Polska szkoła reportażu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-3-DNM-PSR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Polska szkoła reportażu |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość cech gatunkowych reportażu. Znajomość historii mediów w Polsce. Znajomość biezących zagadnień społeczno-politycznych i kulturalnych. Znajomość historii Polski (koniec XIX, XX i XXI w.). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin tzw. kontaktowych (zajęcia online synchroniczne) 60 godzin - lektura reportaży i materiałów kontekstowych 30 godzin - praca indywidualna i w zespołach, prowadząca do powstania prezentacji i projektów |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Konwersatorium służy zapoznaniu się z tekstami reportaży, które w XX i XXI w. tworzyli najwybitniejsi polscy reportażyści oraz pogłębionej dyskusji o cechach tej twórczości. W trakcie zajęć zbadamy: - reportaże z początku XX w., - reportaże okresu XX-lecia międzywojennego, - reportaże doby PRL, - reportaże współczesne. |
Pełny opis: |
Reportaż wykształcił się w 2. połowie XIX w., co wiązało się z dynamicznym rozwojem prasy w tym czasie. Obejmuje utwory, które stanowią relację z określonych wydarzeń. Ze względu na stopień autorskiego zaangażowania reportaż może przybierać różne formy. Celem zajęć jest zapoznanie się z jak największą liczbą polskich reportaży oraz przedyskutowanie ich zawartości i cech. Dyskusje będą uwzględniały kontekst powstania każdego utworu, m.in. biograficzny, polityczny, społeczny, kulturowy i technologiczny. Przed podjęciem dyskusji na temat zawartości wybranych polskich reportaży zastanowimy się nad cechami gatunkowymi reportażu, przypomnimy jego historię, a następnie zdefiniujemy zjawisko zwane "polską szkołą reportażu". |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: Polska szkoła reportażu, https://culture.pl/pl/tag/polska-szkola-reportazu; Polska szkoła reportażu, http://czytampolskie.pl/aktualnosci/polska-szkola-reportazu/; K. Frukacz, Polski reportaż książkowy: przemiany i adaptacje, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019; M. Białek, Polski reportaż radiowy: wybrane zagadnienia, Opole: Wydawnictwo Naukowe Scriptorium, 2010; Reportaż w dwudziestoleciu międzywojennym, pod red. K. Stępnika, M. Piechoty, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004; 3. K. Wolny-Zmorzyński, Reportaż - jak go napisać?, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004: M. Benešová, Współczesny polski reportaż literacki wobec problematyki oryginalności, niepowtarzalności, intertekstualności oraz pamięci, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska", Vol. 35, 2 (2017), strony 79-89. Literatura podmiotu: Antologia 100/XX, pomysł, układ i komentarz Mariusz Szczygieł, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2014; 20. 20 lat nowej Polski w reportażach według Mariusza Szczygła, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2009; Pośród autorów reportaży, których twórczość zostanie omówiona, znajdą się: Melchior Wankowicz, Aleksander Janta-Połczynski, Hanna Krall, Ryszard Kapuściński, Artur Domosławski, Lidia Ostałowska, Małgorzata Szejnert, Jacek Hugo-Bader, Wojciech Jagielski, Angelika Kuźniak, Mariusz Szczygieł, Magdalena Grzebałkowska, Wojciech Tochman, Justyna Kopińska i inni. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć (ocena ciągła); Wykonywanie zadań czastkowych (pisemne analizy i intepretacje reportaży); Realizacja projektu/prezentacji w zespole i/lub indywidualnie; Obecność w trakcie zajęć kontaktowych (dopuszczalne 2 nieobecności). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.