Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-1-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Forma kursu Nasz cykl spotkań na przedmiocie „Socjologia” obejmuje tylko wykłady (30), po których następuje zaliczenie w formie egzaminu. 2. Forma wykładów W zależności od sytuacji epidemiologicznej wykłady odbywają się w formie stacjonarnej lub zdalnej. Oznacza to, że będziemy spotykać się na żywo w sali wykładowej lub będziemy pracować na platformie MS Teams dostępnej z serwerów UMK. Na Teams będziemy łączyć się w czasie rzeczywistym, czyli w godzinach przeznaczonych na wykład (wg planu tygodniowego). Jeżeli będzie konieczność podania dodatkowych materiałów do wykładów (jakiegoś typu uzupełnienia), to będą one umieszczane na Moodle. 3. Egzamin Tradycyjnie egzamin obejmować będzie tematykę poruszaną na wykładach i pozycje z zestawu lektur oraz zagadnienia z materiałów dodatkowych (filmy, seriale, książki, komiksy). W zależności od sytuacji epidemiologicznej egzamin odbędzie się albo ustnie w formie zdalnej (na Teams) albo pisemnie „na żywo” w sali wykładowej. Decyzja o sposobie przeprowadzenia egzaminu będzie podjęta przez władze UMK przed sesją letnią 2024. 4. Zachowanie podczas wykładów Podczas trwania wykładów zdalnych proszę o wyłączenie mikrofonów na własnym urządzeniu, kamerkę natomiast możecie Państwo mieć włączoną lub wyłączoną, decyzja należy do Was. Gdybyście chcieli zapytać o coś dotyczącego treści wykładu w jego trakcie – proszę o użycie przycisku „podnieś rękę” (czyli to, co nazywamy „łapką”). 5. Etyka podczas zajęć a. Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, jednak nie znaczy to, że pierwszy raz pojawić się należy na egzaminach. b. Osoby uczestniczące w wykładach muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna komunikacyjnie (zajęta prowadzeniem pisaniem komentarzy lub sms-ów) stanowi podczas wykładu bardzo zły przykład dla innych. c. Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony dodatkowych urządzeń mobilnych, oznaczające, np. przeglądanie stron internetowych podczas wykładu, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu. NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA. Urządzenia te, jeśli nie służą do notowania wykładanych treści, można schować lub dla pewności wyłączyć przed wykładem. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: -wykład: 30 -konsultacje w trakcie semestru: 28 -obecność podczas egzaminu: 2 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 30 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W04 Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi ujmowanymi w kategoriach socjologicznych. K_W05 Zna rodzaje więzi społecznych występujące we współczesnym świecie; zna prawidłowości, jakie nimi rządzą. K_W06 Zna wybrane socjologiczne koncepcje, będące teoretycznym fundamentem działalności dziennikarskiej; ma elementarną wiedzę o roli jednostki w działaniach organizacji medialnych i/lub przedsiębiorstw branży reklamowej, brandingu i public relations ujmowanymi w kategoriach socjologicznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Potrafi w kategoriach socjologicznych interpretować zjawiska społeczne i kulturowe, właściwe dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej. K_U02 Posiada umiejętność wykorzystania podstaw wiedzy teoretycznej z zakresu socjologii do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, występujących w społeczeństwach współczesnych. K_U03 Rozumie przyczyny i przebieg konkretnych procesów społecznych (kulturowych, politycznych) i potrafi je analizować w kategoriach socjologicznych. K_U08 Rozumie i analizuje zjawiska społeczne występujące we współczesnym świecie. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych podejmujących tematykę z zakresu socjologii. K_K02 Uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum w zakresie socjologii. |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony przy pomocy form multimedialnych (prezentacje, fragmenty filmów/seriali, komiksy, wycinki z gazet) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie socjologicznego instrumentarium badania i interpretacji świata, natury procesów społecznych (consensus, współdziałanie, konflikt) i ich dynamiki. Celem przedmiotu jest przekazanie Studentowi narzędzi służących do: -rozumienia i samodzielnej interpretacji podstawowych pojęć i kategorii socjologicznego ujęcia społeczeństwa; -opisu i interpretacji mechanizmów działających w społeczeństwie, odnoszących się do zachowań ludzi w grupach społecznych i jako jednostki; -rozumienia zmian zachodzących w strukturach społecznych i ich dynamiki. Podczas zajęć wprowadzone zostają podstawowe pojęcia i kategorie socjologiczne opisujące mechanizmy działające w społeczeństwach: są typowe dla życia człowieka w zbiorowościach ludzkich (struktura społeczna, stratyfikacja, konflikty, grupa społeczna, instytucja, normy, wartości, kontrola społeczna, klasy społeczne, konflikty). |
Pełny opis: |
Wykłady będą realizowane wg programu: 1. Wprowadzenie - sylabus kursu - program wykładu - kryteria uzyskania zaliczenia - forma egzaminu 2. Co to jest socjologia? - definicja dziedziny i jej początki - czym zajmuje się socjologia? - funkcje socjologii - style uprawiania socjologii - modele wyjaśniania w socjologii 3. Instytucjonalizacja socjologii - pierwsi polscy socjologowie (L. Gumplowicz; L. Krzywicki; F. Znaniecki) - pierwsze katedry socjologii - pierwsze pisma socjologiczne - instytucjonalizacja socjologii w Polsce - polska socjologia w XX wieku i współcześnie 4. Wielcy ojcowie założyciele i główne nurty socjologii klasycznej - pozytywizm (C.H. Saint-Simon; A. Comte) - ewolucjonizm (H. Spencer) - początki antropologii społecznej 5-6. Wielcy ojcowie założyciele i główne nurty socjologii klasycznej - socjologizm (E. Durkheim) - materializm i marksizm (K. Marks) - socjologia rozumiejąca (M. Weber) 7. Wybrane gałęzie socjologii XX w. - szkoła chicagowska (R. Park, L.Wirth) - funkcjonalizm (T. Parsons, R. Merton) - socjologia konfliktu (R. Dahrendorf, A. Coser, R. Collins) 8. Wybrane gałęzie socjologii XX w. - symboliczny interakcjonizm (G.H. Mead, Ch. Cooley, H. Blumer) - perspektywa dramaturgiczna (E. Goffaman) - etnometodologia (H. Garfinkel) 9. Dlaczego ludzie żyją w zbiorowościach - grupa społeczna - stosunek społeczny - więzi społeczne - wspólnota i stowarzyszenie (F. Tonnies) 10. Społeczne tworzenie rzeczywistości kolektywnej - wartości - normy - zwyczaje i obyczaje - kontrola społeczna i jej formy 11. Ciągłość społeczeństwa - socjalizacja i jej etapy - rodzaje procesu socjalizacji - Ch.Cooley: komunikowanie, osobowość grupy pierwotne - G.H.Mead: jaźń i jej rodzaje, teoria ról społecznych 12. Struktura społeczeństwa, jej podtrzymywanie i reprodukcja - stratyfikacja społeczna - mobilność społeczna - status jednostki - instytucje społeczne - główne teorie klas społecznych 13. Wykluczenie społeczne, bezrobocie, podklasa i ich społeczne - konsekwencje - zjawisko bezrobocia - podklasa - wykluczenie społeczne - wykluczenie demokratyczne - prekariat 14. Ruchy społeczne - ruchy społeczne i ich typy - funkcje ruchów społecznych - rewolucje - socjologiczne koncepcje ruchów społecznych: R.Park, H.Blumer, N.Smelser, D.Morrison, C.Offe, A.Touraine 15. Polityka: konflikt i władza - władza i władza polityczna - władza w koncepcji M. Foucault – rozumienie władzy - panoptyzm - władza dyscyplinarna - elity władzy i teorie elit |
Literatura: |
Lektury podstawowe (przydatne do egzaminu) 1. Berger Peter L., 1995 Zaproszenie do socjologii. Warszawa. Roz. IV, V, VI 2. Giddens A., 2004 Socjologia. Warszawa. Roz. 2; 4; 5; 8; 10; 14; 15; 17; 18; 20; 21 Lektury uzupełniające (wybrane): 1. Z. Bauman Socjologia 2. S. Bruce Socjologia 3. E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury 4. J. Szacki, Historia myśli socjologicznej 5. P. Sztompka, Socjologia Materiały dodatkowe Ponadto Studenci zobowiązani są do samodzielnego obejrzenia następujących filmów (dostępne na stronach www. oraz wydaniach DVD) oraz albumów komiksowych: J. Gruza „Czterdziestolatek”: „Nowy zastępca, czyli meteor” (odc.12 serialu, 1975) A. Ziajski „Nie mów nikomu: kwarantanna” (2020) P. Falk „Columbo: Projekt morderstwa” (Blueprint for Murder; serial) (1972) R. Goscinny, „Mikołajek” (1960) H. J. Chmielewski: „Tytus, Romek i A’Tomek: księga I” (1966) |
Metody i kryteria oceniania: |
ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU *Pisemna forma egzaminu Egzamin składa się z pytań trojakiego typu 1. Pytania dotyczące pojęć – z podanych do wyjaśnienia pojęć wybieramy do odpowiedzi ilość podaną w poleceniu (np.: „wyjaśnij 3 pojęcia spośród podanych 5”) 2. Pytania problemowe – z podanych do omówienia problemów wybieramy do odpowiedzi ilość podaną w poleceniu (np.: „wyjaśnij 2 problemy spośród podanych 3”) 3. Jedno z pytań może dotyczyć materiałów dodatkowych, a więc „lektur” video lub komiksów („za pomocą jakich koncepcji socjologicznych możesz zinterpretować film…, książkę...”) 1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy: –podać definicję pojęcia –wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie –o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji 2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe): –podać definicję problemu i związane z nim podstawowe pojęcia –omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane podejście, koncepcję –przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście –pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania 3. Pytanie o materiały dodatkowe (filmy, seriale, książki, komiksy): wskazane dzieło należy zinterpretować stosując kategorie socjologiczne i używając odpowiedniego słownictwa. Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Pytania oceniane są osobno – suma punktów stanowi podstawę oceny. Za odpowiedzi można uzyskać (trzeba to uwzględnić przy udzielaniu odpowiedzi): 0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie 0-5 pkt za każdy omówiony problem 0-3 pkt za pytanie o dodatkowe materiały ŚCIĄGANIE ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną. *Ustna forma egzaminu Po zalogowaniu Zdający/Zdająca otrzymuje zestaw kilku pytań dot. przedmiotu naszych zajęć. Pytania mają formę: „wyjaśnij pojęcie” lub/i „omów problem”. Jedno z pytań może dotyczyć materiałów dodatkowych, czyli „lektur” video lub komiksów: "jakie kategorie socjologiczne dostrzegasz w filmie/książce...". |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Jeziński | |
Prowadzący grup: | Marek Jeziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Jeziński | |
Prowadzący grup: | Marek Jeziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Jeziński | |
Prowadzący grup: | Marek Jeziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.