Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Public relations

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-AI-PR-22-s1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0329) Dziennikarstwo i informacja (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Public relations
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Architektura informacji - II rok s1 - sem. letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.):


- udział w laboratorium – 15 godz. (11 godz. stacjonarnie, 4 godz. zdalne nauczanie - asynchronicznie - z wykorzystaniem platformy Moodle)

- udział w wykładzie – 15 godz. (11 godz. stacjonarnie, 4 godz. zdalne nauczanie - asynchronicznie - z wykorzystaniem platformy Moodle)


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60 godz.):


- przygotowanie projektu – 10 godz. . (w tym 2 godz. w ramach nauczania zdalnego)

- czytanie literatury – 10 godz. . (w tym 2 godz. w ramach nauczania zdalnego)

- przygotowanie do zajęć - 10 godz. . (w tym 2 godz. w ramach nauczania zdalnego)

- przygotowanie do egzaminu – 30 godz. . (w tym 8 godz. w ramach nauczania zdalnego)


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) – w tym 22 godz. (0,75 ECTS) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student ma podstawową wiedzę o PR, rozumianym jako budowanie pozytywnych relacji jednostki oraz organizacji z otoczeniem (zarówno wewnętrznym jak i zewnętrznym) – K_W13

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi przedstawić założenia, strategie i techniki PR – K_U13

U2: Student umie analizować wybrane zjawiska społeczne by móc właściwie projektować strategie PR, dobrać właściwe narzędzia i techniki – K_U13


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student ma świadomość budowania pozytywnych relacji jednostki i organizacji z otoczeniem za pomocą prawdziwych i wiarygodnych przekazów informacji – K_K07

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Jedna z wielu definicji PR mówi, że jest to nauka, ale też sztuka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji. PR może być traktowany jako jedno z funkcji zarządzania, element marketingu, ale także jako proces komunikowania. Jest wykorzystywany we wszystkich obszarach ludzkiej aktywności. Celem zajęć jest przybliżenie istoty PR, poznanie narzędzi PR oraz nabycie umiejętności opracowania strategii PR.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą public relations oraz jego narzędziami. W trakcie wykładu zostaną przedstawione wybrane definicje, powstanie oraz rozwój public relations. Ponadto zostaną scharakteryzowane funkcje, zakres i zadania PR. Kolejne referowane zagadnienia to różnice pomiędzy PR a marketingiem, reklamą i propagandą, grupy otoczenia i komunikacja z nimi, narzędzia i techniki PR, media relations, monitoring mediów, Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstwa (CSR), wewnętrzne PR, planowanie programów PR, badania, programy i ocena PR modele PR.

Treści omawiane w trakcie konwersatorium mają bardziej praktyczny charakter. Stąd koncentracja w trakcie tych zajęć na zarządzaniu, strategiach i technikach PR. Przywołane zostaną wybrane case studies przeprowadzonych strategii PR. Zaprezentowane zostanie wykorzystanie PR w organizacjach i instytucjach non-profit świadczących różne usługi. Następnie studenci w zespołach zaprezentują opracowane przez siebie strategie PR.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2005.

2. W. Budzyński, Public relations: strategia i nowe techniki kreowania wizerunku, Warszawa: Poltext, 2008.

3. E. M. Cenker, Public relations, Poznań: Wydawn. Wyższej Szkoły Bankowej, 2007.

4. R. Laermer, M. Prichinello, Public relations, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.

5. Public relations: znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, red. J. Olędzki, D. Tworzydło, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

6. Skuteczne techniki PR, red. A. Gregory, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

7. K. Wójcik, Public relations, Warszawa: Woters Kluwer business, 2013.. S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Public relations: teoria, edukacja, praktyka, red. J. Mąkosza-Bogdan, Warszawa: SGH, 2010.

2. Public relations instytucji użyteczności publicznej, red. E. Hoppe, Gdańsk: Scientific Publishing Group, 2005.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na ćwiczeniach, w tym na zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – U1, U2

Projekt, przygotowany z uwzględnieniem treści przekazywanych na zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość –W1, U1, U2, K1

Przygotowanie do zajęć i prezentacji, w tym zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość - W1, U1, U2

Egzamin, z uwzględnieniem treści przekazywanych na zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość - W1, K1

Kryteria oceniania - ćwiczenia:

- obecność i aktywność na zajęciach, w tym na zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – 40%

Przygotowanie projektu, z uwzględnieniem treści przekazywanych na zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – 60%

Kryteria oceniania – wykład:

- egzamin w formie testu, z uwzględnieniem treści przekazywanych na zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – 100%

Oceny z obu form będą wystawione według następujących kryteriów:

bdb – 90% i więcej

db plus – 80% do 89%

db – 70% do 79%

dst plus – 60% do 69%

dst – 50% do 59%

ndst – 49% i poniżej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Prowadzący grup: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Jedna z wielu definicji PR mówi, że jest to nauka, ale też sztuka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji. PR może być traktowany jako jedno z funkcji zarządzania, element marketingu, ale także jako proces komunikowania. Jest wykorzystywany we wszystkich obszarach ludzkiej aktywności. Celem zajęć jest przybliżenie istoty PR, poznanie narzędzi PR oraz nabycie umiejętności opracowania strategii PR.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą public relations oraz jego narzędziami. W trakcie wykładu zostaną przedstawione wybrane definicje, powstanie oraz rozwój public relations. Ponadto zostaną scharakteryzowane funkcje, zakres i zadania PR. Kolejne referowane zagadnienia to różnice pomiędzy PR a marketingiem, reklamą i propagandą, grupy otoczenia i komunikacja z nimi, narzędzia i techniki PR, media relations, monitoring mediów, Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstwa (CSR), wewnętrzne PR, planowanie programów PR, badania, programy i ocena PR modele PR. Treści omawiane w trakcie konwersatorium mają bardziej praktyczny charakter. Stąd koncentracja w trakcie tych zajęć na zarządzaniu, strategiach i technikach PR. Przywołane zostaną wybrane case studies przeprowadzonych strategii PR. Zaprezentowane zostanie wykorzystanie PR w organizacjach i instytucjach non-profit świadczących różne usługi. Następnie studenci w zespołach zaprezentują opracowane przez siebie strategie PR.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2005.

2. W. Budzyński, Public relations: strategia i nowe techniki kreowania wizerunku, Warszawa: Poltext, 2008.

3. E. M. Cenker, Public relations, Poznań: Wydawn. Wyższej Szkoły Bankowej, 2007.

4. R. Laermer, M. Prichinello, Public relations, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.

5. Public relations: znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, red. J. Olędzki, D. Tworzydło, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

6. Skuteczne techniki PR, red. A. Gregory, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

7. K. Wójcik, Public relations, Warszawa: Woters Kluwer business, 2013.. S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Public relations: teoria, edukacja, praktyka, red. J. Mąkosza-Bogdan, Warszawa: SGH, 2010.

2. Public relations instytucji użyteczności publicznej, red. E. Hoppe, Gdańsk: Scientific Publishing Group, 2005.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Prowadzący grup: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Jedna z wielu definicji PR mówi, że jest to nauka, ale też sztuka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji. PR może być traktowany jako jedno z funkcji zarządzania, element marketingu, ale także jako proces komunikowania. Jest wykorzystywany we wszystkich obszarach ludzkiej aktywności. Celem zajęć jest przybliżenie istoty PR, poznanie narzędzi PR oraz nabycie umiejętności opracowania strategii PR.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą public relations oraz jego narzędziami. W trakcie wykładu zostaną przedstawione wybrane definicje, powstanie oraz rozwój public relations. Ponadto zostaną scharakteryzowane funkcje, zakres i zadania PR. Kolejne referowane zagadnienia to różnice pomiędzy PR a marketingiem, reklamą i propagandą, grupy otoczenia i komunikacja z nimi, narzędzia i techniki PR, media relations, monitoring mediów, Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstwa (CSR), wewnętrzne PR, planowanie programów PR, badania, programy i ocena PR modele PR. Treści omawiane w trakcie konwersatorium mają bardziej praktyczny charakter. Stąd koncentracja w trakcie tych zajęć na zarządzaniu, strategiach i technikach PR. Przywołane zostaną wybrane case studies przeprowadzonych strategii PR. Zaprezentowane zostanie wykorzystanie PR w organizacjach i instytucjach non-profit świadczących różne usługi. Następnie studenci w zespołach zaprezentują opracowane przez siebie strategie PR.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2005.

2. W. Budzyński, Public relations: strategia i nowe techniki kreowania wizerunku, Warszawa: Poltext, 2008.

3. E. M. Cenker, Public relations, Poznań: Wydawn. Wyższej Szkoły Bankowej, 2007.

4. R. Laermer, M. Prichinello, Public relations, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.

5. Public relations: znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, red. J. Olędzki, D. Tworzydło, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

6. Skuteczne techniki PR, red. A. Gregory, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

7. K. Wójcik, Public relations, Warszawa: Woters Kluwer business, 2013.. S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Public relations: teoria, edukacja, praktyka, red. J. Mąkosza-Bogdan, Warszawa: SGH, 2010.

2. Public relations instytucji użyteczności publicznej, red. E. Hoppe, Gdańsk: Scientific Publishing Group, 2005.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Prowadzący grup: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Jedna z wielu definicji PR mówi, że jest to nauka, ale też sztuka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji. PR może być traktowany jako jedno z funkcji zarządzania, element marketingu, ale także jako proces komunikowania. Jest wykorzystywany we wszystkich obszarach ludzkiej aktywności. Celem zajęć jest przybliżenie istoty PR, poznanie narzędzi PR oraz nabycie umiejętności opracowania strategii PR.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą public relations oraz jego narzędziami. W trakcie wykładu zostaną przedstawione wybrane definicje, powstanie oraz rozwój public relations. Ponadto zostaną scharakteryzowane funkcje, zakres i zadania PR. Kolejne referowane zagadnienia to różnice pomiędzy PR a marketingiem, reklamą i propagandą, grupy otoczenia i komunikacja z nimi, narzędzia i techniki PR, media relations, monitoring mediów, Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstwa (CSR), wewnętrzne PR, planowanie programów PR, badania, programy i ocena PR modele PR. Treści omawiane w trakcie konwersatorium mają bardziej praktyczny charakter. Stąd koncentracja w trakcie tych zajęć na zarządzaniu, strategiach i technikach PR. Przywołane zostaną wybrane case studies przeprowadzonych strategii PR. Zaprezentowane zostanie wykorzystanie PR w organizacjach i instytucjach non-profit świadczących różne usługi. Następnie studenci w zespołach zaprezentują opracowane przez siebie strategie PR.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2005.

2. W. Budzyński, Public relations: strategia i nowe techniki kreowania wizerunku, Warszawa: Poltext, 2008.

3. E. M. Cenker, Public relations, Poznań: Wydawn. Wyższej Szkoły Bankowej, 2007.

4. R. Laermer, M. Prichinello, Public relations, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.

5. Public relations: znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, red. J. Olędzki, D. Tworzydło, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

6. Skuteczne techniki PR, red. A. Gregory, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

7. K. Wójcik, Public relations, Warszawa: Woters Kluwer business, 2013.. S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Public relations: teoria, edukacja, praktyka, red. J. Mąkosza-Bogdan, Warszawa: SGH, 2010.

2. Public relations instytucji użyteczności publicznej, red. E. Hoppe, Gdańsk: Scientific Publishing Group, 2005.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)