Aspekty społeczne chorób neurologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-MF-ASCN | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Aspekty społeczne chorób neurologicznych | ||
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji | ||
Grupy: |
Kognitywistyka - s2 - 1 rok Kognitywistyka - s2- lista A Wszystkie przedmioty-Kognitywistyka-s2 |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączna liczba godzin 180 w tym: - godziny realizowane z udziałem nauczycieli 30 - czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/ uczestnika kursu 85 - czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 65 - czas wymagany do odbycia obowiązkowych praktyk 0 |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kognitywistyki w relacji do innych nauk, jak również jej specyfice i z wykorzystaniem terminologii dyscyplin wchodzących w zakres kognitywistyki omawia kwestie społecznie ważne, jak choćby związane z występowaniem chorób (neurologicznych). W2: Zna terminologię dyscyplin wchodzących w zakres kognitywistyki i posługuje się nią w dyskusji poświęconej społecznym aspektom chorób neurologicznych. W3: Ma wiedzę na temat uwarunkowań prawno-społecznych i etyczno-filozoficznych związanych z występowaniem chorób (neurologicznych). W4: Ma uporządkowaną wiedzę o relacjach, jakie zachodzą pomiędzy strukturami, jak również instytucjami społecznymi i ich elementami, co jest pomocne w dyskusji nad instytucjonalnym podejściem do sytuacji chorobowych. W5: Zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych, a także dysfunkcji społecznych, jak też metody ich oceny i rozpoznania w obszarze kognitywistyki a także ich aksjologiczne rozeznanie w świetle zaangażowanej, etyczno-filozoficznej refleksji naukowej. W6: Zna i rozumie społeczne obawy, jakie rodzi występowanie chorób (m. in. neurologicznych). W7: Zna społeczno-ekonomiczne uwarunkowania pełnionego zawodu i możliwe jego obciążenia/zagrożenia. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia, w tym: K_W01, K_W02, K_W04, K_W09, K_W13, K_W14; |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi twórczo, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu dyscyplin, które wchodzą w zakres kognitywistyki formułować hipotezy i konstruować krytyczną argumentację aplikowaną do wyjaśniania problemów z zakresu nauk społecznych (m. in. związaną z występowaniem chorób) U2: Potrafi samodzielnie wnioskować, wyjaśniać, jak też oceniać dylematy społecznie ważne, z uwagi m. in. na ich rangę, złożoność i odniesienie kulturowe [np. światopoglądowe, religijne, prawne, etyczno-filozoficzne]. U3: Potrafi umiejętnie argumentować na rzecz, m. in. wartości życia, jego jakości i świętości, jak również godności i ludzkiej natury, w kontekście sporu o stopień degradacji ludzkiego życia przez choroby neurologiczne. U4: Stawia hipotezy dotyczące normatywnego ugruntowania instytucji społecznych i takiego też uwarunkowania różnych zjawisk społecznych – (w tym np. chorób). U5: Potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim, w zakresie tematyki przedmiotu z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w celu przygotowania się do zaliczenia przedmiotu. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia, w tym: K_U03, K_U13, K_U14; |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość społecznej, kulturowej (w tym światopoglądowej i religijnej), jak również prawnej roli i znaczenia dylematów związanych z występowaniem chorób neurologicznych. K2: Zna główne linie argumentacyjne, do których odwołują się badacze z różnych dziedzin (w tym m. in. etycy, filozofowie, prawnicy, antropolodzy i inni) podczas rozstrzygania wątpliwych społecznie kwestii związanych z występowaniem, m. in. chorób neurologicznych. K3: Ma świadomość odmiennych propozycji przeciwdziałania chorobom neurologicznym. K5: Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z wykonywaną aktualnie pracą badawczą, jest ich świadomy i odpowiedzialnie wykazuje chęć i aktywność w ich praktycznym rozwiązywaniu. K6: Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane inicjatywy badań, eksperymentów a także obserwacji. Rozumie społeczne aspekty praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia, w tym: K_K03, K_K04; |
||
Metody dydaktyczne: | dydaktyczna eksponująca: - pokaz dydaktyczna podająca: - wykład problemowy - wykład informujący - pogadanka dydaktyczna poszukująca: - giełda pomysłów/problemowa – dyskusja nad zagadnieniem problemowym - projektu - oxfordzka - referat |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
||
Skrócony opis: |
Tematem zajęć będzie omówienie funkcjonowania człowieka chorego na choroby neurologiczne w społeczeństwie, z jednoczesnym wskazaniem wszelkich aspektów ograniczeń społecznych, jakie niosą wspomniane choroby, w tym ekonomicznych, prawnych, medycznych i wielu innych. Po zwięzłym wprowadzeniu do tematu zajęć i przybliżeniu, czym są choroby neurologiczne na wykładzie prześledzone zostaną konkretne przypadki chorób neurologicznych bliżej przedyskutowanych na zajęciach. |
||
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. 2. Aspekty społeczne chorób neurologicznych – wybrane konteksty: a. etyczno-filozoficzny (w tym bioetyczny) b. antropologiczny c. ekonomiczny d. prawno-społeczny e. bio-medyczny 3. Aspekty społeczne chorób neurologicznych – zagadnienia szczegółowe: a. Czym są i jakie są źródła chorób neurologicznych. b. Problem jakości i wartości życia osób z chorobami neurolgicznymi. c. Choroba, zdrowie, stan wyleczenia. c.1. M. in. zagadnienie chorób przewlekłych. c.2. Medykalizacja chorób, z użyciem farmakologii, inżynierii genetycznych, techno-inżynierii, itp. d. Kalectwo i niepełnosprawność. e. Rehabilitacja i rewalidacja. e.1. M. in. w kontekście sporu o granice ingerencji w ludzki organizm f. Zagadnienie bólu i cierpienia osób obciążonych chorobami neurologicznymi. g. Sprawiedliwość społeczna a medycyna (naprawcza). g.1. Funkcjonowanie systemu orzecznictwa w Polsce i na świecie dotyczący ulg i uprawnień osób posiadających orzecznictwo o niezdolności do pracy. g.2. System opieki medycznej w Polsce i na świecie z uwzględnieniem lecznictwa otwartego. g.3. Znaczenie opieki społecznej w ramach zakładów opiekuńczo-leczniczych. h. Funkcjonowanie człowieka chorego w społeczeństwie (zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym). i. Rola specjalistów nie medycznych w rozwiązywani problemów pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi. j. Edukacja społeczeństwa w zakresie chorób neurologicznych k. inne 4. Dyskusja nad wybranymi chorobami neurologicznymi (w tym m. in.): a. Udar mózgu. b. Stwardnienie rozsiane. c. Padaczka. d. Choroba Parkinsona i inne schorzenia układu pozapiramidowego. e. Zaburzenia poznawcze i choroby otępienne. f. inne choroby neurologiczne. 5. Podsumowanie zajęć. |
||
Literatura: |
Literatura polsko i obcojęzyczna dostosowana do tematyki zajęć. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi kryteriami otrzymania zaliczenia zajęć są: - obecności na zajęciach (dopuszczalne są 2-ie nieobecności) - referat/prelekcja/prezentacja - egzamin ustny (z tematyki wykładu) Metoda sprawdzenia efektów kształcenia: - egzamin ustny (z tematyki wykładu) |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.