Technologie informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-117-PSs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0610) Information and Communication Technologies (ICTs)
|
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WNP/course/view.php?id=189 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - podstawowa umiejętność poruszania się w systemie operacyjnym Windows - podstawowe operacje na plikach i folderach - podstawowa umiejętność pracy z informacją ze źródeł internetowych - podstawowa umiejętność obsługi urządzeń peryferyjnych |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 30 godzin 2.Konsultacje z prowadzącym - 3 godziny 3.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: - wykonywanie zadań zaliczeniowych z wykorzystaniem zdalnej platformy edukacyjnej Moodle poza zajęciami - 5 godzin 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): - przygotowanie 2 projektów praktycznych na ocenę poza zajęciami – 22 godz. RAZEM: 60 godzin = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | - student/ka ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju z wykorzystaniem ICT [K_W21], w tym m.in. - student/ka zna metody i narzędzia ICT, w tym techniki pozyskiwania i przetwarzania danych oraz nowoczesne technologie ICT; - student/ka zna podstawowe informacje dotyczące obsługi komputera i korzystania z elementarnego oprogramowania użytkowego; - student zna możliwości wykorzystania programów komputerowych i usług sieci Internet w praktyce pedagogicznej i edukacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem pedagoga specjalnego; - student/ka zna zasady etycznego korzystania z ICT [K_W22] - student/ka ma elementarną wiedzę o wykorzystaniu ICT w badaniach pedagogicznych [K_W15] |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności jako pedagoga specjalnego korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii ICT [K_U07], w tym m.in. - student/ka potrafi posługiwać się oprogramowaniem typu: edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, programy prezentacyjne, edytor graficzny do opisywania, analizowania i prezentacji wybranych procesów i zjawisk z obszaru pedagogiki specjalnej - student/ka wykorzystuje narzędzia ICT do prezentacji wyników prowadzonych przez siebie badań pedagogicznych w obszarze pedagogiki specjalnej [K_U08], - student/ka potrafi współdziałać i pracować w zespole pełniąc różne role [K_U16] |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z obszaru ICT [K_K01]; - student/ka rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w obszarze ICT [K_K01]; - student/ka dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w obszarze ICT [K_K01]; - student/ka odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy z wykorzystaniem ICT, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne z uwzględnieniem ICT [K_K09] |
Metody dydaktyczne: | Metoda projektów i zadań praktycznych, pokaz, pogadanka, giełda pomysłów, obserwacji. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest stwarzanie studentom warunków do nabywania umiejętności poszukiwania, porządkowania, organizowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się w tym celu technologią informacyjną. Planuje się to osiągnąć poprzez przygotowanie studentów do posługiwania się komputerem, jego oprogramowaniem oraz wykorzystywania możliwości sieci Internet, a także do wykorzystywania tych umiejętności w pracy własnej i zawodowej. |
Pełny opis: |
- korzystanie z oprogramowania umożliwiającego prezentację informacji: PowerPoint, Gimp, Excel, Word - korzystanie z oprogramowania umożliwiającego korzystanie z sieci Internet: przeglądarka, wyszukiwarka, wyszukiwanie informacji - wykorzystywanie zasobów internetowych w pracy pedagoga specjalnego |
Literatura: |
Siemieniecki, B., Komputer w edukacji, Toruń 1997 Wojciechowski A., Usługi w sieciach informatycznych, Mikom Kopertowska M., Microsoft Windows XP, Mikom, Warszawa Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, Mikom, Warszawa Kopertowska M., Arkusze kalkulacyjne, Mikom, Warszawa Rajca P., Internet. Ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice Szewczyk A., Google dla praktyków, Mikom, Warszawa W.Duch, Fascynujący świat komputerów - http://www.fizyka.umk.pl/~duch/books-fsk/FSK |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda projektów i zadań praktycznych, obserwacji. Ćwiczenia wykonywane podczas zajęć wymagają rozliczenia (zaliczenie bez oceny). W przypadku nierozliczenia się z tych zadań ocena końcowa ulega obniżeniu. Pod uwagę będzie brana jakość wykonania, zgodna z wytycznymi i opisem zadania. [K_W15], [K_W21], [K_W22], [K_U07], [K_U08], [K_U16], [K_K01], [K_K09] Na ocenę należy wykonać 2 projekty praktyczne wykonane zgodnie z podaną na zajęciach instrukcją. Ceniona jest poprawność metodyczna i merytoryczna, oryginalność pomysłu, staranność i jakość wykonania, wkład własny - korzystanie z własnych materiałów autorskich. [K_W21], [K_U07], [K_K01], [K_K09] |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.