Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Mózg, poznanie, płeć. Krytyczna analiza neuronauk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-MF-MPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Mózg, poznanie, płeć. Krytyczna analiza neuronauk
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Fakultety dla kognitywistyki I stopnia
Kognitywistyka s1,s2 - zajęcia do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

25 h praca z nauczycielem, 1 pkt.

15 h, samodzielna praca studenta (przygotowanie tekstów na zajęcia), 0,5 pkt

15 h, przygotowanie zaliczenia, 0,5 pkt

razem 2 pkt. ETCS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ka:

Rozumie oraz potrafi wytłumaczyć opisy prawidłowości, zjawisk i procesów wykorzystujące język nauk ścisłych, w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa przedstawiane w pracach z zakresu neuronauk.

Zna zależności między głównymi subdyscyplinami kognitywistycznymi. Ma uporządkowaną znajomość głównych kierunków badań w obrębie bloków subdyscyplin kognitywistycznych, w tym w badaniach nad mózgiem.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ka:

Uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych z neuronauk.

Przytacza główne tezy badań z poszczególnych teorii w neuronaukach stosownie do ich istotności.

Stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy na temat pojęć, metod i rozstrzygnięć w neuronaukach.

Dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę w czasie dyskusji panelowej i okrągłego stołu na zajęciach.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ka:

Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. Jest otwarty/a na nowe idee i gotów/a do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.

Na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka, tekst programowany


Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, okrągłego stołu, panelowa, referatu, seminaryjna.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest krytyczna analiza wybranych teorii na temat powiązań między płcią a zdolnościami poznawczymi oraz między płcią a zachowaniem, sformułowanymi w neuronaukach. Dotyczy ona także sposobu przekazywania informacji na ich temat przedstawionych w specjalistycznych pracach, w pracach popularnonaukowych i mediach.

Pełny opis:

Bloki tematyczne:

- Neuroseksizm i jego podstawy. Idea "wbudowanego oprogramowania" płci mózgu, i sposoby jej popularyzowania.

- Powstanie, historia i popularyzacja neuronauk w kulturze.

- Podstawowe problemy metodologiczne neuronauk: wyjaśnienia deterministyczne (przyczynowe, linearne objaśnienia powiązań, od genów, poprzez hormony, mózg, aż po zachowanie); opieranie się na interpretacji skanów mózgu (fałszywie pozytywne wyniki badań); nieuprawnione generalizowanie wyników badań, małe próby badawcze, brak powtarzalności badań; koncentracja na różnicach płci, a nie podobieństwie.

- Analiza różnic w zdolnościach matematycznych między kobietami a mężczyznami. Płciowa bilateralizacja mózgu. Dualizm natura/kultura.

-Manifest neurokultur jako sposób na krytczne, odpowiedzialne rozwijanie badań w neuronaukach na temat różnic między kobietami a mężczyznami.

Literatura:

prace do analizy krytycznej:

Anne Moir, David Jessel, Płeć mózgu

John Gray, Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus

Louann Brizendine, Kobiecy mózg

Simon Baron-Cohen, The Essentail Difference. The Truth about Male&Female Brain

krytyczne opracowania:

Davi Johnson Thorton, Brain Culture. Neuroscience and Popular Media.

Nikolas Rose, Joelle M. Abi-Rached, Neuro. The New Brain Sciences and the Managment of the Mind.

Cordelia Fine, The Delusions of gender. How Our Minds, Society, and Neurosexism Create Difference.

Dussauge Isabelle & Kaiser Anelis. 2012. Neuroscience and Sex/Gender. „Neuroethics” 5 (3): 211-215.

Fine, Cordelia. 2015. His Brain, her Brain? „Science” 346: 915-916.

Jordan_Young, Rebecca, Rumiati Raffaella. 2012. Hardwired for Sexism? Approaches to Sex/gender in Neuroscience. „Neuroethics” 5 (3): 305-315.

Kaiser, Anelis. 2012. Re-Conceptualizing ‘‘Sex’’ and ‘‘Gender’’ in the Human Brain. „Zeitschrift für Psychologie” vol. 220, no 2: 130-136.

Schmitz Sigrid, Höppner Grit . 2014. Neurofeminism and Feminist Neurosciences: a Critical Review of Contemporary Brain Research. „Frontiers in Human Neuroscience” vol. 8: 1-10.

Vidal, Catherine. 2012. The Sexed Brain: Between Science and Ideology. „Neuroethics” 5 (3): 295-303.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach, aktywności oraz przeprowadzonej analizy wybranego materiału z neuronauk z wykorzystaniem narzędzi badawczych omawianych na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)