Współczesny reportaż na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-3-DNM-WRS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0321) Dziennikarstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesny reportaż na świecie |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://brak |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw analizy krytyczno-literackiej. Umiejętność czytania ze zrozumieniem i wyciągania krytycznych wniosków. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1 ECTS (30h) – Udział i aktywność na zajęciach 1 ECTS (30h) – Przygotowanie prezentacji, konspektu i dyskusji 1 ECTS (30h) – Napisanie recenzji wybranego reportażu literackiego |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1- Student zna wybitne realizacje reportażu literackiego i prasowego na świecie. Zna sylwetki uznanych reportażystów. W2 - Analizuje reportaże, wskazując ich właściwości i funkcje wyodrębnionych cech. Odróżnia i wskazuje cechy stylu najlepszych reporterów zagranicznych XX wieku i początku XXI wieku. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1- Student potrafi współdziałać i pracować w grupie. U2 - Rozumie i poprawnie interpretuje procesy i zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, gospodarcze i prawne. U3- Przygotowuje prezentacje i pisemne recenzje reportaży z wykorzystaniem nabytej w trakcie zajęć szczegółowej wiedzy teoretycznej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1-Student potrafi zauważyć niuanse wynikające z konstrukcji tekstu i stosowanego języka, wpływające na odbiór reportażu przez czytelników. K2 - Potrafi dzielić się swoimi refleksjami z grupą. K3 - Uzupełnia wiedzę na temat społecznych zjawisk, postaw i zachowań, różnorodności kulturowej świata. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Analiza reportaży literackich i prasowych wyselekcjonowanych twórców zagranicznych (zob. literatura podmiotowa w cyklu dydaktycznym). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się ze złożoną rzeczywistością przemian i kontrastów zachodzących na świecie poprzez analizę dokonań wybitnych reportażystów. Studenci poznają sylwetki uznanych w świecie zagranicznych twórców reportażu. Analizują styl związany z uwarunkowaniami, w jakich powstawały ich utwory. Piszą recenzje wybranych reportaży. Przykładowe tematy omawiane na zajęciach: historia reportażu jako gatunku, wyznaczniki gatunkowe reportażu, granice reportażu, reportaż a literatura, literatura faktu, prawda i fikcja, odmiany reportażu, najważniejsi światowi reportażyści, tematyka reportaży, światowe szkoły reportażu, dylematy zawodowe. |
Literatura: |
Wybrana literatura Literatura przedmiotu: I. Borkowski, Reportaż bez granic? Teksty, warsztat reportera, zjawiska medialne, Wrocław 2010. Dziennikarstwo a literatura w XX i XXI wieku, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, Warszawa 2011. U. Glensk, Po Kapuścińskim. Szkice o reportażu, Kraków 2012. Literary Journalism Across the Globe. Journalistic Traditions and Transnational Influences, ed. by J. S. Bak, B. Reynolds, University of Massachusetts Press: 2011. A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 2003. J. Maziarski, Anatomia reportażu, Kraków 1966. Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, Warszawa 2011. A. Rejter, Kształtowanie się gatunku reportażu podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej, Katowice 2000. N. Sims, True Stories. A Century of Literary Journalism, Northwestern university Press: 2007. The Art of Fact. A Historical Anthology of Literary Journalism, ed. by K. Kerrane, B. Jagoda, New York 1998. The Best Creative Nonfiction, ed. by L. Gutkind, vol. 1-3, New York - London 2009. The Pulitzer Prize Archive, vol. 1: International Reporting 1928-1985. From the Activities of the League of Nations to present-day Global Problems, ed. by H.-D. Fischer, München – London – New York – Oxford – Paris 1987. K. Wolny, Reportaż - jak go napisać?, Rzeszów 1995/ Warszawa 2004. P. Zajas, Jak świat prawdziwy stał się bajką: o literaturze niefikcjonalnej, Poznań 2011. Wybrana literatura podmiotu: Egon E. Kisch, Der rasende Reporter (1925) / Szalejący reporter, przeł. R. Karst, Warszawa 1953. Ernest Hemingway, By-line: Ernest Hemingway, ed. by William White (1967) / Sygnowano Ernest Hemingway, przeł. B. Zieliński, Warszawa 1975. John Steinbeck, Once there was a war (1958) / Była raz wojna, przeł. B. Zieliński, Warszawa 1961. Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem. A report on the banality of Evil, New York 1964 / Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, przeł. A. Szostkiewicz, Kraków 1998. Asne Seierstad, De Krenkede. Historier fra Tsjetsjenia (2007) / Dzieci Groznego, przeł. I. Zimnicka, Warszawa 2009. Asne Seierstad, Bokhandleren i Kabul. Et familiedrama (2002) / Księgarz Kabulu, przeł. A. Marciniakówna, Warszawa 2005. Peter Froberg Idling, Pol Pots leende: om en svensk resa genom röda khmerernas Kambodja (2006) / Uśmiech Pol Pota. O pewnej szwedzkiej podróży przez Kambodżę Czerwonych Khmerów, przeł. M. Kalinowski, Wołowiec 2004. Slavenka Drakulić, They Would Never hurt a Fly. War Criminals on Trial in The Hague, (2004) / Oni nie skrzywdziliby nawet muchy. Zbrodniarze wojenni przed trybunałem w Hadze, przeł. J. Szacki, Warszawa 2006. Jean Hatzfeld, La stratégie des antilopes: récits (2003) / Strategia antylop, przeł. J. Giszczak, Wołowiec 2009. Riccardo Orizio, Tribu bianche perdute: viaggio tra i dimenticati (2000)/ Zaginione białe plemiona, przeł. J. Ugniewska, M. Salwa, Wołowiec 2009. Светлана Алексиевич, Цинковые мальчики (1989) / Cynkowi chłopcy, przeł. J. Czech, Wołowiec 2015. Aktualna literatura podmiotu podana w poszczególnych cyklach dydaktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Prezentacja wybranego tematu – 1 ECTS (30h) - Recenzja książki – reportażu literackiego – 1 ECTS (30h) - Aktywność na zajęciach – 1 ECTS (30h) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.