Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Polska krytyka muzyczna i polska muzyka popularna w XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-s1/s2-PKM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polska krytyka muzyczna i polska muzyka popularna w XX wieku
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: dziennikarstwo i komnunikacja społeczna s1/s2- konwersatoria j. polski
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Etyka podczas zajęć

Osoby uczestniczące w konwersatorium muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z antropologii kulturowej i socjologii doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób.

Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie (zajęta prowadzeniem kontr-konwersatorium) stanowi podczas zajęć bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali.

Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas konwesatorium, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu.

NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA

Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed zajęciami).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30

2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 10

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 5


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W03

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę szczegółową, w wybranych aspektach krytyki muzycznej i kulturalnej oraz historii polskiej muzyki popularnej w XX wieku

K_W05

Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej w zakresie krytyki muzycznej i kulturalnej (w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w zakresie dotyczącym dzieł artystycznych)


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01

Wykorzystuje, selekcjonuje, ocenia, przetwarza (tj. analizuje, syntezuje, interpretuje), prezentuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych z punktu widzenia praktyki krytyki muzycznej i kulturalnej oraz historii polskiej muzyki popularnej w XX wieku

K_U02

Wykorzystuje posiadaną wiedzę przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi badawczych, a także zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych przy prezentowaniu wiedzy z zakresu dziennikarstwa krytyki muzycznej i kulturalnej oraz historii polskiej muzyki popularnej w XX wieku

K_U04

Wykorzystuje wiedzę z zakresu krytyki kulturalnej, przedstawiając i oceniając różne opinie i stanowiska oraz dyskutuje o nich


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01

Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu krytyki muzycznej i kulturalnej oraz z historii polskiej muzyki popularnej w XX wieku

K_K02

Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych z zakresu krytyki muzycznej i kulturalnej oraz historii polskiej muzyki popularnej


Metody dydaktyczne:

Podczas kursu program realizujemy za pomocą:


1. metody dydaktyczne podające: opisowa, konwersatoryjna


2. metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, obserwacji, problemowa, studium przypadku, projektu


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest zapoznanie Studentów i Studentek z głównymi prądami w polskiej krytyce muzycznej (dziennikarstwo muzyczne) i muzyce popularnej w XX wieku. Dziennikarstwo muzyczne i krytykę muzyczną uznać należy za istotne elementy polskiego życia kulturalnego – w XX wieku przeżywały bujny rozkwit i charakteryzowały się zmieniającą się wraz z upływem czasu formą. Zajęcia te są próbą spojrzenia na różnorodne aspekty tworzenia i wykonywania muzyki przez polskich artystów w kilku wybranych okresach historii XX wieku oraz pisania o muzyce przez polskich dziennikarzy, a więc specyficznej odmiany dziennikarstwa środowiskowego, jakim jest dziennikarstwo muzyczne.

Mówić będziemy o polskiej muzyce i dziennikarstwie muzycznym od okresu międzywojennego, poprzez okres PRL i pierwsze dziesięciolecie wolnorynkowych przemian systemowych. Zapoznamy się z głównymi gwiazdami muzycznymi oraz z pracami najbardziej rozpoznawalnych dziennikarzy muzycznych tych okresów historii Polski.

Pełny opis:

Program konwersatorium

1. Wprowadzenie

– program zajęć

– wymagania

– efekty kształcenia

Skąd się wzięła muzyka popularna i krytyka muzyczna

– rola mediów i technologii w upowszechnianiu muzyki (fonografia, media)

– dziennikarstwo muzyczne jako dziennikarstwo środowiskowe

– dziennikarstwo muzyczne w PRL i III RP

2. Muzyka popularna w okresie międzywojennym i po wojnie

Filmy: „Włóczęgi”, „Piętro wyżej”, „Zapomniana melodia”, „Zakazane piosenki”, „Przygoda na Mariensztacie”

Proponowani artyści: Adam Aston, Artur Gold, Eugeniusz Bodo, Aleksander Żabczyński, Stefan Witas, Marta Mirska, Tola Mankiewiczówna, Mieczysław Fogg, Tadeusz Faliszewski, Kazimierz Szerszyński, Tadeusz Miller, Chór Dana, Chór Czejenda, Chór Juranda, Kapela Czerniakowska, Orkiestra z Chmielnej, Orkiestra Szymona Kataszka, Orkiestra Daniela Łopatowskiego/ Orkiestra Braci Łopatowskich, Orkiestra Zygmunta Wicharego, Orkiestra Edwarda Czernego, Orkiestra Jazz D’or (Zygmunt Karasiński), Orkiestra Jana Cajmera, Orkiestra Henryka Warsa, Orkiestra Jana Walaska, Carmen Moreno

3. Polska muzyka popularna w l. 50. i 60.

– jazz

– rock and roll

– big bit

– miejski folk

– piosenka autorska, poetycka i kabaretowa

– czasopisma i dziennikarstwo muzyczne w PRL

Proponowani artyści: Novi Singers, Ewa Demarczyk, Mieczysław Wojnicki, Zbigniew Kurtycz, Barbara Rylska, Teresa Tutinas, Framerowie, Rinn & Czyżewski, Stanisław Grzesiuk, Bohdan Łazuka, Jarema Stępowski, Wiesław Gołas, Stanisław Staszewski, Kabaret Starszych Panów, Wojciech Młynarski, Jerzy Połomski, Irena Santor, Łucja Prus

Filmy: „Małżeństwo z rozsądku”, „Kulig”, „Mocne uderzenie”

Czytanka:

Tyrmand Leopold. „U brzegów jazzu”. Warszawa, 2008. Roz. „Artystyczna poświata urbanizmu”

4. Tak się zaczął rock – polska muzyka popularna końca lat 60. i w l. 70

– M jak mainstream

– muzyczne festiwale PRL

Proponowani artyści: Niemen, Breakout/Tadeusz Nalepa, Niebiesko-Czarni, Czerwono-Czarni, Czerwone Gitary, Skaldowie, SBB, Test, Dżamble, Partita, Polanie, Stan Borys, Alibabki, Filipinki, Grupa ABC, Halina Frąckowiak, Rhythm and Blues, Bogusław Wyrobek, Marek Tarnowski, Michaj Burano, Piotr Janczerski, Toni Keczer, Henryk Fabian, Jacek Lech, Trubadurzy, Piotr Szczepanik, Zbigniew Wodecki, Andrzej Rosiewicz, Krzysztof Krawczyk, Krystyna Prońko, Maryla Rodowicz, Ewa Bem, Grażyna Łobaszewska, Grupa I, Bogusław Mec, Arp Life

5. O polskiej muzyce popularnej l. 70

– alternatywa wobec mainstreamu

– folk rock – niechciane dziecko?

– Muzyka Młodej Generacji

Proponowani artyści: Klan, 73 Grupa Biednych, Romuald & Roman, Nurt, Marek Grechuta, Anawa, Tadeusz Woźniak, 2 plus 1, Andrzej i Eliza, No To Co, Bractwo Kurkowe 1791, Wolna Grupa Bukowina, Pastor i Słońce, Grupa Dominika, Budka Suflera, Test, Koman Band, Maanam, Exodus, Kasa Chorych, Krzak, Mech, Kombi, Ogród Wyobraźni, Cytrus

Rock-opera: „3400 lat po Ikarze”

6. Wielcy i cała reszta lat 80. O tym, jak Maanam, Perfect, TSA, Republika i Lady Pank pokazali światu, kto jest najlepszy

Proponowani artyści: Wały Jagiellońskie, Klincz, Papa Dance, RSC, Porter Band, Oddział Zamknięty, Dżem, Bajm, Lombard, Banda i Wanda, Kat, Turbo, Martyna Jakubowicz, Ireneusz Dudek, Bank, Azyl P.

7. Na marginesach, czyli punk i alternatywa lat 70. i 80.

Proponowani artyści: Walek Dzedzej, Kryzys, Deadlock, Tilt, Brygada Kryzys, Voo Voo, MWNH, Ziyo, Wańka Wstańka, 1984, One Million Bulgarians, Made in Poland, Noah Noah, Variete, Dezerter, Deuter, TZN Xenna, Fotoness, Sztywny Pal Azji, Armia, Siekiera, Aya RL, Rejestracja, Bikini, Rezerwat, Brak, Rendez Vous, Piersi, Moskwa, Gloden Life, KSU, Kolaboranci, Kobranocka, Klaus Mitffoch, Lech Janerka, Izrael, Madame, Dzieci Kapitana Klossa, Defekt Mugó, Daab, Bielizna, Balkan Elecrique, Bakszysz, Geddeon Jerubbal, Abaddon, Szelest Spadających Papierków, Miriam, Bóm Wakacje w Rzymie, Pancerne Rowery, Call System, Kontrola W, Kosmetyki Miss Pinki, Post Regiment

8. Dziennikarstwo radiowe i prasowe lat 80.

Czytanka: Sankowski Robert, Krótka historia polskiej prasy muzycznej (https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/rock/krotka-historia-polskiej-prasy-muzycznej/4jer0kq)

9. Teledyski, a raczej polskie wideoklipy lat 80.

– praca analityczna na przykładach wybranych przez uczestników zajęć

Zadanie domowe: przygotuj do zaprezentowania swoje ulubione polskie teledyski z lat 80.

Proponowani artyści: Kapitan Nemo, Lady Pank, Republika, Bajm, Oddział Zamknięty, Gayga, Zoo, Siekiera, Ozzy

10. I kto w końcu obalił komunę???

– muzyka jako forma protestu politycznego

– muzyczne lata 80. w kontekstach politycznych

– dyskusja wokół filmu: Gnoiński L., Słota W. 2010 “Beats of Freedom – zew wolmości”

11. O najtisach w polskiej muzyce popularnej

– główne nurty polskiej muzyce lat 90.

– dziennikarstwo prasowe, radiowe i telewizyjne lat 90.

Proponowani artyści: Houk, Kobong, Hey, Miłość, Mazoll & Arhytmic Perfection, Falarek Band, Elektryczne Gitary, Big Cyc, Wilki, T. Love, ONA, Róże Europy, Proletaryat, Apteka, PRL, Myslovitz, Oczi Czornyje, Kult, Kinsky, IRA, IMTM, Illusion, 2TM23, Formacja Nieżywych Schabuff, De Mono, Collage, Closterkeller, Chłopcy z Placu Broni, Big Day, Będzie Dobrze, Abraxas, Quidam, Ahimsa, Acid Drinkers, Yahozna / Renata Przemyk

do poczytania i oglądania:

Bożek Jakub. „Magazyn młodych bandytów”. https://www.dwutygodnik.com/artykul/7275-magazyn-mlodych-bandytow.html

Księżyk Rafał „Dzika rzecz”

„Lalamido, czyli porykiwania szarpidrutów”, „Lalamido nocą” (programy telewizyjne)

12. O tym, czy muzyka (popularna) ma płeć, czyli o dziewczynach, a o chłopakach niekoniecznie

Proponowani artyści: Irena Jarocka, Zdzisława Sośnicka, Maanam, Lombard, Gayga, Izabela Trojanowska, Urszula, Elżbieta Mielczarek, Martyna Jakubowicz, Edyta Bartosiewicz, Katarzyna Nosowska, Anita Lipnicka, K.Kowalska, Kayah

13. Prezentacja zadania indywidualnego, p.1

14. Prezentacja zadania indywidualnego, p.2

15. Podsumowanie: o gustach się (nie)dyskutuje? Ale może o polskiej muzyce tak

– dyskusja grupowa o polskiej muzyce popularnej XX w.

– bańki medialne, w których funkcjonuje pamięć

– top 10 najlepszych ever polskich wykonawców, albumów i piosenek z XX w.

Zadanie domowe: zastanów się nad top 5 swoich polskich albumów lub piosenek z XX w.

Literatura:

Przydatne lektury:

Brylewski Robert, Księżyk Rafał. „Kryzys w Babilonie. Autobiografia”. Kraków, 2012

Grzebałkowska Magdalena. „Beksińscy. Portret podwójny”. Kraków, 2014

Gwizdalanka Danuta. „100 lat z dziejów polskiej muzyki”. Kraków, 2018

Jeziński Marek (red.) „Republika wrażeń. Grzegorz Ciechowski i Republika jako fenomen społeczno-

kulturowy”. Sosnowiec, 2012

Księżyk Rafał. „Dzika rzecz. Polska muzyka i transformacja 1989-1993”. Wołowiec, 2020

Lada Tomasz. „Zagrani na śmierć. Mroczne ścieżki polskiego undergroundu”. Wołowiec, 2020

Lizut Mikołaj. „Punk Rock Later”. Warszawa, 2003

Makowski Mirosław, Michał Szymański. „Obok albo ile procent Babilonu?” Katowice, 2010

Piekarczyk Marek, Gnoiński Leszek. „Zwierzenia kontestatora”. Kraków, 2014

Stańko Tomasz, Księżyk Rafał. „Desperado. Autobiografia”. Kraków, 2010

Szubrycht Jarosław. "Skóra i ćwieki na wieki". Wołowiec, 2022

Tyrmand Leopold. „U brzegów jazzu”. Warszawa, 2008

Wilczyński Michał. „Polski rock progresywny. Przewodnik”. Sosnowiec, 2008

Witkowski Grzegorz. „Grunt to bunt. Rozmowy o Jarocinie”. Poznań, 2011

Metody i kryteria oceniania:

Całościowe zaliczenie konwersatorium przybiera postać rozliczenia punktowego, w którym liczą się: (1) indywidualna aktywność podczas zajęć oraz (2) indywidualne zaprezentowanie zadania.

1. Aktywność

Aktywność na zajęciach oceniana w skali punktowej: wypowiedzi powinny dotyczyć tematyki poruszanej na danych zajęciach. Za dane zajęcia można uzyskać 0 lub 1 lub 2 punkty w zależności od jakości i relewancji wypowiedzi. Punkty za aktywność można uzyskać na zajęciach nr: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15. Maksymalna ilość punktów do uzyskania za aktywność – 26, jednak dla ułatwienia przyjmiemy, że będzie to 20.

2. Zadanie – prezentacja.

Każdy z Uczestników ma za zadanie wykonać i przedstawić krytyczną prezentację na temat jakiegoś polskiego wykonawcy (dokonania artystyczne) z XX wieku i omówienie jego/jej dokonań. Praca ma na celu przedstawienie wybranego wykonawcy, co oznacza, że należy zaznajomić się z karierą, płytami, teledyskami i podejść do nich krytycznie, czyli przedstawiamy analizę dyskursywną takich dokonań. Wykonawcę do omówienia – wybieramy samodzielnie przy konsultacji z prowadzącym zajęcia (wymaga to zastanowienia), a przy braku pomysłu – prowadzący może pomóc wybrać artystę do omówienia. Uczestnicy zajęć, którzy wcześniej byli na zajęciach „dziennikarstwo muzyczne” nie mogą wybrać wykonawcy, którego płytę wylosowali do recenzji na DM.

Czas prezentacji: w zależności od ilości zapisanych uczestników

Termin prezentacji: zajęcia nr 13 i 14

Punkty możliwe do uzyskania: 20

Możliwa maksymalna ilość punktów za działania podczas zajęć (40 max.):

aktywność: 20

Zadanie: 20

Skala punktowa a oceny:

dst: 60-74%

dst+: 75-80%

db: 81-85%

db+: 86-90%

bdb: 91-100%

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Jeziński
Prowadzący grup: Marek Jeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)