Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Interakcja człowiek-komputer

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-AI-ICJ-21-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Interakcja człowiek-komputer
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w wykładzie – 15 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- czytanie literatury – 15 godz.

- przygotowanie do wykładu - 10 godz.

- przygotowanie referatu – 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu – 20 godz.


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma usystematyzowaną wiedzę o wpływie badań nauk humanistycznych i społecznych na rozwój technologii informacyjnych - K_W01

W2: Posiada wiedzę dotyczącą kierunków rozwoju interfejsów użytkownika systemów interaktywnych - K_W09

W3: Ma wiedzę na temat dostosowania systemów interaktywnych do potrzeb różnych typów użytkowników - K_W15

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi dokonać złożonej analizy funkcjonowania i oceny systemów interaktywnych - K_U14

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie postępujący rozwój i przenikanie dyscyplin naukowych w pracach związanych z wytwarzaniem systemów interaktywnych - K_K01

K2: Ma świadomość ważnej roli architektury informacji w systemach interaktywnych, szczególnie w kontekście realizacji potrzeb informacyjnych różnych typów użytkowników - K_K09

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- dyskusja dydaktyczna

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest problematyka interakcji człowiek komputer. Omówione zostaną zagadnienia związane z wytwarzaniem systemów interaktywnych w kontekście ergonomii i dostosowania ich do potrzeb różnych typów użytkowników. Przedstawione zostaną najważniejsze rozwiązania technologiczne, które powstały w wyniku badań na gruncie poruszanej problematyki.

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje zagadnienia związane z badaniami nad interakcjami człowieka i komputera. Omówione zostaną wyniki badań oraz sposoby wdrażania rozwiązań związanych z ergonomią systemów interaktywnych. Przedstawione zostaną modele zachowań użytkowników w środowisku cyfrowym. Zaprezentowane zostaną także metody projektowania interakcji. W szczególny sposób omówione zostaną zagadnienia związane z rozwojem interfejsów użytkownika systemów interaktywnych. Wskazane zostaną również relacje badań w obrębie dyscypliny interakcja człowiek-komputer z projektowaniem architektury informacji systemów interaktywnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Gawrysiak, P. Cyfrowa rewolucja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

- Sikorski, M. Interakcja człowiek-komputer,Waszawa: Wydawnictwo PJWSTK, 2010.

Literatura dodatkowa:

- Próchnicka, M. Człowiek komputer - dialogowy model wyszukiwania informacji, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2004.

- Wichary, M. Biurko na ekranie. Chip 2003, nr 5, s. 104-107.

- MacKenzie, I. S., Human-Computer Interaction : An Empirical Research Perspective, Amsterdam: Morgan Kaufman, 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

1. Aktywność na zajęciach dydaktycznych – K1, K2.

2. Zaliczenie na ocenę (pisemne) – W1, W2, W3, U1.

Wykład - kryteria oceniania:

- obecność na wykładzie (30% oceny)

- odpowiedź pisemna (70% oceny)

Ostateczna ocena z zajęć:

100-95: 5

94-85: 4,5

84-75: 4

74-65: 3,5

64-55: 3

54-0: 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)