Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-2-PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s1
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem wykładowcy (godz.):

- udział w zajęciach - 30


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

- czytanie literatury i przygotowanie do zajęć- 30

- przygotowanie referatu - 20


Łącznie: 80 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Student ma wiedzę z zakresu wybranych psychologicznych teorii człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy psychologii społecznej, metodologii badań oraz szczegółowych zagadnień dotyczących zachowań społecznych ludzi (konformizm, , procesy grupowe, uprzedzenia, lęk, autorytaryzm, agresja, przemoc);

W2. Student rozumie znaczenie życia społecznego dla kształtowania się określonych kompetencji, nawyków, postaw i zachowań ludzi; rozumie czym jest przystosowanie, a czym jest rozwój - i jakie mogą być konsekwencje przystosowania społecznego dla jednostkowego rozwoju;

W3. Student potrafi wskazać społeczne źródła problemów psychicznych człowieka (takich jak depresja, lęk, kryzysy psychiczne) oraz wyjaśnić psychologiczne tło społecznych zachowań ludzi (takich jak agresja, uprzedzenia, przemoc, konformizm).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Student wykorzystuje wiedzę psychologiczną zdobytą w czasie zajęć do lepszego rozumienia: samego siebie, społecznych zachowań ludzi, społeczeństwa jako bardzo złożonego układu współtworzonego przez psychikę ludzi, kulturę, instytucje społeczne, politykę, ekonomię;

U2. Student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy z zakresu psychologii społecznej w diagnozowaniu społecznych potrzeb i problemów;

U.3. Student pozyskuje zdolność trafniejszego formułowania rozwiązań istniejących społecznych problemów (potrafi włączyć swoje kompetencje psychologiczne do planowania społecznych innowacji różnego rodzaju)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Student lepiej rozumie siebie i innych ludzi, przez co jego społeczne funkcjonowanie staje się bardziej dojrzałe (nie poddaje się fatalizmom, manipulacjom, przesądom);

K2. Lepsze rozumienie ludzi otwiera przestrzeń do lepszej wspólpracy i zaufania społecznego.

K3. Student lepiej rozumie społeczno-kulturowe uwarunkowania różnic w zachowaniu, orientacjach i kondycji psychicznej ludzi - dostarcza to podstaw do budowania tolerancji jako własnej postawy.

Metody dydaktyczne podające:

- tekst programowany

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- panelowa
- projektu
- punktowana
- referatu

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w problematykę psychologii społecznej jako dyscypliny naukowej. Głównym celem jest przedstawienie podstawowych pojęć, koncepcji i teorii służących do analizy procesu konstruowania społecznej natury człowieka oraz mechanizmów grupowych.

Pełny opis:

1. Psychologia społeczna jako nauka – perspektywa i sposób zbierania informacji

2. Kształtowanie natury społecznej człowieka

3. Grupa społeczne – kiedy powstaje i jaką role pełni w życiu człowieka

4. Poznanie społeczne

5. Konformizm – dlaczego ulegamy innym

6. Język w procesie konstruowania i reprodukcji świata społecznego

7. Stereotypy i uprzedzenia

8. Porównanie jako narzędzie zdobywania wiedzy i kształtowania postaw

9. Status społeczny

10. Władza i wpływ społeczny

11. Tożsamość, rola społeczna, osobowość

12. Emocje – sympatia, miłość, wstyd i zawiść jako narzędzie kontroli społecznej

13. Komunikacja i procesy postrzegania

Literatura:

1. Psychologia społeczna jako nauka – perspektywa i sposób zbierania informacji

• Aronson E., 1996. Co to jest psychologia społeczna? w: Człowiek istota społeczna, E. Aronson, Warszawa: PWN, ss. 15-25.

• Aronson E., 1996. Psychologia społeczna jako nauka, w: Człowiek istota społeczna, E. Aronson, Warszawa: PWN, ss. 494-521.

• Mika S., 1975. Wstęp do psychologii społecznej, Warszawa: PWN, ss. 11-39.

• Aronson E., 2001. Badania w psychologii społecznej jako skok wiary, w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 21-28.

• Aronson E., 2001. O baseballu i porażkach, w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 29-33.

2. Kształtowanie natury społecznej człowieka

• Berger P. L., i T., Luckmann, 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa: PIW, ss. 202-262

• Bourdieu P., i L. J. D. Wacquant, 2001. Habitus, illusio i racjonalność, w: Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa: Oficyna Naukowa, ss.100-130.

• Kaufmann J-C., 2004. Dynamika przyzwyczajeń, w: Ego. Socjologia jednostki, Warszawa: Oficyna Naukowa, ss. 149-176.

• Mead., G. H., 1975. Umysł Osobowość i Społeczeństwo, Warszawa, PWN, s. 212-247, 267-277.

• Znaniecki F., 2001. Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa, PWN, s. 89-123.

• Leszniewski T, 2009. Uspołecznione ciało jako efekt oddziaływań wychowawczych. Inspiracje Pierrem Bourdieu w socjologii wychowania, Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika, XXV: 131-148.

3. Grupa społeczne – kiedy powstaje i jaką role pełni w życiu człowieka

• Szmatka J., 2007. Prekursorzy mikrosocjologii wśród klasyków, w: Małe struktury społeczne, PWN Warszawa, ss.44-88.

• Turowski J., 2001. Teorie grupy społecznej, w: Socjologia. Małe struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe KUL ,ss. 57-75.

• Turowski J., 2001. Typologie grup społecznych, w: Socjologia. Małe struktury społeczne, ss.107-114.

• Flis A., 1999. Antropologiczna koncepcja grupy, w: Machaj I. (red.), Małe struktury społeczne, Wyd. UMCS, Lublin, ss. 53-62.

• Turner J. C., 1999. Ku poznawczej redefinicji pojęcia grupy, w: Machaj I. (red.), Małe struktury społeczne, ss. 149-172.

• Matejko A., 1962. Mała grupa, „Studia Socjologiczne” 2.

• Szmatka J., 2007. Struktura socjometryczna: struktura afektywna małej grupy, w: Małe struktury społeczne, Szmatka J., s.161-205.

• Mika S. 1982. Struktura socjometryczna, w: Psychologia społeczna, ss. 455-464

• Turowski J., 2001. Teoria integracji i dezintegracji społecznej, w: Socjologia. Małe struktury społeczne, ss.129-152.

• Jacher W., 1999. Integracja społeczna, w: Machaj I. (red.), Małe struktury społeczne, ss. 63-72.

• Makrełow K., 1977. Socjometryczne aspekty atmosfery społecznej w środowisku pracy, „Studia Socjologiczne” 2

• Chełstowski B., 1966. Pojęcia, wskaźniki i korelaty integracji grupy w literaturze socjometrycznej, „Studia Socjologiczne” 1

4. Poznanie społeczne

• Aronson E., 1996. Poznanie społeczne, w: Człowiek istota społeczna, E. Aronson, Warszawa: PWN, ss. 148-216.

• Storms M. D., 2002. Nagrania magnetowidowe a proces atrybucji – zamiana punktów widzenia aktora i obserwatora, w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 254-274.

• Kernick D. T., i S. E., Gutierrs, 2002. Zjawisko kontrastu a ocena atrakcyjności fizycznej – gdy piękność staje się zagadnieniem społecznym, w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 197-214.

• Ross M., McFarland C., i G. J. O., Flechter, 2002. Wpływ postaw na przypominanie sobie zdarzeń z własnej przeszłości, w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 215-229.

• Fazio R. H., i C. J., Wiliams, 2002. Dostępność postaw jako czynnik pośredniczący w zależności między postawami a spostrzeganiem i postawami a zachowaniem, w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 230-253.

5. Konformizm – dlaczego ulegamy innym

• Aronson E., 1996. Konformizm w: Człowiek istota społeczna, E. Aronson, Warszawa: PWN, ss. 26-76.

• Asch, S., A.,., 2001. Opinie i naciski społeczne, w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 37-47.

• Haney C., Banks C., i P. G. Zimbardo. 2001. Więźniowie i strażnicy, w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 83-101.

6. Język w procesie konstruowania i reprodukcji świata społecznego

• Bernstein, B., 1990. Odtwarzanie kultury, Warszawa, PIW, s. 220-269.

• Giza. A., 1999. Więź społeczna i orientacje poznawcze: grupowy poziom konstytucji i kodu językowego, w: Małe struktury społeczne. Machaj, I., (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 199-206.

• Korporowicz, L., 1993. Tworzenie sensu. Język – kultura - komunikacja, Warszawa, Oficyna Naukowa, s. 108-130, 139-151.

• Marody, M., 1987. Technologie intelektu, Warszawa: PWN, s. 116-165.

• Piotrowski, A. i M., Ziółkowski, 1976. Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Warszawa: PWN, s. 305-332 i 338-372.

• Piotrowski, A. i M., Ziółkowski, 1976. Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Warszawa: PWN, s. 373-441. lub 95-125.

7. Stereotypy i uprzedzenia

• Aronson E., 1996. Uprzedzenia w: Człowiek istota społeczna, E. Aronson, Warszawa: PWN, ss. 355-424.

• Darley, J., M., i Batson C., D., 2001. „Z Jerozolimy do Jerycha”. Badanie wpływu zmiennych sytuacyjnych i dyspozycyjnych na udzielanie pomocy, w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 65-82.

• Bilewicz, M., 2011. Kto pomoże obcym? Wysoki status i silna identyfikacja z własną grupą jako ograniczenia zdolności do przyjmowania perspektywy grupy obcej, W: W kręgu psychologii społecznej, Czarnota-Bojarska J., i I. Zinserling (ed.), , Warszawa: UW, ss. 100-114.

• Bilewicz, M., 2009. Komunikacja uprzedzeń poza świadomością: O modelu kategorii lingwistycznych. W: Rola świadomości w świecie ponowoczesnym, Kulesza W. i H. Mamzer, Warszawa: SWPS, ss. 187-196.

• Bilewicz M., 2004. Nowe formy uprzedzeń w perspektywie dyskursywnej psychologii społecznej, Kultura i Społeczeństwo, 48, 129-136.

8. Porównanie jako narzędzie zdobywania wiedzy i kształtowania postaw

• Merton R.K., 1998. Elementy teorii grup odniesienia, w: Małe struktury społeczne, Sommer H., (red.), WSSG Tyczyn, 46-57.

• Turowski J., 2001. Teoria grup odniesienia w: Socjologia. Małe struktury społeczne, ss. 115-129.

• Skeris P., 1999. Pojęcie „grupy odniesienia”, w: Machaj I. (red.), Małe struktury społeczne, ss. 115-120.

• Nawrocki T., 1999. Funkcjonowanie grup odniesienia w społeczności lokalnej, w: Machaj I. (red.), Małe struktury społeczne, ss. 243-250.

• Sowa J., 1962. Teoria grup odniesienia, „Studia Socjologiczne” 4.

• Merton, R. K., i A. S., Kitt, 1962. Przyczynki do teorii grup odniesienia, w: Zagadnienia psychologii społecznej, Malewski A., (wyb. i opr.), Warszawa: PWN, ss. 124-150.

• Newcomb T. M., 1962. Kształtowanie postaw jako funkcja grup odniesienia. Badania przeprowadzone w Bennington, w: Zagadnienia psychologii społecznej, Malewski A., (wyb. i opr.), Warszawa: PWN, ss. 103-123.

9. Status społeczny

• Szmatka J., 2007. Formowanie się i krystalizacja układów statusowych, w: Małe struktury społeczne, Szmatka J., ss.127-140.

• Blau P. M., 1998. Naciski strukturalne kompletu statusów, w: Małe struktury społeczne, Sommer H., (red.), WSSG Tyczyn, 89-107.

• Malewski A., 1963. Stopień rozbieżności czynników statusu i jego następstwa ”Studia Socjologiczne” 1

• Leński G. E., 1962. Zbieżność pozycji w różnych hierarchiach, w: Zagadnienia psychologii społecznej, Malewski A., (wyb. i opr.), Warszawa: PWN, ss. 47-65.

10. Władza i wpływ społeczny

• Fiedler F. E., 1998. Osobowościowe i sytuacyjne determinanty efektywności przywództwa, w: Małe struktury społeczne, Sommer H., (red.), WSSG Tyczyn, 128-145.

• Szmatka J., 2007. Struktura przywództwa: wpływ kontekstu strukturalnego na cechy indywidualne jednostki, w: Małe struktury społeczne, Szmatka J., s.220-233.

• Butler D. i F. L. Geis, 2001. Niewerbalne reakcje afektywne na przywódców różnej płci; implikacje dla ocen przywództwa, w: Człowieka istota społeczna, Aronson E., (red.), PWN Warszawa, ss. 469-500.

• Heidtman J., 2002. Strukturalne i indywidualne mechanizmy powstawania i dystrybucji władzy w sieciach konfliktu. Model teoretyczny i testy eksperymentalne, „Studia Socjologiczne” 1.

• Szmatka J., Willer D. i I. Uhl, 1963. Strukturalne determinanty władzy w sieciach wymian. Międzykrajowy test uniwersalności teorii, „Studia Socjologiczne” 3.

• Flis A. i S. Kapralski, 1987. Interesy, charyzma i dynamika kultury, „Studia Socjologiczne” 3-4.

• Dobek B., 1983. Charles de Gaulle - przywódca charyzmatyczny? „Studia Socjologiczne” 4

• Holly R., 1980. Koncepcje przywództwa nieformalnego w małych grupach społecznych, „Studia Socjologiczne” 2.

• Doliński, D. i Nawrat, R. 1994. Huśtawka emocji jako nowa technika manipulacji społecznej. Przegląd Psychologiczny, 34, 27-50.

• Kofta M., 2002. Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe, a skłonność do uprzedzeń, w: Jednostka i społeczeństwo, Lewicka M., (red) i Grzelak J., (współ.), Gdańsk: GWP, ss.161-184.

11. Tożsamość, rola społeczna, osobowość

• Szmatka J., 2007. Role społeczne i struktura ról, w: Małe struktury społeczne, Szmatka J., s.141-158.

• Łoś M., 1999. „Role społeczne” w nowej roli, w: Machaj I. (red.), Małe struktury społeczne, ss. 93-106.

• Mikołajewska B., 1999. „Ochronna” wspólnota i tożsamość jednostki…, w: Machaj I. (red.), Małe struktury społeczne, ss. 185-193.

• Merton R. K., 1998. Zespół ról społecznych, w: Małe struktury społeczne, Sommer H., (red.), WSSG Tyczyn, 71-80.

• Levinson D. J., 1998. Rola, osobowość i struktura społeczna, w: Małe struktury społeczne, Sommer H., (red.), WSSG Tyczyn, 71-80.

• Simmel G., 2006. Krzyżowanie się kręgów społecznych, w: Socjologia. Lektury, Sztompka P. i M. Kucia (red.), Znak Kraków, ss. 238-244.

• Białyszewski H., 1967. Rola społeczna jako kategoria struktury, „Studia Socjologiczne” 1.

• Bokszański, Z., 1989. Tożsamość, Interakcja, Grupa, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

• Bokszański, Z.,1995. Tożsamość aktora społecznego a zmiana społeczna, „Studia Socjologiczne” 3-4: 109-123.

• Bokszański, Z.,2005. Tożsamość zbiorowa, Warszawa, PWN, s.236-270.

• Elliot, A., 2007. Koncepcje „JA”, Warszawa, Sic!, s.159-186.

• Kwieciński, Z., 2000. Tożsamość i rozwój młodzieży a edukacja, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja” Numer specjalny, 13-18.

• Melosik, Z., 2000. Kultura „instant” – paradoksy pop-tożsamości, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja” Numer specjalny, 149-162.

• Witkowski, L., 1989. Rozwój i tożsamość w cyklu życia, Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 59-74, 157-170.

• Gergen, K., J., 2009. Od Ja do relacji, w: Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Warszawa: PWN, ss.173-203.

• Stemplewska-Żakowicz, K., 2002. Koncepcje narracyjnego JA, w: Narracja jako sposób rozumienia świata, J., Trzebiński (red.), Gdańsk: GWP, ss. 81-113.

12. Emocje – sympatia, miłość, wstyd i zawiść jako narzędzie kontroli społecznej

• Kiesler S., i R., L. Baral, 2002. Poszukiwanie romantycznego partnera: wpływ samoceny i fizycznej atrakcyjności na miłosne zachowania, w: w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 562-572.

• Dutton D., G., i A., P., Aron, 2002. Nieco danych świadczących o wzroście pociągu seksualnego w warunkach silnego lęku, w: w: Człowiek istota społeczna (wybór tekstów), E., Aronson, Warszawa: PWN, ss. 592-608.

• Schoeck H., 2012. Zawiść. Źródło agresji, destrukcji i biedy, Warszawa: Fijor Publishing, ss. 59-126.

• Illouz E., 2010. Uczucia w dobie kapitalizmu, Warszawa: Oficyna Naukowa, ss.5-60; 61-108.

• Czub T., i A., I., Brzezińska, 2013. Regulacyjna wartości emocji wstydu w procesie kształtowania się tożsamości, Psychologia Rozwojowa tom 18, (1): 27-42.

• Danieluk B., 2013. Ile jest Ja w emocjach samoświadomościowych? Rodzaj zaangażowania Ja a wstyd, poczucie winy i zakłopotania, Psychologia Społeczna tom 8, 3(26): 302-322.

13. Komunikacja i procesy postrzegania

• Szmatka J., 2007. Struktura komunikowania się: wolność jednostki a wymogi strukturalne, w: Małe struktury społeczne, Szmatka J., s.206-219.

• Bavelas, 1998. Wzory komunikacji w grupach zadaniowych, w: Małe struktury społeczne, Sommer H., (red.), WSSG Tyczyn, 115-127..

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny będą:

Obecność na zajęciach,

Aktywność,

Wygłoszony referat

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kwiecińska-Zdrenka
Prowadzący grup: Monika Kwiecińska-Zdrenka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kwiecińska-Zdrenka
Prowadzący grup: Monika Kwiecińska-Zdrenka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Podstawowym materiałem wykorzystywanym do pracy na zajęciach będą filmy fabularne, seriale i filmy dokumentalne, w których znalazły się obrazy ilustrujące wybrane zagadnienia psychologii społecznej. Zagadnienia te będą wyprzedzająco prezentowane od strony teoretycznej podczas wykładów. Ćwiczenia zostały pomyślane jako ich uzupełnienie i pogłębienie. Ich celem jest pobudzenie psychologicznej i socjologicznej wyobraźni studenta, który dwie rzeczywistości - zachowania i kondycję psychiczną ludzi oraz świat społeczny i kulturę – widziałby w nieuniknionych relacjach wzajemnych, a jednocześnie potrafiłby spojrzeć na prezentowane w filmach postaci, sytuacje i problemy w języku psychologii społecznej.

Zadania studentów:

1/ Obecność na zajęciach

2/ Obejrzenie wskazanego filmu we własnym zakresie przez wszystkich uczestników kursu (zamiast klasycznych lektur) i zaliczenie quizu sprawdzającego znajomość filmu

3/ Przygotowanie projektu w 2- lub 3-osobowym zespole i jego prezentacja podczas zajęć – jeden projekt na jedne zajęcia.

4/ Aktywność na zajęciach

Obecność na zajęciach:

Reguły obowiązujące w nauczaniu zdalnym w czasie pandemii nie zwalniają z fizycznej obecności na zajęciach prowadzonych interaktywnie. Obowiązuje sprawdzanie listy obecności i widoczność osób podczas zajęć w trakcie zabierania głosu.

Aktywność na zajęciach:

Aktywność oznacza aktywne merytoryczne uczestniczenie w dyskusji, która powinna mieć miejsce po prezentacji projektu zespołowego. Nie każda dowolna, niezwiązana z tematem wypowiedź automatycznie skutkuje zaliczeniem aktywności.

Projekt:

Projekt bazuje na wybranym filmie i prezentuje jego omówienie pod kątem dyskutowanego problemu/psychologicznego fenomenu, wcześniej zdefiniowanego przez prowadzącego zajęcia.

Projekt obejmuje 3 sekcje:

1. W pierwszej jedna z trzech osób przedstawia krótko fabułę filmu ze względu na omawiany podczas zajęć problem, wskazując jednocześnie powody, dla których może być on uznany jako dobra ilustracja analizowanego zagadnienia/psychologicznego fenomenu (nie więcej niż 10 minut);

2. W drugiej sekcji skupiamy się na analizowanym zjawisku psychologicznym tak jak zostało ono przedstawione w filmie, do czego potrzebne są wybrane ilustracje – fragmenty filmów, uzupełnione komentarzami ukierunkowanymi na dyskutowany problem/zjawisko (max. 25 minut);

3. W trzeciej sekcji akcent pada na opis społecznych kontekstów, w jakich osadzone zostało interesujące nas zjawisko oraz wskazanie innych sytuacji społecznych, które mogą być źródłem podobnych zachowań, odczuć, problemów, a wykraczają poza fabułę filmu (15 minut);

Prezentacja ma stanowić koherentną całość i jako taka będzie oceniana.

Literatura:

Program – bloki tematyczne i lista tytułów do wyboru:

Poznanie

1. Trafność postrzegania/dysonans poznawczy – ”Podejrzani”/”Fight Club”

Zachowania w grupie i wobec grupy

2. Konformizm i nonkonformizm – "Pokłosie"/”Służące”/”Forrest Gump”

3. Lęk i autorytaryzm – „Atlas chmur”/”1984” (Orwell)

4. Perswazja/manipulacja – „Na cały głos”/ „Idy marcowe”/”Truman Show”

Ja. Tożsamość

5. Tożsamość własna – „Ida”

Lub Tożsamość płciowa – „Euforia” (serial HBO)/”Tootsie”

lub Tożsamość etniczno-religijna – „Unorthodox” (serial Netflix)

Świat społeczny jako źródło napięć i problemów psychicznych człowieka:

6. Złudzenie kontroli, ujście/pokonywanie napięć – „Joker”/”Upadek”

Uprzedzenia

7. Trwałość i przełamywanie uprzedzeń - "Gran Torino" /”Green book”

1/ Lektury do zajęć:

1.Aronson, Eliot. 2002. Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Warszawa: PWN, 168-233

2. Aronson, Eliot. 2001. Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Warszawa: PWN, 35-124

3. J. Koralewicz, Autorytaryzm, lęk, konformizm. Analiza społeczeństwa polskiego końca lat siedemdziesiątych, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1987, Wyd. Ossolineum, cz. II. Lęk.

4. Cialdini, Robert. 1999. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne (obowiązkowy Rozdz. 1 ).

5. Wojciszke, Bogdan. 2002. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Wyd. Scholar, s. 136-177, w tym 164-174 [TO]

6. Aronson, Elliot. 2002. Człowiek – istota społeczna, Warszawa: PWN, s 234-278

Wojciszke, Bogdan. 2002. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Scholar, 345-376.

7. Psychologia społeczna. Serce i umysł, op. cit., 536-587 (tekst obowiązkowy).

Uwagi:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

- udział w zajęciach – 15 godzin

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

- przygotowanie do zajęć: 24 godzin

- praca w zespole projektowym – ok. 6 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kwiecińska-Zdrenka
Prowadzący grup: Monika Kwiecińska-Zdrenka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Podstawowym materiałem wykorzystywanym do pracy na zajęciach będą filmy fabularne, seriale i filmy dokumentalne, w których znalazły się obrazy ilustrujące wybrane zagadnienia psychologii społecznej. Zagadnienia te będą wyprzedzająco prezentowane od strony teoretycznej podczas wykładów. Ćwiczenia zostały pomyślane jako ich uzupełnienie i pogłębienie. Ich celem jest pobudzenie psychologicznej i socjologicznej wyobraźni studenta, który dwie rzeczywistości - zachowania i kondycję psychiczną ludzi oraz świat społeczny i kulturę – widziałby w nieuniknionych relacjach wzajemnych, a jednocześnie potrafiłby spojrzeć na prezentowane w filmach postaci, sytuacje i problemy w języku psychologii społecznej.

Zadania studentów:

1/ Obecność na zajęciach

2/ Obejrzenie wskazanego filmu we własnym zakresie przez wszystkich uczestników kursu (zamiast klasycznych lektur) i zaliczenie quizu sprawdzającego znajomość filmu

3/ Przygotowanie projektu w 2- lub 3-osobowym zespole i jego prezentacja podczas zajęć – jeden projekt na jedne zajęcia.

4/ Aktywność na zajęciach

Obecność na zajęciach:

Reguły obowiązujące w nauczaniu zdalnym w czasie pandemii nie zwalniają z fizycznej obecności na zajęciach prowadzonych interaktywnie. Obowiązuje sprawdzanie listy obecności i widoczność osób podczas zajęć w trakcie zabierania głosu.

Aktywność na zajęciach:

Aktywność oznacza aktywne merytoryczne uczestniczenie w dyskusji, która powinna mieć miejsce po prezentacji projektu zespołowego. Nie każda dowolna, niezwiązana z tematem wypowiedź automatycznie skutkuje zaliczeniem aktywności.

Projekt:

Projekt bazuje na wybranym filmie i prezentuje jego omówienie pod kątem dyskutowanego problemu/psychologicznego fenomenu, wcześniej zdefiniowanego przez prowadzącego zajęcia.

Projekt obejmuje 3 sekcje:

1. W pierwszej jedna z trzech osób przedstawia krótko fabułę filmu ze względu na omawiany podczas zajęć problem, wskazując jednocześnie powody, dla których może być on uznany jako dobra ilustracja analizowanego zagadnienia/psychologicznego fenomenu (nie więcej niż 10 minut);

2. W drugiej sekcji skupiamy się na analizowanym zjawisku psychologicznym tak jak zostało ono przedstawione w filmie, do czego potrzebne są wybrane ilustracje – fragmenty filmów, uzupełnione komentarzami ukierunkowanymi na dyskutowany problem/zjawisko (max. 25 minut);

3. W trzeciej sekcji akcent pada na opis społecznych kontekstów, w jakich osadzone zostało interesujące nas zjawisko oraz wskazanie innych sytuacji społecznych, które mogą być źródłem podobnych zachowań, odczuć, problemów, a wykraczają poza fabułę filmu (15 minut);

Prezentacja ma stanowić koherentną całość i jako taka będzie oceniana.

Literatura:

Program – bloki tematyczne i lista tytułów do wyboru:

Poznanie

1. Trafność postrzegania/dysonans poznawczy – ”Podejrzani”/”Fight Club”

Zachowania w grupie i wobec grupy

2. Konformizm i nonkonformizm – "Pokłosie"/”Służące”/”Forrest Gump”

3. Lęk i autorytaryzm – „Atlas chmur”/”1984” (Orwell)

4. Perswazja/manipulacja – „Na cały głos”/ „Idy marcowe”/”Truman Show”

Ja. Tożsamość

5. Tożsamość własna – „Ida”

Lub Tożsamość płciowa – „Euforia” (serial HBO)/”Tootsie”

lub Tożsamość etniczno-religijna – „Unorthodox” (serial Netflix)

Świat społeczny jako źródło napięć i problemów psychicznych człowieka:

6. Złudzenie kontroli, ujście/pokonywanie napięć – „Joker”/”Upadek”

Uprzedzenia

7. Trwałość i przełamywanie uprzedzeń - "Gran Torino" /”Green book”

1/ Lektury do zajęć:

1.Aronson, Eliot. 2002. Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Warszawa: PWN, 168-233

2. Aronson, Eliot. 2001. Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Warszawa: PWN, 35-124

3. J. Koralewicz, Autorytaryzm, lęk, konformizm. Analiza społeczeństwa polskiego końca lat siedemdziesiątych, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1987, Wyd. Ossolineum, cz. II. Lęk.

4. Cialdini, Robert. 1999. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne (obowiązkowy Rozdz. 1 ).

5. Wojciszke, Bogdan. 2002. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Wyd. Scholar, s. 136-177, w tym 164-174 [TO]

6. Aronson, Elliot. 2002. Człowiek – istota społeczna, Warszawa: PWN, s 234-278

Wojciszke, Bogdan. 2002. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Scholar, 345-376.

7. Psychologia społeczna. Serce i umysł, op. cit., 536-587 (tekst obowiązkowy).

Uwagi:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

- udział w zajęciach – 15 godzin

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

- przygotowanie do zajęć: 24 godzin

- praca w zespole projektowym – ok. 6 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)