Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Technologie w edukacji zdalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-108a-PRSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0610) Information and Communication Technologies (ICTs) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologie w edukacji zdalnej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Praca socjalna I rok s1- sem. zim.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Umiejętność obsługi komputera.

Średniozaawansowana umiejętność wyszukiwania informacji w internecie.

Umiejętność samodzielnego uczenia się.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 30 godzin


2. Konsultacje z prowadzącym - 3 godziny


3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:


- studiowanie źródeł informacji niezbędnych do wykonania zadań metodą odwróconej lekcji - 10 godzin


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach):


- opracowanie poza zajęciami materiałów niezbędnych do wykonania wymaganych zadań zaliczeniowych i projektów na ocenę – 20 godzin



RAZEM: 63 godziny = 2 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

- student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania i przetwarzania danych oraz nowoczesne technologie (ICT) możliwe do wykorzystania w pracy przez pracownika socjalnego [K_W08], m.in.:


- student zna podstawowe informacje dotyczące obsługi komputera i korzystania z elementarnego oprogramowania użytkowego [K_W08]


- student zna możliwości wykorzystania programów komputerowych i usług sieci Internet w praktyce pedagogicznej i edukacyjnej [K_W08]

Efekty uczenia się - umiejętności:

- student wykorzystuje narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnych do diagnozy przyczyn oraz przebiegu procesów i zjawisk społecznych również w obszarze pracy socjalnej i pomocy społecznej [K_U04], m.in.:


- student potrafi posługiwać się oprogramowaniem typu: edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, programy prezentacyjne, edytor graficzny do opisywania, analizowania i prezentacji wybranych procesów i zjawisk społecznych [K_U04]


- student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w sieci Internet [K_U04]


- student potrafi komunikować się korzystając z usług sieci Internet [K_U08]


- student potrafi publikować własne informacje w sieci Internet [K_U08]

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01]


- student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role [K_K02]


- student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania [K_U04]


- student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego [K_K04]


- student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z użyciem narzędzi TIK przydatne w pracy socjalnej [K_K06]

Metody dydaktyczne:

- odwrócona lekcja, odwrócona klasa

- instruktaż

- pokaz

- pogadanka

- projekt

- wykład konwersatoryjny

- WebQuest

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- projektu
- WebQuest

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami zdalnej edukacji. Podczas spotkań omówiona zostanie idea cyfrowej edukacji oraz generacje, formy i technologie zdalnego nauczania. Studenci poznają w praktyce wybrane narzędzia zdalnej edukacji umożliwiające przeprowadzanie zajęć on-line oraz współpracę wspólnoty uczącej się poprzez komunikację grupową, współdzielenie plików, ocenę pracy uczniów, a także współtworzenie i udostępnianie dokumentów czy materiałów dydaktycznych.

Pełny opis:

Podczas zajęć realizowane będą treści mające na celu nabycie wiedzy i umiejętności w następujących obszarach tematycznych:

1. Cyfrowa edukacja. Idea i technologie zdalnej edukacji.

2. Edukacja w chmurze i na odległość – przydatne narzędzia:

- Wirtualna klasa (MS Teams, Google Classroom);

- Wirtualne spotkania (MS Teams, BigBlueButton, Google Meet, Zoom);

- Udostępnianie i współtworzenie dokumentów – (OneDrive, GoogleDrive);

- Prezentacje w chmurze (Prezi, Genially);

- Wirtualna tablica (Wakelet);

- Grafika w chmurze (Pixlr, Canva);

- Interaktywne materiały dydaktyczne online (Wordwall, LearningApps, Kahoot!, Quizlet, Quizizz, EduCandy);

- Testy online (MS Forms, Formularze Google, Testportal);

- Blogosfera (Blogger).

Literatura:

Źródła internetowe proponowane w instrukcjach do zadań i projektów.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda projektów i zadań praktycznych, obserwacji.

Ćwiczenia i zadania wykonywane podczas zajęć wymagają rozliczenia (zaliczenie bez oceny) [K_W08], [K_U04]. W przypadku nierozliczenia się z tych zadań ocena końcowa ulega obniżeniu. Pod uwagę będzie brana jakość wykonania, zgodna z wytycznymi i opisem zadania [K_U04].

Na ocenę należy wykonać 4 projekty praktyczne wykonane zgodnie z podaną na zajęciach instrukcją. Ceniona jest poprawność metodyczna i merytoryczna, oryginalność pomysłu, staranność i jakość wykonania, wkład własny - korzystanie z własnych materiałów autorskich [K_W08], [K_U04], [K_U08], [K_K01], [K_K02], [K_K04], [K_K06].

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Skibińska
Prowadzący grup: Małgorzata Skibińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Skibińska
Prowadzący grup: Małgorzata Skibińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Skibińska
Prowadzący grup: Małgorzata Skibińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)