Technologia pracy umysłowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S1-1-TPU |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia pracy umysłowej |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka -s1 - 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 25-30h |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W 10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U 09 K_U 10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K 02 K_K 03 |
Metody dydaktyczne: | Warsztatowe |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
- Zajęcia organizacyjne: jak przedmiot zaliczyć, po co i jak studiować. - Specyfika uniwersytetu jako organizacji kształcenia i badań. - Uniwersyteckie savoir-vivre: zasady zachowania się na zajęciach, zwracanie się do prowadzących, korespondencja. - Jak analizować programy zajęć, jak układać własne plany. - Organizacja studiowania: zarządzanie czasem i organizacja pracy. Przygotowanie do zajęć. - Biblioteki i inne źródła wiedzy. |
Pełny opis: |
Celem realizacji zajęć jest przygotowanie do samodzielnego studiowania i samodzielnej pracy naukowej studentów pierwszego roku. Uczestniczący w zajęciach zapoznają się z zasadami funkcjonowania uniwersytetu, regulaminami, a także prawami i obowiązkami studenta. Studenci zapoznają się z zasadami funkcjonowania i korzystania z bibliotek oraz innych źródeł wiarygodnej wiedzy. Zdobędą podstawowe umiejętności dotyczące samodzielnego zdobywania i efektywnego studiowania tekstów naukowych. Będą wiedzieli jak organizować studiowanie, w tym jak przygotowywać się do zajęć. Zapoznają się czynnikami wpływającymi na proces uczenia się; warunkami i cechami uczenia się. Zdobędą umiejętności planowania pracy własnej, organizacja pomieszczenia i warsztatu pracy oraz higiena pracy umysłowej i odpoczynku. Poznają metody związane z zarządzaniem swoim czasem i poprawnego wyznaczania celów. |
Literatura: |
- Regulamin studiów na UMK - Program studiów dla I roku kognitywistyki - Allen, D. (2015). Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wyd. HELION - Brian, T. (2018). Zjedz tę żabę. Wyd. MT Biznes - Cieciura M. (2007). Jak skutecznie studiować? Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów, Warszawa. - World Economic Forum, (2023). Future of Jobs Report |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach - Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie 60% obecności na zajęciach. - Aktywne wykonywanie zadań zleconych na zajęciach. - Pisemna, krótka praca zaliczeniowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Janczura | |
Prowadzący grup: | Jakub Janczura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Studenci w pierwszej części zajęć dowiadują się co to jest uczenie się; czynniki wpływające na proces uczenia się; warunki i cechy uczenia się; uwarunkowania psychologiczne uczenia się. Planowanie pracy własnej. Organizacja pomieszczenia i warsztatu pracy, higiena pracy umysłowej i odpoczynku. Metody związane z zarządzaniem swoim czasem i poprawnego wyznaczania celów. Natomiast w 2 części podejmowane tematy będą związane z organizacją i funkcjonowaniem uniwersytetu. |
|
Literatura: |
- Allen, D. (2015). Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wyd. HELION - Brian, T. (2018). Zjedz tę żabę. Wyd. MT Biznes - Cieciura M. (2007). Jak skutecznie studiować? Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów, Warszawa. - Ferriss, T. (2012). 4-godzinny tydzień pracy. Wyd. MT Biznes - Seiwert, J. (1998). Jak organizować czas. Wydawnictwo Naukowe PWN - Regulamin studiów na UMK - Program studiów dla I roku kognitywistyki |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w blokach. 14.10 - Grupa 1 (15:00-20:00) 21.10 - Grupa 2 (15:00-20:00) 04.11 - Grupa 3 (15:00-20:00) 10.11 - Grupa 1 (15:00-18:15) 18.11 - Grupa 2 (15:00-18:15) 25.11 - Grupa 3 (15:00-18:15) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Janczura | |
Prowadzący grup: | Jakub Janczura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Studenci w pierwszej części zajęć dowiadują się co to jest uczenie się; czynniki wpływające na proces uczenia się; warunki i cechy uczenia się; uwarunkowania psychologiczne uczenia się. Planowanie pracy własnej. Organizacja pomieszczenia i warsztatu pracy, higiena pracy umysłowej i odpoczynku. Metody związane z zarządzaniem swoim czasem i poprawnego wyznaczania celów. Natomiast w 2 części podejmowane tematy będą związane z organizacją i funkcjonowaniem uniwersytetu. |
|
Literatura: |
- Allen, D. (2015). Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wyd. HELION - Brian, T. (2018). Zjedz tę żabę. Wyd. MT Biznes - Cieciura M. (2007). Jak skutecznie studiować? Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów, Warszawa. - Ferriss, T. (2012). 4-godzinny tydzień pracy. Wyd. MT Biznes - Seiwert, J. (1998). Jak organizować czas. Wydawnictwo Naukowe PWN - Regulamin studiów na UMK - Program studiów dla I roku kognitywistyki |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się 16.10 - Grupa 1 17.10 - Grupa 2 06.11 - Grupa 3 07.11 - Grupa 2 27.11 - Grupa 1 11.12 - Grupa 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Żuromski | |
Prowadzący grup: | Daniel Żuromski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A8zz0asZbOVaDrNYYkmoMutze2t28R4M1x98KxX_1JDo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ec8326c-537e-4158-a42f-9d6728dd6125&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak studiować? • Nawigowanie po Instytucji jaką jest Uniwersytet. • Elementy akademickiej etykiety. • Komunikacja, ustna i mailowa na Uczelni, konsultacje. Aktywne studiowanie I • Notatki i konspekty. • Jak przygotowywać i wygłaszać referaty. Aktywne studiowanie II • Podstawy tego, jak napisać artykuł naukowy. • Jak dobierać, czytać i opracowywać źródła naukowe. • Plagiat i jak ich unikać. Technologia jako pomoc w studiowaniu • Jak redagować przypisy (za pomocą Zotero, Mendely). • Spis treści (w M. Office). Jak Sztuczna Inteligencja może wspierać przygotowanie do pisania tekstów naukowych • Jak AI może wspierać proces pisania? • Omówienie możliwości, takich jak: tworzenie konspektu, korekta językowa, generowanie abstraktów. • Przedstawienie problemów związanych z wykorzystaniem AI w nauce, takich jak plagiat, błędy merytoryczne i stronniczość w źródłach. • Zagrożenia związane z korzystaniem z ChatGPT. • Etyczne aspekty korzystania z ChatGPT w pisaniu publikacji naukowych. • Jak weryfikować treści generowane przez AI? Praktyczne wskazówki, jak unikać polegania na błędnych informacjach. Tworzenie struktury artykułu. • Krytyczne podejście do wyników AI: Te zalecenia mają na celu promowanie odpowiedzialnego i świadomego korzystania z narzędzi AI w środowisku akademickim, przy jednoczesnym dbaniu o etykę i rzetelność naukową. • Jak weryfikować treści generowane przez AI? • Weryfikacja, czy tekst został napisany przez ChatGPT (lub inne AI) czy przez człowieka Poznanie narzędzi do weryfikacji, czy tekst został wygenerowany przez AI. Narzędzia do sprawdzenia tekstów AI: • OpenAI GPT Detector: https://platform.openai.com/ai-detector • Writer.com AI Content Detector: https://writer.com/ai-content-detector • GPTZero: https://gptzero.me • Copyleaks AI Content Detector: https://copyleaks.com/ai-content-detector |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć uczestnicy nauczą się poruszać w strukturach uczelni, poznają podstawy etykiety akademickiej oraz skuteczne metody komunikacji ustnej i pisemnej na uniwersytecie. W ramach aktywnego studiowania poznają strategie sporządzania notatek, przygotowywania referatów oraz podstawy pisania artykułów naukowych, w tym analizowania i opracowywania źródeł. Technologie wspierające proces studiowania obejmują naukę korzystania z narzędzi do redagowania przypisów oraz generowania spisów treści, co usprawni przygotowanie prac naukowych. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowanie sztucznej inteligencji w pisaniu tekstów naukowych — jak AI może wspierać proces pisania, jakie niesie ze sobą zagrożenia (np. plagiat, stronniczość) oraz jak krytycznie podchodzić do wyników generowanych przez AI. Uczestnicy dowiedzą się także, jak rozpoznawać teksty generowane przez AI oraz jakie są etyczne aspekty korzystania z tych narzędzi w pracy naukowej. Zajęcia mają na celu kształtowanie odpowiedzialnego i świadomego podejścia do korzystania z nowoczesnych technologii, dbając jednocześnie o rzetelność i etykę naukową. |
|
Literatura: |
Parnas 3.1. (2019) „Poradnik dla autorów rozpraw z zakresu nauk społecznych”, UMK. Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., & Ramasamy, L. K. (2023, September). The impact of ChatGPT on higher education. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1206936). Frontiers Media SA. Prillaman, M. (2024). Is ChatGPT making scientists hyper-productive? The highs and lows of using AI. Nature, 627(8002), 16-17. Bom, H. S. H. (2023). Exploring the opportunities and challenges of ChatGPT in academic writing: a roundtable discussion. Nuclear medicine and molecular imaging, 57(4), 165-167. Mondal, H., & Mondal, S. (2023). ChatGPT in academic writing: Maximizing its benefits and minimizing the risks. Indian Journal of Ophthalmology, 71(12), 3600-3606. Islam, I., & Islam, M. N. (2024). Exploring the opportunities and challenges of ChatGPT in academia. Discover Education, 3(1), 31. |
|
Uwagi: |
Na naszych zajęciach będziemy korzystać z platformy zdalnej, będą np. tam dostępne wszystkie materiały dla Państwa, dlatego proszę o zapisanie się do kursu w Ms Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A8zz0asZbOVaDrNYYkmoMutze2t28R4M1x98KxX_1JDo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ec8326c-537e-4158-a42f-9d6728dd6125&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Żuromski | |
Prowadzący grup: | Daniel Żuromski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A8zz0asZbOVaDrNYYkmoMutze2t28R4M1x98KxX_1JDo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ec8326c-537e-4158-a42f-9d6728dd6125&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak studiować? • Nawigowanie po Instytucji jaką jest Uniwersytet. • Elementy akademickiej etykiety. • Komunikacja, ustna i mailowa na Uczelni, konsultacje. Aktywne studiowanie I • Notatki i konspekty. • Jak przygotowywać i wygłaszać referaty. Aktywne studiowanie II • Podstawy tego, jak napisać artykuł naukowy. • Jak dobierać, czytać i opracowywać źródła naukowe. • Plagiat i jak ich unikać. Technologia jako pomoc w studiowaniu • Jak redagować przypisy (za pomocą Zotero, Mendely). • Spis treści (w M. Office). Jak Sztuczna Inteligencja może wspierać przygotowanie do pisania tekstów naukowych • Jak AI może wspierać proces pisania? • Omówienie możliwości, takich jak: tworzenie konspektu, korekta językowa, generowanie abstraktów. • Przedstawienie problemów związanych z wykorzystaniem AI w nauce, takich jak plagiat, błędy merytoryczne i stronniczość w źródłach. • Zagrożenia związane z korzystaniem z ChatGPT. • Etyczne aspekty korzystania z ChatGPT w pisaniu publikacji naukowych. • Jak weryfikować treści generowane przez AI? Praktyczne wskazówki, jak unikać polegania na błędnych informacjach. Tworzenie struktury artykułu. • Krytyczne podejście do wyników AI: Te zalecenia mają na celu promowanie odpowiedzialnego i świadomego korzystania z narzędzi AI w środowisku akademickim, przy jednoczesnym dbaniu o etykę i rzetelność naukową. • Jak weryfikować treści generowane przez AI? • Weryfikacja, czy tekst został napisany przez ChatGPT (lub inne AI) czy przez człowieka Poznanie narzędzi do weryfikacji, czy tekst został wygenerowany przez AI. Narzędzia do sprawdzenia tekstów AI: • OpenAI GPT Detector: https://platform.openai.com/ai-detector • Writer.com AI Content Detector: https://writer.com/ai-content-detector • GPTZero: https://gptzero.me • Copyleaks AI Content Detector: https://copyleaks.com/ai-content-detector |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć uczestnicy nauczą się poruszać w strukturach uczelni, poznają podstawy etykiety akademickiej oraz skuteczne metody komunikacji ustnej i pisemnej na uniwersytecie. W ramach aktywnego studiowania poznają strategie sporządzania notatek, przygotowywania referatów oraz podstawy pisania artykułów naukowych, w tym analizowania i opracowywania źródeł. Technologie wspierające proces studiowania obejmują naukę korzystania z narzędzi do redagowania przypisów oraz generowania spisów treści, co usprawni przygotowanie prac naukowych. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowanie sztucznej inteligencji w pisaniu tekstów naukowych — jak AI może wspierać proces pisania, jakie niesie ze sobą zagrożenia (np. plagiat, stronniczość) oraz jak krytycznie podchodzić do wyników generowanych przez AI. Uczestnicy dowiedzą się także, jak rozpoznawać teksty generowane przez AI oraz jakie są etyczne aspekty korzystania z tych narzędzi w pracy naukowej. Zajęcia mają na celu kształtowanie odpowiedzialnego i świadomego podejścia do korzystania z nowoczesnych technologii, dbając jednocześnie o rzetelność i etykę naukową. |
|
Literatura: |
Parnas 3.1. (2019) „Poradnik dla autorów rozpraw z zakresu nauk społecznych”, UMK. Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., & Ramasamy, L. K. (2023, September). The impact of ChatGPT on higher education. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1206936). Frontiers Media SA. Prillaman, M. (2024). Is ChatGPT making scientists hyper-productive? The highs and lows of using AI. Nature, 627(8002), 16-17. Bom, H. S. H. (2023). Exploring the opportunities and challenges of ChatGPT in academic writing: a roundtable discussion. Nuclear medicine and molecular imaging, 57(4), 165-167. Mondal, H., & Mondal, S. (2023). ChatGPT in academic writing: Maximizing its benefits and minimizing the risks. Indian Journal of Ophthalmology, 71(12), 3600-3606. Islam, I., & Islam, M. N. (2024). Exploring the opportunities and challenges of ChatGPT in academia. Discover Education, 3(1), 31. |
|
Uwagi: |
Na naszych zajęciach będziemy korzystać z platformy zdalnej, będą np. tam dostępne wszystkie materiały dla Państwa, dlatego proszę o zapisanie się do kursu w Ms Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A8zz0asZbOVaDrNYYkmoMutze2t28R4M1x98KxX_1JDo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ec8326c-537e-4158-a42f-9d6728dd6125&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.