Historia filozofii współczesnej niemieckiej - ćwiczenia I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S1-3Z-HFWN-CW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii współczesnej niemieckiej - ćwiczenia I |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Wszystkie przedmioty na Filozofii Dziennej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest analiza w pogłębionym zakresie wybranych problemów jednego z najważniejszych nurów filozofii dwudziestego wieku: fenomenologii i to w jej źródłowym ujęciu, twórcy tej teorii – Edmunda Husserla, prezentowanych wcześniej na wykładzie. Na ćwiczeniach omawiamy najważniejsze problemy przedstawione w kolejnych „kamieniach milowych” Husserlowskiej fenomenologii: 1. IDEE CZYSTEJ FENOMENOLOGII I FENOMENOLOGICZNEJ FILOZOFII. KSIĘGA I 2. MEDYTACJE KARTEZJAŃSKIE 3. KRYZYS NAUK EUROPEJSKICH A FENOMENOLOGIA TRANSCENDENTALNA 4. O POCHODZENIU GEOMETRII. |
Pełny opis: |
Cykl ćwiczeń składa się z kilku części odpowiadających etapom rozwoju fenomenologii Edmunda Husserla. Początkowe zajęcia przeznaczone są na zapoznanie studenta z najważniejszymi terminami i siatką pojęciową wypracowaną przez Husserla. Kolejne zajęcia wprowadzają w obszar teoretyczny pierwszego paradygmatu fenomenologii husserlowskiej wypracowanego w IDEACH CZYSTEJ FENOMENOLOGII I FENOMENOLOGICZNEJ FILOZOFII. Następnie omawiamy modyfikację programu fenomenologii zaprezentowaną w MEDYTACJACH KARTEZJAŃSKICH i problemy filozoficzne oraz trudności wiążące się z realizacją tego projektu. Ostatnia, najważniejsza część zajęć dotyczy przełomu w „twardym paradygmacie” fenomenologii zarysowanym w ostatnim dziele Husserla KRYZYS NAUK EUROPEJSKICH A FENOMENOLOGIA TRANSCENDENTALNA. Bloki tematyczne: I. Siatka pojęciowa fenomenologii. Wprowadzenie do głównych zagadnień fenomenologii. Intencjonalność, bezzałożeniowość, niezależny obserwator, „powrót do rzeczy samych”. II. Nastawienie naturalne a nastawienie fenomenologiczne. Epoche i redukcja transcendentalna. Obszar czystej świadomości i egologia. Fenomenologia a psychologia. III. Droga kartezjańska w fenomenologii. Transcendentalizm Kartezjusza a transcendentalizm dojrzały, fenomenologiczny. Błąd Kartezjusza. Zagrożenie solipsyzmem. Monadologia transcendentalna. Alter ego jako antidotum na kłopoty fenomenologii. Fenomenologia a nauka. IV. Kryzys nauki, kryzys filozofii, kryzys cywilizacji europejskiej. Nowa idea filozofii nowożytnej. Galilejska matematyzacja natury: bezpośrednia i pośrednia. Fizyka jako hipoteza. Odsłonięcie nowej struktury w „świecie przeżywanym” (Lebenswelt). Metody docierania do a priori Lebenswelt. Istotne funkcje a priori świata przeżywanego. V. Droga kantowska w fenomenologii jako odpowiedź na wewnętrzne kłopoty tej teorii filozoficznej. VI. Fenomenologia jako „filozofia pierwsza” . Fenomenologia genetyczna. Nowy projekt badań historycznych : Historia sensu. VII. Odparcie sceptycyzmu: nauka i filozofia jako najistotniejsze formy racjonalności. Znaczenie Husserla dla filozofii XX i XXI wieku. |
Literatura: |
1. Edmund Husserl, Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, księga I 2. E. Husserl, Medytacje kartezjańskie 3. E. Husserl, Kryzys nauk europejskich a fenomenologia transcendentalna 4. E. Husserl, O pochodzeniu geometrii, w: Wokół fundamentalizmu epistemologicznego, red. naukowa St. Czerniak i J. Rolewski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1991 5. Czarkowski Józef, Filozofia czystej świadomości, Wyd. UMK, Toruń 1994 6. Michalski Krzysztof, Logika i czas, W-wa 1988 7. Półtawski Andrzej, Świat, spostrzeżenie, świadomość, W-wa 1973 8. Rolewski J., Rozum, nauka, świat przeżywany, Toruń 1999 9. Rolewski J., Kant, Hegel, Husserl. Problemy transcendentalizmu, 2008 |
Efekty uczenia się: |
Student: 1.zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii, relacje między fenomenologią a innymi teoriami filozoficznymi 2. zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei fenomenologicznych 3. zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów (w tym przypadku Husserla) filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism 4. zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla jednego z bloków głównych subdyscyplin filozoficznych: 1) metafizyka, epistemologia fenomenologiczna 5. zna i rozumie relacje pomiędzy teorią filozoficzną (fenomenologią ) a innymi formami kultury: nauką, logiką, doświadczeniem codziennym, językiem, historią. Docenia różnorodność, historyczną zmienność oraz społeczne i kulturowe uwarunkowania refleksji filozoficznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone sa online w trybie synchronicznym, warunkiem zaliczenia zajęć jest przeprowadzenie przez studenta prezentacji nt. wybranego tekstu z zakresu zajęć i uzyskanie z niej pozytywnej oceny oraz aktywność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.