Wstęp do neurofizjologii człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S1/S2-1-WDNC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do neurofizjologii człowieka |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka -s1 - 1 rok Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | kurs realizowany w formie e-zajęć (zdalnie) w trybie synchronicznym. Wymagane posiadanie zainstalowanej platformy MS Teams oraz kamerki internetowej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 40h – 1,4 ECTS - indywidualne konsultacje: 5h – 0,4 ECTS - czas indywidualnej nauki, przygotowywania się do zajęć: 60h – 2,4 ECTS - czas przygotowania do egzaminu i zaliczenia: 20h – 0,8 ECTS Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): Łącznie: 125 godz. (5 ECTS) Kurs realizowany w formie e-zajęć (zdalnie) w trybie synchronicznym |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu kursu student/ka: W1: ma podstawową i uporządkowaną wiedzę z zakresu neurofizjologii człowieka, obejmującą terminologię neurofizjologiczną, z zakresu procesów i mechanizmów na poziomie pojedynczego neuronu jak i całego mózgu W2: zna podstawowe układy w mózgu człowieka,i posiada wiedzę o roli tych układów w regulacji czynności ruchowych, percepcji bodźców różnej modalności, funkcjonowaniu poznawczym i emocjonalnym człowieka W3:zna podstawowe, teorie neurofizjologiczne; posiada wiedzę na temat badań neurofizjologicznych prowadzonych w przeszłości jak również najnowszych teorii, koncepcji i nurtów w obrębie badan neurobiologicznych; W5: posiada wiedze na temat funkcji podstawowych neuroprzekaźników w mózgu człowieka; W4: zna podstawowe metody badania funkcji układu nerwowego; W5: zna neurofizjologiczne mechanizmy stresu i jego wpływu na organizm człowieka W6: ma wiedze na temat neurofizjologicznego podłoża najczęściej występujących chorób psychicznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu kursu student/ka: U1: posiada umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu procesów i mechanizmów neurofizjologicznych zachodzących na poziomie pojedynczego neuronu jak i całego mózgu do rozumienia procesów percepcyjnych, emocjonalnych i poznawczych człowieka U2: potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu neurofizjologii i wykorzystywać zdobytą wiedzę w formułowaniu własnych wniosków oraz do prowadzenia dyskusji naukowej; U3: potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z neurofizjologii i metod badania OUN w rozumieniu i interpretacji wyników badań naukowych prowadzonych w kolejnych latach studiów |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu kursu student/ka: K1: rozumie konieczność poszerzania wiedzy z neurofizjologii i innych pokrewnych dziedzin alby lepiej rozumieć funkcjonowanie biologiczne i psychologiczne człowieka; K2: lepiej rozumie przyczyny i uwarunkowania rożnego rodzaju dysfunkcji działania ośrodkowego układu nerwowego K3: wiedzę zdobytą na temat neurofizjologicznych mechanizmów zwiażanych ze stresem potrafi wykorzystać aby zminimalizować oraz zniwelować jego negatywny wpływ |
Metody dydaktyczne: | • metody dydaktyczne eksponujące (wykład online w czasie rzeczywistym, prezentacje on-line, pokaz, film edukacyjny bazy artykułów i odnośników do stron edukacyjnych w internecie) • metody integracyjne i oparte na współpracy (prezentacje online w 2-3 osobowych grupach) • metody rozwijające refleksyjne myślenie (przygotowywanie prezentacji) • metody wymiany poglądów: dyskusja w trakcie zajęć na temat przygotowanych prezentacji multimedialnych • nagrane wykłady i prezentacje • dostęp do prezentacji • indywidualne konsultacje |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
W tracie zajęć studenci będą mieli okazję nabyć wiedzę z zakresu budowy i mechanizmów funkcjonowania układu nerwowego człowieka. Omówione zostaną mechanizmy i zjawiska zachodzące na poziomie zarówno na poziomie pojedynczego neuronu jak i mózgu i całego układu nerwowego. Będzie można także nabyć podstawową wiedzę z zakresu neuroanatomii funkcjonalnej. Szczegółowo omówiona zostanie budowa i mechanizmy funkcjonowania poszczególnych układów zmysłowych człowieka jak również układu ruchowego. Studenci będą mogli się także zapoznać z budową i mechanizmami układów neuronalnych których funkcjonowanie leży u podłoża funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego. |
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w podstawowe zagadnienia neurofizjologii: podział i budowę układu nerwowego, podstawowe mechanizmy neurofizjologiczne zachodzące na poziomie pojedynczej komórki nerwowej, zespołów neuronalnych, struktur i sieci mózgowych.Studenci zapoznają się także z głównymi rodzajami i funkcją neuroprzekaźników. Szczegółowo omówione zostaną podstawowe systemy funkcjonalne (układy) organizmu odpowiedzialne za percepcję rożnych bodźców, ruch, równowagę, czuwanie oraz rytmy biologiczne. Przedstawione zostaną neurofizjologiczne mechanizmy leżące u podłoża najczęściej spotykanych chorób psychicznych, zaburzeń działania układu nerwowego oraz neuronalne korelaty stresu. Będzie można także zaznajomić się z podstawowymi metodami badania OUN oraz poznać jak oddziaływają na układ nerwowy najczęściej spotykane substancje psychoaktywne Kurs obejmuje następujące treści programowe: Wykład – 30 godzin: 1. Układ nerwowy i jego budowa 1.1. neurofizjologia - definicja 1.2. układ nerwowy – co to takiego 1.3. funkcje układu nerwowego 1.4. ogólny podział układu nerwowego 1.5. podział tkanek układu nerwowego 1.6. glej i jego budowa 1.7. układ komorowy i naczyniowy 1.8. opony mózgowe 1.9. bariera krew mózg 2. Neuron i jego budowa 2.1. elementy składowe neuronu 2.2. klasyfikacja neuronów w zależności od funkcji 2.3. synapsy ich budowa, podział i działanie 2.4. zjawiska bioelektryczne w obrębie neuronu 2.5. działanie grup neuronalnych 3. Podstawy neuroanatomii funkcjonalnej 3.1. podział systemu nerwowego i działanie i mechanizmy w obrębie poszczególnych układów 3.1.1. ośrodkowy układ nerwowy 3.1.2. obwodowy układ nerwowy: 4. Przetwarzanie sensoryczne 4.1. receptory, podział i budowa i mechanizmy w ich obrębie 4.2. układ czuciowy, podział i budowa (dotyk, ból, temperatura) 4.3. integracja zmysłów 4.4. rola procesu uwagi w przetwarzaniu sensorycznym 4.5. układ ruchowy 4.5.1. odruch – podstawowa jednostka reakcji behawioralnej 4.5.2. szkielet i mięśnie szkieletowe 4.5.3. połączenia nerwowo-mięśniowe 4.5.4. propriocepcja 4.5.5. kontrola ruchu na poziomie rdzeniowym i mózgowym 4.6. układ wzrokowy 4.6.1. właściwości światła, 4.6.2. budowa oka i przetwarzanie informacji wzrokowej na jego poziomie 4.6.3. mechanizm hamowania obocznego 4.6.4. drogi wzrokowe i przetwarzanie informacji na poziomie wzgórza i kory mózgowej 4.6.5. widzenie stereoskopowe, kontrast, ostrość widzenia 4.6.6. widzenie barwne i teorie widzenia 4.7. układ słuchowy 4.7.1. dźwięk i jego parametry 4.7.2. budowa ucha, mechanizmy neurofizjologiczne i przetwarzanie informacji słuchowej na jego poziomie 4.7.3. ośrodkowy układ słuchowy i jego działanie 4.7.4. lokalizacja dźwięków, kodowanie częstotliwości i natężenia dźwięków 5. neurofizjologiczne podłoże emocji 5.1. rodzaje i biologiczne znaczenie emocji 5.2. teorie powstawania emocji 5.3. wyrażanie emocji, działanie nerwów i mięśni twarzowych 5.4. układ nagrody i jego funkcja i działanie 5.5. układ limbiczny 5.6. neurofizjologia strachu, lęku, złości, smutku i zakochania 5.7. neurofizjologiczne podłoże agresji Konwersatoria – 10 godzin 1. Generacja potencjału czynnościowego w komórce nerwowej 2. Neuroprzekaźnik 3. Wpływ substancji psychoaktywnych na układ nerwowy 4. Podstawowe techniki obrazowania aktywności mózgu 5. Percepcja bólu i sposoby jego kontroli 6. Zmysł węchu i smaku 7. Zaburzenia kontroli ruchowej 8. Zmysł równowagi oraz zaburzenia widzenia i słyszenia 9. Stres i neurofizjologiczne podłoże chorób psychicznych 10. Rytmy biologiczne, sen i czuwanie |
Literatura: |
• Breedlove S.M., Watson N.V. Behavioral Neuroscience, 8th edition, 2017, Sinauer Associates Inc. P.O, Sunderland, USA • Kalat J. Biologiczne podstawy psychologii, 2006; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa • Longstaff A. Krótkie wykłady z neurobiologii, 2002. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa • Sadowski B. Biologiczne mechanizmy zachowania ludzi i zwierząt, 2020, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa • Traczyk, W. Z., Trzebski, A. (red.) (2001). Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej (wyd. III). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. • Jaśkowski P. Zarys psychofizjologii, 2004, Wyższa Szkoła Finansów I Zarządzania, Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
• Wykład – egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru (w sesji egzaminacyjnej + ew. dodatkowy egzamin poprawkowy - sesja poprawkowa) • Konwersatoria – obecność na zajęciach (max. 1 nieusprawiedliwiona nieobecność) + zaliczenie na ocenę prezentacji multimedialnej jednego z wybranych tematów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami neurofizjologii człowieka. |
|
Pełny opis: |
W tracie zajęć studenci będą mieli okazję nabyć wiedzę z zakresu budowy i mechanizmów funkcjonowania układu nerwowego człowieka. Omówione zostaną mechanizmy i zjawiska zachodzące na poziomie zarówno na poziomie pojedynczego neuronu jak i mózgu i całego układu nerwowego. Będzie można także nabyć podstawową wiedzę z zakresu neuroanatomii funkcjonalnej. Szczegółowo omówiona zostanie budowa i mechanizmy funkcjonowania poszczególnych układów zmysłowych człowieka jak również układu ruchowego. Studenci będą mogli się także zapoznać z budową i mechanizmami układów neuronalnych których funkcjonowanie leży u podłoża funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego oraz biorących udział w utrzymaniu homeostazy organizmu. |
|
Literatura: |
- Longstaff A.Krótkie wykłady - Neurobiologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012 - Kalat J.W.Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020 - Sadowski B.Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 - Breedlove S.M, Watson N.V. Behavioral Neuroscience, 8th edition, Sinauer Sssociates Inc. Publishers,Sunderland, Massachusets, 2017 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami neurofizjologii człowieka. |
|
Pełny opis: |
W tracie zajęć studenci będą mieli okazję nabyć wiedzę z zakresu budowy i mechanizmów funkcjonowania układu nerwowego człowieka. Omówione zostaną mechanizmy i zjawiska zachodzące na poziomie zarówno na poziomie pojedynczego neuronu jak i mózgu i całego układu nerwowego. Będzie można także nabyć podstawową wiedzę z zakresu neuroanatomii funkcjonalnej. Szczegółowo omówiona zostanie budowa i mechanizmy funkcjonowania poszczególnych układów zmysłowych człowieka jak również układu ruchowego. Studenci będą mogli się także zapoznać z budową i mechanizmami układów neuronalnych których funkcjonowanie leży u podłoża funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego oraz biorących udział w utrzymaniu homeostazy organizmu. |
|
Literatura: |
- Longstaff A.Krótkie wykłady - Neurobiologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012 - Kalat J.W.Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020 - Sadowski B.Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 - Breedlove S.M, Watson N.V. Behavioral Neuroscience, 8th edition, Sinauer Sssociates Inc. Publishers,Sunderland, Massachusets, 2017 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami neurofizjologii człowieka. |
|
Pełny opis: |
W tracie zajęć studenci będą mieli okazję nabyć wiedzę z zakresu budowy i mechanizmów funkcjonowania układu nerwowego człowieka. Omówione zostaną mechanizmy i zjawiska zachodzące na poziomie zarówno na poziomie pojedynczego neuronu jak i mózgu i całego układu nerwowego. Będzie można także nabyć podstawową wiedzę z zakresu neuroanatomii funkcjonalnej. Szczegółowo omówiona zostanie budowa i mechanizmy funkcjonowania poszczególnych układów zmysłowych człowieka jak również układu ruchowego. Studenci będą mogli się także zapoznać z budową i mechanizmami układów neuronalnych których funkcjonowanie leży u podłoża funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego oraz biorących udział w utrzymaniu homeostazy organizmu. |
|
Literatura: |
- Longstaff A.Krótkie wykłady - Neurobiologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012 - Kalat J.W.Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020 - Sadowski B.Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 - Breedlove S.M, Watson N.V. Behavioral Neuroscience, 8th edition, Sinauer Sssociates Inc. Publishers,Sunderland, Massachusets, 2017 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.