Wprowadzenie do pedagogiki
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2403-101-PRSs1 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
| Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki |
| Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
| Grupy: |
Praca socjalna I rok s1- sem. zim. |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
| Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
| Skrócony opis: |
Prowadzący przedmiot realizuje treści kształcenia w zakresie wprowadzenia do pedagogiki, co prowadzi do uzyskania określonych efektów kształcenia – umiejętności i kompetencji. Podczas wykładów student zapozna się z mapą pojęciową współczesnej pedagogiki oraz z fundamentalnymi kategoriami pedagogicznymi. Forma zajęć: wykład |
| Pełny opis: |
1.Pedagogiczny obraz wychowania 1.1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, 1.2.. Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2.Antropologiczne obraz wychowania 3. Integralny obraz wychowania |
| Literatura: |
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007. |
| Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia się student: - rozumie podstawowe pojęcia pedagogiczne - rozumie istotę nauki jako jednej z form ludzkiego doświadczenia - dokonuje analizy odmiennych koncepcji wychowania, dokonuje rekonstrukcji ich założeń oraz ideologii - rozróżnia potoczną wiedzę o wychowaniu od wiedzy naukowej - rozróżnia podstawowe możliwości i ograniczenia towarzyszące procesom edukacji - posiada umiejętność posługiwania się językiem różnych koncepcji wychowania dla opisu rzeczywistości społecznej - opisuje poszczególne depozyty pedagogiczne - dokonuje rozróżnienia pomiędzy poszczególnymi drogami transmisji kultury wg M. Mead - rozpoznaje wybrane szkoły pedagogiczne - opisuje fazy rozwoju człowieka wg E. Eriksona |
| Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny i problemowy |
| Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Beata Przyborowska | |
| Prowadzący grup: | Iwona Murawska, Beata Przyborowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
| Skrócony opis: |
- przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; - przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; - przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.; |
|
| Pełny opis: |
1. Pedagogiczny obraz wychowania Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2. Antropologiczne obraz wychowania Człowiek. Społeczeństwo. Kultura. Transmisja kulturowa. Reprodukcja biologiczna i kulturowa.. Hominizacja osobnicza. Procesy. -Socjalizacja; - Edukacja; - Personalizacja. |
|
| Literatura: |
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Beata Przyborowska | |
| Prowadzący grup: | Beata Przyborowska, Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
| Skrócony opis: |
- przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; - przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; - przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.; |
|
| Pełny opis: |
1.Pedagogiczny obraz wychowania Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2.Antropologiczne obraz wychowania 3. Integralny obraz wychowania 4.Kondycja współczesnej pedagogiki . |
|
| Literatura: |
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Beata Przyborowska | |
| Prowadzący grup: | Beata Przyborowska, Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
| Skrócony opis: |
- przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; - przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; - przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.; |
|
| Pełny opis: |
1.Pedagogiczny obraz wychowania 1.2. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, 1.3. Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2. Antropologiczne obraz wychowania 2.1. Hominizacja 2.2 . Inkulturacja 2.3. Socjalizacja 2.4. Personalizacja 3. Integralny obraz wychowania 3.1. Wychowanie integralne 3.2. Nauczyciel integralny 4.Kondycja współczesnej pedagogiki . |
|
| Literatura: |
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Beata Przyborowska | |
| Prowadzący grup: | Filip Nalaskowski, Beata Przyborowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
| Skrócony opis: |
- przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; - przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; - przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.; |
|
| Pełny opis: |
1.Pedagogiczny obraz wychowania 1.2. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, 1.3. Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2. Antropologiczne obraz wychowania 2.1. Hominizacja 2.2 . Inkulturacja 2.3. Socjalizacja 2.4. Personalizacja 3. Integralny obraz wychowania 3.1. Wychowanie integralne 3.2. Nauczyciel integralny 4.Kondycja współczesnej pedagogiki . |
|
| Literatura: |
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
