Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Scientific writing - praca dziennikarska z tekstem naukowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-MF-SFW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Scientific writing - praca dziennikarska z tekstem naukowym
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Efekty uczenia się - wiedza:

Student posiada wiedzę na następujące tematy:

1. Internetowe bazy oraz wyszukiwarki publikacji naukowych

2. Systemy cytowań i wskaźniki bibliometryczne

3. Sposoby komunikacji naukowej

4. Proces publikacyjny

5. Rodzaje publikacji naukowych

6. Układ tekstu naukowego: struktura IMRaD oraz elementy dodatkowe

7. Rodzaje schematów badawczych, najważniejsze statystyki, interpretacja i krytyczna dyskusja wyników badania naukowego

8. Standardy dobrego prowadzenia badań naukowych oraz pisania tekstów naukowych (PRISMA, RAMESES, CONSORT) oraz oznaki złego uprawiania nauki

9. Poster naukowy: układ treści, grafika, software

10. Prezentacja ustna: układ, grafika, zasady prezentowania

11. Popularyzacja nauki

12. Dziennikarstwo naukowe.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student posiada następujące umiejętności praktyczne:

1. Wyszukiwanie literatury naukowej

2. Cytowanie literatury w pracy naukowej, korzystanie z programu komputerowego do cytowania

3. Orientowanie się w rodzajach piśmiennictwa naukowego

4. Ocena jakości czasopisma naukowego, odnalezienie jego wskaźnika impact factor

5. Rozumienie i stosowanie struktury IMRaD w pracy naukowej

6. Rozumienie i krytyczna ocena jakości badań naukowych

7. Projektowanie posteru naukowego

8. Przygotowanie prezentacji naukowej

9. Docieranie do tekstów źródłowych

10. Pisanie tekstów popularno-naukowych (notki prasowej).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student potrafi:

1. Zaprezentować wyniki badania naukowego w gronie naukowców

2. Przedstawić krytyczną ocenę badania naukowego

3. Przedstawić krytyczną ocenę doniesienia prasowego na temat naukowy

4. Przedstawić wyniki badań naukowych w formie popularno-naukowej w celu popularyzacji doniesień naukowych szerszemu gronu odbiorców (laików)

Ponadto student rozumie:

5. Specyfikę komunikacji naukowej

6. Problemy związane z publikowaniem wyników badań naukowych

7. Specyficzną naturę oraz problemy dziennikarstwa naukowego.

Metody dydaktyczne:

Wykład zdalny w trybie asynchronicznym (indywidualna praca oraz na platformie MS Teams).

Skrócony opis:

Przedmiot z grupy "konwersatoria do wyboru".

Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w świat naukowy poprzez pokazanie, jak badacze komunikują wyniki swoich badań innym naukowcom oraz popularyzują je wśród szerszej laickiej publiczności.

Pełny opis:

Część I: KOMUNIKACJA NAUKOWA

- Komunikacja naukowa

- Publikowanie naukowe

- Recenzja tekstów naukowych

- Cytowanie źródeł w tekście naukowym

- Systemy cytowania

- Wskaźniki bibliometryczne

- Kryzys publikacyjny

- Modele publikacyjne

- Repozytoria literatury

- „Drapieżne” wydawnictwa

Część II: PIŚMIENNICTWO NAUKOWE

- Piśmiennictwo naukowe

- Różnorodność tekstów naukowych

- Artykuły naukowe

Część III: Badania naukowe

- Materiały źródłowe

- Plan badawczy

- Analiza statystyczna

- Ocena jakości badania

Część IV: ARTYKUŁ NAUKOWY

- Publikowanie naukowe

- Styl naukowy

- Elementy artykułu naukowego

- Struktura IMRaD

- Standardy pisania tekstów naukowych

Część V: KONFERENCJA NAUKOWA

- Konferencja naukowa

- Prezentacja konferencyjna

- Sesja plakatowa

- Plakat naukowy

Część VI: Popularyzacja nauki

- Komunikacja naukowa

- Popularyzacja nauki

- Media współczesne

- Snobizm akademicki

- Dziennikarstwo naukowe

- Krytyka dziennikarstwa naukowego

- Modele dziennikarstwa naukowego

- Praca dziennikarza naukowego

- Wskazówki pisarskie

- Kryzys dziennikarstwa

Literatura:

Linki internetowe oraz materiały dostępne w zakładce Pliki na platformie MS Teams:

Część I: KOMUNIKACJA NAUKOWA

- dr Bartłomiej Siek „Bibliometria”: https://poradnik-naukowy.gumed.edu.pl/42020.html

- M. Zaborowicz: Wyszukiwanie literatury.pdf

- mgr Katarzyna Błaszkowska „Naukowe bazy danych”: https://poradnik-naukowy.gumed.edu.pl/42019.html

- http://www.sztukaszukania.pl/2019/01/29/jak-szukac-artykulow-naukowych/

- http://www.sztukaszukania.pl/2012/03/28/strzez-sie-googlowania/

- https://www.elsevier.com/pl-pl/solutions/scopus

Część II: PIŚMIENNICTWO NAUKOWE

- dr Zbigniew Heleniak „Gatunki tekstów naukowych”: https://poradnik-naukowy.gumed.edu.pl/32625.html

Część III: Badania naukowe

- mgr Lilianna Jarmakowska-Kostrzanowska „Statystyka w psychologii. Narzędzia statystyczne w naukach społecznych” https://statystykawpsychologii.blogspot.com/ szczególnie fragmenty o testowaniu hipotez: https://statystykawpsychologii.blogspot.com/p/testowanie-hipotez.html

Część IV: ARTYKUŁ NAUKOWY

- Prezentacja „Stefanowski Pisarstwo naukowe.pdf”

- Prezentacja „Struktura artykułu naukowego IMRAD.pdf”

- „Krótkie wskazówki publikacyjne 1.pdf”

- „Krótkie wskazówki publikacyjne 2.pdf”

- prof. dr hab. Anetta Undas „Jak przygotować artykuł naukowy i doprowadzić do jego publikacji?”: https://poradnik-naukowy.gumed.edu.pl/42025.html

- Wywiad z dr hab. Marcinem Gruchałą „Pisanie oryginalnej pracy badawczej”: https://poradnik-naukowy.gumed.edu.pl/42026.html

- Jerzy Woyke , Halina Woyke „Jak nie należy pisać prac naukowych”: http://jerzy_woyke.users.sggw.pl/jakniepisac.html

- E. Kulczycki http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/jak-napisac-dobry-artykul-naukowy-czyli-naukowo-o-pisaniu/

- E. Kulczycki http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/jak-napisac-dobry-abstrakt/

- Kasia Zdanowicz, seria artykułów nt. publikowania naukowego: http://www.zostanphd.pl/category/publikowanie/ oraz korekty językowej! http://www.zostanphd.pl/aplikacje-korekta-jezykowa/

Część V: KONFERENCJA NAUKOWA

- „Główne punkty prezentacji.pdf”

- T. Kawalec „Kawalec Jak przygotować prezentację wskazówki.pdf”

- A. Kozdęba „Kozdęba Czego unikać tworząc prezentację multimedialną.pdf”

- A. Walkowiak „Walkowiak Skuteczna prezentacja PowerPoint.pdf”

- Anonimus „Sztuka tworzenia prezentacji multimedialnej.pdf”

- R. Zabielski, M. M. „Zabielski Godlewski Przewodnik prezentowania informacji naukowej.pdf”

- J. Springer „Springer Wystąpienia na konferencjach.pdf”

- S. Silverstein „Silverstein The Art of Scientific Presentation.pdf” (w języku angielskim)

- Edyta Zielioska „Perfekcyjny plakat. Jak najlepiej zaprezentować wyniki swojej pracy”: http://www.przeglad-urologiczny.pl/artykul.php?2323

- J. J. Czarkowski, M. Siwicki „Czarkowski Siwicki Plakat Naukowy.pdf”

- W. Ignaciuk „Ignaciuk Jak przygotowad poster naukowy.pdf”

- B. Krasioska „Krasioska 2016 Plakat naukowy.pdf”

- Anonimus „Prezentacja plakatowa.pdf”

- Anonimus „Przygotowanie posteru na konferencję.pdf”

- Wzory (gotowe podkładki) różnych plakatów do ściągnięcia: https://colinpurrington.com/tips/poster-design/

- Krótko o posterach naukowych: http://www.uwm.edu.pl/czachor/dyda/poster.htm

- Jak zrobić poster https://prezi.com/-tldscrw_qkt/jak-zrobic-poster-naukowy/

- „Przykładowe wytyczne przygotowania wystąpień i streszczeń konferencyjnych.pdf”

Część VI: Popularyzacja nauki

- N. Osicka i W. Niedzicki: „Osicka Niedzicki Sztuka promocji nauki – praktyczny poradnik dla naukowców.pdf”

- O blogach naukowych:

https://nicprostszego.wordpress.com/2014/12/14/prasowe-niescislosci/

- Krytyka doniesień prasowych (czego unikać):

https://nicprostszego.wordpress.com/2014/05/18/ile-warte-sa doniesienia-prasowe/

- Krytyka promowania nauki:

https://nicprostszego.wordpress.com/2013/10/20/nauki-promowanie po-polsku/

- dr hab. Paweł Zagożdżon „Jak czytać teksty naukowe?”: https://poradnik-naukowy.gumed.edu.pl/42011.html

- „Jak pisać artykuły, które ludzie uwielbiają? 15 zasad pisania magnetyzujących treści” https://www.copywriting.pl/jak-pisac-artykuly-zlote_zasady/

- Anonimus: „Jak przygotować prasówkę.pdf”

- Kryzys dziennikarstwa: https://pl.ejo-online.eu/dziennikarstwo-polityczne/dziennikarstwo-naukowe-ze-spinem

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie wykonania projektu: przygotowanie prostego posteru,

krótkiej prezentacji oraz notki na podstawie wybranego artykułu naukowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)