Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Media dla osób niepełnosprawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-ZIB-MON-2-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Media dla osób niepełnosprawnych
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Zarządzanie informacją i bibliologia II rok s 2 - sem. zim.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak wymagań wstępnych

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy wynosi:

- godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godz.): 30 h/ 1 punkt ECTS

- praca indywidualna studenta/tki (przygotowanie do zajęć i kolowkwium): 60 h/ 2 punkty ECTS

Razem: 90 h, 3 punktów ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Student wie o możliwościach i ograniczeniach technologii komunikacyjno-nformacyjnych.

Student zna metody pomocy w dostępie do informacji dla studentów niepełnosprawnych.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi analizować i tworzyć różne rodzaje dokumentów elektronicznych.

Student potrafi określić procesy i zjawiska organizacyjne w środowisku.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student ma świadomość barier w dostępie do informacji.

Student ma świadomość ciągłego rozwoju technologii informatycznych oraz

potrzeby jej uzupełniania (w szczególności wykorzystywanych w bibliotekach).

Student ma świadomość roli książki i prasy w społeczeństwie.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi na zróżnicowanie współczesnego społeczeństwa, którego częścią są osoby z niepełnosprawnością. W społeczeństwie informacyjnym cenny towarem jest informacja. Zostaną przedstawione bariery na jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością w korzystaniu z informacji. Studenci zapoznają się z adresowanymi do tej grupy formatami dokumentów, technologiami informacyjno-komunikacyjnymi oraz usługami informacyjnymi

Pełny opis:

Członkowie społeczeństwa informacyjnego, w tym osoby z niepełnosprawnością mają prawo do korzystania z informacji.

Konwersatorium ma za zadanie przedstawienie barier w dostępie do standardowych form przekazu treści na jakie napotykają osoby

niepełnosprawne i w wieku senioralnym. Następnie omawiane są specjalne formaty dokumentów, z których korzystają osoby

niepełnosprawne. Prezentowane są wydawnictwa brajlowskie, materiały large print, tzw. twin-vision books, audiobooki, materiały łatwe w

czytaniu, książki ze znakami języka migowego. Ponadto w trakcie zajęć omawiana jest technologia audiodeskrypcji, z której korzystają

osoby niewidome oraz filmy z podpisami u dołu ekranu dla niesłyszących. W ostatnich dwudziestu latach nastąpił gwałtowny rozwój

technologii informacyjno-komunikacyjnych, które pozwoliły osobom niepełnosprawnym, chorym, w wieku senioralnym, o ograniczonych

kompetencjach czytelniczych na samodzielny dostęp do informacji. Dlatego na zajęciach prezentowane są najważniejsze technologie

informacyjno-komunikacyjne umożliwiające samodzielny dostęp do informacji. Omawiane zatem są takie urządzenia jak monitory

brajlowskie, syntezatory mowy, powiększalniki ekranowe, lupy, programy powiększające znaki na ekranie, programy udźwiękawiające i

ubrajlawiające, alternatywne myszy i klawiatury

Literatura:

Literatura wymagana:

1.Czajkowski F., Rola czytania i materiałów czytelniczych w rehabilitacji osób z niesprawnościami, Acta Universitatis Nicolai Copernici.

Bibliologia II–III, Toruń 1998, s. 611–631.

2. Czerwińska M., Pismo i książka w systemie L. Braille’a w Polsce: historia i funkcje rewalidacyjne, Warszawa: SBP 1999.

3. Fedorowicz M., Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych. Zarys dziejów - formy - obieg społeczny, Toruń:

Wydawnictwo UMK, 2002.

4. Fedorowicz M., Człowiek niepełnosprawny w bibliotece publicznej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010.

5. Fedorowicz-Kruszewska, Cyrklaff M., Media w środowisku osób zagrożonych społecznym wykluczeniem, Toruń: Wydawnictwo WSB,

2016.

5. Woźniczka-Paruzel B, Bibliotekarz w środowisku osób niepełnosprawnych, [w:] Bibliotekarz: uniwersalność i innowacyjność profesji,

red. K. Domańska, B. Iwańska-Cieślik, Z. Kropidłowski, P. Marzec, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2009, s.

169-184.

6. Woźniczka-Paruzel B., Osoby z niepełnosprawnościami czytelniczymi w bibliotece - sygnalizacja problemu, "Acta Universitatis Nicolai

Copernici. Bibliologia" IV, Toruń 2000, s. 405-423.

7. Zybert E. B., Praca w środowisku niepełnosprawnych, [w:] Biblioteka w otoczeniu społecznym, red. E. B. Zybert, Warszawa:

Wydawnictwo SBP, 2000, s. 96–122.

Literatura zalecana:

1. Czerwińska M., Dostęp do informacji osób z niepełnosprawnością wzroku – od Braille’a do DAISY. Refleksje użytkownika, [w:] Technologie informatyczne w służbie osób niepełnosprawnych, red. R. Klaus, Gorzów Wielkopolski: Wyższa Informatyczna Szkoła

Zawodowa, 2007, s. 93–102.

2. Guidelines for easy-to-read materials [online] The Hague: IFLA Headquarters 2010 [dostęp: 5 czerwca 2011]. Dostępny w World Wide

Web:http://www.ifla.org/files/hq/publications/professional-report/120.pdf.

3. Irvall B., Nielsen G. S., Access to libraries for persons with disabilities – checklist [online], The Hague 2005 [dostęp: 1 maja 2010].

Dostępny w World Wide Web: http://archive.ifla.org/VII/s9/nd1/iflapr-89e.pdf.

4. Majewski T., Psychologia niewidomych i niedowidzących, Warszawa: PWN, 1983.

5. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1998

6. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2001.

7. Studenci niewidomi i słabowidzący – poradnik dla wyższych uczelni. Prawo autorskie – dozwolony użytek utworów, red. A.

Waszkielewicz, A. Przednowek, Kraków: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego 2007,

8. Walter N., Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- wykonanie pracy zaliczeniowej grupowej: prezentacji (pisemna i ustna przedstawiana podczas zajęć) - 30%

- test - 70%

Ocena końcowa zostanie wystawiona zgodnie z poniższymi kryteriami:

- ocena prezentacji według następujących kryteriów: wyczerpanie tematu, poprawność merytoryczna, atrakcyjność prezentacji, poprawność językowa, różnorodność wykorzystanych opracowań i źródeł - 30%

- ocena z testu końcowego - 70%

Bdb – obecność na zajęciach, spełnienie wymienionych kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 90% (włącznie) - do 100%

Db.+ - obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie)

Db – obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie)

Dst.+ - obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie)

Dst. – obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów, w dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 45% (włącznie) - do 60% (wyłącznie)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)