Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-101-PRSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Praca socjalna I rok s1- sem. zim.
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Prowadzący przedmiot realizuje treści kształcenia

w zakresie wprowadzenia do pedagogiki, co prowadzi do uzyskania określonych efektów kształcenia – umiejętności i kompetencji. Podczas wykładów student zapozna się z mapą pojęciową współczesnej pedagogiki oraz

z fundamentalnymi kategoriami pedagogicznymi. Forma zajęć: wykład

Pełny opis:

1.Pedagogiczny obraz wychowania

1.1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,

1.2.. Podstawowe pojęcia pedagogiki.

2.Antropologiczne obraz wychowania

3. Integralny obraz wychowania

Literatura:

Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.

Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.

Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.

Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.

Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu procesu uczenia się student:

- rozumie podstawowe pojęcia pedagogiczne

- rozumie istotę nauki jako jednej z form ludzkiego doświadczenia

- dokonuje analizy odmiennych koncepcji wychowania, dokonuje rekonstrukcji ich założeń oraz ideologii

- rozróżnia potoczną wiedzę o wychowaniu od wiedzy naukowej

- rozróżnia podstawowe możliwości i ograniczenia towarzyszące procesom edukacji

- posiada umiejętność posługiwania się językiem różnych koncepcji wychowania dla opisu rzeczywistości społecznej

- opisuje poszczególne depozyty pedagogiczne

- dokonuje rozróżnienia pomiędzy poszczególnymi drogami transmisji kultury wg M. Mead

- rozpoznaje wybrane szkoły pedagogiczne

- opisuje fazy rozwoju człowieka wg E. Eriksona

Metody i kryteria oceniania:

Wykład konwersatoryjny i problemowy

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Przyborowska
Prowadzący grup: Iwona Murawska, Beata Przyborowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

- przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka;

- przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka;

- przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.;

Pełny opis:

1. Pedagogiczny obraz wychowania

Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,

Podstawowe pojęcia pedagogiki.

2. Antropologiczne obraz wychowania

Człowiek. Społeczeństwo. Kultura.

Transmisja kulturowa. Reprodukcja biologiczna i kulturowa..

Hominizacja osobnicza. Procesy.

-Socjalizacja;

- Edukacja;

- Personalizacja.

Literatura:

Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.

Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.

Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.

Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.

Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Przyborowska
Prowadzący grup: Beata Przyborowska, Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

- przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka;

- przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka;

- przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.;

Pełny opis:

1.Pedagogiczny obraz wychowania

Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,

Podstawowe pojęcia pedagogiki.

2.Antropologiczne obraz wychowania

3. Integralny obraz wychowania

4.Kondycja współczesnej pedagogiki .

Literatura:

Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.

Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.

Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.

Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.

Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Przyborowska
Prowadzący grup: Beata Przyborowska, Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

- przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka;

- przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka;

- przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.;

Pełny opis:

1.Pedagogiczny obraz wychowania

1.2. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,

1.3. Podstawowe pojęcia pedagogiki.

2. Antropologiczne obraz wychowania

2.1. Hominizacja

2.2 . Inkulturacja

2.3. Socjalizacja

2.4. Personalizacja

3. Integralny obraz wychowania

3.1. Wychowanie integralne

3.2. Nauczyciel integralny

4.Kondycja współczesnej pedagogiki .

Literatura:

Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.

Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.

Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.

Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.

Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Przyborowska
Prowadzący grup: Filip Nalaskowski, Beata Przyborowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

- przekaz zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka;

- przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka;

- przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej.;

Pełny opis:

1.Pedagogiczny obraz wychowania

1.2. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,

1.3. Podstawowe pojęcia pedagogiki.

2. Antropologiczne obraz wychowania

2.1. Hominizacja

2.2 . Inkulturacja

2.3. Socjalizacja

2.4. Personalizacja

3. Integralny obraz wychowania

3.1. Wychowanie integralne

3.2. Nauczyciel integralny

4.Kondycja współczesnej pedagogiki .

Literatura:

Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.

Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.

Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.

Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.

Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5 (2025-09-22)