Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Technologia pracy umysłowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-S1-1-TPU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologia pracy umysłowej
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka -s1 - 1 rok
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

25-30h

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W 10

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U 09

K_U 10


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K 02

K_K 03


Metody dydaktyczne:

Warsztatowe

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń

Skrócony opis:

- Zajęcia organizacyjne: jak przedmiot zaliczyć, po co i jak studiować.

- Specyfika uniwersytetu jako organizacji kształcenia i badań.

- Uniwersyteckie savoir-vivre: zasady zachowania się na zajęciach, zwracanie się do prowadzących, korespondencja.

- Jak analizować programy zajęć, jak układać własne plany.

- Organizacja studiowania: zarządzanie czasem i organizacja pracy. Przygotowanie do zajęć.

- Biblioteki i inne źródła wiedzy.

Pełny opis:

Celem realizacji zajęć jest przygotowanie do samodzielnego studiowania i samodzielnej pracy naukowej studentów pierwszego roku. Uczestniczący w zajęciach zapoznają się z zasadami funkcjonowania uniwersytetu, regulaminami, a także prawami i obowiązkami studenta. Studenci zapoznają się z zasadami funkcjonowania i korzystania z bibliotek oraz innych źródeł wiarygodnej wiedzy. Zdobędą podstawowe umiejętności dotyczące samodzielnego zdobywania i efektywnego studiowania tekstów naukowych. Będą wiedzieli jak organizować studiowanie, w tym jak przygotowywać się do zajęć. Zapoznają się czynnikami wpływającymi na proces uczenia się; warunkami i cechami uczenia się. Zdobędą umiejętności planowania pracy własnej, organizacja pomieszczenia i warsztatu pracy oraz higiena pracy umysłowej i odpoczynku. Poznają metody związane z zarządzaniem swoim czasem i poprawnego wyznaczania celów.

Literatura:

- Regulamin studiów na UMK

- Program studiów dla I roku kognitywistyki

- Allen, D. (2015). Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wyd. HELION

- Brian, T. (2018). Zjedz tę żabę. Wyd. MT Biznes

- Cieciura M. (2007). Jak skutecznie studiować? Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów, Warszawa.

- World Economic Forum, (2023). Future of Jobs Report

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach

- Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie 60% obecności na zajęciach. - Aktywne wykonywanie zadań zleconych na zajęciach.

- Pisemna, krótka praca zaliczeniowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Janczura
Prowadzący grup: Jakub Janczura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Studenci w pierwszej części zajęć dowiadują się co to jest uczenie się; czynniki wpływające na proces uczenia się; warunki i cechy uczenia się; uwarunkowania psychologiczne uczenia się. Planowanie pracy własnej. Organizacja pomieszczenia i warsztatu pracy, higiena pracy umysłowej i odpoczynku. Metody związane z zarządzaniem swoim czasem i poprawnego wyznaczania celów.

Natomiast w 2 części podejmowane tematy będą związane z organizacją i funkcjonowaniem uniwersytetu.

Literatura:

- Allen, D. (2015). Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wyd. HELION

- Brian, T. (2018). Zjedz tę żabę. Wyd. MT Biznes

- Cieciura M. (2007). Jak skutecznie studiować? Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów, Warszawa.

- Ferriss, T. (2012). 4-godzinny tydzień pracy. Wyd. MT Biznes

- Seiwert, J. (1998). Jak organizować czas. Wydawnictwo Naukowe PWN

- Regulamin studiów na UMK

- Program studiów dla I roku kognitywistyki

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w blokach.

14.10 - Grupa 1 (15:00-20:00)

21.10 - Grupa 2 (15:00-20:00)

04.11 - Grupa 3 (15:00-20:00)

10.11 - Grupa 1 (15:00-18:15)

18.11 - Grupa 2 (15:00-18:15)

25.11 - Grupa 3 (15:00-18:15)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Janczura
Prowadzący grup: Jakub Janczura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Studenci w pierwszej części zajęć dowiadują się co to jest uczenie się; czynniki wpływające na proces uczenia się; warunki i cechy uczenia się; uwarunkowania psychologiczne uczenia się. Planowanie pracy własnej. Organizacja pomieszczenia i warsztatu pracy, higiena pracy umysłowej i odpoczynku. Metody związane z zarządzaniem swoim czasem i poprawnego wyznaczania celów.

Natomiast w 2 części podejmowane tematy będą związane z organizacją i funkcjonowaniem uniwersytetu.

Literatura:

- Allen, D. (2015). Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wyd. HELION

- Brian, T. (2018). Zjedz tę żabę. Wyd. MT Biznes

- Cieciura M. (2007). Jak skutecznie studiować? Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów, Warszawa.

- Ferriss, T. (2012). 4-godzinny tydzień pracy. Wyd. MT Biznes

- Seiwert, J. (1998). Jak organizować czas. Wydawnictwo Naukowe PWN

- Regulamin studiów na UMK

- Program studiów dla I roku kognitywistyki

Uwagi:

Zajęcia odbywają się

16.10 - Grupa 1

17.10 - Grupa 2

06.11 - Grupa 3

07.11 - Grupa 2

27.11 - Grupa 1

11.12 - Grupa 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Żuromski
Prowadzący grup: Daniel Żuromski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A8zz0asZbOVaDrNYYkmoMutze2t28R4M1x98KxX_1JDo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ec8326c-537e-4158-a42f-9d6728dd6125&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak studiować?

• Nawigowanie po Instytucji jaką jest Uniwersytet.

• Elementy akademickiej etykiety.

• Komunikacja, ustna i mailowa na Uczelni, konsultacje.

Aktywne studiowanie I

• Notatki i konspekty.

• Jak przygotowywać i wygłaszać referaty.

Aktywne studiowanie II

• Podstawy tego, jak napisać artykuł naukowy.

• Jak dobierać, czytać i opracowywać źródła naukowe.

• Plagiat i jak ich unikać.

Technologia jako pomoc w studiowaniu

• Jak redagować przypisy (za pomocą Zotero, Mendely).

• Spis treści (w M. Office).

Jak Sztuczna Inteligencja może wspierać przygotowanie do pisania tekstów naukowych

• Jak AI może wspierać proces pisania?

• Omówienie możliwości, takich jak: tworzenie konspektu, korekta językowa, generowanie abstraktów.

• Przedstawienie problemów związanych z wykorzystaniem AI w nauce, takich jak plagiat, błędy merytoryczne i stronniczość w źródłach.

• Zagrożenia związane z korzystaniem z ChatGPT.

• Etyczne aspekty korzystania z ChatGPT w pisaniu publikacji naukowych.

• Jak weryfikować treści generowane przez AI? Praktyczne wskazówki, jak unikać polegania na błędnych informacjach. Tworzenie struktury artykułu.

• Krytyczne podejście do wyników AI: Te zalecenia mają na celu promowanie odpowiedzialnego i świadomego korzystania z narzędzi AI w środowisku akademickim, przy jednoczesnym dbaniu o etykę i rzetelność naukową.

• Jak weryfikować treści generowane przez AI?

• Weryfikacja, czy tekst został napisany przez ChatGPT (lub inne AI) czy przez człowieka Poznanie narzędzi do weryfikacji, czy tekst został wygenerowany przez AI.

Narzędzia do sprawdzenia tekstów AI:

• OpenAI GPT Detector: https://platform.openai.com/ai-detector

• Writer.com AI Content Detector: https://writer.com/ai-content-detector

• GPTZero: https://gptzero.me

• Copyleaks AI Content Detector: https://copyleaks.com/ai-content-detector

Pełny opis:

Podczas zajęć uczestnicy nauczą się poruszać w strukturach uczelni, poznają podstawy etykiety akademickiej oraz skuteczne metody komunikacji ustnej i pisemnej na uniwersytecie. W ramach aktywnego studiowania poznają strategie sporządzania notatek, przygotowywania referatów oraz podstawy pisania artykułów naukowych, w tym analizowania i opracowywania źródeł. Technologie wspierające proces studiowania obejmują naukę korzystania z narzędzi do redagowania przypisów oraz generowania spisów treści, co usprawni przygotowanie prac naukowych. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowanie sztucznej inteligencji w pisaniu tekstów naukowych — jak AI może wspierać proces pisania, jakie niesie ze sobą zagrożenia (np. plagiat, stronniczość) oraz jak krytycznie podchodzić do wyników generowanych przez AI. Uczestnicy dowiedzą się także, jak rozpoznawać teksty generowane przez AI oraz jakie są etyczne aspekty korzystania z tych narzędzi w pracy naukowej. Zajęcia mają na celu kształtowanie odpowiedzialnego i świadomego podejścia do korzystania z nowoczesnych technologii, dbając jednocześnie o rzetelność i etykę naukową.

Literatura:

Parnas 3.1. (2019) „Poradnik dla autorów rozpraw z zakresu nauk społecznych”, UMK.

Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., & Ramasamy, L. K. (2023, September). The impact of ChatGPT on higher education. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1206936). Frontiers Media SA.

Prillaman, M. (2024). Is ChatGPT making scientists hyper-productive? The highs and lows of using AI. Nature, 627(8002), 16-17.

Bom, H. S. H. (2023). Exploring the opportunities and challenges of ChatGPT in academic writing: a roundtable discussion. Nuclear medicine and molecular imaging, 57(4), 165-167.

Mondal, H., & Mondal, S. (2023). ChatGPT in academic writing: Maximizing its benefits and minimizing the risks. Indian Journal of Ophthalmology, 71(12), 3600-3606.

Islam, I., & Islam, M. N. (2024). Exploring the opportunities and challenges of ChatGPT in academia. Discover Education, 3(1), 31.

Uwagi:

Na naszych zajęciach będziemy korzystać z platformy zdalnej, będą np. tam dostępne wszystkie materiały dla Państwa, dlatego proszę o zapisanie się do kursu w Ms Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A8zz0asZbOVaDrNYYkmoMutze2t28R4M1x98KxX_1JDo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ec8326c-537e-4158-a42f-9d6728dd6125&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Żuromski
Prowadzący grup: Daniel Żuromski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A8zz0asZbOVaDrNYYkmoMutze2t28R4M1x98KxX_1JDo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ec8326c-537e-4158-a42f-9d6728dd6125&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak studiować?

• Nawigowanie po Instytucji jaką jest Uniwersytet.

• Elementy akademickiej etykiety.

• Komunikacja, ustna i mailowa na Uczelni, konsultacje.

Aktywne studiowanie I

• Notatki i konspekty.

• Jak przygotowywać i wygłaszać referaty.

Aktywne studiowanie II

• Podstawy tego, jak napisać artykuł naukowy.

• Jak dobierać, czytać i opracowywać źródła naukowe.

• Plagiat i jak ich unikać.

Technologia jako pomoc w studiowaniu

• Jak redagować przypisy (za pomocą Zotero, Mendely).

• Spis treści (w M. Office).

Jak Sztuczna Inteligencja może wspierać przygotowanie do pisania tekstów naukowych

• Jak AI może wspierać proces pisania?

• Omówienie możliwości, takich jak: tworzenie konspektu, korekta językowa, generowanie abstraktów.

• Przedstawienie problemów związanych z wykorzystaniem AI w nauce, takich jak plagiat, błędy merytoryczne i stronniczość w źródłach.

• Zagrożenia związane z korzystaniem z ChatGPT.

• Etyczne aspekty korzystania z ChatGPT w pisaniu publikacji naukowych.

• Jak weryfikować treści generowane przez AI? Praktyczne wskazówki, jak unikać polegania na błędnych informacjach. Tworzenie struktury artykułu.

• Krytyczne podejście do wyników AI: Te zalecenia mają na celu promowanie odpowiedzialnego i świadomego korzystania z narzędzi AI w środowisku akademickim, przy jednoczesnym dbaniu o etykę i rzetelność naukową.

• Jak weryfikować treści generowane przez AI?

• Weryfikacja, czy tekst został napisany przez ChatGPT (lub inne AI) czy przez człowieka Poznanie narzędzi do weryfikacji, czy tekst został wygenerowany przez AI.

Narzędzia do sprawdzenia tekstów AI:

• OpenAI GPT Detector: https://platform.openai.com/ai-detector

• Writer.com AI Content Detector: https://writer.com/ai-content-detector

• GPTZero: https://gptzero.me

• Copyleaks AI Content Detector: https://copyleaks.com/ai-content-detector

Pełny opis:

Podczas zajęć uczestnicy nauczą się poruszać w strukturach uczelni, poznają podstawy etykiety akademickiej oraz skuteczne metody komunikacji ustnej i pisemnej na uniwersytecie. W ramach aktywnego studiowania poznają strategie sporządzania notatek, przygotowywania referatów oraz podstawy pisania artykułów naukowych, w tym analizowania i opracowywania źródeł. Technologie wspierające proces studiowania obejmują naukę korzystania z narzędzi do redagowania przypisów oraz generowania spisów treści, co usprawni przygotowanie prac naukowych. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowanie sztucznej inteligencji w pisaniu tekstów naukowych — jak AI może wspierać proces pisania, jakie niesie ze sobą zagrożenia (np. plagiat, stronniczość) oraz jak krytycznie podchodzić do wyników generowanych przez AI. Uczestnicy dowiedzą się także, jak rozpoznawać teksty generowane przez AI oraz jakie są etyczne aspekty korzystania z tych narzędzi w pracy naukowej. Zajęcia mają na celu kształtowanie odpowiedzialnego i świadomego podejścia do korzystania z nowoczesnych technologii, dbając jednocześnie o rzetelność i etykę naukową.

Literatura:

Parnas 3.1. (2019) „Poradnik dla autorów rozpraw z zakresu nauk społecznych”, UMK.

Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., & Ramasamy, L. K. (2023, September). The impact of ChatGPT on higher education. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1206936). Frontiers Media SA.

Prillaman, M. (2024). Is ChatGPT making scientists hyper-productive? The highs and lows of using AI. Nature, 627(8002), 16-17.

Bom, H. S. H. (2023). Exploring the opportunities and challenges of ChatGPT in academic writing: a roundtable discussion. Nuclear medicine and molecular imaging, 57(4), 165-167.

Mondal, H., & Mondal, S. (2023). ChatGPT in academic writing: Maximizing its benefits and minimizing the risks. Indian Journal of Ophthalmology, 71(12), 3600-3606.

Islam, I., & Islam, M. N. (2024). Exploring the opportunities and challenges of ChatGPT in academia. Discover Education, 3(1), 31.

Uwagi:

Na naszych zajęciach będziemy korzystać z platformy zdalnej, będą np. tam dostępne wszystkie materiały dla Państwa, dlatego proszę o zapisanie się do kursu w Ms Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A8zz0asZbOVaDrNYYkmoMutze2t28R4M1x98KxX_1JDo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ec8326c-537e-4158-a42f-9d6728dd6125&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)