Teoria poznania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S1-2-TEPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria poznania |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Filozofia II rok s1 - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Derra | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Derra, Jakub Krzeski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu i uzupełniających go ćwiczeń jest autorskie przedstawienie i krytyczna interpretacja najważniejszych pojęć i problemów, dominujących teorii oraz palących kontrowersji współczesnej teorii poznania. Tematyka wykładu zamyka się przede wszystkim w teoriach rozwijanych w wieku dwudziestym i obecnie, ale obejmuje także wybrane elementy historycznej spuścizny, która ukształtowała ten obszar badań filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: Dr hab. Aleksandra Derra, prof. UMK • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”? • Spór o prawdę. Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy • Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a. • Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama • Założenia niedualizującego sposobu myślenia w ujęciu Josefa Mitterera Dr Jakub Krzeski • Psychosocjologia poznania naukowego Ludwika Flecka. • Szkoła edynburska i mocny program socjologii wiedzy Barry'ego Barnesa i Davida Bloora. • Teoria aktora-sieci Bruno Latoura. • Społeczne uwarunkowania poznania i jego uwikłanie w stosunki władzy na przykładzie dyskursu orientalistycznego (wiedza-władza; orientalizm; epistemologie południa; epistemobójstwo; dekolonizacja wiedzy). • Wiedza usytuowana i idea podmiotu w teorii Donny Haraway. • Koncepcja nomadycznego podmiotu Rosi Braidotti. • Nowy materializm i koncepcja etyko-onto-epistemologii Karen Barad. |
|
Literatura: |
Wybrana literatura pomocnicza do wykładu: Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013. Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016. Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015. Rick Dolphijn i Iris van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, Gdańsk-Poznań-Warszawa: Fundacja Machina Myśli 2018. Jan Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2014 |
|
Uwagi: |
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Krzeski | |
Prowadzący grup: | Jakub Krzeski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu i uzupełniających go ćwiczeń jest autorskie przedstawienie i krytyczna interpretacja najważniejszych pojęć i problemów, dominujących teorii oraz palących kontrowersji współczesnej teorii poznania. Tematyka wykładu zamyka się przede wszystkim w teoriach rozwijanych w wieku dwudziestym i obecnie, ale obejmuje także wybrane elementy historycznej spuścizny, która ukształtowała ten obszar badań filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”? • Spór o prawdę. Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy • Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a. • Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama • Antyrealizm i antyreprezentacjonizm neopragmatystów - Nelson Goodman i Richard Rorty • 4e cognition - poznanie ucieleśnione, enaktywne, rozszerzone i osadzone • Epistemologia społeczna i socjologia wiedzy • Podmiot i poznanie w nowym materializmie • Sprawiedliwość epistemiczna - epistemologie feministyczne i epistemologie południa |
|
Literatura: |
Wybrana literatura pomocnicza do wykładu: Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013. Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016. Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015. Rick Dolphijn i Iris van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, Gdańsk-Poznań-Warszawa: Fundacja Machina Myśli 2018. Jan Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2014 |
|
Uwagi: |
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Krzeski | |
Prowadzący grup: | Jakub Krzeski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu i uzupełniających go ćwiczeń jest autorskie przedstawienie i krytyczna interpretacja najważniejszych pojęć i problemów, dominujących teorii oraz palących kontrowersji współczesnej teorii poznania. Tematyka wykładu zamyka się przede wszystkim w teoriach rozwijanych w wieku dwudziestym i obecnie, ale obejmuje także wybrane elementy historycznej spuścizny, która ukształtowała ten obszar badań filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”? • Spór o prawdę. Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy • Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a. • Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama • Antyrealizm i antyreprezentacjonizm neopragmatystów - Nelson Goodman i Richard Rorty • 4e cognition - poznanie ucieleśnione, enaktywne, rozszerzone i osadzone • Epistemologia społeczna i socjologia wiedzy • Podmiot i poznanie w nowym materializmie • Sprawiedliwość epistemiczna - epistemologie feministyczne i epistemologie południa |
|
Literatura: |
Wybrana literatura pomocnicza do wykładu: Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013. Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016. Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015. Rick Dolphijn i Iris van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, Gdańsk-Poznań-Warszawa: Fundacja Machina Myśli 2018. Jan Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2014 |
|
Uwagi: |
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.