Metody i narzędzia uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S1-1-MNU |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metody i narzędzia uczenia się |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Filozofia I rok s1 - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się - wiedza: | Studentka/student zna i rozumie: K_W07: fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji - przykłady praktycznego zastosowania idei filozoficznych - podstawowe informacje o rynku pracy - przykłady zastosowania filozofii w opisywaniu i diagnozowaniu problemów współczesnej cywilizacji K_W08: zasady publikacji naukowego tekstu filozoficznego oraz podstawowe zasady prawa autorskiego - podstawowe zasady korzystania z cudzej własności intelektualnej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Studentka/student potrafi: K_U01: wykorzystać posiadaną wiedzę filozoficzną by wyszukiwać, analizować i oceniać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych - definiować i stosować podstawowe pojęcia nauk humanistycznych - potrafi wskazać różnice między naukami humanistycznymi i naukami przyrodniczymi - przygotować samodzielny tekst oparty na odpowiednio dobranej literaturze - opanować podstawowe narzędzia pracy humanisty - analizować i oceniać wartość argumentów, racji i założeń K_U05: posługiwać się argumentacją filozoficzną, by komunikować się z otoczeniem - właściwie dobierać strategie argumentacyjne - opanować podstawowe narzędzia pracy humanisty - przeprowadzić argumentację filozoficzną (w tym z zastosowaniem narzędzi logiki) - interpretować teksty filozoficzne i prezentować ich treść - stosować terminologię prezentując określone stanowisko filozoficzne - analizować i oceniać wartość argumentów, racji i założeń K_U07: planować i organizować pracę badawczą indywidualnie oraz w zespole - opanować podstawowe narzędzia pracy humanisty - stosować zasady przygotowania pracy dyplomowej - planować i organizować niewielką, samodzielną pracę badawczą - pracować w grupie K_U08: samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie - planować i organizować niewielką, samodzielną pracę badawczą - opisać własne kwalifikacje i przygotować odpowiednie dokumenty aplikacyjne - samodzielnie planować rozwój swoich zainteresowań |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Studentka/student jest gotów do: K_K01: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przyswajanych treści - ustalać i oceniać normatywne podstawy instytucji i zjawisk społecznych - prezentować własne stanowisko i podejmować dyskusję - oceniać oraz dokonywać wyborów kierując się uzasadnionymi racjami - podejmować samodzielną aktywność badawczą K_K02: otwartości na nowe idee i zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów - ustalać i oceniać normatywne podstawy instytucji i zjawisk społecznych - prezentować własne stanowisko i podejmować dyskusję - uwzględnić i ocenić nowe idee K_K05: przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych - podejmować odpowiedzialność związaną ze zdobywaniem i przekazywaniem wiedzy - doceniać rzetelność w pracy intelektualnej, umiejętność precyzyjnego myślenia i jego praktycznego zastosowania - oceniać oraz dokonywać wyborów kierując się uzasadnionymi racjami - postępować odpowiedzialnie - zachowywać wysokie standardy etyczne i profesjonalizm - doceniać znaczenie standardów etyki zawodowej i profesjonalizmu |
Metody dydaktyczne: | Tryb synchroniczny, pierwsza część - MS Teams |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek ze specyfiką szkoły wyższej oraz zaproponowanie metod pracy odpowiednich do stojących przed nimi wyzwań. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studentki i studenci poznają metody pracy przydatne im podczas studiowania. Uczą się na temat różnych rodzajów czytania (praca z tekstem) oraz sporządzania notatek. Poznają zasady efektywnego uczenia się (planowanie nauki, przygotowywanie się do egzaminów. różne metody uczenia się i sposób ich doboru, ćwiczenie pamięci itp.). Dowiadują się również na czym polega proces pisania oraz jaka jest specyfika tekstu naukowego. Przygotowują się również do wystąpień publicznych (np. do wygłaszania referatów). 1. Specyfika szkoły wyższej 2. Przegląd różnych metod uczenia się 3. Ćwiczenie pamięci. 4. Lektura tekstu i sporządzanie notatek 5. Planowanie nauki i przygotowywanie się do egzaminu 6. Jak unikać plagiatu 7. Pisanie - podstawowe zasady pisania teksów naukowych i prac dyplomowych. 8. Wystąpienia publiczne. |
Literatura: |
1. Uczenie się: E.A. Locke: Jak uczyć się efektywnie? rozdziały 2-4; 2. R. Kotarski: Włam się do mózgu, rozdziały XI i X (Metoda zmiany miejsca i Metoda tancerki); 3. Uczenie się: E.A. Locke: Jak uczyć się efektywnie? rozdziały 5 oraz R. Kotarski: Włam się do mózgu, rozdział XIII (Metoda majstersztyku); 4. Uczenie się: E.A. Locke: Jak uczyć się efektywnie?, rozdział 11 oraz R. Kotarski: Włam się; do mózgu, rozdział XV (Metoda walenia) 5. Planowanie uczenia się: E.A. Locke: Jak uczyć się efektywnie? rozdział 10 oraz B. Carey: Jak się uczyć, rozdział Efekt rozłożenia powtórzeń; 6. Czym jest plagiat? S. Stanisławska -Kloc: Plagiat i autoplagiat; 7.Pisanie pracy: B. Angelὅw: Jak uczyć się skutecznie szybko i przyjemnie?, rozdział Pisanie; 8. Wystąpienia publiczne: B. Angelὅw: Jak uczyć się skutecznie szybko i przyjemnie? rozdział Wystąpienia publiczne; |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Grabowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Grabowska, Kinga Majchrzak-Ptak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Grabowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Grabowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Grabowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.