Polska krytyka muzyczna i polska muzyka popularna w XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-s1/s2-PKM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polska krytyka muzyczna i polska muzyka popularna w XX wieku |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
dziennikarstwo i komnunikacja społeczna s1/s2- konwersatoria j. polski |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Etyka podczas zajęć Osoby uczestniczące w konwersatorium muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z antropologii kulturowej i socjologii doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie (zajęta prowadzeniem kontr-konwersatorium) stanowi podczas zajęć bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali. Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas konwesatorium, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu. NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed zajęciami). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 10 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 5 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę szczegółową, w wybranych aspektach krytyki muzycznej i kulturalnej oraz historii polskiej muzyki popularnej w XX wieku K_W05 Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej w zakresie krytyki muzycznej i kulturalnej (w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w zakresie dotyczącym dzieł artystycznych) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Wykorzystuje, selekcjonuje, ocenia, przetwarza (tj. analizuje, syntezuje, interpretuje), prezentuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych z punktu widzenia praktyki krytyki muzycznej i kulturalnej oraz historii polskiej muzyki popularnej w XX wieku K_U02 Wykorzystuje posiadaną wiedzę przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi badawczych, a także zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych przy prezentowaniu wiedzy z zakresu dziennikarstwa krytyki muzycznej i kulturalnej oraz historii polskiej muzyki popularnej w XX wieku K_U04 Wykorzystuje wiedzę z zakresu krytyki kulturalnej, przedstawiając i oceniając różne opinie i stanowiska oraz dyskutuje o nich |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu krytyki muzycznej i kulturalnej oraz z historii polskiej muzyki popularnej w XX wieku K_K02 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych z zakresu krytyki muzycznej i kulturalnej oraz historii polskiej muzyki popularnej |
Metody dydaktyczne: | Podczas kursu program realizujemy za pomocą: 1. metody dydaktyczne podające: opisowa, konwersatoryjna 2. metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, obserwacji, problemowa, studium przypadku, projektu |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie Studentów i Studentek z głównymi prądami w polskiej krytyce muzycznej (dziennikarstwo muzyczne) i muzyce popularnej w XX wieku. Dziennikarstwo muzyczne i krytykę muzyczną uznać należy za istotne elementy polskiego życia kulturalnego – w XX wieku przeżywały bujny rozkwit i charakteryzowały się zmieniającą się wraz z upływem czasu formą. Zajęcia te są próbą spojrzenia na różnorodne aspekty tworzenia i wykonywania muzyki przez polskich artystów w kilku wybranych okresach historii XX wieku oraz pisania o muzyce przez polskich dziennikarzy, a więc specyficznej odmiany dziennikarstwa środowiskowego, jakim jest dziennikarstwo muzyczne. Mówić będziemy o polskiej muzyce i dziennikarstwie muzycznym od okresu międzywojennego, poprzez okres PRL i pierwsze dziesięciolecie wolnorynkowych przemian systemowych. Zapoznamy się z głównymi gwiazdami muzycznymi oraz z pracami najbardziej rozpoznawalnych dziennikarzy muzycznych tych okresów historii Polski. |
Pełny opis: |
Program konwersatorium 1. Wprowadzenie – program zajęć – wymagania – efekty kształcenia Skąd się wzięła muzyka popularna i krytyka muzyczna – rola mediów i technologii w upowszechnianiu muzyki (fonografia, media) – dziennikarstwo muzyczne jako dziennikarstwo środowiskowe – dziennikarstwo muzyczne w PRL i III RP 2. Muzyka popularna w okresie międzywojennym i po wojnie Filmy: „Włóczęgi”, „Piętro wyżej”, „Zapomniana melodia”, „Zakazane piosenki”, „Przygoda na Mariensztacie” Proponowani artyści: Adam Aston, Artur Gold, Eugeniusz Bodo, Aleksander Żabczyński, Stefan Witas, Marta Mirska, Tola Mankiewiczówna, Mieczysław Fogg, Tadeusz Faliszewski, Kazimierz Szerszyński, Tadeusz Miller, Chór Dana, Chór Czejenda, Chór Juranda, Kapela Czerniakowska, Orkiestra z Chmielnej, Orkiestra Szymona Kataszka, Orkiestra Daniela Łopatowskiego/ Orkiestra Braci Łopatowskich, Orkiestra Zygmunta Wicharego, Orkiestra Edwarda Czernego, Orkiestra Jazz D’or (Zygmunt Karasiński), Orkiestra Jana Cajmera, Orkiestra Henryka Warsa, Orkiestra Jana Walaska, Carmen Moreno 3. Polska muzyka popularna w l. 50. i 60. – jazz – rock and roll – big bit – miejski folk – piosenka autorska, poetycka i kabaretowa – czasopisma i dziennikarstwo muzyczne w PRL Proponowani artyści: Novi Singers, Ewa Demarczyk, Mieczysław Wojnicki, Zbigniew Kurtycz, Barbara Rylska, Teresa Tutinas, Framerowie, Rinn & Czyżewski, Stanisław Grzesiuk, Bohdan Łazuka, Jarema Stępowski, Wiesław Gołas, Stanisław Staszewski, Kabaret Starszych Panów, Wojciech Młynarski, Jerzy Połomski, Irena Santor, Łucja Prus Filmy: „Małżeństwo z rozsądku”, „Kulig”, „Mocne uderzenie” Czytanka: Tyrmand Leopold. „U brzegów jazzu”. Warszawa, 2008. Roz. „Artystyczna poświata urbanizmu” 4. Tak się zaczął rock – polska muzyka popularna końca lat 60. i w l. 70 – M jak mainstream – muzyczne festiwale PRL Proponowani artyści: Niemen, Breakout/Tadeusz Nalepa, Niebiesko-Czarni, Czerwono-Czarni, Czerwone Gitary, Skaldowie, SBB, Test, Dżamble, Partita, Polanie, Stan Borys, Alibabki, Filipinki, Grupa ABC, Halina Frąckowiak, Rhythm and Blues, Bogusław Wyrobek, Marek Tarnowski, Michaj Burano, Piotr Janczerski, Toni Keczer, Henryk Fabian, Jacek Lech, Trubadurzy, Piotr Szczepanik, Zbigniew Wodecki, Andrzej Rosiewicz, Krzysztof Krawczyk, Krystyna Prońko, Maryla Rodowicz, Ewa Bem, Grażyna Łobaszewska, Grupa I, Bogusław Mec, Arp Life 5. O polskiej muzyce popularnej l. 70 – alternatywa wobec mainstreamu – folk rock – niechciane dziecko? – Muzyka Młodej Generacji Proponowani artyści: Klan, 73 Grupa Biednych, Romuald & Roman, Nurt, Marek Grechuta, Anawa, Tadeusz Woźniak, 2 plus 1, Andrzej i Eliza, No To Co, Bractwo Kurkowe 1791, Wolna Grupa Bukowina, Pastor i Słońce, Grupa Dominika, Budka Suflera, Test, Koman Band, Maanam, Exodus, Kasa Chorych, Krzak, Mech, Kombi, Ogród Wyobraźni, Cytrus Rock-opera: „3400 lat po Ikarze” 6. Wielcy i cała reszta lat 80. O tym, jak Maanam, Perfect, TSA, Republika i Lady Pank pokazali światu, kto jest najlepszy Proponowani artyści: Wały Jagiellońskie, Klincz, Papa Dance, RSC, Porter Band, Oddział Zamknięty, Dżem, Bajm, Lombard, Banda i Wanda, Kat, Turbo, Martyna Jakubowicz, Ireneusz Dudek, Bank, Azyl P. 7. Na marginesach, czyli punk i alternatywa lat 70. i 80. Proponowani artyści: Walek Dzedzej, Kryzys, Deadlock, Tilt, Brygada Kryzys, Voo Voo, MWNH, Ziyo, Wańka Wstańka, 1984, One Million Bulgarians, Made in Poland, Noah Noah, Variete, Dezerter, Deuter, TZN Xenna, Fotoness, Sztywny Pal Azji, Armia, Siekiera, Aya RL, Rejestracja, Bikini, Rezerwat, Brak, Rendez Vous, Piersi, Moskwa, Gloden Life, KSU, Kolaboranci, Kobranocka, Klaus Mitffoch, Lech Janerka, Izrael, Madame, Dzieci Kapitana Klossa, Defekt Mugó, Daab, Bielizna, Balkan Elecrique, Bakszysz, Geddeon Jerubbal, Abaddon, Szelest Spadających Papierków, Miriam, Bóm Wakacje w Rzymie, Pancerne Rowery, Call System, Kontrola W, Kosmetyki Miss Pinki, Post Regiment 8. Dziennikarstwo radiowe i prasowe lat 80. Czytanka: Sankowski Robert, Krótka historia polskiej prasy muzycznej (https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/rock/krotka-historia-polskiej-prasy-muzycznej/4jer0kq) 9. Teledyski, a raczej polskie wideoklipy lat 80. – praca analityczna na przykładach wybranych przez uczestników zajęć Zadanie domowe: przygotuj do zaprezentowania swoje ulubione polskie teledyski z lat 80. Proponowani artyści: Kapitan Nemo, Lady Pank, Republika, Bajm, Oddział Zamknięty, Gayga, Zoo, Siekiera, Ozzy 10. I kto w końcu obalił komunę??? – muzyka jako forma protestu politycznego – muzyczne lata 80. w kontekstach politycznych – dyskusja wokół filmu: Gnoiński L., Słota W. 2010 “Beats of Freedom – zew wolmości” 11. O najtisach w polskiej muzyce popularnej – główne nurty polskiej muzyce lat 90. – dziennikarstwo prasowe, radiowe i telewizyjne lat 90. Proponowani artyści: Houk, Kobong, Hey, Miłość, Mazoll & Arhytmic Perfection, Falarek Band, Elektryczne Gitary, Big Cyc, Wilki, T. Love, ONA, Róże Europy, Proletaryat, Apteka, PRL, Myslovitz, Oczi Czornyje, Kult, Kinsky, IRA, IMTM, Illusion, 2TM23, Formacja Nieżywych Schabuff, De Mono, Collage, Closterkeller, Chłopcy z Placu Broni, Big Day, Będzie Dobrze, Abraxas, Quidam, Ahimsa, Acid Drinkers, Yahozna / Renata Przemyk do poczytania i oglądania: Bożek Jakub. „Magazyn młodych bandytów”. https://www.dwutygodnik.com/artykul/7275-magazyn-mlodych-bandytow.html Księżyk Rafał „Dzika rzecz” „Lalamido, czyli porykiwania szarpidrutów”, „Lalamido nocą” (programy telewizyjne) 12. O tym, czy muzyka (popularna) ma płeć, czyli o dziewczynach, a o chłopakach niekoniecznie Proponowani artyści: Irena Jarocka, Zdzisława Sośnicka, Maanam, Lombard, Gayga, Izabela Trojanowska, Urszula, Elżbieta Mielczarek, Martyna Jakubowicz, Edyta Bartosiewicz, Katarzyna Nosowska, Anita Lipnicka, K.Kowalska, Kayah 13. Prezentacja zadania indywidualnego, p.1 14. Prezentacja zadania indywidualnego, p.2 15. Podsumowanie: o gustach się (nie)dyskutuje? Ale może o polskiej muzyce tak – dyskusja grupowa o polskiej muzyce popularnej XX w. – bańki medialne, w których funkcjonuje pamięć – top 10 najlepszych ever polskich wykonawców, albumów i piosenek z XX w. Zadanie domowe: zastanów się nad top 5 swoich polskich albumów lub piosenek z XX w. |
Literatura: |
Przydatne lektury: Brylewski Robert, Księżyk Rafał. „Kryzys w Babilonie. Autobiografia”. Kraków, 2012 Grzebałkowska Magdalena. „Beksińscy. Portret podwójny”. Kraków, 2014 Gwizdalanka Danuta. „100 lat z dziejów polskiej muzyki”. Kraków, 2018 Jeziński Marek (red.) „Republika wrażeń. Grzegorz Ciechowski i Republika jako fenomen społeczno- kulturowy”. Sosnowiec, 2012 Księżyk Rafał. „Dzika rzecz. Polska muzyka i transformacja 1989-1993”. Wołowiec, 2020 Lada Tomasz. „Zagrani na śmierć. Mroczne ścieżki polskiego undergroundu”. Wołowiec, 2020 Lizut Mikołaj. „Punk Rock Later”. Warszawa, 2003 Makowski Mirosław, Michał Szymański. „Obok albo ile procent Babilonu?” Katowice, 2010 Piekarczyk Marek, Gnoiński Leszek. „Zwierzenia kontestatora”. Kraków, 2014 Stańko Tomasz, Księżyk Rafał. „Desperado. Autobiografia”. Kraków, 2010 Szubrycht Jarosław. "Skóra i ćwieki na wieki". Wołowiec, 2022 Tyrmand Leopold. „U brzegów jazzu”. Warszawa, 2008 Wilczyński Michał. „Polski rock progresywny. Przewodnik”. Sosnowiec, 2008 Witkowski Grzegorz. „Grunt to bunt. Rozmowy o Jarocinie”. Poznań, 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Całościowe zaliczenie konwersatorium przybiera postać rozliczenia punktowego, w którym liczą się: (1) indywidualna aktywność podczas zajęć oraz (2) indywidualne zaprezentowanie zadania. 1. Aktywność Aktywność na zajęciach oceniana w skali punktowej: wypowiedzi powinny dotyczyć tematyki poruszanej na danych zajęciach. Za dane zajęcia można uzyskać 0 lub 1 lub 2 punkty w zależności od jakości i relewancji wypowiedzi. Punkty za aktywność można uzyskać na zajęciach nr: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15. Maksymalna ilość punktów do uzyskania za aktywność – 26, jednak dla ułatwienia przyjmiemy, że będzie to 20. 2. Zadanie – prezentacja. Każdy z Uczestników ma za zadanie wykonać i przedstawić krytyczną prezentację na temat jakiegoś polskiego wykonawcy (dokonania artystyczne) z XX wieku i omówienie jego/jej dokonań. Praca ma na celu przedstawienie wybranego wykonawcy, co oznacza, że należy zaznajomić się z karierą, płytami, teledyskami i podejść do nich krytycznie, czyli przedstawiamy analizę dyskursywną takich dokonań. Wykonawcę do omówienia – wybieramy samodzielnie przy konsultacji z prowadzącym zajęcia (wymaga to zastanowienia), a przy braku pomysłu – prowadzący może pomóc wybrać artystę do omówienia. Uczestnicy zajęć, którzy wcześniej byli na zajęciach „dziennikarstwo muzyczne” nie mogą wybrać wykonawcy, którego płytę wylosowali do recenzji na DM. Czas prezentacji: w zależności od ilości zapisanych uczestników Termin prezentacji: zajęcia nr 13 i 14 Punkty możliwe do uzyskania: 20 Możliwa maksymalna ilość punktów za działania podczas zajęć (40 max.): aktywność: 20 Zadanie: 20 Skala punktowa a oceny: dst: 60-74% dst+: 75-80% db: 81-85% db+: 86-90% bdb: 91-100% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Jeziński | |
Prowadzący grup: | Marek Jeziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.