Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodologia badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-AI-MET-31-s1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań naukowych
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Architektura informacji III rok s1 - sem. zim.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

- udział w ćwiczeniach – 30 godz. (22 godz. stacjonarnie, 8 godz. zdalne nauczanie – asynchroniczne – z wykorzystaniem platformy Moodle).


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz.,

- przygotowanie do pracy zaliczeniowej – 15 godz.,

- przygotowanie do wykonania zajęć praktycznych – 15 godz. (4 godz. w ramach zdalnego nauczania),

- przygotowanie do testu końcowego – 15 godz. (4 godz. w ramach zdalnego nauczania).


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) – w tym 12 godz. (0,4 ECTS) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: poznaje podstawowe koncepcje, metody, techniki i kierunki badawcze nauk pedagogicznych i socjologii, ich związek z naukami humanistycznymi i społecznymi oraz ich powiązaniem z naukami o komunikacji społecznej i mediach – K_W02

W2: ma wiedzę na temat kształtowania się metodologii badań społecznych i humanistycznych – K_W02


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: rozróżnia metody i techniki badawcze stosowane w obszarze nauk o komunikacji społecznej i mediach – K_U01.

U2: potrafi wybrać i zastosować właściwe metody, techniki i narzędzia badawcze do prowadzonych przez siebie badań – K_U02


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: jest świadomy powiązań badań prowadzonych w naukach o komunikacji społecznej i mediach z rozwojem metodologii nauk humanistycznych i społecznych oraz wynikającą z tego potrzebę kontaktów z najnowszym dorobkiem metodologów – K_K01

K2: potrafi wybrać stosowną metodę badawczą i zachowuje krytycyzm w podejmowanych badaniach naukowych – K_K02


Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca: wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące: dyskusja dydaktyczna, burza mózgów,

klasyczna metoda problemowa.


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- projektu
- referatu
- studium przypadku
- SWOT

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zakresem analizę podstawowych pojęć związanych z metodologią badań naukowych, ogólną charakterystykę etapów pracy naukowej oraz szczegółową metodologię nauk humanistycznych i społecznych.

Pełny opis:

W zakres przedmiotu wchodzą zagadnienia z zakresu ogólnej metodologii badań naukowych oraz etapów postępowania badawczego. Na tym tle wprowadzona zostaje metodologia wybranych nauk społecznych i humanistycznych, która pozostaje w ścisłym związku z badaniami naukowymi prowadzonymi w obrębie nauki o komunikacji społecznej i mediach.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2015.

2. Apanowicz J., Metodologia ogólna, Gdynia 2002.

3. Apanowicz J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2020.

4. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

5. Chmielarz W., Szumski O., Zborowski H., Kompleksowe metody ewaluacji jakości serwisów internetowych, Warszawa 2011.

6. Dominic J. R., Wimmer R. D., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.

7. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 2001.

8. Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych. Poradnik dla studentów, Zielona Góra 2006.

9. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001, 2005, 2007.

10. Jarosz B., Kryteria oceny szaty graficznej stron internetowych wykorzystywanych w edukacji [online]. Tryb dostępu: http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2005/jarosz.pdf.

11. Jemielniak D., Badania jakościowe, Warszawa 2019, t. 1 i 2.

12. Kozinets R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa 2012.

13. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.

14. Maison D., Jakościowe metody badań społecznych: podejście aplikacyjne, Warszawa 2022.

15. Metody badań online, red. P. Siuda, Bydgoszcz 2016.

16. Nielsen J., Tahir M., Funkcjonalność stron WWW: 50 witryn bez sekretów, Gliwice 2006.

17. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2012.

18. Qualitative research, ed. Silverman D., London 2016.

19. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych, Warszawa 2010.

20. Sapa R., Benchmarking w doskonaleniu serwisów WWW bibliotek akademickich, Kraków 2005.

21. Sapa R., Metodologia badań. obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji, Kraków 2010.

22. Sapa R., W poszukiwaniu kryteriów oceny serwisów WWW bibliotek akademickich, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2004, nr 3–4, s. 28–38.

23. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2021.

24. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych. Praca zbiorowa pod red. Dariusza Kuźminy, Warszawa 2007.

2. Bieńkowska B, Metody bibliologiczne w badaniach dziejów nauki, Kwartalnik Historii Nauko i Techniki 1989, nr 2

3. Cisek S., Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznawstwie w XXI wieku, "Przegląd Biblioteczny" 2010, t. 78, z. 3, s. 273-284.

4. Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, pod red. P. B. Sztabińskiego, Z. Sawińskiego, F. Sztabińskiego, Warszawa 2005.

5. Gruszczyński L. A., Elementy metod i technik badań socjologicznych, Tychy 2002.

6. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Katowice 2003.

7. Huczek M., Żołędowska B., Statystyka dla bibliotekoznawców, Sosnowiec 2003.

8. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.

9. Pamuła S. Metoda analizy zawartości prasy i jej zastosowanie w wybranych tygodnikach, Częstochowa 1996.

10. Podręcznik socjologicznych badań ankietowych. Ankieter w procesie badawczym, pod red. P. Daniłowicza i in., Warszawa 1992.

11. Praktyka badań pedagogicznych, pod. red. T. Bauman, Kraków 2013.

12. Ratajewski J., Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002.

13. Sosińska-Kalata, B., Współczesne oblicze nauki o informacji w Polsce i za granicą, [w:] Studia z informacji naukowej i dyscyplin pokrewnych, pod red. E. Gondek i D. Pietruch-Reizes, Katowice 2007.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność, aktywność i przygotowanie do zajęć dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – K1,W1, W2,U1

2. Zadania indywidualne – W1, W2, U1, U1, U2, K1

3. Praca zaliczeniowa – W1, W2, U1, U1, U2

Kryteria oceniania:

- przygotowanie zadań praktycznych (do 70% oceny) – w tym zadań potwierdzających realizację treści wynikających z wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość,

- zaliczenie pisemne (do 30% oceny).

Ostateczna ocena z zajęć:

5 – 90% i więcej

4+ – 80% do 89%

4 – 70% do 79%

3+ – 60% do 69%

3 – 50% do 59%

2 – 49% i poniżej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Imańska, Małgorzata Kowalska-Chrzanowska
Prowadzący grup: Iwona Imańska, Małgorzata Kowalska-Chrzanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zakresem analizę podstawowych pojęć związanych z metodologią badań naukowych, ogólną charakterystykę etapów pracy naukowej oraz szczegółową metodologię nauk humanistycznych i społecznych (głównie socjologii, nauk pedagogicznych i historycznych), a także metodologię badań czytelnictwa, biblioterapii i bibliologii historycznej, w tym – metody zaadaptowane, rozwinięte lub powstałe na gruncie tych subdyscyplin bibliologicznych.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest przez dwie osoby, reprezentujące odrębne subdyscypliny (każda po 15 godzin dydaktycznych). W zakres przedmiotu wchodzą zagadnienia z zakresu ogólnej metodologii badań naukowych oraz etapów postępowania badawczego. Na tym tle wprowadzona zostaje metodologia wybranych nauk społecznych i humanistycznych, która pozostaje w ścisłym związku z badaniami naukowymi prowadzonymi w obrębie subdyscyplin bibliologicznych. Szczególnie wiele uwagi poświęca się tutaj metodologii badań socjologicznych i pedagogicznych oraz historycznych, a zwłaszcza metodom, technikom i narzędziom, które zostały przejęte i zaadoptowane w badaniach bibliologicznych, uzyskując autonomię lub zostały wypracowane w trakcie badań bibliologii historycznej i są dla niej charakterystyczne, a przy tym stale się rozwijają. Ważna jest również charakteryzowanie kierunków badawczych i formułowanie problematyki badawczej w praktyce.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Apanowicz J. , Metodologia ogólna, Gdynia 2002.

2. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001, 2005, 2007.

3. Gruszczyński L. A., Elementy metod i technik badań socjologicznych, Tychy 2002.

4. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.

5. Podręcznik socjologicznych badań ankietowych. Ankieter w procesie badawczym, pod red. P. Daniłowicza i in., Warszawa 1992.

6. Praktyka badań pedagogicznych, pod. red. T. Bauman, Kraków 2013.

7. Woźniczka-Paruzel B., Pogranicza bibliologii – o metodologicznych problemach z biblioterapią, [w: ] Książka zawsze obecna. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Krzysztofowi Migoniowi, Wrocław 2010.

8. Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, red. D. Kuźmina, Warszawa 2007.

9. Informacja naukowa, rozwój, metody, organizacja, pod red. Z. Żmigrodzkiego oraz W. Babika i D. Pietruch-Reizes, Warszawa 2006.

10. Ratajewski J., Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002.

11. Sapa R., Metodologia badań. obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji, Kraków 2010.

12. Sosińska-Kalata B., Współczesne oblicze nauki o informacji w Polsce i za granicą, [w:] Studia z informacji naukowej i dyscyplin pokrewnych, pod red. E. Gondek i D. Pietruch-Reizes, Katowice 2007.

13. Werner W., Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

1. Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, praca zbiorowa pod red. Dariusza Kuźminy, Warszawa 2007.

2. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Katowice 2003.

3. Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, pod red. P. B. Sztabińskiego, Z. Sawińskiego, F. Sztabińskiego, Warszawa 2005.

4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.

5. Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa: zarys ogólny, Bydgoszcz 1979.

6. Woźniczka-Paruzel B., Kierunki badań z zakresu biblioterapii w Polsce i zagranicą. Porównania i refleksje, [w:] Potrzeba biblioterapii, pod. Red. K. Hrycyk, Wrocław 2012.

7. Bednarska-Ruszajowa K., Metoda bibliograficzna i jej zastosowanie, [w:] Z problemów metodologii i dydaktyki bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, pod red. M. Kocójowej, Kraków 1990.

8. Bieńkowska B., Metody bibliologiczne w badaniach dziejów nauki, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1989, nr 2.

9. Huczek M., Żołędzowska B., Statystyka dla bibliotekoznawców, Sosnowiec 2003

10. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 204

11. Mierzwa E. A., Historyka: wstęp do badań historycznych, Piotrków Tryb. 2001.

12. Pamuła S., Metoda analizy zawartości prasy i jej zastosowanie w wybranych tygodnikach, Częstochowa 1996

13. Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999.

14. Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka – wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Imańska, Małgorzata Kowalska-Chrzanowska
Prowadzący grup: Iwona Imańska, Małgorzata Kowalska-Chrzanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zakresem analizę podstawowych pojęć związanych z metodologią badań naukowych, ogólną charakterystykę etapów pracy naukowej oraz szczegółową metodologię nauk humanistycznych i społecznych (głównie socjologii, nauk pedagogicznych i historycznych), a także metodologię badań czytelnictwa, biblioterapii i bibliologii historycznej, w tym – metody zaadaptowane, rozwinięte lub powstałe na gruncie tych subdyscyplin bibliologicznych.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest przez dwie osoby, reprezentujące odrębne subdyscypliny (każda po 15 godzin dydaktycznych). W zakres przedmiotu wchodzą zagadnienia z zakresu ogólnej metodologii badań naukowych oraz etapów postępowania badawczego. Na tym tle wprowadzona zostaje metodologia wybranych nauk społecznych i humanistycznych, która pozostaje w ścisłym związku z badaniami naukowymi prowadzonymi w obrębie subdyscyplin bibliologicznych. Szczególnie wiele uwagi poświęca się tutaj metodologii badań socjologicznych i pedagogicznych oraz historycznych, a zwłaszcza metodom, technikom i narzędziom, które zostały przejęte i zaadoptowane w badaniach bibliologicznych, uzyskując autonomię lub zostały wypracowane w trakcie badań bibliologii historycznej i są dla niej charakterystyczne, a przy tym stale się rozwijają. Ważna jest również charakteryzowanie kierunków badawczych i formułowanie problematyki badawczej w praktyce.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Apanowicz J. , Metodologia ogólna, Gdynia 2002.

2. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001, 2005, 2007.

3. Gruszczyński L. A., Elementy metod i technik badań socjologicznych, Tychy 2002.

4. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.

5. Podręcznik socjologicznych badań ankietowych. Ankieter w procesie badawczym, pod red. P. Daniłowicza i in., Warszawa 1992.

6. Praktyka badań pedagogicznych, pod. red. T. Bauman, Kraków 2013.

7. Woźniczka-Paruzel B., Pogranicza bibliologii – o metodologicznych problemach z biblioterapią, [w: ] Książka zawsze obecna. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Krzysztofowi Migoniowi, Wrocław 2010.

8. Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, red. D. Kuźmina, Warszawa 2007.

9. Informacja naukowa, rozwój, metody, organizacja, pod red. Z. Żmigrodzkiego oraz W. Babika i D. Pietruch-Reizes, Warszawa 2006.

10. Ratajewski J., Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002.

11. Sapa R., Metodologia badań. obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji, Kraków 2010.

12. Sosińska-Kalata B., Współczesne oblicze nauki o informacji w Polsce i za granicą, [w:] Studia z informacji naukowej i dyscyplin pokrewnych, pod red. E. Gondek i D. Pietruch-Reizes, Katowice 2007.

13. Werner W., Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

1. Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, praca zbiorowa pod red. Dariusza Kuźminy, Warszawa 2007.

2. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Katowice 2003.

3. Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, pod red. P. B. Sztabińskiego, Z. Sawińskiego, F. Sztabińskiego, Warszawa 2005.

4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.

5. Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa: zarys ogólny, Bydgoszcz 1979.

6. Woźniczka-Paruzel B., Kierunki badań z zakresu biblioterapii w Polsce i zagranicą. Porównania i refleksje, [w:] Potrzeba biblioterapii, pod. Red. K. Hrycyk, Wrocław 2012.

7. Bednarska-Ruszajowa K., Metoda bibliograficzna i jej zastosowanie, [w:] Z problemów metodologii i dydaktyki bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, pod red. M. Kocójowej, Kraków 1990.

8. Bieńkowska B., Metody bibliologiczne w badaniach dziejów nauki, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1989, nr 2.

9. Huczek M., Żołędzowska B., Statystyka dla bibliotekoznawców, Sosnowiec 2003

10. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 204

11. Mierzwa E. A., Historyka: wstęp do badań historycznych, Piotrków Tryb. 2001.

12. Pamuła S., Metoda analizy zawartości prasy i jej zastosowanie w wybranych tygodnikach, Częstochowa 1996

13. Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999.

14. Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka – wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kowalska-Chrzanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kowalska-Chrzanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zakresem analizę podstawowych pojęć związanych z metodologią badań naukowych, ogólną charakterystykę etapów pracy naukowej oraz szczegółową metodologię nauk humanistycznych i społecznych.

Pełny opis:

W zakres przedmiotu wchodzą zagadnienia z zakresu ogólnej metodologii badań naukowych oraz etapów postępowania badawczego. Na tym tle wprowadzona zostaje metodologia wybranych nauk społecznych i humanistycznych, która pozostaje w ścisłym związku z badaniami naukowymi prowadzonymi w obrębie nauki o komunikacji społecznej i mediach.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2015.

2. Apanowicz J., Metodologia ogólna, Gdynia 2002.

3. Apanowicz J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2020.

4. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

5. Chmielarz W., Szumski O., Zborowski H., Kompleksowe metody ewaluacji jakości serwisów internetowych, Warszawa 2011.

6. Dominic J. R., Wimmer R. D., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.

7. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 2001.

8. Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych. Poradnik dla studentów, Zielona Góra 2006.

9. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001, 2005, 2007.

10. Jarosz B., Kryteria oceny szaty graficznej stron internetowych wykorzystywanych w edukacji [online]. Tryb dostępu: http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2005/jarosz.pdf.

11. Jemielniak D., Badania jakościowe, Warszawa 2019, t. 1 i 2.

12. Kozinets R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa 2012.

13. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.

14. Maison D., Jakościowe metody badań społecznych: podejście aplikacyjne, Warszawa 2022.

15. Metody badań online, red. P. Siuda, Bydgoszcz 2016.

16. Nielsen J., Tahir M., Funkcjonalność stron WWW: 50 witryn bez sekretów, Gliwice 2006.

17. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2012.

18. Qualitative research, ed. Silverman D., London 2016.

19. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych, Warszawa 2010.

20. Sapa R., Benchmarking w doskonaleniu serwisów WWW bibliotek akademickich, Kraków 2005.

21. Sapa R., Metodologia badań. obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji, Kraków 2010.

22. Sapa R., W poszukiwaniu kryteriów oceny serwisów WWW bibliotek akademickich, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2004, nr 3–4, s. 28–38.

23. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2021.

24. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych. Praca zbiorowa pod red. Dariusza Kuźminy, Warszawa 2007.

2. Bieńkowska B, Metody bibliologiczne w badaniach dziejów nauki, Kwartalnik Historii Nauko i Techniki 1989, nr 2

3. Cisek S., Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznawstwie w XXI wieku, "Przegląd Biblioteczny" 2010, t. 78, z. 3, s. 273-284.

4. Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, pod red. P. B. Sztabińskiego, Z. Sawińskiego, F. Sztabińskiego, Warszawa 2005.

5. Gruszczyński L. A., Elementy metod i technik badań socjologicznych, Tychy 2002.

6. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Katowice 2003.

7. Huczek M., Żołędowska B., Statystyka dla bibliotekoznawców, Sosnowiec 2003.

8. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.

9. Pamuła S. Metoda analizy zawartości prasy i jej zastosowanie w wybranych tygodnikach, Częstochowa 1996.

10. Podręcznik socjologicznych badań ankietowych. Ankieter w procesie badawczym, pod red. P. Daniłowicza i in., Warszawa 1992.

11. Praktyka badań pedagogicznych, pod. red. T. Bauman, Kraków 2013.

12. Ratajewski J., Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002.

13. Sosińska-Kalata, B., Współczesne oblicze nauki o informacji w Polsce i za granicą, [w:] Studia z informacji naukowej i dyscyplin pokrewnych, pod red. E. Gondek i D. Pietruch-Reizes, Katowice 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)