Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Laboratorium kognitywistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-MF-LK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Laboratorium kognitywistyki
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka s1,s2 - zajęcia do wyboru
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Zajęcia ćwiczeniowe: 15 godz.

Praca indywidaulna nad projektem zaliczeniowym wraz z przegląd literatury oraz dodatkowe zadania: 40 godz.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z praktycznymi i technicznymi aspektami korzystania ze sprzętu badawczego wykorzystywanego w laboratoriach kognitywistycznych oraz umożliwienie im nabycia podstawowych umiejętności w zakresie stosowania tych technologii w badaniach poznawczych.

Studenci będą mieli okazję zapoznać się z różnorodnymi narzędziami wykorzystywanymi w terapii poznawczej, w tym z systemem C-Eye oraz technologią eyetracking, które stanowią podstawę nowoczesnych badań i terapii. Zajęcia pozwolą na rozwój umiejętności wykorzystywania tych technologii w praktyce, w kontekście badań nad uwagą, percepcją i procesami poznawczymi.

System C-Eye, zaawansowany system śledzenia ruchu gałek ocznych, umożliwiający komunikację z pacjentami, będzie szczegółowo omawiany w kontekście jego zastosowań w terapii osób po udarach, wybudzonych ze śpiączki oraz w innych stanach neurologicznych. Dzięki C-Eye pacjenci mogą korzystać z alternatywnej formy komunikacji, co stanowi kluczowy element w terapii osób z poważnymi schorzeniami neurologicznymi.

Studenci zapoznają się również z elektroencefalografią (EEG), a w ramach zajęć demonstracyjnych będą mieli okazję praktycznie wykorzystać to narzędzie do monitorowania aktywności mózgu w czasie rzeczywistym. EEG pozwala na dokładne śledzenie fal mózgowych, co umożliwia analizowanie procesów poznawczych oraz reakcji mózgu na różne bodźce sensoryczne.

Kolejnym elementem kursu będzie olfaktometr, który studenci będą mieli okazję poznać i używać w trakcie zajęć. Urządzenie to umożliwia precyzyjne dostarczanie bodźców węchowych w kontrolowanych warunkach, co pozwala na badanie wpływu zapachów na funkcje poznawcze i emocjonalne. Studenci zapoznają się z jego działaniem oraz zastosowaniem, w tym w diagnostyce zaburzeń neurologicznych, takich jak choroba Alzheimera i Parkinsona.

Studenci będą również mieli możliwość zapoznania się z funkcjonalnym rezonansem magnetycznym (fMRI), który jest stosowany do obrazowania aktywności mózgu w czasie rzeczywistym. W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli osobiście wziąć udział w skanowaniu fMRI, co pozwoli na zobaczenie, które obszary mózgu aktywują się podczas różnych zadań poznawczych. Technologie fMRI pozwalają na obrazowanie zmienności przepływu krwi w mózgu, co daje wgląd w zaangażowanie poszczególnych struktur w różnorodne procesy neurologiczne.

Ponadto, zajęcia obejmą prezentację technologii rzeczywistości wirtualnej (VR), która jest wykorzystywana do tworzenia kontrolowanych środowisk badawczych. Dzięki VR studenci będą mogli zapoznać się z metodami tworzenia symulacji oraz eksperymentów pozwalających na badanie reakcji i zachowań człowieka w różnych, zaprojektowanych warunkach.

Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatowej, kładąc duży nacisk na aktywne uczestnictwo studentów w eksperymentach oraz praktyczne zastosowanie nowoczesnych technologii badawczych w kognitywistyce. Studenci nie tylko zapoznają się z narzędziami, ale także będą mieli okazję bezpośrednio z nich korzystać, co umożliwi im zdobycie unikalnych doświadczeń w kontekście badań naukowych.

Literatura:

- Kothgassner, O. D., Goreis, A., Bauda, I., Ziegenaus, A., Glenk, L. M., & Felnhofer, A. (2022). Virtual reality biofeedback interventions for treating anxiety : A systematic review, meta-analysis and future perspective. Wiener klinische Wochenschrift, 134(Suppl 1), 49–59. https://doi.org/10.1007/s00508-021-01991-z

- Riva, G., Wiederhold, B. K., & Mantovani, F. (2019). Neuroscience of Virtual Reality: From Virtual Exposure to Embodied Medicine. Cyberpsychology, behavior and social networking, 22(1), 82–96. https://doi.org/10.1089/cyber.2017.29099.gri

- Bernal, G., & Maes, P. (2017). Emotional Beasts. In Proceedings of the 2017 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems. CHI ’17: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. ACM

-

Metody i kryteria oceniania:

- Aktywność w zajęciach

- Uczestniczenie w zadaniach dodatkowych

- Przygotowanie i wstępne przeprowadzenie projektu z wykorzystaniem technologii związanej z kognitywistyką.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Janczura
Prowadzący grup: Jakub Janczura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

- Zajęcia ćwiczeniowe trwają do 19 maja.

- Zaliczenie w postaci pokazania efektów wymyślonego projektu w trminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Janczura
Prowadzący grup: Jakub Janczura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Terminy zajęć:

- 28.02.2024

- 23.05.2024

- 06.06.2024 Zaliczenie w postaci przedstawienia wymyślonego projektu w trminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Janczura
Prowadzący grup: Jakub Janczura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Janczura
Prowadzący grup: Jakub Janczura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5 (2025-09-22)