Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-S1-1-WDI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do informatyki
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka -s1 - 1 rok
Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów: 30 godz.- 30 godzin laboratorium


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 30 godzin


Łącznie: 60 godzin - 2 punkty ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem oraz wykorzystaniem systemów informatycznych oraz metod i technik informatyki w różnych obszarach życia. K_05, K_W07, K_W11, K_W15


W2: zna podstawową terminologię i definicje niezbędne do poruszania się w temacie informatyki, szczególnie informatyki stosowanej i informatyki medycznej. K_W02, K_W04.


W3: ma uporządkowaną znajomość głównych kierunków badań w obrębie informatyki, szczególnie informatyki stosowanej i informatyki medycznej, a także biocybernetyki. K_W16, K_W17






Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi wytłumaczyć opisy prawidłowości, zjawisk i procesów związanych z projektowaniem oraz wykorzystaniem systemów informatycznych oraz metod i technik informatyki w różnych obszarach życia. K_U01, K_U03, K_U05, KU-14


U2: potrafi przytoczyć główne tezy badań w obszarze informatyki (w tym inteligencji obliczeniowej) i biocybernetyki stosownie do ich istotności oraz właściwie dobrać strategie argumentacyjne. K_U04, K_U07, K_U09, K_U10, K_U11

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: samodzielnie formułuje propozycje rozwiązań problemów praktycznych, związanych z rzeczywistością wirtualną na podstawie twórczej analizy. K_K02, K_K05, K_K08


K2: bierze aktywny udział w dyskusji na temat kierunków rozwoju środowisk, związanych z tym szans i zagrożeń. K_K03, K_K07, K_K09




Metody dydaktyczne:

Prezentacja zagadnień w formie wykładu, dyskusja.

Prezentacja wybranych rozwiązań algorytmów, wspólne rozwiązywanie problemów algorytmicznych.

Prezentacja wybranych problemów informatycznych w formie dyskusji.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

Współczesne Społeczeństwo Informacyjne coraz powszechniej opiera się na informacji przetwarzanej w systemach teleinformatycznych. Procesy pozyskiwania, przetwarzania i obrazowania informacji oraz wnioskowania ze zgromadzonych danych mają coraz większy wpływ zarówno na życie pojedynczego człowieka, jak i na funkcjonowanie całych społeczności. Niesie to ze sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia. Kognitywistyka wydaje się dostarczać nowoczesnych narzędzi badawczych w tym silnie interdyscyplinarnym obszarze.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pojawiającymi się w informatyce: zmienne, struktury danych, algorytmy i przedstawienie tych pojęć na licznych przykładach. Studenci powinni również zdobyć wiedzą na temat złożoności i sprawności algorytmów. Efektem tego przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych teoretycznych kompetencji informatycznych niezbędnych w bardziej zaawansowanych kursach informatycznych, jak i przy konstruowaniu badań kognitywistycznych.

Bloki tematyczne (każdy obejmuje jedno spotkanie):

1. Definicje podstawowe. Historia telekomunikacji, informatyki i cybernetyki. Społeczeństwo Informacyjne. Społeczeństwo Oparte na Wiedzy. Społeczeństwo Nadzorowane.

2. Technika analogowa a technika cyfrowa. Przetwarzanie analogowo-cyfrowe. Systemy liczenia i reprezentacje liczb. Telekomunikacja i teleinformatyka.

3. Transmisja danych cyfrowych.

4. Sieci komputerowe. Internet, intranet, extranet.

5. Wprowadzenie do informatyki medycznej.

6. Informatyczne źródła wiedzy medycznej.

7. Usługi sieciowe. Aplikacje internetowe.

8. Maszyna Turinga.

9. Schematy blokowe, algorytmy i ich stosowanie.

10. Zmienne i struktury danych.

11. Wprowadzenie do języków programowania. Programowanie strukturalne (C++, C#).

12. Programowanie obiektowe (C++, C#).

13. Wprowadzenie do baz danych. Metody sortowania. Grafy.

14. Modele komputerowe w medycynie. Wprowadzenie do modelowania funkcji poznawczych. Biocybernetyka i neurocybernetyka.

15. Kierunki rozwoju informatyki. Internet Rzeczy. Neuronauki obliczeniowe. Ambient Intelligence. Informatyka afektywna.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gogołek W. Wprowadzenie do informatyki dla humanistów. Difin, Warszawa 2007.

2. Krysiak K. Sieci komputerowe. Kompendium. Helion, Warszawa 2003.

Sikorski W. ECUK Podstawy technik informatycznych. Mikom-PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

1. Kubiak M. J. C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami. Helion, Warszawa 2011.

2. Lis M. C# - praktyczny kurs. Wyd. II. Helion, Warszawa 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium końcowe.

Udział w rozwiązywaniu zadań / plusy za aktywność.

Udział w dyskusji / plusy za aktywność.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Mikołajewski
Prowadzący grup: Dariusz Mikołajewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Współczesne Społeczeństwo Informacyjne coraz powszechniej opiera się na informacji przetwarzanej w systemach teleinformatycznych. Procesy pozyskiwania, przetwarzania i obrazowania informacji oraz wnioskowania ze zgromadzonych danych mają coraz większy wpływ zarówno na życie pojedynczego człowieka, jak i na funkcjonowanie całych społeczności. Niesie to ze sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia. Kognitywistyka wydaje się dostarczać nowoczesnych narzędzi badawczych w tym silnie interdyscyplinarnym obszarze.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pojawiającymi się w informatyce: zmienne, struktury danych, algorytmy i przedstawienie tych pojęć na licznych przykładach. Studenci powinni również zdobyć wiedzą na temat złożoności i sprawności algorytmów. Efektem tego przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych teoretycznych kompetencji informatycznych niezbędnych w bardziej zaawansowanych kursach informatycznych, jak i przy konstruowaniu badań kognitywistycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gogołek W. Wprowadzenie do informatyki dla humanistów. Difin, Warszawa 2007.

2. Krysiak K. Sieci komputerowe. Kompendium. Helion, Warszawa 2003.

Sikorski W. ECUK Podstawy technik informatycznych. Mikom-PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

1. Kubiak M. J. C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami. Helion, Warszawa 2011.

2. Lis M. C# - praktyczny kurs. Wyd. II. Helion, Warszawa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Mikołajewski
Prowadzący grup: Dariusz Mikołajewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Współczesne Społeczeństwo Informacyjne coraz powszechniej opiera się na informacji przetwarzanej w systemach teleinformatycznych. Procesy pozyskiwania, przetwarzania i obrazowania informacji oraz wnioskowania ze zgromadzonych danych mają coraz większy wpływ zarówno na życie pojedynczego człowieka, jak i na funkcjonowanie całych społeczności. Niesie to ze sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia. Kognitywistyka wydaje się dostarczać nowoczesnych narzędzi badawczych w tym silnie interdyscyplinarnym obszarze.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pojawiającymi się w informatyce: zmienne, struktury danych, algorytmy i przedstawienie tych pojęć na licznych przykładach. Studenci powinni również zdobyć wiedzą na temat złożoności i sprawności algorytmów. Efektem tego przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych teoretycznych kompetencji informatycznych niezbędnych w bardziej zaawansowanych kursach informatycznych, jak i przy konstruowaniu badań kognitywistycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gogołek W. Wprowadzenie do informatyki dla humanistów. Difin, Warszawa 2007.

2. Krysiak K. Sieci komputerowe. Kompendium. Helion, Warszawa 2003.

Sikorski W. ECUK Podstawy technik informatycznych. Mikom-PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

1. Kubiak M. J. C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami. Helion, Warszawa 2011.

2. Lis M. C# - praktyczny kurs. Wyd. II. Helion, Warszawa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Mikołajewski
Prowadzący grup: Dariusz Mikołajewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Współczesne Społeczeństwo Informacyjne coraz powszechniej opiera się na informacji przetwarzanej w systemach teleinformatycznych. Procesy pozyskiwania, przetwarzania i obrazowania informacji oraz wnioskowania ze zgromadzonych danych mają coraz większy wpływ zarówno na życie pojedynczego człowieka, jak i na funkcjonowanie całych społeczności. Niesie to ze sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia. Kognitywistyka wydaje się dostarczać nowoczesnych narzędzi badawczych w tym silnie interdyscyplinarnym obszarze.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pojawiającymi się w informatyce: zmienne, struktury danych, algorytmy i przedstawienie tych pojęć na licznych przykładach. Studenci powinni również zdobyć wiedzą na temat złożoności i sprawności algorytmów. Efektem tego przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych teoretycznych kompetencji informatycznych niezbędnych w bardziej zaawansowanych kursach informatycznych, jak i przy konstruowaniu badań kognitywistycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gogołek W. Wprowadzenie do informatyki dla humanistów. Difin, Warszawa 2007.

2. Krysiak K. Sieci komputerowe. Kompendium. Helion, Warszawa 2003.

Sikorski W. ECUK Podstawy technik informatycznych. Mikom-PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

1. Kubiak M. J. C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami. Helion, Warszawa 2011.

2. Lis M. C# - praktyczny kurs. Wyd. II. Helion, Warszawa 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)