Mózg, poznanie, płeć. Krytyczna analiza neuronauk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-MF-MPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Mózg, poznanie, płeć. Krytyczna analiza neuronauk |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Fakultety dla kognitywistyki I stopnia Kognitywistyka s1,s2 - zajęcia do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 25 h praca z nauczycielem, 1 pkt. 15 h, samodzielna praca studenta (przygotowanie tekstów na zajęcia), 0,5 pkt 15 h, przygotowanie zaliczenia, 0,5 pkt razem 2 pkt. ETCS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka: Rozumie oraz potrafi wytłumaczyć opisy prawidłowości, zjawisk i procesów wykorzystujące język nauk ścisłych, w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa przedstawiane w pracach z zakresu neuronauk. Zna zależności między głównymi subdyscyplinami kognitywistycznymi. Ma uporządkowaną znajomość głównych kierunków badań w obrębie bloków subdyscyplin kognitywistycznych, w tym w badaniach nad mózgiem. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka: Uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych z neuronauk. Przytacza główne tezy badań z poszczególnych teorii w neuronaukach stosownie do ich istotności. Stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy na temat pojęć, metod i rozstrzygnięć w neuronaukach. Dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę w czasie dyskusji panelowej i okrągłego stołu na zajęciach. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka: Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. Jest otwarty/a na nowe idee i gotów/a do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka, tekst programowany Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, okrągłego stołu, panelowa, referatu, seminaryjna. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest krytyczna analiza wybranych teorii na temat powiązań między płcią a zdolnościami poznawczymi oraz między płcią a zachowaniem, sformułowanymi w neuronaukach. Dotyczy ona także sposobu przekazywania informacji na ich temat przedstawionych w specjalistycznych pracach, w pracach popularnonaukowych i mediach. |
Pełny opis: |
Bloki tematyczne: - Neuroseksizm i jego podstawy. Idea "wbudowanego oprogramowania" płci mózgu, i sposoby jej popularyzowania. - Powstanie, historia i popularyzacja neuronauk w kulturze. - Podstawowe problemy metodologiczne neuronauk: wyjaśnienia deterministyczne (przyczynowe, linearne objaśnienia powiązań, od genów, poprzez hormony, mózg, aż po zachowanie); opieranie się na interpretacji skanów mózgu (fałszywie pozytywne wyniki badań); nieuprawnione generalizowanie wyników badań, małe próby badawcze, brak powtarzalności badań; koncentracja na różnicach płci, a nie podobieństwie. - Analiza różnic w zdolnościach matematycznych między kobietami a mężczyznami. Płciowa bilateralizacja mózgu. Dualizm natura/kultura. -Manifest neurokultur jako sposób na krytczne, odpowiedzialne rozwijanie badań w neuronaukach na temat różnic między kobietami a mężczyznami. |
Literatura: |
prace do analizy krytycznej: Anne Moir, David Jessel, Płeć mózgu John Gray, Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus Louann Brizendine, Kobiecy mózg Simon Baron-Cohen, The Essentail Difference. The Truth about Male&Female Brain krytyczne opracowania: Davi Johnson Thorton, Brain Culture. Neuroscience and Popular Media. Nikolas Rose, Joelle M. Abi-Rached, Neuro. The New Brain Sciences and the Managment of the Mind. Cordelia Fine, The Delusions of gender. How Our Minds, Society, and Neurosexism Create Difference. Dussauge Isabelle & Kaiser Anelis. 2012. Neuroscience and Sex/Gender. „Neuroethics” 5 (3): 211-215. Fine, Cordelia. 2015. His Brain, her Brain? „Science” 346: 915-916. Jordan_Young, Rebecca, Rumiati Raffaella. 2012. Hardwired for Sexism? Approaches to Sex/gender in Neuroscience. „Neuroethics” 5 (3): 305-315. Kaiser, Anelis. 2012. Re-Conceptualizing ‘‘Sex’’ and ‘‘Gender’’ in the Human Brain. „Zeitschrift für Psychologie” vol. 220, no 2: 130-136. Schmitz Sigrid, Höppner Grit . 2014. Neurofeminism and Feminist Neurosciences: a Critical Review of Contemporary Brain Research. „Frontiers in Human Neuroscience” vol. 8: 1-10. Vidal, Catherine. 2012. The Sexed Brain: Between Science and Ideology. „Neuroethics” 5 (3): 295-303. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach, aktywności oraz przeprowadzonej analizy wybranego materiału z neuronauk z wykorzystaniem narzędzi badawczych omawianych na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.