Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-2-EKON |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 100h |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 - student zna relacje dyscypliny do ekonomii (S1A_W01) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_K01 - student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-ekonomiczne, właściwe dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej (S1A_U01) K_K02 - student posiada umiejętność wykorzystania podstaw teoretycznej wiedzy ekonomicznej do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej (S1A_U02) K_K03 - student rozumie przyczyny i przebieg konkretnych procesów społeczno-gospodarczych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej; potrafi właściwie je analizować (S1A_U03) K_K04 - student Wykorzystując standardowe metody i narzędzia z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej, potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne-ekonomiczne (S1A_U04) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 - student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, członkostwo i udział w pracach stowarzyszeń branżowych (S1A_K01) K_K02 - student uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, uznaje samokształcenie za istotny warunek powodzenia na rynku pracy (S1A_K06) K_K08 - student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy (S1A_K07) |
Metody dydaktyczne: | zajęcia odbywają się w formie wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusji, zachęcania do formułowania własnych wniosków, opinii, prognoz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
wykład z zakresu Ekonomii jest prezentacją podstaw współczesnej teorii ekonomicznej oraz mechanizmów i instytucji, jakie rządzą współczesną gospodarką rynkową |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do ekonomii. Gospodarka rynkowa. Mechanizm rynkowy. Rola informacji w procesach gospodarczych. Teoria konsumenta. Teoria przedsiębiorstwa. Główne nurty ekonomiczne. 2. Gospodarka narodowa. Rachunek dochodu narodowego. Rozwój gospodarczy. 3. Polityka makroekonomiczna. Rola państwa w gospodarce. Budżet państwa. Deficyt i dług publiczny. Bank centralny. Polityka fiskalna i polityka pieniężna – mechanizmy stymulacji gospodarki. 4. Równowaga makroekonomiczna. Inflacja i deflacja – pojęcie, przyczyny, sposoby przeciwdziałania. Bezrobocie – przyczyny, rodzaje, skutki, próby przezwyciężania bezrobocia. Znaczenie handlu zagranicznego dla gospodarki. 5. Analiza polityki gospodarczej w Polsce po 1989 r. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2006 2. Begg D., Fischer S., Dombusch R., Ekonomia, t. I i II, PWE, Warszawa 2007 3. Paul Krugman, Robin Wells, Economics, 2017 4. raporty (i inne publikacje) oraz baza danych Banku Światowego: https://data.worldbank.org https://www.worldbank.org/en/about/annual-report 5. raporty (i inne publikacje) oraz baza danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego: https://www.imf.org/en/Publications/WEO https://www.imf.org/en/Data 6. raporty (i inne publikacje) Ministerstwa Finansów oraz NBP LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Caban W., Ekonomia, PWE, 2001 2. Mierzejewska-Majcherek J., Podstawy ekonomii, Difin, 2004 3. Rekowski M., Mikroekonomia, Wyd. Akademia, Poznań 2005 4. Sloman J., Podstawy ekonomii, PWE, 2001 |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny (test) na koniec semestru aktywność w trakcie zajęć w całym semestrze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.