Strategie wyszukiwawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-AI-SW-11-s2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie wyszukiwawcze |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Architektura informacji I rok s2- sem. zim. |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WFINS/course/view.php?id=131 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiadanie podstawowej wiedzy i umiejętności z przedmiotów: Systemy informacyjno-wyszukiwawcze (Architektura informacji, r. I, sem. I) Wyszukiwanie informacji (Architektura informacji, r. I, sem. II) Ukryty Internet (Architektura informacji, r. II, sem. IV) Specjalistyczne wyszukiwanie informacji (Architektura informacji, r. III, sem. V). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych: 15 h 2. Czytanie literatury, przygotowanie do zajęć, zapoznanie się z materiałem na platformie e-learningowej Moodle, wykonywanie zadań (projektowanie strategii wyszukiwawczej w małych zespołach i indywidualnie) – 45 h 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (opisanie strategii wyszukiwawczej, przygotowanie projektu) – 30 h Całkowity nakład pracy studenta 90 godz. (3 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma rozszerzoną i usystematyzowaną wiedzę o źródłach informacji i narzędziach wyszukiwawczych w środowisku cyfrowym; wykorzystuje tę wiedzę w procesie planowania strategii wyszukiwawczej - K_W07 W2: interpretuje prawidłowo potrzebę informacyjną i rozumie proces przekładania jej na etapy strategii wyszukiwawczej – K_W08 W3: wie, że jakość informacji, jakość źródła informacji oraz selektywne cechy jakościowe narzędzi wyszukiwawczych mają wpływ na końcowy efekt wyszukiwania – K_W10 W4: wie, w jaki sposób nie naruszyć nie naruszyć własności intelektualnej i innych norm etycznych przypisanych do zawodów informacyjnych; odnosi tę wiedzę do poszczególnych etapów konstruowania i wykonywania strategii wyszukiwawczej – K_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: planuje różnorodne strategie wyszukiwawcze, umie uzasadnić konieczność przeprowadzenia lub modyfikacji poszczególnych ich etapów, dobiera narzędzia wyszukiwawcze i źródła informacji do zaplanowanych działań, wykorzystuje znane sobie techniki i metody wyszukiwawcze - K_U02 U2: potrafi w pełni i efektywnie wykorzystywać znane i nowe narzędzia wyszukiwawcze oraz umie opracowywać wyniki wyszukiwania zgodnie z wytycznymi narzuconymi przez potrzeby informacyjne użytkownika – K_U07 U3: umie zastosować kryteria oceny informacji w stosunku do wyników uzyskanych w procesie realizacji strategicznego wyszukiwania danych i informacji – K_U08 U4: prezentuje uzyskane wyniki wyszukiwania w sposób adekwatny do potrzeb informacyjnych użytkownika oraz założonych celów – K_U09 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie, że do planowania różnych strategii wyszukiwawczych może potrzebować danych, metod, informacji i wiedzy z różnych dyscyplin naukowych i obszarów działalności praktycznej, rozumie też potrzebę wspierania się zasobami informacji dziedzinowej oraz informacją ekspercką – K_K01 K2: rozumie potrzebę zastosowania zaawansowanych narzędzi i technik wyszukiwania oraz metod eksploracji zasobów informacyjnych do konstruowania i realizacji strategii wyszukiwawczej – K_K05 K3: rozumie potrzebę eksploracji rynku nowych mediów oraz ciągłego poznawania ich nowych i rozbudowanych funkcjonalności w celu konstruowania doskonalszych i użytecznych strategii wyszukiwawczych – K_K06 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy wypracowaniu umiejętności przekładania potrzeb informacyjnych użytkowników indywidualnych i instytucjonalnych na profesjonalne i efektywne strategie wyszukiwawcze. |
Pełny opis: |
Przedmiot służy wypracowaniu umiejętności przekładania potrzeb informacyjnych użytkowników indywidualnych i instytucjonalnych na profesjonalne i efektywne strategie wyszukiwawcze. Zastosowana metoda dydaktyczna studium przypadku pozwala studentom zmierzyć się z prawdziwymi zleceniami, rozkładać potrzeby informacyjne na strategie dedykowane poszczególnym tematom odpowiadającym potrzebom, a także budowanie strategii kompleksowych. Przedmiot wyrabia umiejętności strategicznego i krytycznego myślenia, umożliwia wykorzystanie wszystkich dotychczas poznanych narzędzi wyszukiwawczych i źródeł informacji, a także metod i technik posługiwania się nimi. Student wyrabia sobie umiejętności poszukiwania nowych, nieznanych sobie wcześniej źródeł i narzędzi, krytycznej oceny informacji i danych, a także utrwala kompetencje związane z legalnym i etycznym wykorzystaniem pozyskanej informacji. |
Literatura: |
1. Bednarek-Michalska B. Ocena jakości informacji elektronicznej. Pułapki sieci [on-line] 2007.Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/10795/1/bednarek_jakosc.pdf 2. Bednarek-Michalska B. Otwarte zasoby elektroniczne dla humanistów [on-line] Toruń 2006.Tryb dostępu: http://www.kpbc.umk.pl/dlibra/doccontent?id=29873&dirids=1 3. Cisek S., Sapa R. Komunikacja naukowa w Internecie – mity i rzeczywistość [on-line] 2006. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/archive/00009035/01/cisek_sapa_2006.pdf 4. Derfert-Wolf L. Odkrywanie niewidzialnych zasobów sieci [on-line] 2007. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/8560/1/derfert_CPI.pdf 5. Pamuła N. Efektywne wyszukiwanie w Internecie – przegląd problemów i rozwiązań. W: Biblioteki wobec nowych zadań, Toruń 2004, s. 63 – 75 6. Skórka S. Nawigacja jako strategia wyszukiwawcza w hierarchicznym systemie hipermedialnym. W: Multimedialne i sieciowe systemy informacyjne. Materiały konferencyjne pod red. Cz. Daniłowicza, Wrocław 2002, s. 455-463 7. Sosińska – Kalata B. Struktury klasyfikacyjne w organizacji zasobów informacyjnych Internetu. W: III Krajowa Konferencja pt. Multimedialne i sieciowe systemy informacyjne 19-20 września 2002 r. [on-line] Tryb dostępu: http://zsi.pwr.wroc.pl/zsi/missi2002/pdf/s403.pdf 8. Twigge S. Ocena dokumentów elektronicznych. W: Archiwa w postaci cyfrowej, Warszawa 2003, s. 132 – 139 9. Weryho M. Stań na ramionach gigantów, czyli Google Scholar, Biuletyn EBIB 2/2005. Tryb dostępu: http://ebib.oss.wroc.pl/2005/63/weryho.php 10. Społeczeństwo i sieć informacyjna. Praca zbiorowa pod red. B. Sosińskiej-Kalaty i E. Chuchro, Warszawa 2012, s. 144 11. Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń 2015 12. Procesy i systemy informacyjne w środowisku wirtualnym. Red. J. Oleński, Warszawa 1999, 330s. 13. J. Devine, F. Egger-Sider, Going beyond Google: the Invisible Web in Learning and Teaching, London 2006, 156 p. 14. M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w Internecie, Warszawa 2010, 141 s. 15. K. Liedel, Analiza informacji: teoria i praktyka, Warszawa 2012, 228 s. 16. M. Kopczewski, Alfabet zarządzania projektami, Gliwice 2009, 240s. 17. D. Nicholas, Z. Dobrowolski, Informacyjny gracz: nowa koncepcja użytkownika informacji, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 2001/1-2, s. 4-7 18. M. Próchnicka, Style interakcji użytkowników z systemami wyszukiwania informacji , Zagadnienia Informacji Naukowej 1999/1, s. 29-36 19. B. Kamińska-Czubała, Zachowania informacyjne w życiu codziennym: wybrane aspekty teoretyczne. W: Między przeszłością a przyszłością. Książka, biblioteka, informacja naukowa – funkcje społeczne na przestrzeni dziejów, red. M. Próchnicka, A. Korycińska-Huras. Kraków 2007, s. 195-202 20. S. Cisek, Infobrokering w praktyce: zasady i metody wyszukiwania informacji w Internecie. Dostępny w World Wide Web: http://www.slideshare.net/sabinacisek/infobrokering-w-praktyce-zasady-i-metody-wyszukiwania-informacji-w-internecie 21. S. Cisek, Użytkownicy informacji. Dostępny w World Wide Web: http://www.slideshare.net/sabinacisek/uzytk-info-20112012 22. Zawód Infobroker, pod red. S. Cisek i A. Januszko-Szakiel, Warszawa 2017 23. Infobrokerstwo : idee, koncepcje, rozwiązania praktyczne, pod redakcją Małgorzaty Kowalskiej i Tadeusza Wojewódzkiego, Gdańsk 2015 24. Devine J., Egger-Sider F., Going beyond Google again : strategies for using and teaching the Invisible Web, Chicago 2014 25. Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje, Katowice 2018 |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach – K1, K2, K3 Projekty ćwiczeniowe – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3 Projekt zaliczeniowy: W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3 Aktywność na zajęciach – 10% Projekty ćwiczeniowe – 40% Projekt zaliczeniowy – 50% 0-60% - ocena niedostateczna Pow. 60% - 70% - ocena dostateczna Pow. 70% - 75% - ocena dostateczna plus Pow. 75% - 80% - ocena dobra Pow. 80% - 90% - ocena dobra plus Pow. 90 % - ocena bardzo dobra. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WFINS/course/view.php?id=131 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WFINS/course/view.php?id=131 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WFINS/course/view.php?id=131 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.