Marketing terytorialny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-3-BPR-MT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing terytorialny |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna III rok s1- specjalności |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Materiały udostępniane na platformie Moodle UMK: hasło Destynacja Link do kursu https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4278¬ifyeditingon=1 |
Całkowity nakład pracy studenta: | - analiza tekstów obligatoryjnych - analiza przypadków - aktywność - przygotowanie strategii marketingowej - prezentacja strategii |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08 Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej; rozumie złożoność, wielowymiarowość, wielopłaszczyznowość i najważniejsze uwarunkowania tych procesów. S1A_W03; S1A_W05 K_W14 Ma wiedzę o regułach prawnych (ze szczególnym uwzględnieniem przepisów prawa mediów), jakie wpływają na działalność organizacji medialnych i/lub przedsiębiorstw branży reklamowej, brandingu i public relations. S1A_W07; S1A_W10 K_W18 Ma poszerzoną wiedzę na temat warsztatu pracy w zakresie wybranej specjalności: dziennikarza zatrudnionego w prasie, radiu, telewizji, nowych mediach lub pracownika branży/działu PR i brandingu. S1P_W06; S1P_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, właściwe dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej. S1A_U01 K_U02 Posiada umiejętność wykorzystania podstaw wiedzy teoretycznej do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej. S1A_U02 K_U13 Posiada umiejętność projektowania ścieżki własnego rozwoju. S1A_U06 K_U15 Ma rozbudowany warsztat pracy w zakresie wybranej specjalności. Wykorzystując wiedzę na temat warsztatu pracy, potrafi przygotować skuteczne przekazy. S1P_U06; S1P_U09; S1P_U10; K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, członkostwo i udział w pracach stowarzyszeń branżowych. S1A_K01 K_U08 Rozumie i analizuje zjawiska społeczne. S1A_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, członkostwo i udział w pracach stowarzyszeń branżowych. S1A_K01 K_K02 Uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, uznaje samokształcenie za istotny warunek powodzenia na rynku pracy. S1A_K06 K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera. S1A_K02 K_K04 Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych. S1A_K03 K_K07 Uczestniczy w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając kompleks uwarunkowań: prawnych, ekonomicznych, politycznych, kulturowych. S1A_K05 K_K08 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. S1A_K07 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - opis - opowiadanie - pogadanka - tekst programowany Metody dydaktyczne poszukujące: - projektu - studium przypadku Metody dydaktyczne w kształceniu online: - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Tematyczne ujęcie treści: 1. Wprowadzenie 2. Prawne i teoretyczne uwarunkowania marketingu terytorialnego 3. Strategia promocji miasta lub regionu (zasady projektowania) 4. Analiza sytuacji wyjściowej 5. Cele (kierunki) i grupy docelowe strategii promocji 6. Pozycjonowanie strategii marketingowej 7. Budżet w marketingu terytorialnym 8. Reklama w MT 9. Event marketing 10. Social media w promocji miejsca 11. City placement 12. Sport jako narzędzie promocji miejsca 13. Inicjatywy społeczne na rzecz rozwoju regionów |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie - omówienie zasad kursu (szczegóły dotyczące przygotowania projektu; literatura przedmiotu, case studies; aktywność, obecność etc.) Zadania projekt: Podział na grupy 4-5 osób 2. Prawne i teoretyczne uwarunkowania marketingu terytorialnego (marketing, branding, promocja, wizerunek, tożsmość etc.) Teksty obligatoryjne: Szromik, PR w Administracji (7-47) Zadania Projekt: Wybór przedmiotu strategii 3. Strategia promocji miasta lub regionu (zasady projektowania) Teksty obligatoryjne: Florek, Augutyn 2011: 7-34 Zadania Projekt: Przygotowanie harmonogramu prac nad strategią produktu terytorialnego Zebranie informacji do analizy sytuacji wyjściowej 4. Analiza sytuacji wyjściowej Teksty obligatoryjne: Florek, Augutyn 2011: 57-109 Glińska, Florek, Kowalewska 2009: 48-64 Projekt: Analiza sytuacji wyjściowej wybranego produktu terytorialnego 5. Cele (kierunki) i grupy docelowe strategii promocji Teksty obligatoryjne: Florek, Augutyn 2011: 117-168 Glińska, Florek, Kowalewska 2009: 87-102 Zadanie projekt: Sprecyzowaniu celów strategicznych i operacyjnych oraz wybór grup docelowych 6. Pozycjonowanie strategii marketingowej Szromik 2016: 274 – 312 Zadanie projekt: Pozycjonowanie promowanego produktu na tle konkurencyjnych 7. Budżet Florek, Augustyn 2011: 209 – 232 Brańka (w:) Szromik red., (2015: 56-75 Zadanie projekt: Sprecyzowanie budżetu i harmonogramu działań promocyjnych 8. Reklama w MT Tekst obligatoryjny: Florek, Augustyn 2011: 169-208 Zadanie projekt: Plan działań komunikacyjnych 9. Event marketing Zadanie projekt: Plan działań komunikacyjnych (kontynuacja) 10. Social media w promocji miejsca Tekst obligatoryjny: Manczak (w:) Szromik red. 2015: 76-99 Zadanie projekt: Analiza sytuacji i plan modyfikacji promocji działań jednostek samorządu terytorialnego w social media 11. City placement Test obligatoryjny: Szromik red. 2015: 100-158 Zadanie projekt: Optymalizacja narzędzi promocji i projekt materiałów promocyjnych cd. 12. Sport jako narzędzie promocji miast i regionów Tekst obligatoryjny: Szromik 2016: 393-406 Zadanie projekt: Optymalizacja narzędzi promocji i projekt materiałów promocyjnych cd. 13. Inicjatywy społeczne na rzecz rozwoju regionów Tekst obligatoryjny: Duda red.2010: 187 - 222 14. Monitoring i ewaluacja strategii promocji miasta i regionu Tekst obligatoryjny: Florek, Augustyn 2016: 233-260 Glińska, Florek, Kowalewska 2009, s. 48-64 Zadania: opracowanie metod i technik ewaluacji strategii 15. Prezentacja projektów |
Literatura: |
MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: Link: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4278 Hasło: Destynacja Dziekański Paweł, (2015), Start do marketingu terytorialnego, Kielce: Wyd. UJK. Domański Tomasz, (2014), Marketing miasta akademickiego. Rola uczelni wyższych w promocji Łodzi, Łódź: Wyd. UŁ Duda Aneta (red.), (2010), Public relations miast i regionów, Warszawa: Wydawnictwo Difin, Glińska Ewa, (2016), Budowanie marki miasta. Koncepcje, warunki, modele, Warszawa: Wolter Kluwer. Glińska Ewa, Florek Magdalena, Kowalewska Anna, (2009), Wizerunek miasta. Od koncepcji do wdrożenia, Warszawa: Wolter Kluwers. Florek Magdalena, (2007), Podstawy marketingu terytorialnego, Poznań: Wyd. AE. Florek Magdalena, Augustyn Anna, (2011) Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, Warszawa: Best Place, Europejski Instytut Marketingu Miejsc. Kuć-Czajkowska Katarzyna, Muszyńska Katarzyna, (2016), Marketing jednostek terytorialnych. Przykłady z Polski, Lublin: Wyd. UMCS. Oleksy-Gębczyk Aneta, Niemczyk Agata, (2020), Wykorzystanie instrumentów marketingu relacji w jednostkach samorządu terytorialnego, Warszawa: CH Beck. Romanowski Robert, Palicki Sławomir, (2019), Marketing terytorialny: innowacje społeczne: Poznań: Wyd. UE. Szromik Andrzej, (2016), Marketing terytorialny, Warszawa: Wolter Kluwer. Szromik Andndrzej red., (2015), Marketing terytorialny: nowe obszary i narzędzia, Kraków-Legionowo: Edu-Libri Tworzydło Dariusz, Soliński Tomasz, (2005) Public Relations w jednostkach samorządu terytorialnego, Kraśnik: Urząd Miasta. Witek Jolanta, (2011), Kreowanie marki regionu, Wałcz: PSZ. Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty, „Zeszyty Naukowe” nr 35/824, Szczecin: Wyd. USz. Strony internetowe: Europejski Instytut Marketingu Miejsc, http://bestplaceinstytut.org/pl/blog/ PRoto: proto.pl Marketing 101 - https://www.marketing101.pl/marketing-miejsc |
Metody i kryteria oceniania: |
System punktowy: 1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia) 2. Realizacja projektu zespołowego 0 – 45 punktów 3. Nieobecności - dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze, każda następna będzie skutkować odjęciem 3 punktów Suma punktów: <=0 – 45 niedostateczny 45 – 53 dostateczny 54 – 62 dostateczny plus 63 – 71 dobry 72 – 80 dobry plus 81 – 90 bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Lewicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Lewicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.