Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Patologie społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-116-PRSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Patologie społeczne
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe – uczestnictwo w zajęciach (20 godz.)

Praca własna studenta – czas poświęcony na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz przygotowanie dyskusji (10 godz.)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach - K_W06

W2: ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania

interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń - K_W08


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi dokonać analizy i interpretacji zachowań ludzkich i ich motywów - K_U01

U2: Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną do: diagnozy, analizy i interpretacji zjawisk społecznych - K_U02

U3: Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i

sugestii, popierając je argumentacją - K_U08

U4: potrafi pracować w zespole pełniąc różne role - K_U13


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje

działania pedagogiczne - K_K08


Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone będą online (Big Blue Button) link do pokoju podany na maila studentów. Będzie 9 spotkań. W pozostałym czasie studenci będą współpracować w grupach przygotowując charakterystykę wybranej patologii.

Dyskusja, prezentacja multimedialna, pokaz, metoda ćwiczeniowa.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- panelowa
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu: zapoznanie z istotą patologii społecznej; analizę wybranych patologii życia społecznego.

Pełny opis:

1. Patologia społeczna jako nauka.

2. Pojęcie i klasyfikacje zjawisk patologii społecznej.

3. Przyczyny, przejawy i skutki patologii społecznych.

4. Wybrane zjawiska patologii życia społecznego

Literatura:

Gaberle A., Patologie społeczne, Warszawa 1993.

Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007.

Małyska A., Mudrak E. (red.), Zagubione człowieczeństwo. Wybrane patologie społeczne XXI wieku, Olsztyn 2013.

Nowak A., Wysocka E., Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Elementy patologii społecznej i kryminologii, Katowice 2001.

Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

Różański T., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień ludzi młodych od środków odurzających, „Wychowanie na co Dzień” 2015, nr 5, s. 24-27.

Szpringer M., Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce 2004.

Świętochowska U., Patologie cywilizacji współczesnej, Toruń 2001.

Zakrzewski S.P., Zjawiska patologii społecznej. Przyczyny – przebieg – skutki, Poznań 2012.

Metody i kryteria oceniania:

- przygotowanie i przeprowadzenie dyskusji,

- aktywne uczestnictwo w dyskusji na zajęciach, wykonywanie zadań podczas zajęć,

- obecność na zajęciach

- przygotowanie prezentacji/filmu zaliczeniowego

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)