Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Edukacja informacyjno-komunikacyjna (Zarządzanie informacją)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-ZIB-EI-2Z-ZI-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja informacyjno-komunikacyjna (Zarządzanie informacją)
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Zarządzanie informacją i bibliologia II rok s2 - specjalności
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student przed rozpoczęciem kursu powinien posiadać podstawowe umiejętności wykorzystywania platformy e-learningowej (Moodle) oraz przygotowywania prezentacji.

Całkowity nakład pracy studenta:

- uczestnictwo i aktywność w zajęciach (w tym e-learningowych) - 30 godzin (1 ECTS);

- przygotowanie i prezentacja projektu zespołowego - 60 godzin (2 ECTS);

- przygotowanie i prezentacja referatu - 30 godzin (1 ECTS);

- przygotowanie do egzaminu pisemnego - 60 godzin (2 ECTS).

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W03 (efekt kierunkowy). Student:

(W1) - rozumie na czym polega information literacy,

(W2) - zna i rozumie terminologię dotyczącą edukacji informacyjnej,

(W3) - zna metodologię badawczą stosowaną w badaniach nad zjawiskiem information literacy.


K_W04 (efekt kierunkowy). Student:

(W4) - zna podstawowe cechy społeczeństwa informacji i wiedzy i ma świadomość wynikającej z nich konieczności prowadzenia edukacji informacyjno-komunikacyjnej.


K_W09 (efekt kierunkowy). Student:

(W5) - zna różne koncepcje information literacy;

(W6) - orientuje się w edukacyjnych działaniach bibliotek różnego typu i zna wybrane projekty w zakresie information litearcy.


K_W10 (efekt kierunkowy). Student:

(W7) - rozumie powiązania bibliologii i nauki o informacji z naukami społecznymi i pedagogiką.


K_W11 (efekt kierunkowy). Student:

(W8) - rozumie wpływ rozwoju źródeł informacji na formę i zawartość szkoleń z zakresu edukacji informacyjno-komunikacyjnej.


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U10 (efekt kierunkowy). Student:

(U1) - potrafi wyszukać informację pochodzącą z różnych źródeł, krytycznie ją ocenić i wykorzystać;

(U2) - potrafi przygotować projekt zajęć z zakresu edukacji informacyjnej;

(U3) - potrafi wykorzystać technologię informacyjną do przygotowania zajęć z zakresu edukacji informacyjno-komunikacyjnej;

(U4) - potrafi pracować w zespole na rzecz popularyzacji edukacji informacyjno-komunikacyjnej.


K_U15 (efekt kierunkowy). Student:

(U5) - potrafi interpretować standardy dotyczące kształcenia z zakresu edukacji informacyjnej;

(U6) - potrafi zastosować standardy z zakresu information literacy do stworzenia oryginalnego projektu zajęć z zakresu edukacji informacyjno-komunikacyjnej.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 (efekt kierunkowy). Student:

(K1) - ma świadomość konieczności kształcenia ustawicznego i autoedukacji w społeczeństwie informacyjnym;

(K2) - ma świadomość posiadania kompetencji informacyjnych koniecznych do realizowania procesu kształcenia ustawicznego.


K_K03 (efekt kierunkowy). Student:

(K3) - ma świadomość wagi edukacji informacyjno-komunikacyjnej w społeczeństwie informacyjnym/wiedzy;

(K4)- ma świadomość znaczącej roli bibliotek i ośrodków informacji w świadczeniu usług z zakresu edukacji informacyjno-komunikacyjnej.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- projektu
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaje zaprezentowana tematyka kształcenia użytkowników informacji w Polsce i na świecie. Jedną z form coraz częściej wykorzystywaną do realizacji szkoleń z zakresu information literacy staje się e-learning. Przygotowanie do stworzenia tego typu oferty jest jednym z celów zajęć.

Pełny opis:

Edukacja informacyjno-komunikacyjna to zespół zagadnień wiążących się z szeroko pojmowaną edukacją użytkowników informacji. W ramach przedmiotu zostanie krótko przedstawiona historia i rozwój tego typu działań – zarówno w Polsce jak i na świecie. Ponadto zostanie dokładnie scharakteryzowana koncepcja information literacy, która jest ściśle związana z edukacją informacyjno-komunikacyjną. Zostaną przedstawione próby jej definicji, działania organizacji bibliotekarskich z nią związane, propozycje standardów dotyczących kształcenia w zakresie edukacji informacyjnej. W ramach zajęć studenci będą mogli także przyjrzeć się różnym inicjatywom szkoleniowym z zakresu information literacy realizowanych online. Sami również będą mieli okazję przygotować projekt związany z kształceniem użytkowników informacji.

Literatura:

 25. Jubileuszowa Konferencja Problemowa Bibliotek Medycznych: Kształcenie użytkowników naukowej informacji medycznej – koncepcje i doświadczenia Lublin-Kazimierz Dolny, 12-14 czerwca 2006 roku [online]. 2006. Tryb dostępu: http://www.ebib.info/publikacje/matkonf/25kpbm/

 American Library Association Presidential Committe on Information Literacy Statement [online]. 1989 tryb dostępu: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlpubs/whitepapers/presidential.htm

 Batorowska H., Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji, Warszawa 2009

 Batorowska H., Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej, Warszawa 2013

 Bruce Ch., Seven Faces of Information Literacy. Towards inviting students into new experiences [online]2003, Dostępny w: http://www.bestlibrary.org/digital/files/bruce.pdf

 Cyran K, Gościk M., nauczanie kompetencji informacyjnych na przykładzie praktyk stosowanych w Docklands Library University of East London, Zagadnienia Informacji naukowej 2012, z. 2

 Derfert-Wolf L., Information literacy - koncepcje i nauczanie umiejętności informacyjnych W: Biuletyn EBIB [online]. 2005 nr 1 (62). Dostępny w World Wide Web: http://ebib.oss.wroc.pl/2005/62/derfert.php

 Drzewiecki M., Edukacja biblioteczna i informacyjna w polskich szkołach, Warszawa 2005

 E-learning wyzwaniem dla bibliotek (red. B. Boryczka), Warszawa 2009

 E-learning – nowe aspekty (red. B. Boryczka), Warszawa 2011

 Information Literacy Competency Standards for Higher Education [online]. 2000, tryb dostępu: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/standards.pdf

 Information skills in higher education: a SCONUL position paper. Prepared by the Information Skills Task Force, on behalf of SCONUL. [online] 1999, http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/papers/Seven_pillars2.pdf

 Jak kształcić umiejętności informacyjne (Information Literacy) u uczniów? (Kurs doskonalący) W: Scholaris Dostępny w: http://scholaris.pl/cms/index.php/resources/Jak_kszta%C5%82ci%C4%87_umiej%C4%99tno%C5%9Bci_informacyjne.html

 Jasiewicz J., Kompetencje informacyjne młodzieży, Warszawa 2012

 Jasiewicz J, Zachowania informacyjne młodzieży a elementy edukacji informacyjnej w Polsce, Przegląd Biblioteczny 2011, z. 3

 Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych [online] 2012. Dostępny w WWW: http://nowoczesnapolska.org.pl/wp-content/uploads/2012/05/Zaznaczenie_031.png

 Kurkowska E. J., Information literacy - problemy terminologiczne, Toruńskie Studia Bibliologiczne 2008, nr 1 (1)

 Kurkowska E.J., Alfabetyzacja informacyjna w formie e-learningu w wybranych europejskich bibliotekach akademickich W: Biuletyn EBIB [online] 2009 nr 4 (104), tryb dostępu: http://www.ebib.info/2009/104/a.php?kurkowska

 Kurkowska E.J., Standardy i modele kształcenia umiejętności informacyjnych w szkolnictwie wyższym. Cz. 1: Modele i standardy o zasięgu międzynarodowym, Toruńskie Studia Bibliologiczne 2010 nr 2 (5)

 Kurkowska E.J., Standardy i modele kształcenia umiejętności informacyjnych w szkolnictwie wyższym. Cz. Wybrane modele i standardy europejskie, Toruńskie Studia Bibliologiczne 2011 nr 1 (6)

 Kurkowska E. J., Edukacja informacyjna w bibliotekach, Warszawa 2012

 Lau J., Kompetencje informacyjne w procesie uczenia sie przez całe życie. Wytyczne [online] 2011, http://www.ifla.org/files/information-literacy/publications/Wytyczne.pdf lub Guidelines on Information literacy for lifelong learning. IFLA [online] 2006, http://www.ifla.org/files/information-literacy/publications/ifla-guidelines-en.pdf

 Maciejewska Ł., Urbańczyk B., Kształcenie użytkowników informacji elektronicznej – kursy ogólnopolskie organizowane przez biblioteke politechniki wrocławskiej W: e-Publikacje Instytutu INiB, Uniwersytet Jagielloński. (red. M. Kocójowa) [online] Nr 2. E-WŁACZENIE CZY E-WYOBCOWANIE? 2006, http://www.inib.uj.edu.pl/wyd_iinb/s3_z2/maciejewska-n.pdf

 Nalewajka L., Dydaktyka w bibliotece akademickiej. Analiza potrzeb i możliwych zmian, Przegląd Biblioteczny 2013, z. 1, s. 19 - 32

 Piotrowska R., Edukacja informacyjna w polskiej szkole, Warszawa 2011

 Piotrowska R. Organizacje i periodyki popularyzujące idee information literacy, Przegląd Biblioteczny 2012, z. 2

 Próchnicka M., Information literacy. Sztuka wyzwolona XXI wieku, Dostępny: http://www.erasmus.org.pl/s/p/artykuly/29/292/MPR_information_literacy_190609.pdf

 The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy [online] 2011, http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/publications/coremodel.pdf

 Virkus, Sirje, Information literacy in Europe: a literature review. http://informationr.net/ir/8-4/paper159.html

 Webber, Sheila, Information Literacy in Higher Education [online], tryb dostępu: http://dis.shef.ac.uk/sheila/webber-sl-06.pdf

 Webber, Sheila; Johnston, Bill, Information literacy in the curriculum: selected findings from a phenomenographic study of UK conceptions of, and pedagogy for, information literacy. [online] tryb dostepu: http://dis.shef.ac.uk/sheila/literacy/webber-johnston-isl.pdf

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacji wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie zajęć służą:

- uczestnictwo i aktywność w zajęciach dydaktycznych - K1, K2, K3, K4

- przygotowanie i prezentacja projektów zespołowych - U2, U3, U4, U5, U6 (Przygotowanie projektu kursu e-learningowego z zakresu edukacji informacyjnej.)

- przygotowanie i prezentacja referatu - W6, U1, U3, K4 (Studenci przygotowują referat w formie prezentacji i tekstu wraz z listą wykorzystanej literatury. Ocenie podlega zarówno zawartość merytoryczna, jak i sposób prezentacji.)

- egzamin pisemny - W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8 (Aby otrzymać ocenę pozytywną z należy uzyskać co najmniej połowę punktów.)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)