i wiedza w zintegrowanym systemie zarządzania, red. nauk. R. Borowiecki, M. Kwieciński, Kraków 2004. 5. IV forum informatyki w administracji – materiały konferencyjne, Ciechocinek, 20-21 kwietnia 2005 r., Warszawa 2005. 6. Kalińska A., Informacja biznesowa w Internecie, Warszawa 2011. 7. Materska K., Od zarządzania informacją do zarządzania wiedzą, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2007, nr 1, s. 3-7. 8. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11. 9. Materska K., Wywiad gospodarczy z perspektywy informacji naukowej, [w:] Zarządzanie zasobami informacji w przedsiębiorstwie: ku przedsiębiorstwu przyszłości, pod red. R. Borowieckiego i M. Kwiecińskiego, Warszawa 2001, s. 325–334. 10. Mostowicz E., Źródła informacji i usługi informacyjne dla przedsiębiorstw, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 1994, nr 1, s. 26–31. 11. Simon E., Od informacji biznesowej do zarządzania informacją. Biuletyn EBIB 2002, nr 11. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.