Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wizualizacja informacji (Zarządzanie informacją)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-ZIB-WI-2Z-ZI-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wizualizacja informacji (Zarządzanie informacją)
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Zarządzanie informacją i bibliologia II rok s2 - specjalności
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WNH/course/view.php?id=136
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zainteresowanie nowoczesnymi sposobami prezentacji informacji złożonej, umiejętność tworzenia wykresów w Excelu

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz (1 ECTS)

2. Praca indywidualna studenta w wykonywaniu ćwiczeń e-learningowych na zajęciach: 25 godzin (1 ECTS)

3. Przygotowanie projektu zaliczeniowego wraz z jego prezentacją i obroną prezentowanych tez: 50 godzin (2 ECTS)

4. Przygotowanie zadań domowych na platformie Moodle oraz do testu zaliczeniowego, obejmującego cały zakres materiału dydaktycznego przedmiotu: 25 godzin (1ECTS).


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: student zna terminologię z zakresu technologii wizualizacji informacji (K_W02),

W2: student ma uporządkowaną wiedzę na temat nowoczesnych technologii dotyczących wizualizacji informacji (K_W20),

W3: student zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy wizualizacji informacji różnego typu i formatu (K_W25)

W4: student ma elementarną wiedzę w zakresie procesu wizualizacji i aspektów kognitywnych przy przetwarzaniu informacji (K_W25),

W5: student zna zasady bezpieczeństwa pracy w sieci (K_W25).




Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: student potrafi dobrać odpowiednie narzędzie informatyczne do przetworzenia informacji w formie graficznej oraz samodzielnie przygotować dane w formacie wymaganym przez wybraną aplikacją (K_U02),

U2: student umie interpretować i respektować prawa autorskie do wykorzystywanych narzędzi i zasobów informacji (K_U15),

U3: student potrafi rozpoznać i ocenić przydatność narzędzia wizualizacyjnego i narzędzi komputerowych (K_U18).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: student jest świadom dynamicznych zmian w rozwoju technologii informatycznych i pochodnych: wizualizacji wiedzy (K_K01),

K2: student jest świadom konieczności aktualizowania wiedzy w zakresie ICT (K_K02)

K3: student potrafi współpracować z otoczeniem i współdziałać w grupie (K_K02).

K4: student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu wiedzy o nowoczesnych technologiach w zakresie wizualizacji informacji (K_K09).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna
- projektu
- referatu

Skrócony opis:

W trakcie kursu omawiane są współczesne procesy i technologie wizualizacji informacji, która pomaga użytkownikom zgłębiać wiedzę o danych. Celem jest przekazanie praktycznej wiedzy, jak w sposób efektywny dokonać graficznej prezentacji i następnie analizy wizualnej konkretnych zasobów informacyjnych i jak tę wiedzę zastosować do poszczególnych domen wiedzy.

Pełny opis:

Wizualizacja informacji jest nowym interdyscyplinarnym polem badań o wizualnej reprezentacji olbrzymich zbiorów danych, w większości danych nienumerycznych, np.: linii kodu programu, bibliotecznych baz danych, ruchu internetowego, społeczności sieciowej itp. Taka wiedza przydatna jest w zaawansowanej analizie danych wieloskalowych, których nie sposób zwizualizować metodami tradycyjnymi.

Studenci poznają współczesne metody, technologie i problematyka wizualizacji informacji, która pomaga użytkownikom zgłębiać wiedzę o danych. Seria ćwiczeń ukierunkowana jest na zdobywanie umiejętności takich jak: przygotowanie danych do analizy, analiza wizualna i interpretacja wyników.

Celem przedmiotu jest przekazanie praktycznej wiedzy, jak w sposób efektywny dokonać graficznej prezentacji i następnie analizy wizualnej konkretnych zasobów informacyjnych i jak tę wiedzę zastosować do poszczególnych domen wiedzy.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. V. Osińska. Wizualizacja informacji. Studium informatologiczne. Toruń: UMK 2016.

2. V. Osińska. Wizualizacja i wyszukiwanie dokumentów. Warszawa; SBP, 2010.

3. K. Börner. Atlas of Science. MIT Press, 2010 (udostępniona w czytelni bibl. BU).

4. David McCandless. Informacja jest piękna. Warszawa: PWN 2105.

5. Lista zasobów sieciowych załączona do kursu na platformie Moodle.

Literatura dodatkowa:

1. Ch. Chen. Information Visualization. Beyond the Horizon. Springer, 2008.

2. R. Tufte. Envisioning Information. Graphics Pr, 1990 (udostępniona w czytelni bibl. BU).

3. C. Ware. Information Visualization : Perception for Design. Morgan Kaufmann, 2000.

4. David McCandless. The Visual Miscellaneum. NewYork, USA: HarperCollins Publisher, 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacji umiejętności nabytych w trakcie zajęć służą:

1. uczestnictwo i aktywność w zajęciach dydaktycznych: K1, K4, W3-W5, U3.

2. terminowe wykonanie zadań na platformie e-learningowej Modle: U1, U3, W3-W5,

3. wykonanie indywidualnych lub grupowych projektów tematycznych z wykorzystaniem poznanych narzędzi: W2, U1, U2, U3,

4. kolokwium teoretyczne: W3-W5, U3

Ogółem 5 punktów, w tym:

• 1 – za uczestnictwo i aktywność w zajęciach dydaktycznych,

• 1 – za terminowe wykonanie zadań na platformie e-learningowej Moodle,

• 2 – za wykonanie grupowego projektu dotyczącego odczytania mapy wizualizacji dziedziny naukowej/wiedzy,

• 1 – za wyniki kolokwium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)