Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Współczesny reportaż na świecie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-3-DNM-WRS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesny reportaż na świecie
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy:
Strona przedmiotu: http://brak
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw analizy krytyczno-literackiej. Umiejętność czytania ze zrozumieniem i wyciągania krytycznych wniosków.

Całkowity nakład pracy studenta:

1 ECTS (30h) – Udział i aktywność na zajęciach

1 ECTS (30h) – Przygotowanie prezentacji, konspektu i dyskusji

1 ECTS (30h) – Napisanie recenzji wybranego reportażu literackiego


Efekty uczenia się - wiedza:

W1- Student zna wybitne realizacje reportażu literackiego i prasowego na świecie. Zna sylwetki uznanych reportażystów.

W2 - Analizuje reportaże, wskazując ich właściwości i funkcje wyodrębnionych cech. Odróżnia i wskazuje cechy stylu najlepszych reporterów zagranicznych XX wieku i początku XXI wieku.



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1- Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.

U2 - Rozumie i poprawnie interpretuje procesy i zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, gospodarcze i prawne.

U3- Przygotowuje prezentacje i pisemne recenzje reportaży z wykorzystaniem nabytej w trakcie zajęć szczegółowej wiedzy teoretycznej.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1-Student potrafi zauważyć niuanse wynikające z konstrukcji tekstu i stosowanego języka, wpływające na odbiór reportażu przez czytelników.

K2 - Potrafi dzielić się swoimi refleksjami z grupą.

K3 - Uzupełnia wiedzę na temat społecznych zjawisk, postaw i zachowań, różnorodności kulturowej świata.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- obserwacji
- referatu

Skrócony opis:

Analiza reportaży literackich i prasowych wyselekcjonowanych twórców zagranicznych (zob. literatura podmiotowa w cyklu dydaktycznym).

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie się ze złożoną rzeczywistością przemian i kontrastów zachodzących na świecie poprzez analizę dokonań wybitnych reportażystów.

Studenci poznają sylwetki uznanych w świecie zagranicznych twórców reportażu. Analizują styl związany z uwarunkowaniami, w jakich powstawały ich utwory. Piszą recenzje wybranych reportaży.

Przykładowe tematy omawiane na zajęciach: historia reportażu jako gatunku, wyznaczniki gatunkowe reportażu, granice reportażu, reportaż a literatura, literatura faktu, prawda i fikcja, odmiany reportażu, najważniejsi światowi reportażyści, tematyka reportaży, światowe szkoły reportażu, dylematy zawodowe.

Literatura:

Wybrana literatura

Literatura przedmiotu:

I. Borkowski, Reportaż bez granic? Teksty, warsztat reportera, zjawiska medialne, Wrocław 2010.

Dziennikarstwo a literatura w XX i XXI wieku, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, Warszawa 2011.

U. Glensk, Po Kapuścińskim. Szkice o reportażu, Kraków 2012.

Literary Journalism Across the Globe. Journalistic Traditions and Transnational Influences, ed. by J. S. Bak, B. Reynolds, University of Massachusetts Press: 2011.

A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 2003.

J. Maziarski, Anatomia reportażu, Kraków 1966.

Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, Warszawa 2011.

A. Rejter, Kształtowanie się gatunku reportażu podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej, Katowice 2000.

N. Sims, True Stories. A Century of Literary Journalism, Northwestern university Press: 2007.

The Art of Fact. A Historical Anthology of Literary Journalism, ed. by K. Kerrane, B. Jagoda, New York 1998.

The Best Creative Nonfiction, ed. by L. Gutkind, vol. 1-3, New York - London 2009.

The Pulitzer Prize Archive, vol. 1: International Reporting 1928-1985. From the Activities of the League of Nations to present-day Global Problems, ed. by H.-D. Fischer, München – London – New York – Oxford – Paris 1987.

K. Wolny, Reportaż - jak go napisać?, Rzeszów 1995/ Warszawa 2004.

P. Zajas, Jak świat prawdziwy stał się bajką: o literaturze niefikcjonalnej, Poznań 2011.

Wybrana literatura podmiotu:

Egon E. Kisch, Der rasende Reporter (1925) / Szalejący reporter, przeł. R. Karst, Warszawa 1953.

Ernest Hemingway, By-line: Ernest Hemingway, ed. by William White (1967) / Sygnowano Ernest Hemingway, przeł. B. Zieliński, Warszawa 1975.

John Steinbeck, Once there was a war (1958) / Była raz wojna, przeł. B. Zieliński, Warszawa 1961.

Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem. A report on the banality of Evil, New York 1964 / Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, przeł. A. Szostkiewicz, Kraków 1998.

Asne Seierstad, De Krenkede. Historier fra Tsjetsjenia (2007) / Dzieci Groznego, przeł. I. Zimnicka, Warszawa 2009.

Asne Seierstad, Bokhandleren i Kabul. Et familiedrama (2002) / Księgarz Kabulu, przeł. A. Marciniakówna, Warszawa 2005.

Peter Froberg Idling, Pol Pots leende: om en svensk resa genom röda khmerernas Kambodja (2006) / Uśmiech Pol Pota. O pewnej szwedzkiej podróży przez Kambodżę Czerwonych Khmerów, przeł. M. Kalinowski, Wołowiec 2004.

Slavenka Drakulić, They Would Never hurt a Fly. War Criminals on Trial in The Hague, (2004) / Oni nie skrzywdziliby nawet muchy. Zbrodniarze wojenni przed trybunałem w Hadze, przeł. J. Szacki, Warszawa 2006.

Jean Hatzfeld, La stratégie des antilopes: récits (2003) / Strategia antylop, przeł. J. Giszczak, Wołowiec 2009.

Riccardo Orizio, Tribu bianche perdute: viaggio tra i dimenticati (2000)/ Zaginione białe plemiona, przeł. J. Ugniewska, M. Salwa, Wołowiec 2009.

Светлана Алексиевич, Цинковые мальчики (1989) / Cynkowi chłopcy, przeł. J. Czech, Wołowiec 2015.

Aktualna literatura podmiotu podana w poszczególnych cyklach dydaktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

- Prezentacja wybranego tematu – 1 ECTS (30h)

- Recenzja książki – reportażu literackiego – 1 ECTS (30h)

- Aktywność na zajęciach – 1 ECTS (30h)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)