Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Trening menedżerski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-AI-TM-22-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trening menedżerski
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

- udział w laboratorium – 15 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

- przygotowanie do laboratorium – 20 godz.

- czytanie literatury – 25 godz.


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania jednostek i grup w społeczeństwie informacyjnym oraz potrzeb różnych grup zawodowych i społecznych, w szczególności na szczeblach kierowniczych oraz w zespołach menedżerskich - K_W08

W2: Posiada pogłębioną i usystematyzowaną wiedzę o psychologicznym, społecznym i kulturowym funkcjonowaniu pracowników kadry zarządzającej jako podmiotach współtworzących i weryfikujących działania w środowiskach pracowniczych oraz rynkowych - K_W13


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi wykorzystywać praktyczną wiedzę psychologiczną do analizowania procesów i zjawisk organizacyjnych i kierowania ich rozwojem. Potrafi określić potencjalne kierunki zmian zachodzące w strukturach firmy i relacjach w zespole oraz środowisku zawodowym – K_U13

U2: Potrafi rozpoznawać i poddawać wnikliwej analizie różne formy prezentacji informacji i danych w zespole projektowym – K_U09


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie postępujący rozwój i przenikanie różnych dyscyplin naukowych oraz związaną z tym potrzebę poszerzania i aktualizowania wiedzy psychologicznej i komunikacyjnej w celu skutecznego kierowania zespołem w firmie. Potrafi inspirować proces rozwoju osobistego i zawodowego podlegających sobie pracowników – K_K01

K2: Potrafi efektywnie realizować się w grupach zawodowych i rynkowych. Podejmuje w nich różne role, zarówno kierownicze (w tym menedżerskie), jak i wykonawcze – K_K08

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

- giełda pomysłów

- klasyczna metoda problemowa

- trening umiejętności


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- studium przypadku
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i zadaniami menedżera w organizacji, a przede wszystkim wskazanie i przećwiczenie umiejętności, jakie powinien posiadać, aby skutecznie zarządzać zespołem.

Pełny opis:

Jednym z ważniejszych aspektów zarządzania organizacją i jednostkami jest znajomość wiedzy psychologicznej oraz możliwości jej implementacji na grunt działań biznesowych. Dlatego celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studentów z miejscem, rolą i zadaniami menedżera w organizacji, w oparciu o wiedzę psychologiczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. W czasie treningu studenci będą mieli okazję do zdiagnozowania swojego stylu kierowania zespołem oraz zapoznają się z metodami i technikami menedżerskimi, które ułatwią im odnalezienie się w przyszłej pracy na stanowiskach kierowniczych. Zapoznają się z elementami efektywnej komunikacji w zespole, metodami udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej i pochwały. Następnie poznają role zespołowe, style zarządzania zespołem i potencjalne dysfunkcje, z którymi musi się zmierzyć każdy zespół. Następnie studenci określą swoje cechy w kontekście umiejętności liderskich oraz zapoznają się z różnicami między byciem menedżerem i liderem. Na kolejnym spotkaniu poruszony zostanie temat inteligencji emocjonalnej i jej roli w rozwoju osobistym i zawodowym. Następnie uczestnicy przećwiczą, na konkretnych przykładach, w jaki sposób rozpoznawać potencjał współpracowników oraz jak ich motywować do pracy. Na koniec studenci zapoznają się z technikami zarządzania sobą w czasie, które usprawniają funkcjonowanie pracowników w firmie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adamiec M., Kożusznik B., Sztuka zarządzania sobą, Warszawa 2001.

2. Antoszkiewicz J. D., Pawlak Z., Techniki menedżerskie. Skuteczne zarządzanie firmą, Warszawa: Wydaw. Poltex, 2009.

3. Armstrong M., Zarządzanie ludźmi, Poznań 2007.

4. Bruce A., Pepitone J., Jak motywować pracowników, tłum. J. Smoczyńska, Warszawa 2001.

5. Covey S. R., 7 nawyków skutecznego działania, Warszawa 2001.

6. Cox D., Hoover J., Kierowanie zespołem w nowoczesnej firmie, [w:] Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, red. M. Kopertyńska, Warszawa 2008.

7. Dąbrowski A., Czym są emocje? Prezentacja wieloskładnikowej teorii emocji, „Analiza i Egzystencja” 2014, nr 27, s. 123-146.

8. Dodd P., Sundheim D., Zarządzaj swoim czasem. 28 sprawdzonych technik, Warszawa 2009.

9. Dźwigoł-Bartosz M., Role liderów biznesu współczesnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2014, Seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 70, s. 105-118.

10. Fiszer V., Asertywność: techniki komunikacji asertywnej [online] [dostęp 02.02.2021]. Dostępny w World Wide Web: https://emocje.pro/asertywnosc-techniki-komunikacji-asertywnej/.

11. Frenken E., Psychologia motywacji, Sopot 2012.

12. Geryk M., Rola przywódcy a skuteczne zarządzanie organizacją w zmiennym otoczeniu, [W:] Współczesna problematyka wybranych zagadnień prawnych i ekonomicznych, red. M. Geryk, A. Pławska, Gdańsk 2016, s. 92-102.

13. Goleman D., Inteligencja emocjonalna. Sukces w życiu zależy nie tylko od intelektu, lecz też umiejętności kierowania emocjami, przeł. A. Jankowski, Poznań 1997.

14. Jasińska M., Styl kierowania jako istotny element kształtowania zachowa w procesie zmian w organizacji, „Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach” 2009, nr 83, s. 69-85. (Seria: Administracja i Zarządzanie). (http://www.tstefaniuk.uph.edu.pl/zeszyty/archiwalne/83-2009_5.pdf).

15. Jeżowska K., Treček D., Trening autoprezentacji [online] [dostęp 24.01.2021]. Dostępny w World Wide Web: http://kreatywni.wsptwp.eu/wp-content/uploads/2010/10/AUTOPREZENTACJA-materialy-szkoleniowe.pdf.

16. Kostera M., Kownacki S., Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji, [w] Zarządzanie: teoria i praktyka , red. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Warszawa 2007.

17. Kozak A., Sowińska-Wróbel A., Siła lidera. Jak efektywnie zarządzać: doświadczenia z polskiego rynku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, cop. 2016.

18. Penc J., Motywowanie w zarządzaniu, Kraków 1998.

19. Poprawa R., Asertywność. Główne założenia, zasady i procedury asertywnego radzenia sobie w życiu. Materiały do treningu, Wyd. 4 popr. i rozszerz., Wrocław 2017, s. 38-39.

20. Pytel-Pandey D., Problemy współczesnej komunikacji językowej. Kilka uwag o budowaniu relacji nadawca–odbiorca, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 2020, no 3928, Slavica Wratislaviensia CLXXI, s. 111-120.

21. Rzepka B., Efektywna komunikacja w zespole, Warszawa: Edgard, 2012.

22. Sarnacka-Smith A., Everest lidera : o wartościach, silnym zespole i skutecznym przywództwie, Warszawa: MT Biznes, 2017.

23. Sarnacka-Smith A., Siła różnic w zespole. Jak indywidualne potrzeby i motywacje przekuć na wartość i wspólny cel, Warszawa: MT Biznes, 2019.

Literatura uzupełniająca:

1. Bass B. M., Bass R., The Bass Handbook of Leadership, ed. 4th, New York 2008.

2. Dodd P., Sundheim D., Zarządzaj swoim czasem. 28 sprawdzonych technik, Warszawa 2009.

3. Grzesiuk L., Doroszewicz K., Stojanowska E., Umiejętności menedżera: psychologia stosowana dla menedżerów, Warszawa: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, 2001.

4. Kapcewicz B., 4 role lidera : czyli jak być liderem kompletnym, skutecznym i spełnionym, Gdańsk: 2016.

5. Mendel T., Kształtowanie potencjału i organizacja pracy własnej współczesnego menedżera, Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 2006.

6. Merlevede P. E., Bridoux D., Vandamme R., Rozwój inteligencji emocjonalnej. 7 kroków do wewnętrznej przemiany, Gliwice 2015.

7. Peeling N., Błyskotliwy menedżer, Warszawa: PWE, 2010.

8. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi: strategie, procesy, metody, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2007.

9. Terelak J. F., Psychologia menedżera, Warszawa: Difin, 1999.

10. Tracy B., Scheelen F. M., Osobowość lidera, przekł. H. E. Pawłowska, Warszawa, cop. 2010.

11. Yoffie D. B., Cusumano M. A., Zasady strategii : Bill Gates, Andy Grove i Steve Jobs : pięć ponadczasowych lekcji, przeł. B. Jóźwiak, Poznań 2018.

+ literatura i netografia wskazane na zajęciach

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność i aktywność na zajęciach – W1, W2, U1, U2, K1, K2

Kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach ( 100% oceny)

Ostateczna ocena z zajęć:

5 – 90% i więcej

4+ – 80% do 89%

4 – 70% do 79%

3+ – 60% do 69%

3 – 51% do 59%

2 – 50% i poniżej

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Prowadzący grup: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i zadaniami menedżera w organizacji, a przede wszystkim wskazanie i przećwiczenie umiejętności, jakie powinien posiadać, aby skutecznie zarządzać zespołem.

Pełny opis:

Jednym z ważniejszych aspektów zarządzania organizacją i jednostkami jest znajomość wiedzy psychologicznej oraz możliwości jej implementacji na grunt działań biznesowych. Dlatego celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studentów z miejscem, rolą i zadaniami menedżera w organizacji, w oparciu o wiedzę psychologiczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. W czasie treningu studenci będą mieli okazję do zdiagnozowania swojego stylu kierowania zespołem oraz zapoznają się z metodami i technikami menedżerskimi, które ułatwią im odnalezienie się w przyszłej pracy na stanowiskach kierowniczych. Zapoznają się z elementami efektywnej komunikacji w zespole, metodami udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej i pochwały. Następnie poznają role zespołowe, style zarządzania zespołem i potencjalne dysfunkcje, z którymi musi się zmierzyć każdy zespół. Następnie studenci określą swoje cechy w kontekście umiejętności liderskich oraz zapoznają się z różnicami między byciem menedżerem i liderem. Na kolejnym spotkaniu poruszony zostanie temat inteligencji emocjonalnej i jej roli w rozwoju osobistym i zawodowym. Następnie uczestnicy przećwiczą, na konkretnych przykładach, w jaki sposób rozpoznawać potencjał współpracowników oraz jak ich motywować do pracy. Na koniec studenci zapoznają się z technikami zarządzania sobą w czasie, które usprawniają funkcjonowanie pracowników w firmie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adamiec M., Kożusznik B., Sztuka zarządzania sobą, Warszawa 2001.

2. Antoszkiewicz J. D., Pawlak Z., Techniki menedżerskie. Skuteczne zarządzanie firmą, Warszawa: Wydaw. Poltex, 2009.

3. Armstrong M., Zarządzanie ludźmi, Poznań 2007.

4. Bruce A., Pepitone J., Jak motywować pracowników, tłum. J. Smoczyńska, Warszawa 2001.

5. Covey S. R., 7 nawyków skutecznego działania, Warszawa 2001.

6. Cox D., Hoover J., Kierowanie zespołem w nowoczesnej firmie, [w:] Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, red. M. Kopertyńska, Warszawa 2008.

7. Dąbrowski A., Czym są emocje? Prezentacja wieloskładnikowej teorii emocji, „Analiza i Egzystencja” 2014, nr 27, s. 123-146.

8. Dodd P., Sundheim D., Zarządzaj swoim czasem. 28 sprawdzonych technik, Warszawa 2009.

9. Dźwigoł-Bartosz M., Role liderów biznesu współczesnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2014, Seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 70, s. 105-118.

10. Fiszer V., Asertywność: techniki komunikacji asertywnej [online] [dostęp 02.02.2021]. Dostępny w World Wide Web: https://emocje.pro/asertywnosc-techniki-komunikacji-asertywnej/.

11. Frenken E., Psychologia motywacji, Sopot 2012.

12. Geryk M., Rola przywódcy a skuteczne zarządzanie organizacją w zmiennym otoczeniu, [W:] Współczesna problematyka wybranych zagadnień prawnych i ekonomicznych, red. M. Geryk, A. Pławska, Gdańsk 2016, s. 92-102.

13. Goleman D., Inteligencja emocjonalna. Sukces w życiu zależy nie tylko od intelektu, lecz też umiejętności kierowania emocjami, przeł. A. Jankowski, Poznań 1997.

14. Jasińska M., Styl kierowania jako istotny element kształtowania zachowa w procesie zmian w organizacji, „Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach” 2009, nr 83, s. 69-85. (Seria: Administracja i Zarządzanie). (http://www.tstefaniuk.uph.edu.pl/zeszyty/archiwalne/83-2009_5.pdf).

15. Jeżowska K., Treček D., Trening autoprezentacji [online] [dostęp 24.01.2021]. Dostępny w World Wide Web: http://kreatywni.wsptwp.eu/wp-content/uploads/2010/10/AUTOPREZENTACJA-materialy-szkoleniowe.pdf.

16. Kostera M., Kownacki S., Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji, [w] Zarządzanie: teoria i praktyka , red. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Warszawa 2007.

17. Kozak A., Sowińska-Wróbel A., Siła lidera. Jak efektywnie zarządzać: doświadczenia z polskiego rynku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, cop. 2016.

18. Penc J., Motywowanie w zarządzaniu, Kraków 1998.

19. Poprawa R., Asertywność. Główne założenia, zasady i procedury asertywnego radzenia sobie w życiu. Materiały do treningu, Wyd. 4 popr. i rozszerz., Wrocław 2017, s. 38-39.

20. Pytel-Pandey D., Problemy współczesnej komunikacji językowej. Kilka uwag o budowaniu relacji nadawca–odbiorca, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 2020, no 3928, Slavica Wratislaviensia CLXXI, s. 111-120.

21. Rzepka B., Efektywna komunikacja w zespole, Warszawa: Edgard, 2012.

22. Sarnacka-Smith A., Everest lidera : o wartościach, silnym zespole i skutecznym przywództwie, Warszawa: MT Biznes, 2017.

23. Sarnacka-Smith A., Siła różnic w zespole. Jak indywidualne potrzeby i motywacje przekuć na wartość i wspólny cel, Warszawa: MT Biznes, 2019.

Literatura uzupełniająca:

1. Bass B. M., Bass R., The Bass Handbook of Leadership, ed. 4th, New York 2008.

2. Dodd P., Sundheim D., Zarządzaj swoim czasem. 28 sprawdzonych technik, Warszawa 2009.

3. Grzesiuk L., Doroszewicz K., Stojanowska E., Umiejętności menedżera: psychologia stosowana dla menedżerów, Warszawa: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, 2001.

4. Kapcewicz B., 4 role lidera : czyli jak być liderem kompletnym, skutecznym i spełnionym, Gdańsk: 2016.

5. Mendel T., Kształtowanie potencjału i organizacja pracy własnej współczesnego menedżera, Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 2006.

6. Merlevede P. E., Bridoux D., Vandamme R., Rozwój inteligencji emocjonalnej. 7 kroków do wewnętrznej przemiany, Gliwice 2015.

7. Peeling N., Błyskotliwy menedżer, Warszawa: PWE, 2010.

8. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi: strategie, procesy, metody, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2007.

9. Terelak J. F., Psychologia menedżera, Warszawa: Difin, 1999.

10. Tracy B., Scheelen F. M., Osobowość lidera, przekł. H. E. Pawłowska, Warszawa, cop. 2010.

11. Yoffie D. B., Cusumano M. A., Zasady strategii : Bill Gates, Andy Grove i Steve Jobs : pięć ponadczasowych lekcji, przeł. B. Jóźwiak, Poznań 2018.

+ literatura i netografia wskazane na zajęciach

Uwagi:

W semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021 zajęcia odbędą się na platformie MS Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)