Edukacja filmowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-119-PMs1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja filmowa |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 godzin zajęć dydaktycznych 8 godzina pracy własnej |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu: pedagogiki medialnej, mediów, ICT, e-learningu, nowoczesnych form kształcenia oraz animacji kultury; wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; rozwoju mózgu człowieka w aspekcie biologicznym, kulturowym oraz społecznym oraz rozumie wpływ powyższego rozwoju na proces edukacji; neutodydaktyki i neurowychowania; kognitywistyki K_W17 - zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych w obszarze ICT oraz różnego typu mediów, właściwie ocenia jakość pozyskanych informacji |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U04 - potrafi samodzielnie zdobywać oraz oceniać pozyskiwaną wiedzę, rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) K_U08 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w formie ustnej oraz pisemnej (w języku polskim oraz obcym), popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów K_U13 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K05 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie |
Metody dydaktyczne: | - wykład - pogadanka: rozmowa nauczyciela ze studentami w toku której nauczyciel przedstawia określone treści, pytania, zadania, a studenci odpowiadają - objaśnienie lub wyjaśnienie - dyskusja, - prezentacja, - pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Pełny opis: |
Poznanie całego procesu twórczego małej formy filmowej. Umiejętność wykorzystania dostępnej literatury, zdobycie wiedzy pisania scenariuszy i doboru dokumentu do wytworzenia dzieła filmowego. Zakres materiału jest tak dobrany, aby student posiadł wiedzę i umiejętności postprodukcji i produkcji filmu, pisania scenariusza, sztuki operatorskiej, montażu, a więc całego procesu realizacji filmu. Szerokie spektrum przedmiotowe nada absolwentowi profesjonalne umiejętności. Poprzez szeroki zakres przedmiotowy ukierunkowany na realizację krótkiej formy filmowej, daje podstawy pracy z praktycznymi umiejętnościami operatora filmowego, montażu filmowego, postprodukcji i produkcji filmu niezbędnymi do realizacji autorskich etiud filmowych. Przedmiot podzielony będzie na trzy bloki: 1.Blok historyczno-teoretyczny: wprowadzenie słuchaczy w uniwersalne kwestie dotyczące filmu artystycznego, analizy dzieła filmowego od strony warsztatu realizatora. 2. Blok teoretyczno-praktyczny: nakierowany jest na treści związane z podejmowaniem przez słuchaczy konkretnych zadań realizacyjnych w ramach filmowego warsztatu artystycznego. Realizacja krótkiej etiudy filmowej z uwzględnieniem trzech zasadniczych składników: preprodukcja, produkcja, postprodukcja. 3. Blok teoretyczno-praktyczny będący uzupełnieniem warsztatu filmowca o nietypowe techniki realizacyjne. |
Literatura: |
- JERZY PŁAŻEWSKI; JĘZYK FILMU, Wydawnictwa Artysyczne i Filmowe, Warszawa 1982 - BRUCE BLOCK: OPOWIADANIE OBRAZEM. TWORZENIE STRUKTURY WIZUALNEJ W FILMIE, TV I MEDIACH CYFROWYCH, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010 - JOSEPH V. MASCELLI; 5 TAJNIKÓW WARSZTATU FILMOWEGO, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010 - DANIEL ARIJON; GRAMATYKA JĘZYKA FILMOWEGO, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010 - BLAIN BROWN; ŚWIATŁO W FILMIE, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2009 - W. DĄBAL, P. ANDREJEW; KOMPENDIUM TERMINOLOGII FILMOWEJ, - HUNTER LEW; KURS PISANIA SCENARIUSZYH. Wydawnictwo Filmowe, 2013 - CHRISTOPHER KENWORTHY; UJĘCIA MISTRZÓW. TECHNIKA FILMOWANIA LUSTRZANKĄ LUB KAMERĄ CYFROWĄ. Wydawnictwo: Galaktyka, Łódź 2010 - GUSTAVO MERCADO; OKIEM FILMOWCA. Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa, 2011 - TROY LANIER, CLAY NICHOLAS; FILMOWANIE. PODRĘCZNIK DLA MŁODYCH. Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa, 2012 - David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Wojciech Marzec, W-wa 2010 - Christopher Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Wydawnictwo Wojciech Marzec, W-wa 2008 - Tom Kingdon, Sztuka reżyserii filmowej, Wydawnictwo Wojciech Marzec, W-wa 2007 - Judith Weston, Reżyserowanie aktorów. Tworzenie zapadających w pamięć ról w filmie i telewizji, Wydawnictwo Wojciech Marzec, W-wa 2009 - Zygmunt Duś, Podstawy montażu filmowego, Katowice 2002 - Karol Reisz, Gavin Miller, Thorold Dickinson, Technika montażu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, W-wa 2013 - Remigiusz Bocian, Michał J. Zabłocki, Angielsko-polski słownik terminologii filmowej, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na zaliczenie na podstawie przedstawionej krótkiej etiudy filmowej i scenariusza do niej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.