Wizualizacja informacji (Zarządzanie informacją)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-ZIB-WI-2Z-ZI-s2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Wizualizacja informacji (Zarządzanie informacją) |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Zarządzanie informacją i bibliologia II rok s2 - specjalności |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WNH/course/view.php?id=136 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie nowoczesnymi sposobami prezentacji informacji złożonej, umiejętność tworzenia wykresów w Excelu |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz (1 ECTS) 2. Praca indywidualna studenta w wykonywaniu ćwiczeń e-learningowych na zajęciach: 25 godzin (1 ECTS) 3. Przygotowanie projektu zaliczeniowego wraz z jego prezentacją i obroną prezentowanych tez: 50 godzin (2 ECTS) 4. Przygotowanie zadań domowych na platformie Moodle oraz do testu zaliczeniowego, obejmującego cały zakres materiału dydaktycznego przedmiotu: 25 godzin (1ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student zna terminologię z zakresu technologii wizualizacji informacji (K_W02), W2: student ma uporządkowaną wiedzę na temat nowoczesnych technologii dotyczących wizualizacji informacji (K_W20), W3: student zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy wizualizacji informacji różnego typu i formatu (K_W25) W4: student ma elementarną wiedzę w zakresie procesu wizualizacji i aspektów kognitywnych przy przetwarzaniu informacji (K_W25), W5: student zna zasady bezpieczeństwa pracy w sieci (K_W25). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi dobrać odpowiednie narzędzie informatyczne do przetworzenia informacji w formie graficznej oraz samodzielnie przygotować dane w formacie wymaganym przez wybraną aplikacją (K_U02), U2: student umie interpretować i respektować prawa autorskie do wykorzystywanych narzędzi i zasobów informacji (K_U15), U3: student potrafi rozpoznać i ocenić przydatność narzędzia wizualizacyjnego i narzędzi komputerowych (K_U18). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student jest świadom dynamicznych zmian w rozwoju technologii informatycznych i pochodnych: wizualizacji wiedzy (K_K01), K2: student jest świadom konieczności aktualizowania wiedzy w zakresie ICT (K_K02) K3: student potrafi współpracować z otoczeniem i współdziałać w grupie (K_K02). K4: student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu wiedzy o nowoczesnych technologiach w zakresie wizualizacji informacji (K_K09). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
W trakcie kursu omawiane są współczesne procesy i technologie wizualizacji informacji, która pomaga użytkownikom zgłębiać wiedzę o danych. Celem jest przekazanie praktycznej wiedzy, jak w sposób efektywny dokonać graficznej prezentacji i następnie analizy wizualnej konkretnych zasobów informacyjnych i jak tę wiedzę zastosować do poszczególnych domen wiedzy. |
Pełny opis: |
Wizualizacja informacji jest nowym interdyscyplinarnym polem badań o wizualnej reprezentacji olbrzymich zbiorów danych, w większości danych nienumerycznych, np.: linii kodu programu, bibliotecznych baz danych, ruchu internetowego, społeczności sieciowej itp. Taka wiedza przydatna jest w zaawansowanej analizie danych wieloskalowych, których nie sposób zwizualizować metodami tradycyjnymi. Studenci poznają współczesne metody, technologie i problematyka wizualizacji informacji, która pomaga użytkownikom zgłębiać wiedzę o danych. Seria ćwiczeń ukierunkowana jest na zdobywanie umiejętności takich jak: przygotowanie danych do analizy, analiza wizualna i interpretacja wyników. Celem przedmiotu jest przekazanie praktycznej wiedzy, jak w sposób efektywny dokonać graficznej prezentacji i następnie analizy wizualnej konkretnych zasobów informacyjnych i jak tę wiedzę zastosować do poszczególnych domen wiedzy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. V. Osińska. Wizualizacja informacji. Studium informatologiczne. Toruń: UMK 2016. 2. V. Osińska. Wizualizacja i wyszukiwanie dokumentów. Warszawa; SBP, 2010. 3. K. Börner. Atlas of Science. MIT Press, 2010 (udostępniona w czytelni bibl. BU). 4. David McCandless. Informacja jest piękna. Warszawa: PWN 2105. 5. Lista zasobów sieciowych załączona do kursu na platformie Moodle. Literatura dodatkowa: 1. Ch. Chen. Information Visualization. Beyond the Horizon. Springer, 2008. 2. R. Tufte. Envisioning Information. Graphics Pr, 1990 (udostępniona w czytelni bibl. BU). 3. C. Ware. Information Visualization : Perception for Design. Morgan Kaufmann, 2000. 4. David McCandless. The Visual Miscellaneum. NewYork, USA: HarperCollins Publisher, 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacji umiejętności nabytych w trakcie zajęć służą: 1. uczestnictwo i aktywność w zajęciach dydaktycznych: K1, K4, W3-W5, U3. 2. terminowe wykonanie zadań na platformie e-learningowej Modle: U1, U3, W3-W5, 3. wykonanie indywidualnych lub grupowych projektów tematycznych z wykorzystaniem poznanych narzędzi: W2, U1, U2, U3, 4. kolokwium teoretyczne: W3-W5, U3 Ogółem 5 punktów, w tym: • 1 – za uczestnictwo i aktywność w zajęciach dydaktycznych, • 1 – za terminowe wykonanie zadań na platformie e-learningowej Moodle, • 2 – za wykonanie grupowego projektu dotyczącego odczytania mapy wizualizacji dziedziny naukowej/wiedzy, • 1 – za wyniki kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.