Ukryty Internet
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-AI-UI-2MW-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0611) Computer use
|
Nazwa przedmiotu: | Ukryty Internet |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Architektura informacji II rok s1- sem. letni - moduł wzbogacający Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WNH/course/view.php?id=363 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - podstawowe umiejętności obsługi Internetu i przeglądarki internetowej; - pozytywne zaliczenie przedmiotów: Systemy Informacyjno-Wyszukiwawcze (I semestr studiów licencjackich) oraz Wyszukiwanie informacji (II semestr studiów licencjackich). |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w laboratoriach – 15 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do laboratoriów – 15 godz. - przygotowanie się do zaliczenia – 30 godz. Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada szczegółową wiedzę o typach i zasadach funkcjonowania specjalistycznych i niszowych narzędzi wyszukiwawczych – K_W07 W2: Rozpoznaje specjalistyczne potrzeby wyszukiwawcze uczestników procesów informacyjnych – K_W08 W3: Identyfikuje i rozpoznaje kierunki rozwoju specjalistycznych narzędzi i nowatorskich technologii wyszukiwawczych we współczesnym świecie – K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Dokonuje wyboru specjalistycznych narzędzi wyszukiwawczych do typowych i niestandardowych potrzeb informacyjnych – K_U07 U2: Wyszukuje właściwie, nieznane wcześniej, narzędzie wyszukiwawcze lub źródło informacji stosownie do potrzeb informacyjnych K_U07 U3: Przeszukuje zasoby cyfrowe lub metadane w sposób zaplanowany, skuteczny i profesjonalny – K_U07 U4: Dokonuje selekcji i krytycznej oceny uzyskanych rezultatów wyszukiwania stosowanie do zakładanych potrzeb informacyjnych i celów wyszukiwawczych – K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Stosuje sieciowe narzędzia wyszukiwawcze do rozwiązywania różnorodnych rodzajów zadań wyszukiwawczych – K_K05 K2: Stosuje sieciowe narzędzia wyszukiwawcze i źródła informacji do rozwiązywania nowych dla siebie zadań wyszukiwawczych – K_K05 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie szerokiej problematyki związanej ze zjawiskiem Ukrytego Internetu w kontekście wyszukiwania informacji w środowisku cyfrowym. Prezentują one samo zjawisko, a także zaawansowane strategie i narzędzia wyszukiwawcze dedykowane tego typu zasobom. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest nauka wykorzystania w sposób skuteczny, kreatywny i profesjonalny internetowego środowiska wyszukiwawczego. Przedmiot przedstawia i charakteryzuje typy i funkcje wyspecjalizowanych oraz niszowych narzędzi wyszukiwawczych. Uczy, w jaki sposób konstruować skuteczne strategie wyszukiwawcze dla niestandardowych problemów informacyjnych. Mają one posłużyć do wykształcenia praktycznych, zaawansowanych umiejętności wyszukiwania i selekcji różnorodnych informacji, danych i obiektów w środowisku cyfrowym. Wiedza nabyta w procesie dydaktycznym zostanie przełożona na praktykę dzięki szeregowi zadań i kwerend różnego rodzaju oraz wsparciu e-learningowemu. |
Literatura: |
1. Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń 2015 2. Cisek S., Sapa R., Komunikacja naukowa w Internecie – mity i rzeczywistość, 2006. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/archive/00009035/01/cisek_sapa_2006.pdf 3. Derfert-Wolf L., Odkrywanie niewidzialnych zasobów sieci, 2007. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/8560/1/derfert_CPI.pdf 4. Lewandowski T., Google Scholar a biblioteki cyfrowe i repozytoria w Polsce. Tryb dostępu: http://otwartanauka.pl/analysis/case-studies/google-scholar-a-repozytoria-i-biblioteki-cyfrowe-w-polsce?showall=&limitstart= 5. Pamuła-Cieślak N., Rozwój technologii w wyszukiwarkach internetowych a problematyka Ukrytego Internetu, Przegląd Informacyjno-Dokumentacyjny 2009/3, s. 24-38 6. Pamuła-Cieślak N., Typologia zasobów Ukrytego Internetu, Przegląd biblioteczny 2006/2, s. 153 – 164 7. Unold J., Wykorzystanie Ukrytej Sieci w pozyskiwaniu informacji w cyberprzestrzeni, Studia i materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą 2011, nr 53, s. 155 – 156 8. Pamuła-Cieslak N., Ukryty Internet dla nauczycieli? W: Informatyka w edukacji : nauczyciel przewodnik i twórca. Red. Anna Beata Kwiatkowska, Maciej M. Sysło, Toruń 2015, s. 231-243 9. Pamuła-Cieślak N., Wyszukiwanie informacji w środowisku internetowym, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214 10. Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet – nowe podejście, W: Oblicza przestrzeni informacyjnej w dobie Web 2.0, pod red. Katarzyny Domańskiej, Ewy Głowackiej i Pawła Marca, Bydgoszcz, Ostromecko: Wydawn. UKW, 2016, s. 35-48 Literatura uzupełniająca: 1. Bednarek-Michalska B., Otwarte zasoby elektroniczne dla humanistów, Toruń 2006. Tryb dostępu: http://www.kpbc.umk.pl/dlibra/doccontent?id=29873&dirids=1 2. Bergman M. K., The Deep Web: surfacing hidden value, The Journal of Electronic Publishing. 2001 vol. 7 issue 1. Tryb dostępu: http://hdl.handle.net/2027/spo.3336451.0007.104 3. Boley H., The Semantic Web in ten passages, 2003. Tryb dostępu: http://www.dfki.uni-kl.de/~boley/sw10pass/sw10pass-talk.pdf 4. Bradley P., Expert internet searching, London 2013 5. Devine J., Egger-Sider F., Going beyond Google again: strategies for using and teaching the Invisible Web, London 2013 6. Devine J., Egger-Sider F., Going beyond Google: The Invisible Web in learning and teaching, London 2009 7. Jaskowska B., Ukryty internet - jakie korzyści mogą mieć z niego naukowcy i praktycy?, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 2007/1, s. 79-87 8. Kalmbach J., The invisible web and the need for new research methodologies, Communication Design Quarterly Review 2013, vol. 1 nr 4, s. 26-28 9. Lewandowski D., Mayr P., Exploring the academic invisible web, Library Hi Tech 2006, vol. 24, nr 4, s. 529 – 539 10. Łamek A., Ukryty Internet, Magazyn Internet 2002/7, s.58-60 11. Odduña- Malea E., Lopez-Cozar E. D., The dark side of Open Access in Google and Google Scholar: the case of Latin-American repositories. Tryb dostępu: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1406/1406.4331.pdf 12. Pamuła-Cieślak N., Narzędzia i metody wyszukiwania w Ukrytym Internecie – przegląd i propozycje zastosowań dla bibliotek, W: Przestrzeń informacyjna biblioteki akademickiej, pod red. B. Antczak-Sabali, M. Kowalskiej, L. Tkaczyk, Toruń 2009, s. 397-402 13. Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet – jeśli nie wyszukiwarka to co?, Biuletyn EBIB 2004/7. Dostępny w World Wide Web: http://ebib.oss.wroc.pl/2004/58/pamula.php 14. Pamuła-Cieślak N., Zjawisko Ukrytego Internetu – rola bibliotek w upowszechnianiu jego zasobów, W: Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? II Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź, 19-21 czerwca 2006 r., s. 379 – 386 15. Ru Y., Horowitz E., Indexing the invisible web: a survey, Online Information Review, 2005, Vol. 29, No. 3, s. 249-265 16. Scheeren W. O., The hidden Web: a sourcebook, Santa Barbara [etc.] 2013 17. Sherman Ch., Price G., The Invisible Web: uncovering information sources search engines can't see, Medford, New Jersey 2003 18. Szpunar A., Matejek S., Strona domowa biblioteki jako pomoc w dotarciu do zasobów Ukrytego Internetu, W: Rola ośrodków informacji naukowej bibliotek naukowych w nabywaniu i kształtowaniu umiejętności informacyjnych. Materiały z sesji środowiskowej zorganizowanej przez Bibliotekę Główną Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 27.04.2012 r., pod red. Daniela Ziarkowskiego, Szczecin 2013, s. 44-54 19. Weryho M., Stań na ramionach gigantów, czyli Google Scholar, Biuletyn EBIB 2005/2. Tryb dostępu: http://ebib.oss.wroc.pl/2005/63/weryho.php 20. Yin H., Yunfei L., Wang W., The ranking of Deep Web sources based on data quality, Applied Mechanics and Materials 2013, vols. 303 – 306, p. 2437-2444 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność i aktywność studenta na zajęciach dydaktycznych (dopuszczana jedna nieobecność) – W1, W2, W3, U2 2. Ćwiczenia wykonywane w trakcie zajęć – W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1, K2 3. Zadanie zaliczeniowe: W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1, K2 Kryteria oceniania: - aktywność na zajęciach (do 15 %) - wykonywanie ćwiczeń na zajęciach (do 35%) - wykonanie i omówienie projektu zaliczeniowego (do 50%) Ostateczna ocena z zajęć: 5 – 90% i więcej 4+ - 80-89% 4 – 70-79% 3+ - 60 – 69% 3 – 51 – 59% 2 – 50% i poniżej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kanał MS Teams (konsultacje, zajęcia zdalne, kiedy takie zarządzone zostaną na uczelni): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aP94ohRdXgspKnaU1iGbo8kzlhLepZ2a-4J9pPKmMWCg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=85ce83fe-a25b-44ab-9f54-e8e1eb3b087a&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kanał MS Teams (konsultacje, zajęcia zdalne, kiedy takie zarządzone zostaną na uczelni): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aP94ohRdXgspKnaU1iGbo8kzlhLepZ2a-4J9pPKmMWCg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=85ce83fe-a25b-44ab-9f54-e8e1eb3b087a&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kanał MS Teams (konsultacje, zajęcia zdalne, kiedy takie zarządzone zostaną na uczelni): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aP94ohRdXgspKnaU1iGbo8kzlhLepZ2a-4J9pPKmMWCg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=85ce83fe-a25b-44ab-9f54-e8e1eb3b087a&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kanał MS Teams (konsultacje, zajęcia zdalne, kiedy takie zarządzone zostaną na uczelni): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aP94ohRdXgspKnaU1iGbo8kzlhLepZ2a-4J9pPKmMWCg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=85ce83fe-a25b-44ab-9f54-e8e1eb3b087a&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.