Teoria poznania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S1-2-TEPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria poznania |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Filozofia II rok s1 - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 h wykładu + 30 h pracy własnej osób studiujących; 30 h ćwiczeń + 30 h pracy własnej osób studiujących |
Efekty uczenia się - wiedza: | Osoba studiująca zna i rozumie: K_W03: terminologię filozoficzną w języku polskim, szczególnie w zakresie teorii poznania, obejmującą pojęcia takie jak epistemologia, wiedza, prawda, uzasadnienie, sceptycyzm, relatywizm, indukcja, dedukcja, a priori, a posteriori, weryfikacja i falsyfikacja. K_W04: główne kierunki w obrębie teorii poznania, takie jak racjonalizm, empiryzm, idealizm epistemologiczny, pragmatyzm, sceptycyzm, fenomenalizm, naturalizm epistemologiczny, konstruktywizm. K_W05: idee i argumenty wybranych klasycznych oraz współczesnych teorii filozoficznych dotyczących poznania, takich jak racjonalizm, empiryzm, konstruktywizm, pragmatyzm i koncepcje współczesne (np. naturalizm epistemologiczny). K_W06: metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w teorii poznania, takie jak analiza językowa, metoda eksperymentów myślowych, metodologia badań empirycznych, metoda introspekcji, analiza logiczna, dedukcja, indukcja, weryfikacja i falsyfikacja, a także krytyczna analiza pojęciowa. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Osoba studiująca potrafi: K_U01: wyszukiwać, analizować i oceniać informacje dotyczące teorii poznania ze źródeł pisanych i elektronicznych, wykorzystując literaturę filozoficzną oraz badania naukowe w języku polskim i obcym. K_U02: interpretować teksty filozoficzne dotyczące teorii poznania, analizować argumenty oraz identyfikować kluczowe tezy i założenia, stosując narzędzia epistemologiczne i logiczne. K_U03: formułować problemy filozoficzne związane z teorią poznania, stawiać tezy oraz wyrażać i uzasadniać własne poglądy na tematy społeczne, epistemologiczne i światopoglądowe w mowie i piśmie. K_U05: posługiwać się argumentacją filozoficzną w debatach dotyczących teorii poznania, aby skutecznie komunikować swoje myśli i brać udział w dyskusjach publicznych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Osoba studiująca jest gotowa do: K_K01: krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu teorii poznania oraz analizowania przyswajanych treści, oceniając ich spójność i adekwatność w kontekście współczesnych dyskusji epistemologicznych. K_K02: refleksyjnego i przemyślanego zajęcia stanowiska w kluczowych sporach epistemologicznych, takich jak relacja między wiedzą a wiarą, obiektywność poznania, rola doświadczenia i rozumu, czy wpływ technologii na proces poznawczy. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem wykładu i uzupełniających go ćwiczeń jest autorskie przedstawienie i krytyczna interpretacja najważniejszych pojęć i problemów, dominujących teorii oraz palących kontrowersji współczesnej teorii poznania. Tematyka wykładu zamyka się przede wszystkim w teoriach rozwijanych w wieku dwudziestym i obecnie, ale obejmuje także wybrane elementy historycznej spuścizny, która ukształtowała ten obszar badań filozoficznych. |
Pełny opis: |
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”? • Spór o prawdę. Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy • Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a. • Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama • Antyrealizm i antyreprezentacjonizm neopragmatystów - Nelson Goodman i Richard Rorty • 4e cognition - poznanie ucieleśnione, enaktywne, rozszerzone i osadzone • Epistemologia społeczna i socjologia wiedzy • Podmiot i poznanie w nowym materializmie • Sprawiedliwość epistemiczna - epistemologie feministyczne i epistemologie południa |
Literatura: |
Wybrana literatura pomocnicza do wykładu: Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013. Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016. Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015. Rick Dolphijn i Iris van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, Gdańsk-Poznań-Warszawa: Fundacja Machina Myśli 2018. Jan Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2014 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny na podstawie listy zagadnień; zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności i dwóch kolokwiów pisemnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Krzeski | |
Prowadzący grup: | Jakub Krzeski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu i uzupełniających go ćwiczeń jest autorskie przedstawienie i krytyczna interpretacja najważniejszych pojęć i problemów, dominujących teorii oraz palących kontrowersji współczesnej teorii poznania. Tematyka wykładu zamyka się przede wszystkim w teoriach rozwijanych w wieku dwudziestym i obecnie, ale obejmuje także wybrane elementy historycznej spuścizny, która ukształtowała ten obszar badań filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”? • Spór o prawdę. Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy • Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a. • Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama • Antyrealizm i antyreprezentacjonizm neopragmatystów - Nelson Goodman i Richard Rorty • 4e cognition - poznanie ucieleśnione, enaktywne, rozszerzone i osadzone • Epistemologia społeczna i socjologia wiedzy • Podmiot i poznanie w nowym materializmie • Sprawiedliwość epistemiczna - epistemologie feministyczne i epistemologie południa |
|
Literatura: |
Wybrana literatura pomocnicza do wykładu: Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013. Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016. Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015. Rick Dolphijn i Iris van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, Gdańsk-Poznań-Warszawa: Fundacja Machina Myśli 2018. Jan Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2014 |
|
Uwagi: |
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Krzeski | |
Prowadzący grup: | Jakub Krzeski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu i uzupełniających go ćwiczeń jest autorskie przedstawienie i krytyczna interpretacja najważniejszych pojęć i problemów, dominujących teorii oraz palących kontrowersji współczesnej teorii poznania. Tematyka wykładu zamyka się przede wszystkim w teoriach rozwijanych w wieku dwudziestym i obecnie, ale obejmuje także wybrane elementy historycznej spuścizny, która ukształtowała ten obszar badań filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”? • Spór o prawdę. Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy • Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a. • Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama • Antyrealizm i antyreprezentacjonizm neopragmatystów - Nelson Goodman i Richard Rorty • 4e cognition - poznanie ucieleśnione, enaktywne, rozszerzone i osadzone • Epistemologia społeczna i socjologia wiedzy • Podmiot i poznanie w nowym materializmie • Sprawiedliwość epistemiczna - epistemologie feministyczne i epistemologie południa |
|
Literatura: |
Wybrana literatura pomocnicza do wykładu: Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013. Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016. Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015. Rick Dolphijn i Iris van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, Gdańsk-Poznań-Warszawa: Fundacja Machina Myśli 2018. Jan Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2014 |
|
Uwagi: |
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Krzeski | |
Prowadzący grup: | Jakub Krzeski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu i uzupełniających go ćwiczeń jest autorskie przedstawienie i krytyczna interpretacja najważniejszych pojęć i problemów, dominujących teorii oraz palących kontrowersji współczesnej teorii poznania. Tematyka wykładu zamyka się przede wszystkim w teoriach rozwijanych w wieku dwudziestym i obecnie, ale obejmuje także wybrane elementy historycznej spuścizny, która ukształtowała ten obszar badań filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”? • Spór o prawdę. Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy • Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a. • Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama • Antyrealizm i antyreprezentacjonizm neopragmatystów - Nelson Goodman i Richard Rorty • 4e cognition - poznanie ucieleśnione, enaktywne, rozszerzone i osadzone • Epistemologia społeczna i socjologia wiedzy • Podmiot i poznanie w nowym materializmie • Sprawiedliwość epistemiczna - epistemologie feministyczne i epistemologie południa |
|
Literatura: |
Wybrana literatura pomocnicza do wykładu: Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013. Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016. Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015. Rick Dolphijn i Iris van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, Gdańsk-Poznań-Warszawa: Fundacja Machina Myśli 2018. Jan Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2014 |
|
Uwagi: |
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Krzeski | |
Prowadzący grup: | Jakub Krzeski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu i uzupełniających go ćwiczeń jest autorskie przedstawienie i krytyczna interpretacja najważniejszych pojęć i problemów, dominujących teorii oraz palących kontrowersji współczesnej teorii poznania. Tematyka wykładu zamyka się przede wszystkim w teoriach rozwijanych w wieku dwudziestym i obecnie, ale obejmuje także wybrane elementy historycznej spuścizny, która ukształtowała ten obszar badań filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące: • Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”? • Spór o prawdę. Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy • Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a. • Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama • Antyrealizm i antyreprezentacjonizm neopragmatystów - Nelson Goodman i Richard Rorty • 4e cognition - poznanie ucieleśnione, enaktywne, rozszerzone i osadzone • Epistemologia społeczna i socjologia wiedzy • Podmiot i poznanie w nowym materializmie • Sprawiedliwość epistemiczna - epistemologie feministyczne i epistemologie południa |
|
Literatura: |
Wybrana literatura pomocnicza do wykładu: Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013. Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016. Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015. Rick Dolphijn i Iris van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, Gdańsk-Poznań-Warszawa: Fundacja Machina Myśli 2018. Jan Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2014 |
|
Uwagi: |
Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.