Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Socjologia mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-3-SM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia mediów
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna III rok s1
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

3 ECTS

1 - godziny kontaktowe

2 - 2 punkty za pracę własną studenta, którą student wykonuje przygotowując się do zajęć i zaliczenia w trakcie zajęć w wymiarze 30 godzin, jeśli praca własna wymaga więcej niż 30 godzin przygotowań (np. ze względu na formy dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 Ma wiedzę z zakresu różnych podejść do socjologii mediów - K_W07

W2 Ma widzę na temat mechanizmów medialnie zależnych procesów społecznych i kulturowych - K_W08

W3 Ma widzę na temat projektowania i prowadzenia eksplorujących projektów badawczych z zakresu socjologii mediów - K_W10

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 Używa podstawowej wiedzy do opisu i krytycznej analizy procesów społecznych - K_U02

U2 Używa metod i technik badawczych do analizowania procesów społecznych i medialnych - K_U04


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 Zna poziom zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu socjologii mediów - K_K01

K2 Jest przygotowany aby być liderem i aktywnym członkiem grup badawczych. Przygotowuje swoją pracę w sposób odpowiedzialny, planuje i wykonuje powierzone zadania - K_K03, K_K04

Metody dydaktyczne:

Opis

Ćwiczeniowa

Giełda pomysłów

Projektu

Obserwacji

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Kurs ma na celu przybliżenie i zrozumienie relacji między mediami a społeczeństwem. Szczególnie interesowało nas będzie w jaki sposób współczesne media cyfrowe przebudowują otaczającą nas rzeczywistość.

Pełny opis:

1. zajęcia wprowadzające i warunki zaliczenia

2. dyskusja: Jakie są media? Jakie media być "powinny"? Funkcje i funkcjonalności mediów społecznościowych

3. dyskusja i praca w grupach, przedstawienie stanowisk na temat poszczególnych platform i zaspokajanych przez nie potrzeb

4 i 5. Od mediów tradycyjnych do mediów cyfrowych, od społeczeństwa tradycyjnego do cyfrowego

Magdalena Szpunar, Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a repordukowaniem schematów komunikowania masowego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2012, s. 11-44, dostęp: https://www.magdalenaszpunar.com/_pliki/Nowe-stare%20medium_Szpunar.pdf

Aleksandra Skrabacz, Monika Lewińska-Krzak, Wpływ rewolucji cyfrowej na rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz społeczną wartość informacji, [w:] Roczniki Nauk Społecznych, Tom 50 Nr 1 (2022): Tom 14 (50), dostęp: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rns/article/view/17189

6. Geneza i znaczenie Internetu z perspektywy socjologicznej

Jacek Kulbaka, “Internet - od historii do współczesności. Geneza, rozwój, znaczenie” [w:] “International journal of new economics and social sciences”, 2023, dostęp: https://ijoness.com/resources/html/article/details?id=620547&language=pl

Jan Waszewski, Maciej Gurtowski, Niewidzialna infrastruktura Internetu - usługi chmurowe jako krytyczny element środowiska bezpieczeństwa. Przypadek Amazona [w:] “Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego”, 2021, dostęp: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_4467_20801335PBW_21_021_14298

7. Jak to mierzyć, jak to badać? Socjologia mediów, socjologia cyfrowa, socjologia Internetu, netnografia…

Lektura obowiązkowa: Jemielniak, Dariusz. 2018. Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć, „Studia Socjologiczne”, nr 2 (229), s. 7-29, dostęp: http://www.czasopisma.pan.pl/dlibra/publication/122461/edition/106740/content/socjologia-2-0-o-potrzebie-laczenia-big-data-z-etnografia-cyfrowa-wyzwaniach-jakosciowej-socjologii-cyfrowej-i-systematyzacji-pojec-jemielniak-dariusz

Michał Żytomirski, “Określanie osobowości użytkowników Internetu poprzez analizowanie ich cyfrowych śladów w świetle wybranych badań dr. Michała Kosińskiego” [w:] “ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS”, 2021, dostęp: https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/10849

8. Gate keeping, agenda setting, framing i priming

Barbara Małecka, Selekcja informacji w mediach w oparciu o teorię Agendy Setting,

„Conversatoria Linguistica”, (10), 149–160. Dostęp: https://czasopisma.uph.edu.pl/conversatorialinguistica/article/view/1058

Film: “Dont Look Up” (“Nie patrz w górę"”), reż. Adam McKay, 2021.

9. Bańki filtrujące, fake newsy, dezinformacja i teorie spiskowe

Raport "Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej. Państwo. Społeczeństwo. Polityka. Biznes", rozdział II "Społeczeństwo". dostęp: https://cyberpolicy.nask.pl/wp-content/uploads/2019/09/Raport_CP_Dezinformacja_ONLINE_s.pdf

Coronavirus: Conspiracy Theories: Last Week Tonight with John Oliver (HBO),John Oliver, 2020.

Przemysław Krysiński, Małgorzata Kowalska-Chrzanowska, “Wykorzystanie narzędzi do monitoringu internetu w badaniach informacji na temat wojny w Ukrainie na przykładzie działania aplikacji Brand24” [w:] „Polityka i Społeczeństwo” 3(21), 2023, dostęp: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_15584_polispol_2023_3_10

10. Dezinformacja

Armitage, R., & Vaccari, C. (2021). Misinformation and disinformation. In H. Tumber & S. Waisbord (Eds.), The Routledge Companion to Media Disinformation and Populism (pp. 38–48). Routledge (PDF dostarczy prowadząca)

Bernstein, J. (2021). Bad News: Selling the story of disinformation. Harper’s Magazine, September 2021. https://harpers.org/archive/2021/09/bad-news-selling-the-story-of-disinformation/

Można też odsłuchać podcast - rozmowę z autorem (treści się w dużej mierze pokrywają, więc jak kto woli): https://harpers.org/2021/09/bad-news-disinformation/

11. Wielki wybuch danych

Abu Muna Almaududi Ausat, “The Role of Social Media in Shaping Public Opinion and Its Influence on Economic Decisions” [w:] “Technology and Society Perspectives”, 2023, pages 35–44, dostęp: https://journal.literasisainsnusantara.com/index.php/tacit/article/view/37

Dennis Nguyen, Bjorn Beijnon, “The data subject and the myth of the ‘black box’ data communication and critical data literacy as a resistant practice to platform exploitation” [w:] “Information, Communication & Society”, 2024, dostęp: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/1369118X.2023.2205504?needAccess=true

Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch, “Cyfrowa gospodarka. Jak nowe technologie zmieniają świat”, 2020, s. 63-93, dostęp: https://wuw.pl/data/include/cms//Gospodarka_cyfrowa_Sledziewska_Katarzyna_Wloch_Renata_red_2020.pdf?v=1586519403699

12. AI cz. 1

Haenlein, M., Kaplan, A. (2019). A Brief History of Artificial Intelligence: On the Past, Present, and Future of Artificial Intelligence. „California Management Review”, Vol. 61, nr 4, dostęp: https://www.researchgate.net/publication/334539401_A_Brief_History_of_Artificial_Intelligence_On_the_Past_Present_and_Future_of_Artificial_Intelligence

Karin van Es, Dennis Nguyen, “Your friendly AI assistant”: the anthropomorphic self‑representations of ChatGPT and its implications for imagining AI” [w: ] “AI & Society”, 2024, dostęp: https://www.researchgate.net/publication/385299563_Your_friendly_AI_assistant_the_anthropomorphic_self-representations_of_ChatGPT_and_its_implications_for_imagining_AI

Jaskowska, B. (2023). “Książki pisane przez sztuczną inteligencję: Teraźniejszość oraz refleksje i pytania o przyszłość” [w:] “Perspektywy Kultury”, 2023, dostęp: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2623/2447

13. AI cz. 2.

Haenlein, M., Kaplan, A. (2018). Siri, Siri, in my hand: Who’s the fairest in the land? On the interpretations, illustrations, and implications of artificial intelligence. „Business Horizons”, Vol. 62, nr 1, dostęp: https://www.researchgate.net/publication/328761767_Siri_Siri_in_my_hand_Who's_the_fairest_in_the_land_On_the_interpretations_illustrations_and_implications_of_artificial_intelligence

Michael A. Peters, Liz Jackson, Marianna Papastephanou i in., “AI and the future of humanity: ChatGPT-4, philosophy and education - Critical responses” [w:] “Educational Philosophy and Theory” 2023, dostęp: https://www.researchgate.net/publication/371275148_AI_and_the_future_of_humanity_ChatGPT-4_philosophy_and_education_-_Critical_responses

14. Czy nowe media zmieniają ludzi?

Sylwia Czubkowska, Marek Szymaniak, Trolle, amisze, cyfrowi przewodnicy i

technologicznie obojętni. Jakim rodzajem rodzica jesteś?, “Spider’s Web”; dostęp: https://spidersweb.pl/plus/2021/10/rodzice-dziecko-cyfryzacja-technologie-wychowanie-lek-nastolatek-tiktok-youtube

Małgorzata Gruchoła, Małgorzata Tatala, “Problematyczne używanie internetu a style rozmowy pokolenia Z” [w:] Roczniki Kulturoznawcze, Tom XV, 2024, dostęp: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/2008361.

Paweł Nowak, “Transformacja cyfrowa a kondycja ludzka. O relacjach międzyludzkich i matrycy transcendentalnej” [w:] “Seminare. Poszukiwania naukowe”, Tom 43 Nr 1, 2022, dostęp: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/s/article/view/10072/8788

15. Kolokwium zaliczeniowe

Literatura:

Przypisana do poszczególnych zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Zasady gry

1. Obecność na zajęciach jest obowiązkiem każdego z Państwa. Niezależnie od powodu dopuszczam dwie nieobecności. Trzecią nieobecność należy odrobić. Czwarta nieobecność oznacza niezaliczenie kursu!

2. Na zajęciach stawiacie się Państwo przygotowani, czyli z przeczytanymi tekstami i gotowi do rozmowy. Nie oczekuję, że od razu zrozumiecie każdy zadany tekst. Ważniejsza jest próba zrozumienia, której od Państwa wymagam. Jeśli tekst okaże się nad wyraz trudny, w trakcie zajęć przewrócimy go do góry nogami, aby stał się bardziej przystępny.

3. Poza zajęciami jestem do Państwa dyspozycji w trakcie dyżurów. W razie potrzeby można się ze mną kontaktować również mailowo (olga.dobroslawa@gmail.com).

Podstawą zaliczenia jest praca na zajęciach, aktywność oraz kolokwium zaliczeniowe. Odbędzie się ono na ostatnich w semestrze zajęciach i składać będzie się z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Wadowska
Prowadzący grup: Olga Wadowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Jakie są media? Jakie media być "powinny"?

Dyskusja, burza mózgów oraz debata na temat "Czy dostęp do informacji powinien być darmowy?"

3. Funkcje i funkcjonalności mediów społecznościowych.

Dyskusja i praca w grupach, przedstawienie stanowisk na temat poszczególnych platform i zaspokajanych przez nie potrzeb.

4. (De)konstrukcja klasyków: jak starzeje się Marshall McLuhan i czy naprawdę "rozumiał media"

Koncepcje mediów jako przedłużenia człowieka, medium jest przekazem oraz mediów zimnych i gorących.

Lektura obowiązkowa: McLuhan Herbert Marshall, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo Techniczne WNT 2004, str. 37-67, 397-428. Tekst zostanie udostępniony przez prowadzącą.

5-6. "Don't hate the player, hate the game". Kto ustala zasady gry? Agenda setting i gate keeping.

Lektura obowiązkowa:

Marta Jas-Koziarkiewicz, Kiedy wydarzenie może się stać newsem? Gatekeeping i selekcja źródeł informacji w komunikowaniu o Unii Europejskiej, „Zeszyty Prasoznawcze”, Kraków 2017, T. 60, nr 2 (230), s. 282-302. (PDF, dostarczy prowadząca)

Film: "Dont Look Up" ("Nie patrz w górę"), reż. Adam McKay, 2021 (dostępny na Netflixie)

Wideoesej: https://youtu.be/-lGp9F_-uZw

7. Od mediów tradycyjnych do mediów cyfrowych, od społeczeństwa tradycyjnego do cyfrowego

Lektura obowiązkowa:

Magdalena Szpunar, Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a repordukowaniem schematów komunikowania masowego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2012, s. 11-44. Dostęp: https://www.magdalenaszpunar.com/_pliki/Nowe-stare%20medium_Szpunar.pdf

Aleksandra Skrabacz, Monika Lewińska-Krzak, Wpływ rewolucji cyfrowej na rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz społeczną wartość informacji, [w:] Roczniki Nauk Społecznych, Tom 50 Nr 1 (2022): Tom 14 (50). Dostęp: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rns/article/view/17189

8. Geneza i znaczenie Internetu z perspektywy socjologicznej

Lektura obowiązkowa:

Lektury obowiązkowe: Castells, Manuel. 2003. Nauka płynąca z historii Internetu, w: tenże, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań: Rebis, s. 19-46. (PDF, dostarczy prowadząca)

Justyna Hofmokl, Internet jako nowe dobro wspólne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 63-100, 108-119. Dostęp: http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/internet_jako_dobro_wspolne/internet_jako_dobro_wspolne.pdf

9. Jak to mierzyć, jak to badać? Socjologia mediów, socjologia cyfrowa, socjologia Internetu, netnografia…

Lektura obowiązkowa: Jemielniak, Dariusz. 2018. Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć, „Studia Socjologiczne”, nr 2 (229), s. 7-29, dostęp: http://www.czasopisma.pan.pl/dlibra/publication/122461/edition/106740/content/socjologia-2-0-o-potrzebie-laczenia-big-data-z-etnografia-cyfrowa-wyzwaniach-jakosciowej-socjologii-cyfrowej-i-systematyzacji-pojec-jemielniak-dariusz

10. Zanurzeni w nowych mediach: Internet w życiu codziennym

Lektura obowiązkowa: CBOS. 2020. Korzystanie z internetu, komunikat z badań nr 85/2020, dostęp: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_085_20.PDF

2022 Trust Report: Customer trust is earned or broken with every experience, dostęp: https://blog.adobe.com/en/publish/2022/03/15/2022-trust-report-customer-trust-is-earned-or-broken-with-every-experience

Raport "The Global State of Digital 2022", (PDF, dostarczy prowadząca)

11. Kto nas kupuje, kto nas sprzedaje. Wielki wybuch danych.

Lektura obowiązkowa:

Wielki wybuch danych, https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/wielki-wybuch-danych/

Cambridge Analytica and Facebook: The Scandal and the Fallout So Far, „New York Times”, https://www.nytimes.com/2018/04/04/us/politics/cambridge-analytica-scandal-fallout.html

11. Human brands, czyli użytkownicy mówią "sprawdzam".

Lektura obowiązkowa:

Raport "Adobe Trust Report" (PDF, dostarczy prowadząca)

Humanising brands, dostęp: https://www.kantar.com/north-america/inspiration/brands/humanising-brands

Pam Moore, 13 Characteristics of Human Brands - and Why They’re Important, dostęp: https://www.socialmediatoday.com/news/13-characteristics-of-human-brands-and-why-theyre-important/519073/

12. Fake newsy, wojna informacyjna i dezinformacja.

Lektura obowiązkowa:

Raport "Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej. Państwo. Społeczeństwo. Polityka. Biznes", rozdział II "Społeczeństwo". dostęp: https://cyberpolicy.nask.pl/wp-content/uploads/2019/09/Raport_CP_Dezinformacja_ONLINE_s.pdf

Kłamstwo, prawda, post-prawda. Ralph Keyes w rozmowie z Łukaszem Pawłowskim, „Kultura liberalna”, dostęp: https://kulturaliberalna.pl/2016/11/29/keyes-post-prawda-wywiad/

14. Czy nowe media zmieniają ludzi?

Lektura obowiązkowa:

Sylwia Czubkowska, Marek Szymaniak, Trolle, amisze, cyfrowi przewodnicy i technologicznie obojętni. Jakim rodzajem rodzica jesteś?, "Spider's Web" dostęp: https://spidersweb.pl/plus/2021/10/rodzice-dziecko-cyfryzacja-technologie-wychowanie-lek-nastolatek-tiktok-youtube

Dyskusja.

15. Kolokwium zaliczeniowe.

Literatura:

Przypisana do zajęć

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Wadowska
Prowadzący grup: Olga Wadowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Jakie są media? Jakie media być "powinny"?

Dyskusja, burza mózgów oraz debata na temat "Czy dostęp do informacji powinien być darmowy?"

3. Funkcje i funkcjonalności mediów społecznościowych.

Dyskusja i praca w grupach, przedstawienie stanowisk na temat poszczególnych platform i zaspokajanych przez nie potrzeb.

4. (De)konstrukcja klasyków: jak starzeje się Marshall McLuhan i czy naprawdę "rozumiał media"

Koncepcje mediów jako przedłużenia człowieka, medium jest przekazem oraz mediów zimnych i gorących.

Lektura obowiązkowa: McLuhan Herbert Marshall, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo Techniczne WNT 2004, str. 37-67, 397-428. Tekst zostanie udostępniony przez prowadzącą.

5-6. "Don't hate the player, hate the game". Kto ustala zasady gry? Agenda setting i gate keeping.

Lektura obowiązkowa:

Marta Jas-Koziarkiewicz, Kiedy wydarzenie może się stać newsem? Gatekeeping i selekcja źródeł informacji w komunikowaniu o Unii Europejskiej, „Zeszyty Prasoznawcze”, Kraków 2017, T. 60, nr 2 (230), s. 282-302. (PDF, dostarczy prowadząca)

Film: "Dont Look Up" ("Nie patrz w górę"), reż. Adam McKay, 2021 (dostępny na Netflixie)

Wideoesej: https://youtu.be/-lGp9F_-uZw

7. Od mediów tradycyjnych do mediów cyfrowych, od społeczeństwa tradycyjnego do cyfrowego

Lektura obowiązkowa:

Magdalena Szpunar, Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a repordukowaniem schematów komunikowania masowego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2012, s. 11-44. Dostęp: https://www.magdalenaszpunar.com/_pliki/Nowe-stare%20medium_Szpunar.pdf

Aleksandra Skrabacz, Monika Lewińska-Krzak, Wpływ rewolucji cyfrowej na rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz społeczną wartość informacji, [w:] Roczniki Nauk Społecznych, Tom 50 Nr 1 (2022): Tom 14 (50). Dostęp: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rns/article/view/17189

8. Geneza i znaczenie Internetu z perspektywy socjologicznej

Lektura obowiązkowa:

Lektury obowiązkowe: Castells, Manuel. 2003. Nauka płynąca z historii Internetu, w: tenże, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań: Rebis, s. 19-46. (PDF, dostarczy prowadząca)

Justyna Hofmokl, Internet jako nowe dobro wspólne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 63-100, 108-119. Dostęp: http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/internet_jako_dobro_wspolne/internet_jako_dobro_wspolne.pdf

9. Jak to mierzyć, jak to badać? Socjologia mediów, socjologia cyfrowa, socjologia Internetu, netnografia…

Lektura obowiązkowa: Jemielniak, Dariusz. 2018. Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć, „Studia Socjologiczne”, nr 2 (229), s. 7-29, dostęp: http://www.czasopisma.pan.pl/dlibra/publication/122461/edition/106740/content/socjologia-2-0-o-potrzebie-laczenia-big-data-z-etnografia-cyfrowa-wyzwaniach-jakosciowej-socjologii-cyfrowej-i-systematyzacji-pojec-jemielniak-dariusz

10. Zanurzeni w nowych mediach: Internet w życiu codziennym

Lektura obowiązkowa: CBOS. 2020. Korzystanie z internetu, komunikat z badań nr 85/2020, dostęp: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_085_20.PDF

2022 Trust Report: Customer trust is earned or broken with every experience, dostęp: https://blog.adobe.com/en/publish/2022/03/15/2022-trust-report-customer-trust-is-earned-or-broken-with-every-experience

Raport "The Global State of Digital 2022", (PDF, dostarczy prowadząca)

11. Kto nas kupuje, kto nas sprzedaje. Wielki wybuch danych.

Lektura obowiązkowa:

Wielki wybuch danych, https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/wielki-wybuch-danych/

Cambridge Analytica and Facebook: The Scandal and the Fallout So Far, „New York Times”, https://www.nytimes.com/2018/04/04/us/politics/cambridge-analytica-scandal-fallout.html

11. Human brands, czyli użytkownicy mówią "sprawdzam".

Lektura obowiązkowa:

Raport "Adobe Trust Report" (PDF, dostarczy prowadząca)

Humanising brands, dostęp: https://www.kantar.com/north-america/inspiration/brands/humanising-brands

Pam Moore, 13 Characteristics of Human Brands - and Why They’re Important, dostęp: https://www.socialmediatoday.com/news/13-characteristics-of-human-brands-and-why-theyre-important/519073/

12. Fake newsy, wojna informacyjna i dezinformacja.

Lektura obowiązkowa:

Raport "Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej. Państwo. Społeczeństwo. Polityka. Biznes", rozdział II "Społeczeństwo". dostęp: https://cyberpolicy.nask.pl/wp-content/uploads/2019/09/Raport_CP_Dezinformacja_ONLINE_s.pdf

Kłamstwo, prawda, post-prawda. Ralph Keyes w rozmowie z Łukaszem Pawłowskim, „Kultura liberalna”, dostęp: https://kulturaliberalna.pl/2016/11/29/keyes-post-prawda-wywiad/

14. Czy nowe media zmieniają ludzi?

Lektura obowiązkowa:

Sylwia Czubkowska, Marek Szymaniak, Trolle, amisze, cyfrowi przewodnicy i technologicznie obojętni. Jakim rodzajem rodzica jesteś?, "Spider's Web" dostęp: https://spidersweb.pl/plus/2021/10/rodzice-dziecko-cyfryzacja-technologie-wychowanie-lek-nastolatek-tiktok-youtube

Dyskusja.

15. Kolokwium zaliczeniowe.

Literatura:

Przypisana do zajęć

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Wadowska
Prowadzący grup: Olga Wadowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. zajęcia wprowadzające i warunki zaliczenia

2. dyskusja: Jakie są media? Jakie media być "powinny"? Funkcje i funkcjonalności mediów społecznościowych

3. dyskusja i praca w grupach, przedstawienie stanowisk na temat poszczególnych platform i zaspokajanych przez nie potrzeb

4 i 5. Od mediów tradycyjnych do mediów cyfrowych, od społeczeństwa tradycyjnego do cyfrowego

Magdalena Szpunar, Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a repordukowaniem schematów komunikowania masowego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2012, s. 11-44, dostęp: https://www.magdalenaszpunar.com/_pliki/Nowe-stare%20medium_Szpunar.pdf

Aleksandra Skrabacz, Monika Lewińska-Krzak, Wpływ rewolucji cyfrowej na rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz społeczną wartość informacji, [w:] Roczniki Nauk Społecznych, Tom 50 Nr 1 (2022): Tom 14 (50), dostęp: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rns/article/view/17189

6. Geneza i znaczenie Internetu z perspektywy socjologicznej

Jacek Kulbaka, “Internet - od historii do współczesności. Geneza, rozwój, znaczenie” [w:] “International journal of new economics and social sciences”, 2023, dostęp: https://ijoness.com/resources/html/article/details?id=620547&language=pl

Jan Waszewski, Maciej Gurtowski, Niewidzialna infrastruktura Internetu - usługi chmurowe jako krytyczny element środowiska bezpieczeństwa. Przypadek Amazona [w:] “Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego”, 2021, dostęp: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_4467_20801335PBW_21_021_14298

7. Jak to mierzyć, jak to badać? Socjologia mediów, socjologia cyfrowa, socjologia Internetu, netnografia…

Lektura obowiązkowa: Jemielniak, Dariusz. 2018. Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć, „Studia Socjologiczne”, nr 2 (229), s. 7-29, dostęp: http://www.czasopisma.pan.pl/dlibra/publication/122461/edition/106740/content/socjologia-2-0-o-potrzebie-laczenia-big-data-z-etnografia-cyfrowa-wyzwaniach-jakosciowej-socjologii-cyfrowej-i-systematyzacji-pojec-jemielniak-dariusz

Michał Żytomirski, “Określanie osobowości użytkowników Internetu poprzez analizowanie ich cyfrowych śladów w świetle wybranych badań dr. Michała Kosińskiego” [w:] “ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS”, 2021, dostęp: https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/10849

8. Gate keeping, agenda setting, framing i priming

Barbara Małecka, Selekcja informacji w mediach w oparciu o teorię Agendy Setting,

„Conversatoria Linguistica”, (10), 149–160. Dostęp: https://czasopisma.uph.edu.pl/conversatorialinguistica/article/view/1058

Film: “Dont Look Up” (“Nie patrz w górę"”), reż. Adam McKay, 2021.

9. Bańki filtrujące, fake newsy, dezinformacja i teorie spiskowe

Raport "Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej. Państwo. Społeczeństwo. Polityka. Biznes", rozdział II "Społeczeństwo". dostęp: https://cyberpolicy.nask.pl/wp-content/uploads/2019/09/Raport_CP_Dezinformacja_ONLINE_s.pdf

Coronavirus: Conspiracy Theories: Last Week Tonight with John Oliver (HBO),John Oliver, 2020.

Przemysław Krysiński, Małgorzata Kowalska-Chrzanowska, “Wykorzystanie narzędzi do monitoringu internetu w badaniach informacji na temat wojny w Ukrainie na przykładzie działania aplikacji Brand24” [w:] „Polityka i Społeczeństwo” 3(21), 2023, dostęp: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_15584_polispol_2023_3_10

10. Dezinformacja

Armitage, R., & Vaccari, C. (2021). Misinformation and disinformation. In H. Tumber & S. Waisbord (Eds.), The Routledge Companion to Media Disinformation and Populism (pp. 38–48). Routledge (PDF dostarczy prowadząca)

Bernstein, J. (2021). Bad News: Selling the story of disinformation. Harper’s Magazine, September 2021. https://harpers.org/archive/2021/09/bad-news-selling-the-story-of-disinformation/

Można też odsłuchać podcast - rozmowę z autorem (treści się w dużej mierze pokrywają, więc jak kto woli): https://harpers.org/2021/09/bad-news-disinformation/

11. Wielki wybuch danych

Abu Muna Almaududi Ausat, “The Role of Social Media in Shaping Public Opinion and Its Influence on Economic Decisions” [w:] “Technology and Society Perspectives”, 2023, pages 35–44, dostęp: https://journal.literasisainsnusantara.com/index.php/tacit/article/view/37

Dennis Nguyen, Bjorn Beijnon, “The data subject and the myth of the ‘black box’ data communication and critical data literacy as a resistant practice to platform exploitation” [w:] “Information, Communication & Society”, 2024, dostęp: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/1369118X.2023.2205504?needAccess=true

Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch, “Cyfrowa gospodarka. Jak nowe technologie zmieniają świat”, 2020, s. 63-93, dostęp: https://wuw.pl/data/include/cms//Gospodarka_cyfrowa_Sledziewska_Katarzyna_Wloch_Renata_red_2020.pdf?v=1586519403699

12. AI cz. 1

Haenlein, M., Kaplan, A. (2019). A Brief History of Artificial Intelligence: On the Past, Present, and Future of Artificial Intelligence. „California Management Review”, Vol. 61, nr 4, dostęp: https://www.researchgate.net/publication/334539401_A_Brief_History_of_Artificial_Intelligence_On_the_Past_Present_and_Future_of_Artificial_Intelligence

Karin van Es, Dennis Nguyen, “Your friendly AI assistant”: the anthropomorphic self‑representations of ChatGPT and its implications for imagining AI” [w: ] “AI & Society”, 2024, dostęp: https://www.researchgate.net/publication/385299563_Your_friendly_AI_assistant_the_anthropomorphic_self-representations_of_ChatGPT_and_its_implications_for_imagining_AI

Jaskowska, B. (2023). “Książki pisane przez sztuczną inteligencję: Teraźniejszość oraz refleksje i pytania o przyszłość” [w:] “Perspektywy Kultury”, 2023, dostęp: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2623/2447

13. AI cz. 2.

Haenlein, M., Kaplan, A. (2018). Siri, Siri, in my hand: Who’s the fairest in the land? On the interpretations, illustrations, and implications of artificial intelligence. „Business Horizons”, Vol. 62, nr 1, dostęp: https://www.researchgate.net/publication/328761767_Siri_Siri_in_my_hand_Who's_the_fairest_in_the_land_On_the_interpretations_illustrations_and_implications_of_artificial_intelligence

Michael A. Peters, Liz Jackson, Marianna Papastephanou i in., “AI and the future of humanity: ChatGPT-4, philosophy and education - Critical responses” [w:] “Educational Philosophy and Theory” 2023, dostęp: https://www.researchgate.net/publication/371275148_AI_and_the_future_of_humanity_ChatGPT-4_philosophy_and_education_-_Critical_responses

14. Czy nowe media zmieniają ludzi?

Sylwia Czubkowska, Marek Szymaniak, Trolle, amisze, cyfrowi przewodnicy i

technologicznie obojętni. Jakim rodzajem rodzica jesteś?, “Spider’s Web”; dostęp: https://spidersweb.pl/plus/2021/10/rodzice-dziecko-cyfryzacja-technologie-wychowanie-lek-nastolatek-tiktok-youtube

Małgorzata Gruchoła, Małgorzata Tatala, “Problematyczne używanie internetu a style rozmowy pokolenia Z” [w:] Roczniki Kulturoznawcze, Tom XV, 2024, dostęp: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/2008361.

Paweł Nowak, “Transformacja cyfrowa a kondycja ludzka. O relacjach międzyludzkich i matrycy transcendentalnej” [w:] “Seminare. Poszukiwania naukowe”, Tom 43 Nr 1, 2022, dostęp: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/s/article/view/10072/8788

15. Kolokwium zaliczeniowe

Literatura:

Przypisana do zajęć

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)