Estetyka współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S2-1-EsW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka współczesna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Filozofia I rok s2 - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta (całość kursu 90 godzin / 3 ECTS): - aktywny udział w synchronicznych zajęciach online (30 godz.) - bieżące przygotowanie do zajęć (30 godz.) - aktywność na platformie Moodle (10 godz.) - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (20 godz.) Poszczególne zajęcia synchroniczne z udziałem nauczyciela będą miały następujący przebieg (90 minut): - wykład, prezentacja na początku zajęć (30 min.) - dyskusja (30 min.) - odpowiedzi na pytania, weryfikacja odpowiedzi udzielanych na forum (20 min.) - podsumowanie zajęć (10 min.) |
Efekty uczenia się - wiedza: | H2A_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, w tym estetyki oraz ich znaczeniu dla kształtowania kultury i wzorców ludzkiej egzystencji. H2A_W02 Ma rozszerzoną wiedzę o komunikacji i kulturze europejskiej w relacji do różnych kultur i cywilizacji oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej komunikacji. H2A_W04 Ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu estetyki. H2A_W05 Ma gruntowną wiedzę o powiązaniach nauk o sztuce z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | H2A_U02 Potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę zjawisk masowej kultury wizualnej i problemów antropologii kultury, wykorzystując międzynarodową literaturę naukową. H2A_U03Zdobywa indywidualnie wiedzę. Potrafi samodzielnie formułować, analizować i interpretować problemy badawcze z zakresu krytyki artystycznej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | H2A_K01 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, docenia znaczenie nauk humanistycznych w rozwoju jednostki i w kontekście jej relacji z innymi osobami. Ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z pokrewnych dziedzin nauk humanistycznych. Ma otwartą postawę wobec współczesnego świata – różnorodności światopoglądów, kultur i ekspresji twórczej. H2A_K02 Jest przygotowany do kompetentnej oraz wieloaspektowej współpracy z ludźmi reprezentującymi odmienne światopoglądy i konteksty kulturowe. |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia stacjonarne, ale z możliwością wykorzystania na platformy Teams oraz materiałów umieszczonych na stronie moodle (materiały i fora z aktywnością) Częściowo wykład konwersatoryjny (z możliwością zadawania pytań i dyskusji nad problemami proponowanymi przez studenta) połączony z prezentacją zdjęć i filmów. Częściowo praca seminaryjna: samodzielne czytanie tekstów, dyskusja, poszukiwania własne. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone będą stacjonarnie, z możliwością wykorzystania platformy Teams, a także materiałów do dyskusji oraz fora na których można się wypowiadać umieszczone na platformie moodle. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu współczesnej problematyki estetycznej, filozofii sztuki i zjawisk kulturalno-artystycznych. Obejmuje on cykl wykładów połączonych z omówieniem materiału ilustracyjnego i fragmentów tekstów źródłowych. Tu znajduje się link do Teams: Tu znajduje się link do moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1630 |
Pełny opis: |
Tematem zajęć będą różnorakie problemy związane z estetyką i sztuką współczesną, związane z: - pojęciami antyestetyki, estetyzacja, – jako zjawiska określające obszar badań współczesnej estetyki - estetyka i sztuka współczesna w perspektywie postmodernizmu - estetyka jako filozofia sztuki i praktyka krytyczna - wybitni przedstawiciele estetyki współczesnej. Problemy badawcze omawianych zagadnień związane będą z: - kwestią reprodukcji i oryginału - zmian w myśleniu estetycznym dokonanymi przez sztukę w latach 20-60 XX w. - z rozumieniem sztuki w sensie społecznym, hermeneutycznym, postmodernistycznym - odwołujące się do dziedzin nowych mediów: fotografia, film, elektronika, wirtualna rzeczywistość - związanej z ciałem, cielesnością i nowym odbiorem bodźców w świecie ponowoczesnym. Każdemu z tych tematów poświęcone będą jedne lub dwa zajęcia w zależność od obszerności dostępnych materiałów. |
Literatura: |
Jose Ortega y Gasset. Dehumanizacja sztuki, [w:] Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. Piotr Niklewicz, Warszawa 1980; Georg Gadamer, Aktualność piękna, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1993; W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, wyd. dow.; Sartre, Dzieło sztuki w: tegoż Wyobrażenie, wyd. dow.; U. Eco, Analityka języka poetyckiego, Dzieło otwarte w sztukach wizualnych [w:] tegoż, Dzieło otwarte, Warszawa 1994; Ben Singer, „Sensacyjność” a świat wielkomiejskiej nowoczesności, przeł. W. Marzec, J. Slodkowski, [w:] Tomasz Majewski (pod red.), Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009, ss. 143-184; L. Blaustein, Przyczynki do psychologii widza kinowego [w:] Wybór pism estetycznych, Kraków 2005; Siegfried Kracauer, Widz (rozdz. 9) [w:] Tegoż, Teoria filmu: wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe 1975, ss. 178-193; Wolfgang Welsch, Na drodze do kultury słyszenia, przeł. K. Wilkoszewska, [w:] Eugeniusz Wilk (pod red.), Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”?, Katowice Wyd. UŚ 2001, ss. 56-74; M. McLuhan, Przestrzeń wizualna i akustyczna, [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010, s. 95-101; Jay, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, przeł. J. Przeźmiński, [w:] Ryszard Nycz (pod red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Kraków: Wyd. Universitas 1998, ss. 295-330; H. Broch, Kilka uwag o kiczu, w: Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998, s. 132 inn. P. Beylin, Autentyczność i kicze, Warszawa 1975; Wolfgang Welsch, Sztuczne raje. Rozważania o świecie mediów elektronicznych i o innych światach, przeł. J. Gilewicz, [w:] Anna Zeidler-Janiszewska (pod red.), Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury, Poznań: Fundacja Humaniora 1998, ss. 167-188; R. Shustermann, Somatoestetyka a problem ciało/media [w:] tegoż, O sztuce i życiu, Wrocław 2007; S. Langer, Nowy sens filozofii, przeł. A. H. Bogucka, Warszawa 1976 (Roz. O znaczeniu w muzyce.); Lyotard, Po wzniosłości: stanowisko estetyki, przeł. A. Kluba, [w:] Szkice; tenże, Les Immateriaux, w: Muzeum sztuki, Kraków 2005, 221-234; Flusser V., Ku filozofii fotografii, Katowice 2004 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: - aktywność podczas zajęć (dyskusja w drugiej części każdego wykładu), - samodzielna praca pisemna (maksymalnie 5 stron), podejmująca twórczo jedno z omawianych zagadnień, - samodzielna aktywność na forach moodle. Na ostateczną ocenę składają się: - Ocena pracy w grupie: dyskusja (20% oceny) - Ocena pracy samodzielnej: znajomość tekstów, umiejętność znalezienia przykładów, aktywność na forach dyskusyjnych (30% oceny) - Napisany esej na wybrany przez siebie temat (50%) |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.