Edukacja informacyjno-komunikacyjna (Zarządzanie informacją)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-ZIB-EI-2Z-ZI-s2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja informacyjno-komunikacyjna (Zarządzanie informacją) |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Zarządzanie informacją i bibliologia II rok s2 - specjalności |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przed rozpoczęciem kursu powinien posiadać podstawowe umiejętności wykorzystywania platformy e-learningowej (Moodle) oraz przygotowywania prezentacji. |
Całkowity nakład pracy studenta: | - uczestnictwo i aktywność w zajęciach (w tym e-learningowych) - 30 godzin (1 ECTS); - przygotowanie i prezentacja projektu zespołowego - 60 godzin (2 ECTS); - przygotowanie i prezentacja referatu - 30 godzin (1 ECTS); - przygotowanie do egzaminu pisemnego - 60 godzin (2 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 (efekt kierunkowy). Student: (W1) - rozumie na czym polega information literacy, (W2) - zna i rozumie terminologię dotyczącą edukacji informacyjnej, (W3) - zna metodologię badawczą stosowaną w badaniach nad zjawiskiem information literacy. K_W04 (efekt kierunkowy). Student: (W4) - zna podstawowe cechy społeczeństwa informacji i wiedzy i ma świadomość wynikającej z nich konieczności prowadzenia edukacji informacyjno-komunikacyjnej. K_W09 (efekt kierunkowy). Student: (W5) - zna różne koncepcje information literacy; (W6) - orientuje się w edukacyjnych działaniach bibliotek różnego typu i zna wybrane projekty w zakresie information litearcy. K_W10 (efekt kierunkowy). Student: (W7) - rozumie powiązania bibliologii i nauki o informacji z naukami społecznymi i pedagogiką. K_W11 (efekt kierunkowy). Student: (W8) - rozumie wpływ rozwoju źródeł informacji na formę i zawartość szkoleń z zakresu edukacji informacyjno-komunikacyjnej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U10 (efekt kierunkowy). Student: (U1) - potrafi wyszukać informację pochodzącą z różnych źródeł, krytycznie ją ocenić i wykorzystać; (U2) - potrafi przygotować projekt zajęć z zakresu edukacji informacyjnej; (U3) - potrafi wykorzystać technologię informacyjną do przygotowania zajęć z zakresu edukacji informacyjno-komunikacyjnej; (U4) - potrafi pracować w zespole na rzecz popularyzacji edukacji informacyjno-komunikacyjnej. K_U15 (efekt kierunkowy). Student: (U5) - potrafi interpretować standardy dotyczące kształcenia z zakresu edukacji informacyjnej; (U6) - potrafi zastosować standardy z zakresu information literacy do stworzenia oryginalnego projektu zajęć z zakresu edukacji informacyjno-komunikacyjnej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 (efekt kierunkowy). Student: (K1) - ma świadomość konieczności kształcenia ustawicznego i autoedukacji w społeczeństwie informacyjnym; (K2) - ma świadomość posiadania kompetencji informacyjnych koniecznych do realizowania procesu kształcenia ustawicznego. K_K03 (efekt kierunkowy). Student: (K3) - ma świadomość wagi edukacji informacyjno-komunikacyjnej w społeczeństwie informacyjnym/wiedzy; (K4)- ma świadomość znaczącej roli bibliotek i ośrodków informacji w świadczeniu usług z zakresu edukacji informacyjno-komunikacyjnej. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaje zaprezentowana tematyka kształcenia użytkowników informacji w Polsce i na świecie. Jedną z form coraz częściej wykorzystywaną do realizacji szkoleń z zakresu information literacy staje się e-learning. Przygotowanie do stworzenia tego typu oferty jest jednym z celów zajęć. |
Pełny opis: |
Edukacja informacyjno-komunikacyjna to zespół zagadnień wiążących się z szeroko pojmowaną edukacją użytkowników informacji. W ramach przedmiotu zostanie krótko przedstawiona historia i rozwój tego typu działań – zarówno w Polsce jak i na świecie. Ponadto zostanie dokładnie scharakteryzowana koncepcja information literacy, która jest ściśle związana z edukacją informacyjno-komunikacyjną. Zostaną przedstawione próby jej definicji, działania organizacji bibliotekarskich z nią związane, propozycje standardów dotyczących kształcenia w zakresie edukacji informacyjnej. W ramach zajęć studenci będą mogli także przyjrzeć się różnym inicjatywom szkoleniowym z zakresu information literacy realizowanych online. Sami również będą mieli okazję przygotować projekt związany z kształceniem użytkowników informacji. |
Literatura: |
25. Jubileuszowa Konferencja Problemowa Bibliotek Medycznych: Kształcenie użytkowników naukowej informacji medycznej – koncepcje i doświadczenia Lublin-Kazimierz Dolny, 12-14 czerwca 2006 roku [online]. 2006. Tryb dostępu: http://www.ebib.info/publikacje/matkonf/25kpbm/ American Library Association Presidential Committe on Information Literacy Statement [online]. 1989 tryb dostępu: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlpubs/whitepapers/presidential.htm Batorowska H., Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji, Warszawa 2009 Batorowska H., Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej, Warszawa 2013 Bruce Ch., Seven Faces of Information Literacy. Towards inviting students into new experiences [online]2003, Dostępny w: http://www.bestlibrary.org/digital/files/bruce.pdf Cyran K, Gościk M., nauczanie kompetencji informacyjnych na przykładzie praktyk stosowanych w Docklands Library University of East London, Zagadnienia Informacji naukowej 2012, z. 2 Derfert-Wolf L., Information literacy - koncepcje i nauczanie umiejętności informacyjnych W: Biuletyn EBIB [online]. 2005 nr 1 (62). Dostępny w World Wide Web: http://ebib.oss.wroc.pl/2005/62/derfert.php Drzewiecki M., Edukacja biblioteczna i informacyjna w polskich szkołach, Warszawa 2005 E-learning wyzwaniem dla bibliotek (red. B. Boryczka), Warszawa 2009 E-learning – nowe aspekty (red. B. Boryczka), Warszawa 2011 Information Literacy Competency Standards for Higher Education [online]. 2000, tryb dostępu: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/standards.pdf Information skills in higher education: a SCONUL position paper. Prepared by the Information Skills Task Force, on behalf of SCONUL. [online] 1999, http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/papers/Seven_pillars2.pdf Jak kształcić umiejętności informacyjne (Information Literacy) u uczniów? (Kurs doskonalący) W: Scholaris Dostępny w: http://scholaris.pl/cms/index.php/resources/Jak_kszta%C5%82ci%C4%87_umiej%C4%99tno%C5%9Bci_informacyjne.html Jasiewicz J., Kompetencje informacyjne młodzieży, Warszawa 2012 Jasiewicz J, Zachowania informacyjne młodzieży a elementy edukacji informacyjnej w Polsce, Przegląd Biblioteczny 2011, z. 3 Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych [online] 2012. Dostępny w WWW: http://nowoczesnapolska.org.pl/wp-content/uploads/2012/05/Zaznaczenie_031.png Kurkowska E. J., Information literacy - problemy terminologiczne, Toruńskie Studia Bibliologiczne 2008, nr 1 (1) Kurkowska E.J., Alfabetyzacja informacyjna w formie e-learningu w wybranych europejskich bibliotekach akademickich W: Biuletyn EBIB [online] 2009 nr 4 (104), tryb dostępu: http://www.ebib.info/2009/104/a.php?kurkowska Kurkowska E.J., Standardy i modele kształcenia umiejętności informacyjnych w szkolnictwie wyższym. Cz. 1: Modele i standardy o zasięgu międzynarodowym, Toruńskie Studia Bibliologiczne 2010 nr 2 (5) Kurkowska E.J., Standardy i modele kształcenia umiejętności informacyjnych w szkolnictwie wyższym. Cz. Wybrane modele i standardy europejskie, Toruńskie Studia Bibliologiczne 2011 nr 1 (6) Kurkowska E. J., Edukacja informacyjna w bibliotekach, Warszawa 2012 Lau J., Kompetencje informacyjne w procesie uczenia sie przez całe życie. Wytyczne [online] 2011, http://www.ifla.org/files/information-literacy/publications/Wytyczne.pdf lub Guidelines on Information literacy for lifelong learning. IFLA [online] 2006, http://www.ifla.org/files/information-literacy/publications/ifla-guidelines-en.pdf Maciejewska Ł., Urbańczyk B., Kształcenie użytkowników informacji elektronicznej – kursy ogólnopolskie organizowane przez biblioteke politechniki wrocławskiej W: e-Publikacje Instytutu INiB, Uniwersytet Jagielloński. (red. M. Kocójowa) [online] Nr 2. E-WŁACZENIE CZY E-WYOBCOWANIE? 2006, http://www.inib.uj.edu.pl/wyd_iinb/s3_z2/maciejewska-n.pdf Nalewajka L., Dydaktyka w bibliotece akademickiej. Analiza potrzeb i możliwych zmian, Przegląd Biblioteczny 2013, z. 1, s. 19 - 32 Piotrowska R., Edukacja informacyjna w polskiej szkole, Warszawa 2011 Piotrowska R. Organizacje i periodyki popularyzujące idee information literacy, Przegląd Biblioteczny 2012, z. 2 Próchnicka M., Information literacy. Sztuka wyzwolona XXI wieku, Dostępny: http://www.erasmus.org.pl/s/p/artykuly/29/292/MPR_information_literacy_190609.pdf The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy [online] 2011, http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/publications/coremodel.pdf Virkus, Sirje, Information literacy in Europe: a literature review. http://informationr.net/ir/8-4/paper159.html Webber, Sheila, Information Literacy in Higher Education [online], tryb dostępu: http://dis.shef.ac.uk/sheila/webber-sl-06.pdf Webber, Sheila; Johnston, Bill, Information literacy in the curriculum: selected findings from a phenomenographic study of UK conceptions of, and pedagogy for, information literacy. [online] tryb dostepu: http://dis.shef.ac.uk/sheila/literacy/webber-johnston-isl.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacji wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie zajęć służą: - uczestnictwo i aktywność w zajęciach dydaktycznych - K1, K2, K3, K4 - przygotowanie i prezentacja projektów zespołowych - U2, U3, U4, U5, U6 (Przygotowanie projektu kursu e-learningowego z zakresu edukacji informacyjnej.) - przygotowanie i prezentacja referatu - W6, U1, U3, K4 (Studenci przygotowują referat w formie prezentacji i tekstu wraz z listą wykorzystanej literatury. Ocenie podlega zarówno zawartość merytoryczna, jak i sposób prezentacji.) - egzamin pisemny - W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8 (Aby otrzymać ocenę pozytywną z należy uzyskać co najmniej połowę punktów.) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.