Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia filozofii współczesnej niemieckiej - ćwiczenia I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2402-F-S1-3Z-HFWN-CW
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii współczesnej niemieckiej - ćwiczenia I
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Wszystkie przedmioty na Filozofii Dziennej
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest analiza w pogłębionym zakresie wybranych problemów jednego z najważniejszych nurów filozofii dwudziestego wieku: fenomenologii i to w jej źródłowym ujęciu, twórcy tej teorii – Edmunda Husserla, prezentowanych wcześniej na wykładzie. Na ćwiczeniach omawiamy najważniejsze problemy przedstawione w kolejnych „kamieniach milowych” Husserlowskiej fenomenologii:

1. IDEE CZYSTEJ FENOMENOLOGII I FENOMENOLOGICZNEJ FILOZOFII. KSIĘGA I

2. MEDYTACJE KARTEZJAŃSKIE

3. KRYZYS NAUK EUROPEJSKICH A FENOMENOLOGIA TRANSCENDENTALNA

4. O POCHODZENIU GEOMETRII.

Pełny opis:

Cykl ćwiczeń składa się z kilku części odpowiadających etapom rozwoju fenomenologii Edmunda Husserla. Początkowe zajęcia przeznaczone są na zapoznanie studenta z najważniejszymi terminami i siatką pojęciową wypracowaną przez Husserla. Kolejne zajęcia wprowadzają w obszar teoretyczny pierwszego paradygmatu fenomenologii husserlowskiej wypracowanego w IDEACH CZYSTEJ FENOMENOLOGII I FENOMENOLOGICZNEJ FILOZOFII. Następnie omawiamy modyfikację programu fenomenologii zaprezentowaną w MEDYTACJACH KARTEZJAŃSKICH i problemy filozoficzne oraz trudności wiążące się z realizacją tego projektu. Ostatnia, najważniejsza część zajęć dotyczy przełomu w „twardym paradygmacie” fenomenologii zarysowanym w ostatnim dziele Husserla KRYZYS NAUK EUROPEJSKICH A FENOMENOLOGIA TRANSCENDENTALNA.

Bloki tematyczne:

I. Siatka pojęciowa fenomenologii. Wprowadzenie do głównych zagadnień fenomenologii. Intencjonalność, bezzałożeniowość, niezależny obserwator, „powrót do rzeczy samych”.

II. Nastawienie naturalne a nastawienie fenomenologiczne. Epoche i redukcja transcendentalna. Obszar czystej świadomości i egologia. Fenomenologia a psychologia.

III. Droga kartezjańska w fenomenologii. Transcendentalizm Kartezjusza a transcendentalizm dojrzały, fenomenologiczny. Błąd Kartezjusza. Zagrożenie solipsyzmem. Monadologia transcendentalna. Alter ego jako antidotum na kłopoty fenomenologii. Fenomenologia a nauka.

IV. Kryzys nauki, kryzys filozofii, kryzys cywilizacji europejskiej. Nowa idea filozofii nowożytnej. Galilejska matematyzacja natury: bezpośrednia i pośrednia. Fizyka jako hipoteza. Odsłonięcie nowej struktury w „świecie przeżywanym” (Lebenswelt). Metody docierania do a priori Lebenswelt. Istotne funkcje a priori świata przeżywanego.

V. Droga kantowska w fenomenologii jako odpowiedź na wewnętrzne kłopoty tej teorii filozoficznej.

VI. Fenomenologia jako „filozofia pierwsza” . Fenomenologia genetyczna. Nowy projekt badań historycznych : Historia sensu.

VII. Odparcie sceptycyzmu: nauka i filozofia jako najistotniejsze formy racjonalności. Znaczenie Husserla dla filozofii XX i XXI wieku.

Literatura:

1. Edmund Husserl, Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, księga I

2. E. Husserl, Medytacje kartezjańskie

3. E. Husserl, Kryzys nauk europejskich a fenomenologia transcendentalna

4. E. Husserl, O pochodzeniu geometrii, w: Wokół fundamentalizmu epistemologicznego, red. naukowa St. Czerniak i J. Rolewski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1991

5. Czarkowski Józef, Filozofia czystej świadomości, Wyd. UMK, Toruń 1994

6. Michalski Krzysztof, Logika i czas, W-wa 1988

7. Półtawski Andrzej, Świat, spostrzeżenie, świadomość, W-wa 1973

8. Rolewski J., Rozum, nauka, świat przeżywany, Toruń 1999

9. Rolewski J., Kant, Hegel, Husserl. Problemy transcendentalizmu, 2008

Efekty uczenia się:

Student:

1.zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii, relacje między fenomenologią a innymi teoriami filozoficznymi

2. zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei fenomenologicznych

3. zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów (w tym przypadku Husserla) filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism

4. zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla jednego z bloków głównych subdyscyplin filozoficznych:

1) metafizyka, epistemologia fenomenologiczna

5. zna i rozumie relacje pomiędzy teorią filozoficzną (fenomenologią ) a innymi formami kultury: nauką, logiką, doświadczeniem codziennym, językiem, historią.

Docenia różnorodność, historyczną zmienność oraz społeczne i kulturowe uwarunkowania refleksji filozoficznej.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone sa online w trybie synchronicznym, warunkiem zaliczenia zajęć jest przeprowadzenie przez studenta prezentacji nt. wybranego tekstu z zakresu zajęć i uzyskanie z niej pozytywnej oceny oraz aktywność na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)