Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Polska szkoła reportażu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-3-DNM-PSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polska szkoła reportażu
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość cech gatunkowych reportażu.

Znajomość historii mediów w Polsce.

Znajomość biezących zagadnień społeczno-politycznych i kulturalnych.

Znajomość historii Polski (koniec XIX, XX i XXI w.).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

30 godzin tzw. kontaktowych (zajęcia online synchroniczne)

60 godzin - lektura reportaży i materiałów kontekstowych

30 godzin - praca indywidualna i w zespołach, prowadząca do powstania prezentacji i projektów

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Konwersatorium służy zapoznaniu się z tekstami reportaży, które w XX i XXI w. tworzyli najwybitniejsi polscy reportażyści oraz pogłębionej dyskusji o cechach tej twórczości. W trakcie zajęć zbadamy:

- reportaże z początku XX w.,

- reportaże okresu XX-lecia międzywojennego,

- reportaże doby PRL,

- reportaże współczesne.

Pełny opis:

Reportaż wykształcił się w 2. połowie XIX w., co wiązało się z dynamicznym rozwojem prasy w tym czasie. Obejmuje utwory, które stanowią relację z określonych wydarzeń. Ze względu na stopień autorskiego zaangażowania reportaż może przybierać różne formy.

Celem zajęć jest zapoznanie się z jak największą liczbą polskich reportaży oraz przedyskutowanie ich zawartości i cech. Dyskusje będą uwzględniały kontekst powstania każdego utworu, m.in. biograficzny, polityczny, społeczny, kulturowy i technologiczny. Przed podjęciem dyskusji na temat zawartości wybranych polskich reportaży zastanowimy się nad cechami gatunkowymi reportażu, przypomnimy jego historię, a następnie zdefiniujemy zjawisko zwane "polską szkołą reportażu".

Literatura:

Literatura przedmiotu:

Polska szkoła reportażu, https://culture.pl/pl/tag/polska-szkola-reportazu;

Polska szkoła reportażu, http://czytampolskie.pl/aktualnosci/polska-szkola-reportazu/;

K. Frukacz, Polski reportaż książkowy: przemiany i adaptacje, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019;

M. Białek, Polski reportaż radiowy: wybrane zagadnienia, Opole: Wydawnictwo Naukowe Scriptorium, 2010;

Reportaż w dwudziestoleciu międzywojennym, pod red. K. Stępnika, M. Piechoty, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004;

3.

K. Wolny-Zmorzyński, Reportaż - jak go napisać?, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004:

M. Benešová, Współczesny polski reportaż literacki wobec problematyki oryginalności, niepowtarzalności, intertekstualności oraz pamięci, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska", Vol. 35, 2 (2017), strony 79-89.

Literatura podmiotu:

Antologia 100/XX, pomysł, układ i komentarz Mariusz Szczygieł, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2014;

20. 20 lat nowej Polski w reportażach według Mariusza Szczygła, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2009;

Pośród autorów reportaży, których twórczość zostanie omówiona, znajdą się:

Melchior Wankowicz,

Aleksander Janta-Połczynski,

Hanna Krall,

Ryszard Kapuściński,

Artur Domosławski,

Lidia Ostałowska,

Małgorzata Szejnert,

Jacek Hugo-Bader,

Wojciech Jagielski,

Angelika Kuźniak,

Mariusz Szczygieł,

Magdalena Grzebałkowska,

Wojciech Tochman,

Justyna Kopińska i inni.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć (ocena ciągła);

Wykonywanie zadań czastkowych (pisemne analizy i intepretacje reportaży);

Realizacja projektu/prezentacji w zespole i/lub indywidualnie;

Obecność w trakcie zajęć kontaktowych (dopuszczalne 2 nieobecności).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)