Media dla osób niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-ZIB-MON-2-s2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Media dla osób niepełnosprawnych |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Zarządzanie informacją i bibliologia II rok s 2 - sem. zim. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy wynosi: - godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godz.): 30 h/ 1 punkt ECTS - praca indywidualna studenta/tki (przygotowanie do zajęć i kolowkwium): 60 h/ 2 punkty ECTS Razem: 90 h, 3 punktów ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student wie o możliwościach i ograniczeniach technologii komunikacyjno-nformacyjnych. Student zna metody pomocy w dostępie do informacji dla studentów niepełnosprawnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi analizować i tworzyć różne rodzaje dokumentów elektronicznych. Student potrafi określić procesy i zjawiska organizacyjne w środowisku. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student ma świadomość barier w dostępie do informacji. Student ma świadomość ciągłego rozwoju technologii informatycznych oraz potrzeby jej uzupełniania (w szczególności wykorzystywanych w bibliotekach). Student ma świadomość roli książki i prasy w społeczeństwie. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi na zróżnicowanie współczesnego społeczeństwa, którego częścią są osoby z niepełnosprawnością. W społeczeństwie informacyjnym cenny towarem jest informacja. Zostaną przedstawione bariery na jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością w korzystaniu z informacji. Studenci zapoznają się z adresowanymi do tej grupy formatami dokumentów, technologiami informacyjno-komunikacyjnymi oraz usługami informacyjnymi |
Pełny opis: |
Członkowie społeczeństwa informacyjnego, w tym osoby z niepełnosprawnością mają prawo do korzystania z informacji. Konwersatorium ma za zadanie przedstawienie barier w dostępie do standardowych form przekazu treści na jakie napotykają osoby niepełnosprawne i w wieku senioralnym. Następnie omawiane są specjalne formaty dokumentów, z których korzystają osoby niepełnosprawne. Prezentowane są wydawnictwa brajlowskie, materiały large print, tzw. twin-vision books, audiobooki, materiały łatwe w czytaniu, książki ze znakami języka migowego. Ponadto w trakcie zajęć omawiana jest technologia audiodeskrypcji, z której korzystają osoby niewidome oraz filmy z podpisami u dołu ekranu dla niesłyszących. W ostatnich dwudziestu latach nastąpił gwałtowny rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych, które pozwoliły osobom niepełnosprawnym, chorym, w wieku senioralnym, o ograniczonych kompetencjach czytelniczych na samodzielny dostęp do informacji. Dlatego na zajęciach prezentowane są najważniejsze technologie informacyjno-komunikacyjne umożliwiające samodzielny dostęp do informacji. Omawiane zatem są takie urządzenia jak monitory brajlowskie, syntezatory mowy, powiększalniki ekranowe, lupy, programy powiększające znaki na ekranie, programy udźwiękawiające i ubrajlawiające, alternatywne myszy i klawiatury |
Literatura: |
Literatura wymagana: 1.Czajkowski F., Rola czytania i materiałów czytelniczych w rehabilitacji osób z niesprawnościami, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Bibliologia II–III, Toruń 1998, s. 611–631. 2. Czerwińska M., Pismo i książka w systemie L. Braille’a w Polsce: historia i funkcje rewalidacyjne, Warszawa: SBP 1999. 3. Fedorowicz M., Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych. Zarys dziejów - formy - obieg społeczny, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2002. 4. Fedorowicz M., Człowiek niepełnosprawny w bibliotece publicznej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010. 5. Fedorowicz-Kruszewska, Cyrklaff M., Media w środowisku osób zagrożonych społecznym wykluczeniem, Toruń: Wydawnictwo WSB, 2016. 5. Woźniczka-Paruzel B, Bibliotekarz w środowisku osób niepełnosprawnych, [w:] Bibliotekarz: uniwersalność i innowacyjność profesji, red. K. Domańska, B. Iwańska-Cieślik, Z. Kropidłowski, P. Marzec, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2009, s. 169-184. 6. Woźniczka-Paruzel B., Osoby z niepełnosprawnościami czytelniczymi w bibliotece - sygnalizacja problemu, "Acta Universitatis Nicolai Copernici. Bibliologia" IV, Toruń 2000, s. 405-423. 7. Zybert E. B., Praca w środowisku niepełnosprawnych, [w:] Biblioteka w otoczeniu społecznym, red. E. B. Zybert, Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2000, s. 96–122. Literatura zalecana: 1. Czerwińska M., Dostęp do informacji osób z niepełnosprawnością wzroku – od Braille’a do DAISY. Refleksje użytkownika, [w:] Technologie informatyczne w służbie osób niepełnosprawnych, red. R. Klaus, Gorzów Wielkopolski: Wyższa Informatyczna Szkoła Zawodowa, 2007, s. 93–102. 2. Guidelines for easy-to-read materials [online] The Hague: IFLA Headquarters 2010 [dostęp: 5 czerwca 2011]. Dostępny w World Wide Web:http://www.ifla.org/files/hq/publications/professional-report/120.pdf. 3. Irvall B., Nielsen G. S., Access to libraries for persons with disabilities – checklist [online], The Hague 2005 [dostęp: 1 maja 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://archive.ifla.org/VII/s9/nd1/iflapr-89e.pdf. 4. Majewski T., Psychologia niewidomych i niedowidzących, Warszawa: PWN, 1983. 5. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1998 6. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2001. 7. Studenci niewidomi i słabowidzący – poradnik dla wyższych uczelni. Prawo autorskie – dozwolony użytek utworów, red. A. Waszkielewicz, A. Przednowek, Kraków: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego 2007, 8. Walter N., Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - wykonanie pracy zaliczeniowej grupowej: prezentacji (pisemna i ustna przedstawiana podczas zajęć) - 30% - test - 70% Ocena końcowa zostanie wystawiona zgodnie z poniższymi kryteriami: - ocena prezentacji według następujących kryteriów: wyczerpanie tematu, poprawność merytoryczna, atrakcyjność prezentacji, poprawność językowa, różnorodność wykorzystanych opracowań i źródeł - 30% - ocena z testu końcowego - 70% Bdb – obecność na zajęciach, spełnienie wymienionych kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 90% (włącznie) - do 100% Db.+ - obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie) Db – obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie) Dst.+ - obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie) Dst. – obecność na zajęciach, spełnienie kryteriów, w dotyczących prezentacji oraz ocena z testu - od 45% (włącznie) - do 60% (wyłącznie) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.