Wstęp do kognitywistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S1-1-WDK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do kognitywistyki |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka -s1 - 1 rok Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia |
Strona przedmiotu: | http://www.is.umk.pl/~duch/Wyklady/Kog_plan.html |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wykład wstępny, nie ma więc specyficznych wymagań oprócz umiejętności podstawowych zdobytych w szkole średniej, posługiwania się komputerem, nawigacji na stronach internetowych oraz pisania komentarzy i pytań na stronach Wiki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączna liczba godzin 150, w tym: 30 godzin kontaktowych wykładu, 90 godzin na czytanie notatek, przygotowanie i napisanie podsumowywania, szukanie informacji, komentowanie treści wykładu, formułowanie pytań. 30 godzin przygotowanie do egzaminu końcowego. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student rozumie: * jakie są cele badań w naukach kognitywnych, * zna interdyscyplinarne metod badań kognitywistyki, * wie jakie dziedziny nauki miały swój wkład do powstania kognitywistyki i przyczyniają się do jej rozwoju, * zna i rozumienie historię pojęć, jakich używano by zrozumieć umysł w przeszłości, * krytycznie ocenia doniesienia medialne i mity na temat działania mózgu i umysłu, * zna podstawowe historyczne i współczesne nurty filozoficzne związane z próbami zrozumienia umysłu i potrafi je krytycznie ocenić z punktu widzenia dzisiejszej nauki, * rozumie ewolucyjne przyczyny powstania specyficznych form percepcji i procesów poznawczych, * zna podstawy budowy i funkcji różnych struktur mózgowych, potrafi je schematycznie naszkicować i opisać, * rozumie związek pomiędzy funkcjonowaniem mózgu i zachowaniem w kategoriach przepływu informacji dla procesów percepcji, pamięci, jak i złożonych procesów związanych z podejmowaniem decyzji i świadomością, * potrafi określić skutki wynikające z zaburzeń działania i współpracy różnych struktur mózgu. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi * wyszukać i krytycznie ocenić wiarygodność informacji z sieci Internet i doniesień naukowych publikowanych w mediach, * dokonać zwięzłego podsumowania najważniejszych punktów wykładu, * zebrać i zinterpretować informacje pochodzące z różnych źródeł, * sformułować interesujące pytania na temat poruszany w notatkach do wykładu, * rozpoznać błędne założenia i błędy w rozumowaniu obiegowych opinii na temat działania mózgu i natury umysłów, * ocenić krytycznie wyniki eksperymentów prowadzonych różnymi metodami używanymi w badaniach kognitywnych. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_U01, K_U02, K_U04, K_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest: * świadomy złożoności zagadnień, związanych z kognitywistyką i wynikającej stąd konieczności badań opartych na różnym podejściu teoretycznym i metodologicznym, * analizuje i ocenia dostępne informacje próbując zrozumieć ich konsekwencję dla rozumienia procesów kognitywnych, * zna ograniczenia swojej wiedzy, odróżnia opinie od dobrze udokumentowanych faktów, * potrafi krytycznie podejść do własnych pomysłów i opinii, * rozumie potrzebę dalszego kształcenia i niebezpieczeństwa zbytniej pewności co do własnych opinii, * poszerza swoją wiedzę na interesujące go tematy poruszane na zajęciach, w tym zastosowania kognitywistyki, * ma świadomość konieczności popularyzowania wiedzy z zakresu kognitywistyki i wykorzystywania jej w pracy zawodowej, * jest uwrażliwiony na kwestie etyczne związane z wykonywaniem badań doświadczalnych i ich błędnych interpretacji, efekty prowadzące do irracjonalnych form myślenia lub związanych z nieuczciwością prezentacji wyników. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_K01, K_K02, K_K03, K_U08, K_U09, K_U11 |
Metody dydaktyczne: | * Wykład konwersatoryjny/problemowy, * przed każdym wykładem czytanie notatek, * streszczanie, komentowanie i zadawanie pytań na stronach Wiki w oparciu o notatki do nadchodzącego wykładu, * ocena komentarzy każdego studenta przed każdym z wykładów, * wzajemne interakcje i dyskusja między studentami w oparciu o ich własne komentarze, * w czasie wykładu dyskusja i odpowiedzi na pytania zadane na stronach Wiki. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Skrócony opis: |
"Wstęp do kognitywistyki" to roczny wykład wstępny, przeznaczony dla kierunku "Kognitywistyka" ale traktuję go jako wykład otwarty, dostępny dla studentów wszystkich kierunków. Pierwszy semestr jest ogólnym wstępem dotyczącym natury umysłów, a drugi semestr dotyczy głównie zagaadnień mózg-umysł-zachowanie, czyli neuropsychologii behawioralnej oraz modeli działania mózgu. |
Pełny opis: |
"Wstęp do kognitywistyki" to roczny wykład wstępny, przeznaczony dla kierunku "Kognitywistyka" ale traktuję go jako wykład otwarty, dostępny dla studentów wszystkich kierunków. Pierwszy semestr jest ogólnym wstępem dotyczącym natury umysłów, a drugi semestr dotyczy głównie zagadnień mózg-umysł-zachowanie, czyli neuropsychologii behawioralnej oraz modeli działania mózgu. Część I. Natura umysłów. 1. Kognitywistyka jako nauka, czego się spodziewać po zrozumieniu umysłu. 2 g. 2. Historia umysłu: mity, historia koncepcji dotyczących natury umysłu. 3 g. 3. Folklor umysłu, zjawiska paranormalne, pseudowyjaśnienia i teorie, prowadzące na manowce. 3 g 4. Filozofia umysłu z punktu widzenia nauki: od starożytnych Greków do XX wieku, filozofia kognitywna i neurofilozofia. 8 g 5. Umysł i ewolucja: kosmiczny kalendarz, umysł zwierząt, możliwości umysłowe naczelnych. 4g 6. Paleoantropologia umysłu, ewolucja człowieka, socjobiologia. 5 g 7. Mózg i umysł: geny i mózgi: biologia ewolucyjna, złożoność informacji genetycznej. 5 g Część II. Mózg, umysł i zachowanie. 8. Podstawy anatomii mózgu, metody badania pracy mózgu, lokalizacja funkcji psychicznych. 4 g 9. Działanie mózgu: najprostsze teorie. 4 g 10. Homeostaza i pień mózgu. 2 g 11. Kontrola organizmu, emocje i napędy. 4 g 12. Modularna budowa kory mózgu i analiza danych zmysłowych, percepcja i ruch. 6 g 13. Pamięć, rodzaje i modele. 4 g 14. Wyższe czynności psychiczne: mowa, myślenie, inteligencja, wola, jaźń. 6 g 15. Mózg i świadomość. 2 g |
Literatura: |
Anderson John R. Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. WSiP 1998. Bremer J, Osoba – fikcja czy rzeczywistość? Tożsamość i jedność Ja w świetle badań neurologicznych Kraków: Aureus, 2008 Crick Francis, Zdumiewająca hipoteza. Prószyński i S-ka, Warszawa 1997 Górska T, Grabowska A, Zagrodzka J, red, Mózg a zachowanie. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1997 Jaśkowski P, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Wizja Press IT, Warszawa 2009 Jodzio K (red), Neuronalny świat umysłu, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005 Lindsay P. H., Norman D.A. Procesy przetwarzania informacji u człowieka. Warszawa: PWN. 1995 Maruszewski T., Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, GWP Warszawa 2001 Milner D.A, Goodale M.A., Mózg wzrokowy w działaniu. Wyd. Naukowe PWN, Seria: Biblioteka Psychologii Współczesnej, 2008 Sadowski B, Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006. Wróbel A, Kasicki S, red. Zobaczyć myśl. Badania czynności mózgu. |
Efekty uczenia się: |
Rozumienie celów i interdyscyplinarnych metod badań kognitywnych, rozumienie pojęć filozoficznych i terminologii kognitywistyki dotyczących umysłu, rozumienie podstawowych procesów poznawczych, relacji mózg-umysł, zdolność do opisywania procesów poznawczych w kategoriach przepływu informacji, zrozumienie zaburzeń pracy umysłu i możliwości rehabilitacji, kompromisów pomiędzy stabilnością i plastycznością na różnym poziomie (od synaps do społeczeństw), umiejętność krytycznej oceny informacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin roczny, składający się z dwóch części. Warunkiem zaliczenia na stopień I semestru jest uzyskanie połowy z maksymalnej liczby 120 punktów za oceny komentarzy i pytań do wykładów w danym semestrze. Warunkiem dopuszczenia do końcowego egzaminu jest uzyskanie połowy z maksymalnej liczby 120 punktów za oceny komentarzy i pytań do wykładów w I jak i w II semestrze. Kryteria oceniania: skala ocen z egzaminu na koniec roku: (punkty,ocena) = (>220;5), (>210;5-), (>200;4+), (>180;4), (>170;4-), (>160,3+), (>130;3), (>120;3-), poniżej 120 punktów ocena 2. Dodatkowo jest premia za uzyskanie 180 lub więcej punktów za komentarze z obu semestrów: dla 210-240 punktów to dodatkowe 30 punktów, a wynik w przedziale 180-210 punktów to dodatkowe 20 punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie planowane |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzisław Duch | |
Prowadzący grup: | Włodzisław Duch | |
Strona przedmiotu: | https://www.is.umk.pl/~duch/Wyklady/Kog_plan.html | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w podstawowych informacjach |
|
Pełny opis: |
Jak w podstawowych informacjach |
|
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone za pomocą platformy Moodle, na której zamieszczono materiały dydaktyczne, a studenci wpisywali komentarze po każdym wykładzie, za które dostawali punkty stanowiące podstawę oceny. Wykłady i odpowiedzi na pytania z komentarzy na platformie Webex. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzisław Duch | |
Prowadzący grup: | Włodzisław Duch | |
Strona przedmiotu: | https://www.is.umk.pl/~duch/Wyklady/Kog_plan.html | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w podstawowych informacjach |
|
Pełny opis: |
Jak w podstawowych informacjach |
|
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone za pomocą platformy Moodle, na której zamieszczono materiały dydaktyczne, a studenci wpisywali komentarze po każdym wykładzie, za które dostawali punkty stanowiące podstawę oceny. Wykłady i odpowiedzi na pytania z komentarzy na platformie Webex. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzisław Duch | |
Prowadzący grup: | Włodzisław Duch | |
Strona przedmiotu: | https://www.is.umk.pl/~duch/Wyklady/Kog_plan.html | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w podstawowych informacjach |
|
Pełny opis: |
Jak w podstawowych informacjach |
|
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone za pomocą platformy Moodle, na której zamieszczono materiały dydaktyczne, a studenci wpisywali komentarze po każdym wykładzie, za które dostawali punkty stanowiące podstawę oceny. Wykłady i odpowiedzi na pytania z komentarzy na platformie Webex. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.